Selasa, 12 Mac 2013

Siapa Tahu ?


                                      Bismillahirrahmanirrahim..

As Salam,

hari ni bunda nak tanya soalan ala2 teka teki gitu...nampakkan gambar kat atas tu...tentu ramai yang pernah makan juadah ni, terutama time raya..(rasa macam nak raya pulakkan)

Dah tentu ramai yang pernah makan, tapi ramai juga yang tak tahu nama dan cara membuat nyer. Macam bunda juga lah, tau makan jer.

Juadah ni katanyer fames kat johor...hanya orang2 yang rajin dan mahir jer yang bolih buat.  Nampak macam leceh jer nak buat nyer kan, tapi sedap.

p/s: Ada sape2 yang tahu nama dan cara2 buat juadah ni?

46 ulasan:

  1. cam nasi impit jek....menarik la

    BalasPadam
  2. Lemang kea. Adehh. Xpernah mkn. Hihihi

    BalasPadam
  3. salam kenal juga bunda
    tak pernah tengok makanan ni mungkin hanya ada di Johor

    BalasPadam
  4. Kakak ni org Jawa dari Johor memang lepat ini merupakan makanan tradisi kami. Kalau hari raya mesti ada. Kami buat kadang sampai 5 kilo pulut tau KN. sebab nak punjung (hantar) rumah jiran dan saudara lagi. Ada yg just pulut dan kelapa, ada juga yg campur udang kering, ada yg campur kacang merah dan ada juga yg campur dgn kacang kuda.

    Makan dgn serunding atau rendang sedapnyaaaa hihi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. KN pernah makan yg berkacang tu..kat rumah member masa majlis yassin tahlil...

      baru sekali makan dah terpikat sangat...nak lagi dah tak kesempatan, tak ramai yang tau buat...

      terima kasih KZ kongsi..

      Padam
  5. kalau kat kedah,biasanya kuih lopes dibungkus mcm tu..tp pulutnya kaler hijau lah
    ataupun time raya,ada sesetenagh org bungkus ketupat mcm tu jugak la...malasnak bungkus dlm daun palas...
    kat johor apa namanya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau tak salah pulut lontong kan..orang jhor ni mmg rajin2..

      Padam
  6. Mcm pernah mkn jer..kat opis JM hari tu aaa org bawak..isi nya pulut mkn dengan kuah gula

    BalasPadam
  7. Lemang ke ???? Hehehehe... Kita x tahu nama.. Tahu makan jeee

    BalasPadam
  8. kalau lemang saya pernah buat macam ni..sebab takde buluh nak dibuat lemang, balut pulut dalam daun pisang,lepastu kukus... :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. bunda pun pernah buat lemang bunkus cmni...cer try, lepas kukus bakar sikit atas kuali sama rata..potong2..sejibik mcm lemang jugak...

      Padam
  9. salam perkenalan bunda....sedapnya...mana nak dapat klu bkn time raya...kesian mummy mengandung....hahaha....nak kena cari nie...nanti jenguk2 la blog mummy...

    http://atikarafina.blogspot.com/

    BalasPadam
  10. berazak kn?
    mknan org johor??
    erk??
    btol x bunda??

    BalasPadam
  11. Tak tahulah pula. Jarang jumpa ;) macam nasi d tengah2nya ada lauk. Pernah makan lama dulu di Kelantan.

    BalasPadam
  12. tak pernah makan la bunda.. macam nasi impit je... huhuhuhu

    BalasPadam
  13. Kalau raya nasi impit jer laa yg segera..terus rebus jerk.. tak pernah buat yg cam gini.. :)

    BalasPadam
  14. tak pernah jumpa dan makan lagi ni bunda....

    BalasPadam
  15. kalau kat johor, ni namanya lepatlah kak nora. pulut di dalamnya. mak saya tak pernah buat. biasa orang banjar kot yg buat ni@melayu sebelah sedeli sana. saya tau makan saja, heee...

