Isnin, 15 Oktober 2012

Kanta Lekap Cantek Vs Rabun?

            Bismillahirrahmanirrahim..

As Salam,

Sebelum ini pada asalnya penggunaan kanta lekap adalah untuk menggantikan pemakaian kaca mata kerana masaalah rabun.  Tetapi sekarang penggunaannya semakin menjadi-jadi tujuan hanya untuk cantik dan glamer.  Malah begitu mudah pula untuk dibeli seperti dipasar-pasar malam,  secara online dan dilaman sosial.



Mereka yang terlalu ghairah untuk cantik dan mendapatkan kanta-kanta lekap yang murah, tidak berjenama dan tidak berkualiti ini tidak sedar mereka telah mengundang risiko besar yang akan mendatangkan kemudaratan keatas mata mereka.



Seperti yang dibincangkan di MHI tv3 pagi tadi...Prof.Muhaya (pakar surgeri mata) berkata..."Tidak salah untuk kita memakai kanta lekap,  tetapi pastikan mendapat nasihat doktor/otometris , beli yang berkualiti dari tempat atau dikedai-kedai yang diiktirafkan.

Penggunaannya pula jangan lebih dari 8 jam sehari, lebih baik beli dan gunakan kanta yang jangka hayatnya  sehari sahaja. Ini bermakna tidak mengulangi kanta yang sama setiap hari..pilihlah antara mata fizikal yang 'cantik' atau mata hati yang 'terang' "


Justeru itu hargailah  Anugerah ciptaan Tuhan ini sebaik-baiknya..jangan hanya nak cantik kita merosakkan kurniaan Tuhan yang tak ternilai ini...

Wallahualam..

25 ulasan:

  1. nice sharing..
    tp yg peliknyer msih byk lgi yg
    brani beli scra online tnpa
    nasihat dr doktor..

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu sebab dorg tak kene apa2 masaalah lagi..dah kene nanti baru tau..

      Padam
  2. takutnya... tapi xpe, anna x pernah pakai pon benda ni... =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sekadar pakai sbb rabun dan ikut nasihat doktor atau beli yg btul2 ..tak de apa..

      Padam
  3. bunda.. sy berkaca mata, tapi sy xberani nak pakai kanta lengkap yang jual di pasar malam, internet.. sy belum pernah lg pakai.. kerana sy tkt jd mcm ni lah.. :) kalau nk pakai pun, beli kt kedai cermin mata, rasanya lebih selamat, walaupun harganya mahal sedikit.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagus, sekiranya ramai yg ada kesedaran mcm tu..

      Padam
  4. Setuju, jangan korbankan kesehatan mata yang tidak ternilai harganya...

    BalasPadam
  5. sekarang ni kanta berwarna warni terlalu byk di pasaran, murah lak tu..
    mmg senang sgt nak beli..tapi berbaloi ke kalau hilang deria penglihatan kerana mahu cntik..uuu..xsggupp..!

    BalasPadam
    Balasan
    1. walau murah macamnapun kalu takder pembeli takderlah yg menjualnyer..

      Padam
  6. tgok kualiti jgk even beli o9..
    dan kene pkai hati2..pkai pon xlame..xdela smpi 1hari or bwak tido..

    BalasPadam
  7. Pok Nik nak cuba2 pakai dulu..tapi tak reti..hehehe pakai spek mata mudah lagik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu teringin sgt guna yg pakai buang tu, blh jer..klu tak mudarat..

      Padam
  8. salam kenal kak
    aduhh risau kalau fikir dan tgk kelemahan kanta lengkap nie .. tu yg saya jarang pakai huhuh

    BalasPadam
    Balasan
    1. blh nk pkai klu beli kene tmpatnyer..

      Padam
  9. Insyaallah sampai bila2 takkan ku pakai. ngeri tengok. takut

    BalasPadam
  10. leceh pakai mende ni tp dulu penah la gak pakai yg kaler2...tingin punye pasal hihi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. blh pkai, beli yg pkai buang tu..dan dgn nasihat doktor..

      Padam
  11. klau nk pakai bole tapi kena ikut cara yg btul.. ada yg bole pakai kurang 8 jam sehari tapi pakai hampir sehari suntuk mmg rosak mata laa kn...

    BalasPadam
  12. Hai Semua Gabung Yuk Di CUMAPOKER.com
    Game Online Terbaru Yang Menggunakan Uang Asli Indonesia !!
    Game Poker Dan Domino Online:
    #BandarPoker #PokerOnline #BandarQ #AduQ #Capsasusun #BandarQ
    minimal deposit Rp15.000
    Minimal Withdraw Rp15.000
    Bonus Yang Di Berikan:
    Bonus Refferal 10% + 10%
    Bonus CashBack 0.3% - 0.5%
    Support Bank : BCA,MANDIRI,BNI,BRI DAN DANAMON
    BBm custumer kami : -Kezia - (2BE3DCA9)'
    Jadi mau nunggu apa lagi ? Segera Daftarkan Diri Anda Di CUMAPOKER.COM
    Untuk mendaftar langsung klik : http://goo.gl/xQOjry
    Like juga Fanspage kami yah https://goo.gl/7jAHpc

    BalasPadam