Rabu, 6 November 2013

Char Kuey Teow... Style Bunda...

p


Bismillahirrahmanirrahim...

As Salam,

Hari Ahad lepas bunda dan anak-anak keluar jalan-jalan, pastu makan-makan kat luar. Balik rumah petang tu masing-masing relax jer... kekenyangan dan kepenatan. Lepas maghrib, bunda nampak sorang-sorang masuk kedapur.. ada yang tercari-cari kot-kot ada lagi seredak kuih raya...katanya...ada ke lagi?

Bunda faham... bunda sendiri pun terasa lapar... apa lagi kat luar hujan lebat.. nak tengok tv tak boleh.. takut kilat. Bunda suruh anak perempuan bunda sediakan bahan untuk masak kuey teow... tu jer yang ada pun dalam peti ais... cukuplah untuk lapik perut malam tu.. masing-masing tak nak makan nasi..


bahan2nya:

@ sepeket  mee teow..
@ semangkuk udang kasar direbus sekejap dan ambil semangkuk air rebusannya.
@ taugeh dalam 2 genggam
@ sayur kucai takder, bunda gantikan daun sup..
@ 4 ulas bawang putih.. di tumbuk kasar
@ 6 biji bawang merah.. ditumbuk kasar
@ 2 biji telur..
@ bahan perasa bunda guna kicap manis, kicap masin dan sos tiram..
@ 2 sudu besar cili boh atau beberapa biji cili api yang di ketuk... ikut suka yang mana satu..
@ Minyak untuk menumis..




cara2nya:

@ Tumis bawang putih dan diikuti bawang merah...
@ Masuk cili boh dan di kacau rata..
@ Masuk air rebusan udang, dan ketiga2 bahan perasa... ikut sesedap rasa manis masinnya...
@ Setelah mendidih cepat-cepat pecahkan telur kedalamnya... dikacau..
@ Masukkan mee teow, taugeh dan daun sup... tutup api...
     SIAP...



Char kuey teow setahu bunda dia basah-basah sikit,  sebab tu lah letak air rebusan udang tadi...manis..  Kalau ada kerang dan sotong lagi sedap... bunda letak apa yang ada jer..


Selamat mencuba kuey teow style bunda ni... walaupun nampak simple,  tapi okey lah...

p/s: makan petang-petang, hujan-hujan macam ni pun sedap jugak ni...

41 ulasan:

  1. bunda nampak memang menyelerakan...

    BalasPadam
  2. time hujan2...malas nak keluar..masak apa pun licin,kan..

    BalasPadam
  3. hujan2 ni semua sedap bunda..lama dah acik tak masak kuey teow ni

    BalasPadam
  4. nampak pun dah tau sedap :)

    BalasPadam
  5. Kalau char kuew teaw Penang, kerangnya mesti lebih baru rasa betul2 pure....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Makan plk dgn cili hijau jeruk....lagi kaw punya rasa kann...

      Padam
  6. Nak nagis tgk kue tiaw akk ni. Nampak sedap sgt.

    BalasPadam
  7. sedapnya...nak gi makan ni..order kuey tiaw lah nampaknya..

    BalasPadam
  8. Sedapnya...kueateow memang gandingan baiknya seafood.

    BalasPadam
  9. sedaapnyer bunfa..lapaq ler..ujan ujan cni

    BalasPadam
  10. saya tak suka makan char kuey teow, tapi isteri suka..jadi selalunya beli aje la...

    BalasPadam
  11. lama tk makan charkueteow..teringin pulak bila tengok resepi BUNDA ni...yummy.

    BalasPadam
  12. yumm.. nmpk sedap la bunda..
    tp takut nk cuba..tkut hangus, sbb dia kna msk laju2kan..ats api besar

    BalasPadam
  13. Ketung ketang ketung ketang kejapnyer kenyang semua orang :D

    BalasPadam
  14. Kat sp ni ada jual perencah kue teow. Belah sini mer kue teow depa kecil2 sikit, tak lebar2 tau bunda. Style pun lain. Mcm ada kuah gitu. Suka mkn tapi tak rajin buat, hee

    BalasPadam
  15. Ni pun dah nampak menyelerakan. Kalau makan panas2 lagi sedap ni bunda.

    BalasPadam
  16. Nak sepinggan..char kuey teow yang menyelerakan ni Bunda

    BalasPadam
  17. Char kui tiau ni mmg salah 1 kegemaran mak..! Mkn ngan cili kicap or cili jeruk ni, mmg x cukup sepinggan!

    BalasPadam
  18. Kakak pun suka yg jenis basah-basah sikit. Sedapnya... macam nak buatlah petang ni KN..

    BalasPadam
  19. Wahhh...sedapnya bunda, mmg feveret wan nih. Mcm yg bunda kata, kalau ada kerang mesti lagi ohsem. Huhuhuuu....dapnyerrr

    BalasPadam
  20. As salam bunda..

    Sy suka sgt kue teow ni....kalau masak sendiri,lebih sedap,boleh boh perencah lebih....tp nak kopek kerang tu yg malas tu...sy kalau buat,blom pernah boh kerang sbb malas...uhuuhu.....

    BalasPadam
  21. Sedap tgk... tapi saya tak suke kuey teow.. Gara-gara anak terlampau suke.. Dah jemu :(

    BalasPadam
  22. berguling-guling tengok gambarnya ..nyum nyum jadi mengidam

    BalasPadam
  23. saya minat mee or kue tiow camni yang basah2..sedap :)

    BalasPadam
  24. Kak N, saya paling boleh kueyteow goreng jer. Char Kuey Teow langsung tak reti. Alahai... kalu boh udang besar besar, yummY!

    BalasPadam
  25. Fuhh.. menariknya tengok char kuey tiaw bunda.. :D ermm yummyy..! lapar plak rasa.. :D

    BalasPadam
  26. wow..menarik. Nak cuba lah

    BalasPadam
  27. wah sedapnya. boleh try ni. hehe

    BalasPadam
  28. nmpak macam sedap je.. bila tengok gambar tu, terus rasa engidam nk makan char kuey teow...

    BalasPadam
  29. aduhhh sedapnya! pos sini sikit...hehe

    BalasPadam
  30. bunda kalau masak selalu nampak meyelerakan, siap bagi resepi lagi, semoga murah rezeki ye

    BalasPadam
  31. sedapnya bunda masak.. buat aiza terliur pula di malam hari..

    BalasPadam
  32. aduh...lama xmakan ni bunda..
    sdp pla tgok bunda nye char kuey tiaw tu ^,^

    BalasPadam