    BalasPadam
  16. Salam Bunda..
    Nisah datang nak meneka..

    kalau tak silap ni lontong kan..
    kalao belah perak, lontong ni kite buat dgn nasi impit je, mudah & cepat hehhehe
    (yg mudah & cepat tu kerja nisah lah Bunda)

    kalau tak silap, buatnye tak susah sgt..
    msak nasi bg lembik2. pastu masukkan dalam daun pisang buat bentuk cam kat gambar Bunda tu, ikat dgn lirat pisat. biarkan mampat.. nak buat kena masa nasi panas2. br senang nak bentuk. bila nak makan br potong, aroma daun pisang memang sedap..


    >> panjang pulak komen Nisah ni, entah betul entah tidak ni Bunda.. (^_~)

    BalasPadam
  17. saya pandai makan dan beli ja makanan ni, tapi time raya memang banyak ni tau!

    BalasPadam
  18. assalamualaikum bunda...

    laaa...ingatkan kuih lopeh tadi...tp takkan la poplar di hari raya...

    BalasPadam
  19. Bunda, saya org johor tp mak x pernah buat lontong yg mcmni.. :D

    BalasPadam
  20. assalamualaikum bonda.. terima kasih ziarah blog saya tadi..^^
    salam ukhwah juga..

    saya x pernah makanla.. apakah benda itu?
    macam sedap jer..^^

    p/: terimalah saya sebagai pengikut bonda yang kee.. aaaa(pergi atas kejap..)
    hah.. 824...(sambil membongkokkan badan..^^)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih sudi jadi pengikut bunda...doraemon...ang..ang..ang...

      Padam
  21. Pulut lontong kot...tak penah makan pun...heheh

    BalasPadam
  22. kalau kt kelantan panggil ketupat dakap. masa raya byk la jumpa ni. mak sy pn salu buat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oo ye...kat kelantan pun ada ekk...

      Padam
  23. err..x pernah jmpe&lum pernah rasa lg..

    BalasPadam
  24. apa tu Bunda? tak pernah pun makan..huhu..1st tengok masuk kat blog nie

    BalasPadam
  25. alamak... tak pernah tgk dan tak pernah makan... ni first time tgk gmbr ni.. heheh (teruknya saya... huhu)

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak pe , sesapa yg tak pernah tengok n tak pernah rasa ni bunda paparkan untuk berkongsi bersama...bunda pernah termakan...

      tapi tak pernah tengok dari bungkusan daunnya..tu pun lepas makan baru dengar cerita...tak ada pulak kat siaran masak2 dalam tv tunjuk juadah tradisi camni ekk?..

      Padam
  26. sellau dpat dari jiran yng asalnyer orng johor tu !

    BalasPadam
  27. kat kelantan pon ada jugak stail mcm ni...pulut manis

    BalasPadam
  28. x pernah makan... makan ketupat palas pun ada... pulut ek?

    BalasPadam
  29. macam lontong je..tapi x sure..ce tanya org johor..hehe

    BalasPadam
  30. namanya di Sabah di panggil Lamban. kenduri kawin biasa ada. tapi time raya jarang la pula. selalu orang tua-tua.. yang buat Lamban dan kelupis (kelupis pun pulut juga tapi bungkusannya guna daun lain)Lamban ni kami makan dengan cicah masakan daging. tak kira la daging kari ke.. rendang ke.. kurma ke.. semua boleh balun. kalau kat kampung aku.. asal ada kenduri kawin. Lamban ni wajib haha..

    *salam kenal juga ya BUNDA :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. oo jadi juadah ni antara negerilah...cuma nama jer berbeza..

      terima kasih atas penerangan nya..

      Padam
  31. dalam tu mesti pulut kan...dulu penah tgk mak intan wat pulut apa ntah balut dengan daun pisang dan ikat dengan tali rapia

    BalasPadam

  32. meh tgk ni
    http://lobaksusue.blogspot.com/2013/06/pemilik-halal-cheese-powder-dan-pure.html

    BalasPadam