Sabtu, 22 Ogos 2015

Bunga Pokok Kunyit


bunga kunyit yang telah matang

 Bismillahirrahmanirrahim, As Salam...

Pada suatu pagi sebelum bulan puasa lepas.... seperti biasalah bunda akan menyiram pokok-pokok bunga dan tanaman herba bunda di laman rumah. Tiba-tiba bunda ternampak salah satu pangkal pokok kunyit bunda yang di tanam didalam pasu
sedikit membengkak dan berwarna putih.

Sambil bunda membelek-belek, terus bunda teringat mungkin pokok kunyit ini akan mengeluarkan bunganya, sebab pernah suatu masa dulu semasa bunda masih
tinggal menyewa di tempat lama dulu
pernah juga pokok kunyit bunda mengeluarkan bunga.

proses tumbesaran

Dengan itu tiap-tiap pagi bunda akan mengintai dan membelek-belek pangkal pokok kunyit bunda tu. Tiap-tiap kali juga bunda dapati ada perubahan dan semakin membuncit pangkal pokok berkenaan hinggalah suatu pagi bunda ternampak tunasnya mula keluar. 
Sahlah ini bunga kunyit.

Sejak hari pertama lagi bunda setiap kali akan snap gambar pokok kunyit tersebut. Bunda ingin melihat sendiri proses tumbesarannya dari hari ke hari... sehinggalah keluar bunganya, membesar dan mengembang, cantik sangat.
.
bunganya sedang mekar

Gambar yang atas sekali merupakan bunga kunyit yang telah cukup besar dan matang, tak lama lepas itu bunga yang cantik tadi akan layu dan mengering sebab dah tua.

Orang kata bunga kunyit yang baru mengembang tu dah bolih dipetik dan sedap di buat ulam cicah sambal belacan.  Memandangkan bunda ingin melihat proses tumbesarannya, jadinya bunda tak petik...rasa sayang pun ada sebab bunganya cantik sangat...tapi tak lama hayatnya.


***nantilah kalau dia berbunga lagi bunda akan petik buat ulam..

61 ulasan:

  1. Saya baru tau bunga kunyit ni boleh buat ulam bunda....pokok kunyit yg sya tanm ni pun selalu mngeluarkn bunga...nk juga cuba ulam bunga kunyit satu hari nanti.

    BalasPadam
  2. saya pun baru tahu bunga kunyit boleh dibuat ulam

    BalasPadam
  3. bunda. .klau dulu dulu arwah emak nekcik suka hirishalus..gaul dengan sambal kelapa Bunda....

    BalasPadam
  4. oooo.. bunga kunyit boleh buat ulam ekk.. pokok kunyit saya kecik lagi.. tak sabor nak tunggu besor cam bunda.. :))

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak selalu dapat tengok pokok kunyit kita berbunga....walaupun pokok nyer besar dan subur....

      Nasib2lah ...kadang tu tak dijangka pun....

      Padam
  5. Apa rasa bunga kunyit ni bunda...SA x pernah makan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bunda pun tak pernah rasa lagi.... dh 2 3 kali pokok kunyit bunda berbunga bunda biarkan jer...

      Sebab bunda pun baru tahu bunganyer boleh dimakan...

      Padam
  6. bunga kunyit cantik n sedap dibuat ulam mcm bunga lrngkuas juga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. pokok kunyit & lengkuas saya tak pernah berbunga.. ni baru tau kata lengkuas pun berbunga

      Padam
  7. subhanallah..cantiknya ciptaan Allah..pertama kali yan tengok bunga kunyit...

    BalasPadam
  8. Mak ngah PC selalu beli kat pasar bunda..sedap katanya buat ulam..PC belum pernah cuba lagi..hehe..

    BalasPadam
  9. First time tengok bunga kunyit...cantik ya.
    Nanti2 nak try makan (buat ulam) pulak.

    BalasPadam
  10. best nya bunda dapat tengok perkembangan bunga kunyit ni kan, saya pernah tanam jugak kunyit dan berbunga memang rasa puas hati bila hasil yg kita tanam menjadi kan bunda

    BalasPadam
  11. sedap.. dah pernah rasa masa balik kampung husband kat Kelantan

    BalasPadam
  12. Betul cantik dan unik...rajin bunda ni menanam apa saja herba ya..tahnia

    BalasPadam
  13. saya tak perasan lak pokok kunyit saya pernah berbunga ke tidak ... nak gak try buat ulam klu keluar bunganya nanti ...

    BalasPadam
  14. hahahaha.....saya lagi la tak pernah nak tengok bunga2 macam gini

    BalasPadam
  15. oh bunga kunyit namenye ye Bunda, baru tau, heee~ saya nak try menanam la pas ni..sayang pula, ade tanah tak digunakan sebaiknya... masa, berikan ku kesempatan...

    BalasPadam
  16. tq for sharing bunda...baru tau ada bunga pokok kunyit ni... heheheh

    BalasPadam
  17. Wah..Cantik bungganya. Insyallah lepas ni berbunga lagi boleh petik buat ulam pula.

    BalasPadam
  18. cantikkkkk... ada lebih x? hahahah

    BalasPadam
  19. Rasa nak cari bunga kunyit buat ulam juga nanti.

    BalasPadam
  20. Saya pun suka makan bunga kunyit ni. Sedap buat ulam.

