Khamis, 18 Oktober 2012

Relevan Ke Lagi?

         Bismillahirrahmanirrahim..

As Salam,

Hari ini bunda dapat satu gambar dari posting FB member..Maka terimbau kembali pada zaman kanak-kanak dulu dalam lewat 60 an sehingga awal 80 an.  Masa itu alat ini masih digunakan , kebanyakkan ada dan digunakan oleh orang-orang melayu juga terutama sekali mereka yang berketurunan India. Namanya batu giling.

batu giling

blender..
 Rasa-rasanya anak-anak kita sekarang ni tak pernah tengok apa lagi menggunakan batu giling ini. Kalau blender pasti mereka kenal dan tahu guna.

p/s: Masih adakah, masih relevan kah penggunaan batu giling ni sekarang?

20 ulasan:

  1. rumah saya mak guna lagi untung giling inai atau cabai..he3..

    BalasPadam
  2. bagus tu..tentu dah 'antik' kan..

    BalasPadam
  3. susah nak jumpa... mia guna blender je...

    BalasPadam
  4. saya sempat merasa pengalaman menggunakan batu giling masa zaman remaja dulu sebab nenek gunakan untuk menggiling rempah untuk masak kari

    BalasPadam
    Balasan
    1. samalah KN pun..thn 70an dulu kebanyakn masih pakai batu giling ni..

      Padam
  5. Cili kalau digiling lagi sedap KN.heheh :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. btol3x..samalah rempah kari pun..

      Padam
  6. ada je kat rumah ni tp xpenah guna pun..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kbayakan kat kpg2 sllunyer msh ada..simpan jer baik2 utk knangan anak cucu nti..

      Padam
  7. terkenang zaman remaja..inilah salah satu kerja akk.bila kena mengiling rasa nak menangis.dahlah berat..pijau tangan kena cili.beruntung budak zaman sekarang..semuanya di hujung jari..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. btol tu, samalah pengalaman kita..bdk2 skarag terlebih manja..semua segera..mkn pun segera..

      Padam
  8. Uits..relevan kak..kat rumah sewa saya tu siap dipateri terus kat table top dapur lagi tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye ..bagus la tu sekurang2nyer tak pupus ye tak..

      Padam
  9. batu giling? yaya xpenah guna..mak pun same..
    tp yg still ade lesung batu tu la..utk menumbuk..still gune lgi..^_^ terbaikk

    BalasPadam
    Balasan
    1. sekurang2 mak yaya tau dan pernah tengok batu giling masa dulu tu..

      Padam
  10. ya Allah, nak tergelak rasa bila tengok gambar batu giling yang akak post tu. sehari sebelum raya korban aritu kawasan kampung fadd terputus bekalan elektrik, tak sempat nak kisar cili and bahan2 nak wat rendang... tetiba aje adik perempuan bongsu fadd cakap,kan bagus kalau ada batu giling...boleh giling aje cili ni mak... dengan selamba mak balas " kalau ada pon, sape yang nak menggilingnya, korang cakap aje pandai, batu giling pon tak kenal"

    BalasPadam
    Balasan
    1. sekarang dah kenal kan..semua tu ada hikmahnyer..

      Padam