Isnin, 9 September 2013

Buah Sukun...

gambar dari google
 Bismillahirrahmanirrahim..

As Salam,

Semalam jiran bunda balik kampung dia kat Klang , dia bagi bunda  dua biji buah sukun.  Katanya baru petik dari kebun.  Memang segar lagi buahnya.

Bunda memang suka sukun goreng , dicicah gula. Sebelum ni bunda selalu makan yang beli dan siap digoreng jer.

Rupanya buah sukun ni sejenis buah yang padat isinya.  Tak ada biji atau empulur.  Kulitnya pun nipis.  Sebiji buah yang sederhana tu bolih dapat banyak isinya , tak terbuang langsung .

Kiranya orang yang berniaga sukun goreng ni memang beruntung dan berbaloi. Tambahan pula buah yang baru dipetik ni rasanya lemak dan gebu. Walau pun dah sejuk masih gebu isinya.



Dapatlah  bunda sedekah  kat jiran  sebelah .  Anak-anak bunda pula dapat tapau bawa balik kolej.  

Berbalik tentang buah sukun tadi ,  yang menjadi mushkil bunda selama ni yang bunda tahu lah, selain boleh digoreng, lagi boleh dibuat apa dengan buah sukun ni ea?

Sebelum ni bunda pernah makan sukun goreng je. Kot boleh kita share bersama. Bunda bukannya pandai sangat nak  'cipta rasa' makanan ni.  Ada sesiapa tahu?


54 ulasan:

  1. Buah nie kalau goreng sedap, buat kerepek sedap klu dah masak buat cekodok pun sedap Bunda... buat bubur pun sodap :D..

    BalasPadam
  2. salam bunda...wah lama betul lea tak makan.selain goreng,mama buat cokodok.lea pernah jugak beli kerepek sukun masa kerja klia,kat kafe ada jual berebut kawan2 beli he3...

    BalasPadam
  3. suka juga buah sukun goreng ni
    lemak2 :)

    BalasPadam
  4. Salam Bunda..

    CMa tak suka buah sukun..tp kalau ada sukun goreng,kadang2 mkn jugak..
    ermmm...msk ape yg sedap ye..? cma pernah tgk sukun goreng jer .. huhuhu

    BalasPadam
  5. Selain digoreng, blh jugak dibuat sira. Sedap!

    BalasPadam
  6. As salam bunda..

    Sukun yg dah masak dn lembik boleh dibuat cucur,mcm kita bancuh cucur kodok@cucur pisang tu...sedap sgt tau bunda,lebih sedap dari goreng biasa tu

    BalasPadam
  7. tak penah terfikir pulak sue bee nak cuba buat masak lemak..ada pepatah yang popular kat sarawak ni bila sebut buah sukun.. MUN MENTIMUN,MUN NYA BUAH SUKUN?..

    BalasPadam
  8. mcm2 boleh buat...buat gulai campur udang/daging//mcm gulai nangka/pisang muda tu pun sedap..

    BalasPadam
    Balasan
    1. rupanya macam2 boleh diolah dgn buah sukun ni ye...KN baru tahu kamsiah...terima kasih kpd semua yg sudi bagi idea kat bunda...

      Padam
  9. Dah lama Umi Qi xmkn buah sukun goreng cicah gula...sedappp ye tgk

    BalasPadam
  10. sukun ni mmg sedap...
    tapi itulah, siapa yg tak tahan xbleh mkn..angin..

    ada juga yg buat sukun ni cucur..
    nur tak pernah cuba..xtahu la sedap ke tak..
    tapi buat goreng cicah gula mmg sedap.. :)

    BalasPadam
  11. Kalau kakak pun macam KN goreng juga is the best. Makan cecah dgn sambal kicap Sedap!!
    Kalau di Johor biasa jual pun memang sediakan kicap cili tau KN.

    BalasPadam
  12. lame x mkn buah sukun..x th nk cari kt mn..

    BalasPadam
  13. Salam Bunda dari Ummi :)

    Sedapnya sukun goreng, memang feberet Ummi ni, betul Bunda, kalau masak ranum boleh ja buat cucug kodok sukun...gulai pun boleh.... ^^

    BalasPadam
  14. aiza pernah makan yang goreng je bunda.. selain dari tu tak pasti apa lagi resipi lain yang boleh dibuat dari buah ini.

    BalasPadam
  15. sangat sangat suka buah sukun ni.T suka yg goreng, yg cekodok dan versi kerepek. semuanya sedapppppppp.

    susah tul nak dapat buah sukun, kat pasar malam ke kat pekan hari memang susah nak jumpa orang jual tau.

    BalasPadam
  16. kerepek sukun pun sodap, bunda..

    BalasPadam
  17. Saya hanya tahu sukun goreng dengan kerepek sukun jer. Kerepek sukun tu memang sedap... Kesedapannya kalau makan, xsedar boleh habis satu balang!

