Pengikut Bunda

klik untuk bunda

Sabtu, 23 Februari 2013

Penyakit Paru-Paru Berair Dan Puncanya...

                                   Bismillahirrahmanirrahim..

As Salam,



sumber rakan blogger

Sedang bunda duduk termenung tiba-tiba bunda teringat tentang penyakit paru-paru berair yang selalu disebut-sebut orang tu. Paru-paru bertakung air ke? So bunda pun google untuk cari tahu.

Penyakit paru-paru berair di kenali juga dalam bahasa saintifik nya sebagai ' Pneumonia'. Paru-paru berair sejenis penyakit radang paru-paru. Penyakit paru-paru berair bolih berpunca dari pelbagai punca, termasuk jangkitan bakteria, virus, fungi atau parasit.

Paru-paru berair bermakna berlaku takungan darah dalam paru-paru. Ia di sebut 'Palmonary edema'. Tanda paru-paru berair bergantung kepada kadar berlakunya takungan itu dan jumlah darah yang bertakung.

Symtom-symtom yang biasa di kaitkan dengan paru-paru berair termasuk, batuk, sakit dada, demam dan nafas berbunyi seperti mereka di serang lelah.

sumber rakan blogger
Jika takungan berlaku  dalam jangkawaktu panjang, pesakit mudah sesak nafas bila bergerak aktif. Bila isi padu darah yang bertakung meningkat, pesakit mengadu tidak bolih berbaring mendatar.  Juga sering terbangun waktu malam kerana terbatuk dan tersedak.

Selain dari itu bolih juga berlaku bengkak atau sembab kaki, takungan air dalam perut (ascitis) dan bengkak hati.

Paru-paru berair juga biasanya berpunca daripada masaalah jantung/kegagalan jantung , antaranya:

@ Penyakit jantung koronari.
@ Penyakit injap jantung mitral yang sempit.
@ Penyakit injap aorta yang bocor.
@ Masaalah jantung berlubang yang berpanjangan.
@ Penyakit radang dinding jantung (kardiomyopati).
@ Kekurangan darah merah yang teruk.

Sebab-sebab lain:

@ Kegagalan buah pinggang.
@ Kerosakkan hati yang kronik.
@ Pemberian cecair atau darah yang banyak dan terlalu cepat secara introvena.
@ Penyakit tiroid yang terlalu aktif.

p/s: Dari itu marilah sama-sama kita menjaga kesihatan, gaya hidup dan cara pemakanan kita. Penyakit ini jugalah punca kematian ibu bunda yang dideritainya bertahun-tahun selepas pembedahan Pintasan Jantung Koronari 10 tahun lepas juga masaalah paru-paru dan hati. 

Boleh juga rujuk  DISINI

Wallahu'alam...


51 ulasan:

  1. org lama2 ada pesan..jgn sll diamal mandi malam..nnt paru2 ber air...

    tq akak bg peringatan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. mandi malam bolih kalau terpaksa, mandi air suam...

      Padam
    2. ang blajaq mana mandi malam bleh jadi punca paru2 berair? nah..
      http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/MandimalambukanpuncaPE/MA/Article/index_html

      Padam
  2. sue suka sgt mandi malam sebab kat kedah ni panas membahang, n ayah selalu membebel kalau sue mandi malam katanya nanti tua cepat berpenyakit macam paru paru berair.. seram jugak dengar tp still mandi jugak -,-'' ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bunda kurang pasti mandi malam punca penyakit ini..

      Padam
  3. assalam bunda...

    terimakasih infonya....kena elak perkara yg menyebabkan ni...

    BalasPadam
  4. lagi satu sy belajar, orang suka mandi tengah malam akan selalu dpt penyakit ni... semoga kita mncegahnya.. kerana mencegah itu lebih baik merawati...

    BalasPadam
  5. MKCIK2 FARAH SELALU MRH FARAH..FARAH SKE MNDI MALAM...TRUK EA PENYAKIT NI BUNDA.. :)

    BalasPadam
  6. ohh maknanye bkn air la yg bertakung.. darah yg bertakung, hemm itulah mencegah lebih baik dr merawat, ape pun semoga kita sihat kita menambah iman, sakit juga tnda Allah sayang :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sakit juga pengampun dosa..alhamdulillah..