    BalasPadam
  21. Assalamualaikum Bunda..
    wah baru Julie tahu yg bunga kunyit ni boleh dibuat ulam...thanks utk info tu bunda..

    BalasPadam
  22. biasa nampak bunga dia, nampak cantikkan
    tapi tak tahu plak boleh buat ulam
    sedap dak bunda?

    BalasPadam
  23. Kalau buat pais ikan, racik masuk dalam sambal yg dah siap buat lepas tu bungkus dengan daun pisang, bakar sedap juga tau KakN. Aroma kena bakar menyengat sebaik dibuka daun pisangnya:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baru baca cara2 nya dah terasa sangat kelazatannya...
      hai bilalah nak dapat rasa..kena tunggu nex bunganya lah nmpaknyer KZ.....

      Padam
  24. Baru tahu kunyit ade bunga.. :)

    BalasPadam
  25. Pokok kunyit kak zai pun pernah berbunga tapi tak tahu boleh dibuat ulam. Nanti klau jumpa kat pasar nak beli. Boleh buat pais macam kakzakie cakap.

    BalasPadam
  26. assalamualaikum bunda,
    Ramai yang tak tahu bunga kunyit boleh dibuat ulam, termasuk saya yang bukan juga tidak tahu bunga kunyit boleh dibuat ulam, malah tak tahu pula kunyit ada bunga..alahai teruknya ambe, hehe..

    BalasPadam
  27. Saya dah lama tanam kunyit tapi tak pernah keluar bunga pun..bukan apa nak try makan, sebab banyak org ckap sedap dibuat ulam..

    BalasPadam
  28. laaaa..selma ni langsung tak tau yang pokok kunyit ada kuar bunga...1st time tengok ni...comel nyer...

    BalasPadam
  29. Bunga kunyit...boleh buat ulam yer....maknanya...pokok kunyit ni tanaman serbaguna juga...

    BalasPadam
  30. I liked this flower, looks like canna.
    Thank for stopping by my blog!

    BalasPadam
  31. Terasa kurang benar diri ni..ni baru tengok bunga kunyit..anak dah besar2 baru tau..huhu..
    cantuik bunganya.. patutla Bunda sayang:)

    BalasPadam
  32. Pertama kali tengok bunga kunyit. Selama ni dgr orang cakap bunga kunyit, tak dapat nak bayangkan :)

    BalasPadam
  33. Hello, pretty plants and images. Have a happy day!

    BalasPadam
  34. Baru tahu bunga kunyit..daun kunyit pun dah rm0.50 satu helai

    BalasPadam
  35. Cantik juga bunga pokok kunyit yer Bunda ^-^

    BalasPadam
  36. kalau saya pun, gigih ambil gambar dan menunggu ia membesar dengan sihat.. ;)
    saya juga baru tahu boleh dibuat ulam.

    BalasPadam
  37. cantik kan ... dah lamanya tak tengok bunga kunyit ni :)

    BalasPadam
  38. Kali pertama ni Bunda saya nampak bunga kunyit. Ingatkan kalau sebut kunyit tu mesti bunganya kekuning-kuningan. Hehehe... sengal betul.

    Cantiklah bila Bunda ambil gambar tumbesaran bunga kunyit ni. Menarik pulak!

    BalasPadam
  39. Saya belum pernah makan bunga kunyit ni

    BalasPadam
  40. Bunda.. ummi singgah lagi, boleh klik yerr...
    PENUAAN

    BalasPadam
  41. pernah makan bunga kunyit ni buat ulam..tapi dah lupa rasanya camne..lama sangat dah..

    BalasPadam
  42. Thank you for visiting my blog.
    It would be helpful for us visitors from other countries if you put the Latin names of the plants on your post so we know what it is – or can look it up :-)

    BalasPadam
  43. Kunyit saya usahkan berbunga... tumbuh pun bak hidup segan mati tak mahu...he....

    BalasPadam
  44. Sedap bunganya buat masak lemak cili api juga.

    BalasPadam
  45. sedap bunga kunyit tuhh....wat ulam...cicah sambal belacan.....hihihi

    BalasPadam
  46. jarang lihat bunga kunyit taunya buahnya aja :)

    BalasPadam
  47. baru tahu ade bunga jugak ya...

    BalasPadam
  48. Bunga pun macam manusia ye KN....buncit buncit pas tu meletop haha.....
    Tak sangka ye KN kunyit ada bunga....
    Baru tau bunga kunyit boleh buat Ulam

    BalasPadam
  49. Wau bunda... Hari hari snap gambar. Teliti nya bunda... Terima kasih sebab saya pun tak pernah tengok bunga kunyit

    BalasPadam
  50. Bunda, banyak kali juga pokok kunyit saya berbunga.
    Saya baru tau boleh dibuat ulam..
    Biasanya saya biar je sampai layu.. huhu

    BalasPadam
  51. kayanya enak tuh dijadikan ulam

    BalasPadam
  52. Tiga kali saya tanam pokok kunyit ni semuanya hilang daun.. kena serbu dgn kumbang huhu.. :D

    BalasPadam
  53. cntik bunganya
    blm pnh atau mayb x persan selama ni.
    daun kunyit j perasan hihi

    BalasPadam
  54. dh lama x tgk pokok kunyit..cantik bunga nya

    BalasPadam