Isnin, 1 Julai 2013

Cucur Jagung Manis..



  Bismillahirrahmanirrahim..  As Salam,

Petang ahad semalam anak-anak bunda ada permintaan nak makan cucur. Cucur bawang dan cekodok pisang dah selalu sangat dah buat.


Bila bunda bukak petiais ternampak ada lebih jagung manis dalam tin, so bunda terfikir nak buat cucur jagung lah pulak.


Bunda masukkan jagung manis beberapa sudu, cili masak, bawang besar, daun sup dan daun bawang, semuanya dihiris halus.


Campur semuanya dalam tepung gandum, tambah satu sudu kecil baking powder, sedikit garam dan bancuh semuanya. Bancuhan jangan terlalu cair, cukup-cukup untuk dijemput didalam kuali nanti.


Akhir sekali bunda guna tangan jemput bancuhan bulat-bulat dalam minyak panas. Goreng hingga agak garing dan boleh dihidangkan panas-panas, dicicah dengan cili sos dengan teh o untuk minum petang.

Selamat mencuba yer.

62 ulasan:

  1. Assalamualaikum bunda..x pernah SA buat style ni lagi..nak cuba la nanti. .

    BalasPadam
  2. Cucur gini takyah cicah ngan sos pun dah sodap...

    BalasPadam
  3. sedap nampaknye tu..selalu mmg x tau guna jagung dlm tin tu :)

    BalasPadam
  4. wah.. sedapnya cucur jagung.. sedap dimakan begitu saja.. :D

    BalasPadam
  5. hehehhe... sy suka letak byk2 jagung tu,,,ekkekekekk!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu, bile makan tergigit jagung rasa manis, tergigit cili rs pedas, daun sup/bwg n bawang wangi...balance lah..

      Padam
  6. bestnya bunda. dah lama x makan cucur jagung nih. terliur. petang ni nak beli tepung dan jagung. haiss

    BalasPadam
  7. Xpernah pun buat cucur jagung nie bunda..Tq share resepi.. :D

    BalasPadam
  8. assalam bunda..anak2 acik suka cucur jagung..tapi acik belum pernah buat guna jagung dalam tin.biasanya acik hiiris je jagung tongkol tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. nama pun cucur jagung manis,bkn jagung tongkol..hehe

      Padam
  9. lama tak masak2 camni utk minum petang.selalu buat tak buh cili,lepas ni nak buh la jugak.terliur gak tgk ni

    BalasPadam
  10. tambah udang lagi sedap!

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu tambah udang ke bilis ke lagi sedap...

      Padam
  11. assalamualaikum bunda..saya tk pernah buat lagi nih....biasa makan rebus dan bubur jagung atau puding jagung je...boeh la cuba

    BalasPadam
  12. sangat sangat suka cucur jagung ni bunda. kegemaran my hubby tau

    BalasPadam
  13. kalau cicah dengan kuah kacang mesti aaauuummmmm!!! lama tak makan....

    BalasPadam
  14. Isteri saya pun suka buat cucur jagung ni...memang sedap! Mcm kata ainaa, cicah kuah kacang memang lagi best!

    BalasPadam
  15. sedapnya cicah sos cili hehe...tp saya tak pernah guna jagung dlm tin...guna jagung tongkol ja

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmg lagi sedap jagung tongkol tu..tapi KN capai yg mana ada jer...janji abis jugak satu mangkok besar petang tu..

      Padam
  16. Tiba2 teringat jagung dalam kabinet dapo. Sedapnya...

    BalasPadam
  17. Assalamualaikum Bunda

    sedap nyer

    BalasPadam
  18. orang utara suka cicah kuah kacang, kuah kari..
    kalau saya pulak, suka cicah sos cili..
    apapun, cekodor aka cucur ni, memang pembuka selera

    BalasPadam
  19. sedapnye nampak. nak la sikit. kalau anak anak sy mmg x makan cucur ni klw letak jagung bagai.

    BalasPadam
  20. Salam.