      Padam
  7. smoga xde dpt pnykit yg merbhya..dlu selalu mdi mlm lps tu da xnak..nti akn efct d hari tua..huuu..thanks bunda share info.. ^_^

    BalasPadam
  8. selamat petang bunda :D

    sellau mak pesan jgn selalu mandi malam.. tak elok sangat

    BalasPadam
  9. semoga kita semua bebas dari penyakit2 berbahaya nih...amin...

    BalasPadam
  10. baru saya tahu serba sedikit tentang penyakit ini. selama ni tertanya-tanya juga apa yang menyebabkan penyakit ini. sy pon suka mandi malam. selalunya pukul berapa je yang kita kena elakkan mandi malam eh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak tau plk bunda ttg kebenaran mandi mlm penyebab penyakit ini...tapi apa yg bunda google ni n dari punca2nya bolih di ambil kira..

      Padam
  11. T.kasih atas satu perkongsian ini, selama ini saya bayangkan cuma dengan sebab menggunakan kipas berlebihan menyebabkan penyakit ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye, ramai yg berpendapat mandi mlm, kipas dan aircon puncanyer...dalam kajian kedoktoran lain plk..kalu kita tak membaca n tak belajar kita tak tahu..sama2 lah kita ambil tahu sejauh mana kebenaran satu2 fakta ttg penyakit ini...utk perkongsian bersama sebelum terkene kpd kita atau org sekeliling kita..

      Padam
  12. aslkum.. u have so nice blog ...bleh sy follow u? if can pls follow me back ya.. thx =_=
    http://slapmestore.blogspot.com/

    BalasPadam
  13. tkasih bunda .. info bernas ! ;)

    BalasPadam
  14. nice info KN. bila sebut paru2x berair, teringat arwah nenek, pernah masuk wad sebab paru2 berair. tp sekarang dah xde dah. menuju ilahi

    BalasPadam
  15. jom jaga kesihatan. ellakan mandi malam boleh mencegah. :)

    BalasPadam
  16. assalam KN..thanks atas perkongsian..

    BalasPadam
  17. hai bunda
    Info yg bgus dan padat..
    Salam persahabatan dari mimi

    http://mimi-moneyonline.blogspot.com

    BalasPadam
  18. nice info ni Bunda...baru tahu darah yg bertakung dalam paru2 punca penyakit ni...jadi takde kena mengena dgn air la...

    BalasPadam
  19. Salam...org tua ckp klumandi waktu malam pon leh sebabkan paru2 berair...betol ke?kikikikikik

    BalasPadam
  20. kena jaga paru2 kita..jaga pemakanan dan amalkan gaya hidup sihat...

    BalasPadam
  21. setiap penyakit tu mg menakutkan..sama2 la kita jg kesihatan..:)

    BalasPadam
  22. salam terima kasih atas info..saya cuma naK TAU ajer..sebb waktu lahir anak no 2 saya dokter ada dignose paru2 berkuman.saya risau..dengan keadaan anak..skrg anak saya dah 10 bulan..terima kasih atas info bonda,...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam,
      ilmu yg sedikit ..sekiranya dapat berkongsi alangkah bermanfaat utk semua...
      sama2..

      Padam
  23. salam..penyakit ni leh membwa maut ke?bole x pm sy tentang penyakit ni?sbb husband sy menghidap penyakit ni dan kena msuk wad..da kena tebuk...bg kuar air...

    BalasPadam
  24. As Salam...trima ksh ats info. Sy bru je dpt tau yg sy mgidap pnyakit paru2 berair ni. Usia sy skrg hmpir 50an. Amat merisaukn sy.

