Sabtu, 27 Oktober 2012

Korban Hijrah




 Bismillahirrahmanirrahim..  As Salam,

Semalam pada 26/10/2012 hari pertama Aidil Adha 1433 Hijrah, kumpulan usrah ditempat bunda selamat menyempurnakan kerja korban tiga ekor lembu.  Kerja bermula seawal jam 10 pagi selepas sembahyang raya.





Selepas kaum lelaki selesai kerja penyembelihan dan melapah daging korban. Kami kaum wanita menghiris daging dan bahan-bahan untuk memasak.  Daging dimasak goreng kunyit dan tulang dibuat sup.



Lebih kurang jam 2 petang selesai sudah kerja memasak dan setelah kaum lelaki balek sembahyang jumaat kami sama-sama menjamu selera juadah beramai-ramai.  Separuh daging korban diagih-agihkan.




Alhamdulillah sempurna sudah kerja dan ibadah korban kami tahun ini. Segalanya selesai sebelum maghrib.


p/s: Hari ini 27/10/2012  pada hari raya kedua kami akan kesurau pula menyempurnakan satu lagi kerja korban empat ekor lembu.  Semoga segalanya berjalan lancar juga dengan izin Nya...InsyaAllah..


32 ulasan:

  1. tak dapat follow. mak afraa je yg pergi surau tolong org surau

    BalasPadam
    Balasan
    1. takpe lah dok umah kemas umah, jaga adek..berkorban jg tu..

      Padam
  2. Meriahnya aktiviti korban tu yek..Tp M tak sanggup tgk lembu kena sembelih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah..org kata kalu kita kesian kat haiwan korban tu kita tak blh mkn dagingnye..sejauh mne kebenarannya Wallahualam..

      Padam
  3. Subahanallah..terharu ada link kat sini..sejuk hati dengar tazkirah qasidah..saya lepas solat sunat malam terjah kat sini ya...selamat hari raya haji.Moga banyak hikmahNya.TQ so much

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam dan t ksh utk cik gu juga..

      Padam
  4. wahh meriah..^,^
    daging msk kunyit..sedap tu..ngeee =D

    BalasPadam
  5. Yaya, kitorang msk yg mudah jer..takder santan..sbb dah muak kat umah msig2 dah ada rendang, gulai n mcm2..

    BalasPadam
  6. Salam. Wah nice blog! Jom baca sini.. Hati2 tau dear.. http://www.aimisyahirah.com/2012/10/vincent-lee-fong-lelaki-penipu-ini.html

    BalasPadam
  7. Lama dah tak merasa suasana masak2 kat surau sejak beberapa tahun kebelakangan ini..huhu

    BalasPadam
  8. seronok tgk.meriahnya sambutan korban :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye mmg meriah dan bersatu hati..

      Padam
  9. alhamdulillahhh
    seronoknyaa kak
    meriah raya aji tahun nie ;)

    BalasPadam
  10. alhamdulillah .semua bagi kerjasama bagus kan akak !!

    BalasPadam
  11. begitulah abg cik..Alhamdulillah..

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum Kak Nora
    Saya first time singgah sini...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wsalam MystoryPic..t ksh singgah, nnt2 singgah lagi ye..

      Padam
  13. Daging goreng kunyit sebab fresh lagi memang sedap. Sup macam dah adat bila korban mesti ada kan. Rumah kakak pun sama juga..

    BalasPadam
    Balasan
    1. daging yg dberi bwk blk KN buat masak kicap lada hitam..2 3 hr asek daging jer lah..kakzie..

      Padam