Ahad, 1 September 2013

Kek Batik Biskut Marie



 Bismillahirrahmanirrahim..

As Salam,

Setelah seminggu bunda menyepi kerana bunda balik kampung,  kali ini bunda nak kongsi resipi Kek Batik Biskut Marie.  Tentu kalian pernah buat dan pernah makan kan. Yang bunda tahu ada berbagai cara dan kaedah untuk membuat kek batik ni.

Ada yang letak gula dan air. Ada juga yang menggunakan sedikit saja bahan seperti telur dan mentega daripada resipi bunda ni.  Ada yang langsung tak guna telur. Tapi inilah resipi kek batik yang selalu bunda dan anak-anak buat. Dah 10 tahun dah.




 Bahan2 nya:

1)  Sebungkus biskut marie biasa.

2)  Sebuku mentega.

3)  1 tin susu pekat manis.

4)  4 biji telur gred A.

5)  3 sudu besar serbuk koko.. (bunda guna koko van houten)

6)  4 sudu besar milo.


pukul mentega masuk susu dan  telur, koko dan patah2kan
biskut dalam adunan atas api..


 Cara2 nya:

Pukul mentega sampai kembang kemudian masukkan susu pekat dan dikacau sebati.  Selepas itu masukkan telur sebiji demi sebiji dan di kacau rata.  Masuk pula serbuk koko dan milo, dikacau lagi.

Letakkan adunan tadi diatas api yang sederhana sambil dikacau selalu supaya tidak melekat dan hangus. 

Setelah adunan pekat sedikit,  cepat-cepat masukkan biskut marie yang sudah siap  dipatah-patah kedalam adunan tadi. 


kacau kaupkan biskut kemudian
mampatkan dalam loyang
Kacau kaupkan biskut dan adunan telur tadi hingga bersatu dan tutup api.  Siap dimasak.

Kemudian cepat-cepat tuangkan kedalam loyang dan ratakan, tekan-tekan supaya mampat.


Setelah sejuk bolehlah dimasukkan ke dalam peti sejuk.   Setelah betul-betul keras bolehlah dipotong-potong.  Lihatlah hasilnya seperti dalam gambar paling atas.

p/s: Selamat mencuba...

54 ulasan:

  1. Bunda!!!! Lama saya tak singgah. Saya pernah la buat kek batik tapi cara macam ni tak pernah try lagi. Nnt nak cuba la. Thanks sharing.

    BalasPadam
  2. oh.... ada cara lain rupanya

    BalasPadam
  3. suka gak kek batik ni
    kalau kaya dgn coklat lg best.. hehe

    BalasPadam
  4. senang nak buat nie...saya pernah buat..hasilnya memang sedappp!

    BalasPadam
  5. iyalah bunda...nekcik pun suker gak buat..sebagai buah tangan kadang kadang tu

    BalasPadam
  6. acik pernah buat :) lama rasanya tak buat

    BalasPadam
  7. lama tak makan kek batik ni. baru tau takpayah bakar. Hehe

    BalasPadam
  8. sedapnya kek batik..bila tengok ni..teringin nak buat..dah lama tak buat..
    *terliur pulak..:)

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum Bunda

    saya suka kek ni...

    BalasPadam
  10. salam bunda..

    ini kek kegemaran CMa.. try buat byk kali.. tak tau kenapa x mnjadi.. huhu..
    nnti nk try versi bunda pula.. :)

    tenkiu share resepi :)

    BalasPadam
  11. aiza pernah buat ikut resipi kat internet.. yang versi tu tak payah guna telur.. sedap juga.. :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. blh share resepi sis?

      Padam
    2. boleh...tapi kasilah kredit yerk...

      Padam
  12. assalam bunda..boleh cuba pulak resepi bunda ni

    BalasPadam
  13. anak buah pernah buat tapi manis la sangat ...

    BalasPadam
  14. Dari baby sampai kini dah beranak pinak biskut Mary masih tetap di hati!!