    BalasPadam
  25. waktu maghrib dilarang mandi adapun di waktu sahur digalakkan mandi kerana hikmahnya menghilangkan penyakit 2 jasmani dan rohani. tapi yg special mandi air hujan malam jumaat dpt kuatkan badan kata alim ulama dulu

    BalasPadam
    Balasan
    1. owh! mungkin ada kebenarannya...sama2 kita ambil yang mana lebih bermanfaat...

      Padam
  26. Salam bunda.
    Penyakit paru-paru berair ini merbahaya tahap kritikal sehingga buleh membwa maut kah ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. bergantung kepada keseriusannya...jika dapat dikesan dengan lebih awal mungkin langkah2 untuk mencari penawar kesembuhan nya mungkin cerah...

      kesembuhan dan maut ditangan Nya...

      Padam
  27. Assalammualaikum...bunda,

    terima kasih atas info nie,,,

    mselim3

    BalasPadam
  28. salam, guru saya ada bercakap bahawa mandi malam tu boleh tetapi selepas terbentuknya embun. sewaktu mula terbentuknya embun diantara jam 8malam hingga 12mlm xelok untuk mandi adakah ia benar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bunda pun baru tahu info ni...benar atau tidak, sekurang2nya kita dah dapat serba sedikit ilmu dan boleh untuk kita berjaga2..t kasih..

      Padam
  29. Teman saya baru shj meninggal dunia seminggu lalu (raya ke5) kerana sakit paru2 berair dan sukar bernafas. Setelah hampir 10 tahun tidak bertemu dia. Namun Allah lebih menyayanginya. Moga bertemu arwah di syuga Allah. Aamiinn....

    BalasPadam
  30. Mandi mlm BKN la punce nye. Islam mngalakkn mandi sblum solat Tahajud. Sprt yg d ketahui umum Tahajud d lakukan pd mlm hr dn lbh afdal pada sepertiga mlm. Di galakkn mandi dgn air sejuk dn berniat moga2x air mlm itu dpt mnyembuhkn pnyakit yg d hidapi. Wallahualam

    BalasPadam
  31. Kawan cakap lepas 12am boleh mandi sebab waktu tu air dah 'mati', sebab tu org chinesse macam tak mandi sebab diorang mandi waktu subuh,..kawan cakap la, saya ikut je mandi lepas pkul 12mlm sebab selalu main badminton 9pm-11pm..

    BalasPadam
  32. sy selalu mandi malam dlm pkul 8.30 @ 9.30.. selalu dgr org ckp xle mandi malam. takut...la... tp sy mandi jgk malam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bunda pun tak pasti tapi bunda lebih pakai pendapat cik tanpa nama diatas tu..lepas 12am boleh mandi sebab waktu tu air dah 'mati'..
      wallahu'alam

      Padam
  33. Salam bonda..mak sy bru disahkn sakit paru2 berair..ade x ubat2 traditionl yg blh sembuhkn sakit ni? Riso sy..erm

    BalasPadam
    Balasan
    1. ntah lah bunda pun tak pasti...mak bunda dulu dah kronik tahap dah menjalar keseluruh organ dalaman, jantung, hati dan paru2...
      2 3 bln sebelum meninggal muka, tangan dan kaki bengkak...bengkak sembab kandung air...
      cairan dalam badan tak berfungsi keluar ikut jalan biasa...doktor cuma ckp jangan minum banyak air...kesian...umur mak masa tu 72 tahun, kelua masuk hosp kes yg sama...last doktor ckp ihktiar kampung...faham2 jerlah...

      Padam
  34. Salam. Baru-baru ini saya mengalami sesak nafas yang amat kritikal. Setelah di X-ray, didapati saya mengalami paru-paru berair. Doktor telah melakukan porses Thoracentesis keatas saya . Saya hanya diberikan 2 jenis pil antibiotik. Setelah 10 hari masalah sesak nafas masih saya hidapi terutama jika saya melakukan aktiviti fizikal yang biasa seperti menaiki tangga setakat 10 anak tangga.

    BalasPadam
  35. bonda mohon share untuk orang yang pling sy syg ya :'(

    BalasPadam
  36. tq for info...kalau paru-paru berair xleh mandi malam kan...

    BalasPadam

loading