    BalasPadam
  18. saya biasa makan sukun goreng n kerepek sukun jer sedap sangat...

    BalasPadam
  19. Saya juga sukakan sukun walaupun buah itu dikatakan boleh menyebabkan perut masuk angin...Dari pengalaman saya sukun yang tersedap ialah sukun Pulau Aman.....

    BalasPadam
  20. boleh di makan segar cicah gula ja ka? tak tau pulak. tau makan yg goreng tu ja.

    BalasPadam
  21. Sedap goreng suku... saya suka KN!

    BalasPadam
  22. buat kerepek . sagat halus - halus mcm sagat pisang pas tu goreng . klu buah nih dah ranum , campur dgn tepung dan gula wat cekodok ...

    BalasPadam
  23. saya kalau makan sukun goreng, masuk ja perut terus kembung perut bum bum bum bunyi...

    BalasPadam
  24. sukun nie memang sedap..fevereeettt

    BalasPadam
  25. Kakak saya kalau dapat mesti buat kerepek. Sedap.

    BalasPadam
  26. Sedap!
    Lama tak makan.... dulu masa kecik senang nak dapat buah ni tp kurang suka pulak! Bila dah tua ni KN, suka pulak tapi dah susah nk dapat! Hehe

    BalasPadam
  27. Sedapnya Bunda, ummi suka rasanya yang lemak tu. Dah lama tak makan goreng sukun ni Bunda.

    BalasPadam
  28. sedap gilaa sukun goreng... ada rasa macam ubi kayu goreng sikit .. sikit laaaa.. hehehe =p

    BalasPadam
  29. sukun
    lama tak perkena buah sukun goreng
    orang kata buah ni boleh buat badan ber angin. saya bedal aje.
    setakat ni makan Alhumdulillah la. OK saja

    BalasPadam
  30. hmm xpnh makan la pula sy buah ni bunda..

    BalasPadam
  31. Orang-orang kampung kdang-kadang memang dah tak termakan dah buah sukun ni. Sedap dibuat kerepek ni bunda.

    BalasPadam
  32. salam bunda..
    mak anna pon memang macam bunda..
    dia pon suka sangat makan buah sukun ni..
    hihihi, memula anna x minat tapi
    sekarang anna pon makin suka makan dah :)

    BalasPadam
  33. yui pun suka sukun grg cicah gula..sedap2..

    BalasPadam
  34. sedapnyer.... lama x makan.. kat kg ade sepokok

    BalasPadam
  35. wah...fevret krole ni...rupenye kat sna pun pnggl buah sukun ye bunda...em...sukun ni sedap goreng camtu je..kalo masakan lain tak tau pla krole...tp kalo ada jenis masakan lain..update ye bunda

    BalasPadam
    Balasan
    1. bunda pun tahu yg goreng jer...rakan2 kita diatas lah yg bgtau rupenya sukun boleh dimasak macam2..

      Padam
  36. Kerepek sukun pun asyik sekali dikunyah.. hehehe

    BalasPadam
  37. fifi pernah makan sukun goreng dengan kerepek sukun.. kerepek sukun sedap..

    BalasPadam
  38. perghh kak ..
    semalam mak saya buat sukun grg nie ..
    x sampai lama mana licin huhu

    BalasPadam
  39. salam bunda..saya pernah makan kerepek sukun..sedap..lemak lemak gitu

    BalasPadam
  40. Salam Bunda...dah lama saya tak makan buah sukun...

    BalasPadam
  41. Tak pernah lagi rasa buah sukun nie :)

    BalasPadam
  42. biasanya sukun goreng sicah gula atau dibuat kerepek je yang saya tahu Bunda hehe.. tapi frust tau kalau org yang meniaga sukun goreng, diorang potong kecik2 & nipis2.. huhu. Nak puas hati buat sendiri je betul tak bunda??!! :)

    BalasPadam
  43. uish!
    sedapnyaaa.
    goreng pastu cecah kicap peds!
    sedap2!!! :)

    BalasPadam
  44. masyaallah...sue suka sgt mkn buah sukun....goreng sedap...
    dulu blajar kat penang,time balik singgah kat buttworth beli cucur sukun nie la.. haha..semata2 nk beli yg nie..
    bonda.tima kaseh singgah blog sue taw....:)salam perkenalan

    BalasPadam
  45. Myra pun suka Sukun goreng, makan masa panas baru goreng memang best ;D

    BalasPadam
  46. dulu x tau buah sukun ni
    sejak mil goreng sukun ritu terus jatuh chenta hehe
    skun teringin lak nk mkn..huwaaaaaaaaaaaa haha

    BalasPadam
  47. best nter sukun goreng...rs mcm da berkurun x mkn ;-)

    BalasPadam
  48. Sedapnye kak.tp angin la x leh mkn. Baru ni mkn kangkung pun dok angin satu badan. X larat sgt.

    BalasPadam
  49. Sedapnya sukun ni , Bunda.. :-) Erin pun suka..

    BalasPadam