    BalasPadam
  15. sng je nk bt sy tgok =) ni kek manis sy pggl..mmg manis sgt kek ni..

    BalasPadam
  16. Isteri saya pandai buat...saya suka, sedap!!

    BalasPadam
  17. Kalau baca macam tak susah buat tapi kalau tengok kuih ini macam susah nak buat...alamak pening ayat aku ini

    BalasPadam
  18. Kek yg paling senang dan confirm jadi punya kan KN...
    Tak takut kek tak naik ke apa sebab semuanya dah bersatu menjadi satu..
    Tak perlu masuk oven bagai...

    BalasPadam
  19. ada lg tak Bunda ?..pcl nak rasa :))

    BalasPadam
  20. bonda..... sedapnya, mama suka kek batik ni tau...

    BalasPadam
  21. sedapnya bunda..nak sikit boleh..hehe

    BalasPadam
  22. salam..

    sedapnyer..fevret ni.dulu yaya selalu buat..tp da mls skrng.. =p
    ish, nak kne wat balik ni..da terliuq da niii huuu >,<

    BalasPadam
  23. Nanti saya cuba resipi KN ni!

    BalasPadam
  24. sy pernah buat resepi ni tapi sy tak taruk telur..:)

    BalasPadam
  25. sedap kak..intan pernah buat tp x menjadi sgt

    BalasPadam
  26. sedap kita suka makan biskut ni..

    BalasPadam
  27. Kek ni bkn sj nampak cantik,sedap dimakan dn mudah pula nak membuatnya....

    BalasPadam
  28. lme m3h x buat kek ni bunda..bile tgk entry ni terus rasa nak buat..

    BalasPadam
  29. feveret CiM ni....dulu masa muda remaja mmg buat sendiri tak semestinya hari raya.

    BalasPadam
  30. Hari tu saya ada buat bunda
    tapi tak menjadi :(
    Saya tak tahu apa masalahnya
    Masa potong kek tuu dia jadi lembik tak keras padahal dah simpan lama dalam peti ais

    BalasPadam
  31. tumpang lalul amik resepi,kak.Hari tu saya buat tak berapa menjadi..

    BalasPadam
  32. ooo...resepi bunda guna milo sikit je ye,jimat jugak tu,hehe..

    BalasPadam
  33. Klu xske manis kurangkn susu/milo..tmbah kacang tumbuk..sodap tu..tp bkn smua org ske kacang...huhu..leh try dlu

    BalasPadam
  34. favourite ni...hubby pun suka...selalu gak buat kek batik ni...senang je kan..huhuhu

    BalasPadam
  35. alamakk.. sedapnyee... rase nk makan je..nyum2.... :))

    BalasPadam
  36. tk gna butter. tp gne majerin blh tk

    BalasPadam
    Balasan
    1. bunda tak pernah pun guna marjerin...try lah, mungkin lebih kurang jer kot..

      Padam
  37. Resepi menarik. Lama rasanya x buat kek batik ni. kihkihkih. oh ye nanti ada masa singgah2 lah blog saya ye http://www.mamafisya.com/

    BalasPadam
  38. As Salam bunda. saya dtg tgk recipe yg bunda advice haritu hehe..
    boleh lah saya try recipe bunda ni.. daripada recipe sy yang keras tu siap boleh pacak pisau lagi..hehehe

    BalasPadam
  39. salam bunda... sedapnya kek batik.. eija pernah buat tak jadi.. boleh cuba lagi kot... eija suka opismate sokmo bawa

    BalasPadam
  40. Mmm sedapnya kek lapis tu. Macam nak cuba buat jer. tapi harap lah jadi kan

    BalasPadam
  41. dah lama nk try buat ni..tak buat2 lagi sampai harini..hihi

    BalasPadam
  42. lama dah mama tak buat kek batik,,,sedap dan lebut

    BalasPadam