    Sedap makan petang2 kan bunda.. kat rumah ni, cucur jagung memang jarang, biasa buat cucur pisang ngan ikan bilis je. ^_^

    BalasPadam
  21. Mestilah sedap. Aroma jagung dan daun sup lagi huiii... kakak dah jadi teringin nak buat jugalah pulak KN:)

    BalasPadam
  22. Wah, ni yang buat saya terliur ni. Kalau di rumah, selalu juga mak atau kakak saya buat.

    BalasPadam
  23. Saya memang suka cucur jagung. Tambah-tambah lagi kalau guna jagung yang segar dan baru. Rasanya lebih manis.

    BalasPadam
  24. makan panas2 xyah cicah pun xpew.tp knah selalu buat xletak cili =)

    BalasPadam
  25. lama tak buat cucur jagung..tpi selalunya zara suka bt jagung mentah..nanti blehla bt jagung dlm tin plk...time kcih bunda kongsi2..=)

    BalasPadam
  26. sedap nye. ^^ nak cuba lah. :')

    BalasPadam
  27. Macam sedap aje Bunda..boleh try ni..tq for the recipe k

    BalasPadam
  28. sedap dimakan ketika santai petang =)

    BalasPadam
  29. makan dgn sos & minum teh panas.. nice~ :)

    BalasPadam
  30. terima kasih bunda sudi share...nnt krole pon nak cba...*bookmark~

    BalasPadam
  31. salam bunda..
    eh.. buat cucur jagung dengan cili.. wah.. tak pernah cuba ni bunda.. InshaAllah.. bakal cube..yeay!! terima kasih bunda..^^

    BalasPadam
  32. satu idea bagus juga ni
    belum pernah makan cucur jagung

    BalasPadam
  33. dah lama tak makan cucur buatan bonda zie sendiri.. huhu.. tak pelik ke ada jagung tu bonda?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalu rasa pelik boleh jer tak letak jagung, tapi dah lain dah nama dia..

      Padam
  34. wah sy pon belum pernah try makan cucur jagung....mcm menarik ni....

    PS: nampaknya blog bunda sudah bertukar wajah lah....makin sejuk mata memandang... :)

    BalasPadam
  35. salam bunda
    Org jawa panggil cucur.........JUMPUt.....
    Lawatan pg selasa ta .....

    BalasPadam
  36. salam bunda..
    wah, anna suka sangat cucur ni..
    ringkas dan best :)

    BalasPadam
  37. sedap tu..tp tak prnh try yg dlm tin..harus cuba juga

    BalasPadam
  38. Salam Bunda..sedapnya cucur jagung...
    nak makan tak boleh..tengah pantang.. ;)

    BalasPadam
  39. nasib baik ada setin jagung manis kat rumah...nanti puteri pun nak try la buat cucur manis versi bunda ni :)

    BalasPadam
  40. mmg sedap ni bunda, sesekali KA ada buat juga !

    BalasPadam
  41. saya pun selalu buat cucur jagung tapi tak pernah guna jagung dalam tin lagi..pasni bolehlah di cuba..

    BalasPadam
  42. Salam bunda..
    lama cma tak buat coq jagung.. hihi..blh la try versi bunda ni.. nyum3..

    izin kopi resepi dulu ye... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. nak milo pun ambek lah..hehe

      Padam
    2. Lepas kopi - paste (pass) kat saya sikit tau.

      Sori BUNDA lama tak singgah. Lom abis kursus. Nampak komen BUNDA kat belog saya yang satu lagi tu, makasih ya :)

      Padam
  43. kalau ema masak mcm ni..tak makanlah anak-anak ema...sbb tak makan sayur...ehehehe

    BalasPadam
  44. sedap cucur manis ni....suka sangat

    BalasPadam
  45. dah lama sangat tak mkn cucur jagung...bertahun rasanya.......

    BalasPadam
  46. rindu nenek ble tgk cucur nie :(

    BalasPadam
  47. suka cucur tapi tak pernah try masak guna jagung.selalu guna ikan bilis jea.hehe

    BalasPadam
  48. xpernah rase lgi yg buh jagung..kene try ni ^_^
    thanks ye bunda kongsi resepi.. =D

    BalasPadam
  49. Wahh tak pernah lagi buat cucur jagung ni. Nampak macam sedap. :D

    BalasPadam