Selasa, 30 Oktober 2012

Kempen Pelalian HPV

                   Bismillahirrahmanirrahim

As Salam,

Info ini bunda rasa ramai yang telah sedia maklum. Ia tersebar didalam ahkbar dan media elektronik. Info dari Kementerian Kesihatan Malaysia yang telah melancarkan Kempen Pelalian HPV untuk mencegah kanser servik diperingkat sekolah.

Kanser servik adalah sejenis penyakit dimana sel-sel yang abnormal terbentuk pada dinding servik.  Ia merupakan kanser ketiga paling kerap dihidapi oleh wanita Malaysia. (Sumber: Daftar Kanser Negara Malaysia, 2006)     



Jangkitan Human Papillomavirus (HPV) diservik dikenal pasti antara penyebab utama kanser servik.  Pelalian HPV jenis 16 dan 18  mengurangkan risiko mendapat kanser servik.

Bagi ibu bapa yang mempunyai anak gadis pastikan anak anda yang berusia 13 tahun mendapatkan pelalian ini secara PERCUMA disekolah. Tiga suntikan akan diberi dan tempoh 6 bulan. Dapatkan ketiga-tiga suntikan untuk perlindungan yang berkesan.

p/s: Untuk maklumat lanjut , hubungi Kementerian Kesihatan Malaysia di:      1- 800- 88- 1478 (HPV)

                        

26 ulasan:

  1. begitu juga bagi mereka yang lahir pada tahun 1993(2012) boleh dapatkan 3 dose secara percuma di Klinik LPPKN berhampiran..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye begitulah Umialya , byk kemudahan telah disediakan..

      Padam
  2. Untuk kita2 yang dah berkhawin ni plak elok ambil ujian pap smear.. utk mengesan kanser servik gak...
    TQ 4 info kak :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Btul Atie, kalu tak salah akak sekurang2 setahun sekali..kekadang terlepas pandang juga..dah kene br terkapai2..

      Padam
  3. info yang baik..sy belum pernah buat suntikan ..

    BalasPadam
  4. Cik ita dah tau sekarang..so jgn berlengah lagi nanti segera dptkn suntikan ye..

    BalasPadam
  5. salam ziarah akak..mmg wajar kempen ini dijalankan coz ramai yg belum sedar ttg bahaya kanser servik ni.

    BalasPadam
  6. ye..mmg perlu ade ksedarn sivik mcm ni..dan para ibu bpa n remaja perlu ambil serius..ambil lgkh pcghn awl..
    tp yaya dah lewat 10thun..xboleh amik dah..huuuu >,<

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yaya boleh hubungi LPPKN atau Kementerian Kesihatan utk info selanjutnya..

      Padam
  7. tindakan awal yang bijak supaya ia dapat dibenteras pada peringkat awal, sebelom menjadi lebih teruk

    BalasPadam
  8. lebih kurang 2 tahun lepas, kenalan sy seorg blogger, meninggal sbb kena penyakit ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak sempat atau tak sedar kot dah ada penyakit tu agaknyer..Alfatihah..

      Padam
  9. utk yg 20 tahun ke atas mmg takde ke sbb tak pernah dgr pun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Chic Na try hubungi LPPKN atau kementerian kesihatan..

      Padam
  10. aii dah follow..

    Jom singgah blog saye http://nurulezeanee.blogspot.com/

    BalasPadam
  11. salam.. good info.. mencegah lebih baik dari merawat..

    BalasPadam
  12. untung budak2 sekarang eheeheh

    BalasPadam
  13. Betul tu..kempen kesedaran harus dilakukan..agar masyarakat kini tidak lagi leka dlm menjaga aspek penjagaan kanser servik..Bahaya jugak tu Bunda..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kadang2 kempen mmg berjalan tapi kita yg terlepas pandang..tula psl..

      Padam