Jumaat, 7 Disember 2012

Crepe Durian..

                         Bismillahirrahmanittahim..

As Salam,

Sekarang ni pergi kemana-mana pun mesti ada orang bercerita pasal durian, musim durian dan makanan berasaskan durian.. Bagi mereka yang memang gila durian, kaki durian, hantu durian dan yang sewaktu dengan nyer memang sanggup lah dapatkan durian walau pun mahal macam mana pun.

Siap hafal pulak nama-nama dan jenis durian. Datang dari mana...yang mana lebih sedap, yang mana lebih tebal dan manis. Bagi mereka yang terlebih kreatif, pandai pula mempelbagaikan resipi durian.


Sekarang ni sibuk pula dimana-mana sahaja orang memperkatakan tentang crepe durian. Sedap kata mereka. Macam-macam warna, cantek..ada besar ada yang comel-comel.

Tetapi bagi mereka yang tak suka dan tak makan durian pula macamana?...Macam-macam alasan mereka, busuklah, tak tahan panas lah dan macam-macam lagi..Sedangkan orang luar pun sekarang sudah ramai sedang berjinak-jinak suka makan durian.


p/s: Yang pasti,  kita patut berbangga bahawa durian adalah buahan tempatan yang di nobatkan sebagai 'Raja Segala Buah'..

38 ulasan:

  1. belum pernah rasa lagi crepe durian ni....orang cakap sedap...

    BalasPadam
    Balasan
    1. anak bunda beli crepe ni dah seminggu kat peti ais..takder sorg pun makan..bunda pelagi..durian mentah2 mmg taklah...klu dah masak kuah ke kuih ke bubur ke , makan lah...

      Padam
    2. durian crepe cuma bertahan beberapa hari jer, kalu tak durian & cream masam.. kiranya basi

      Padam
  2. sodappp.. minggu lepas makan duyan...

    BalasPadam
  3. Kakak kalau durian memang berhantu makan tapi crepe tu ak pernah rasa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ntah lah dorg kate lebih kurg lempeng yg diisi ngn isi durian + cream...

      Padam
  4. dah try kelmarin , adik ipar buatkan, pergghh sehingga menjilat jari , dijual 3 diji RM7

    BalasPadam
  5. ye ke, untung pandai buat sendiri, tak pyh beli...bunda tak pandai makan..anak2 pun...

    BalasPadam
  6. sebenarnya orang disini pun belum pernah makan benda ni. hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. yeke , anak bunda beli kat mana ntah, tapi takder sape pun yg makan..dok dlm peti ais bpe hari dah..shasha nak?..hehe

      Padam
  7. selama ni wat sndiri, justeru itu tak pasti resepi durian crepe yg sbnrnya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. oo pernah lah buat sendiri ye, kate dorg inti nyer isi durian+weeping cream..

      Padam
  8. Balasan
    1. khairul try lah nanti, orang cakap sedap..

      Padam
  9. Balasan
    1. ntah lah bunda tak mkn, tp ramai ckp sedap..

      Padam
  10. suka jgk durian..tp, xdak sampai ingt jenis2durian..hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalu dpt ingat lagi baik kan..hehe..

      Padam
  11. saya adalah penagih kuah durian.. cicah pulak dengan roti gardenia..pergh!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalu cicah2 camtu bunda pun mkn..

      Padam
  12. Durian crepe ni sebenarnya dah lama wujud, nowadays je tengah hot.. hehe ena suka sgt durian, memang rugi la siapa tak suka... tapi ena cukup benci tempoyak.. busuk! hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. oo ye bunda baru tau..bunda plk suka tempoyak masak..tak suka mkn durian cmtu jer..hehe..pelik kan..

      Padam
  13. ssaya lebih suka durian makan begitu saja..

    BalasPadam
  14. kite tak pernha makan lagi.. tapi nmpak sedap..hee :D

    BalasPadam
  15. teringin nk rasa crepe tu kak. td bru lpas makan durian. abis bau2 durian smpai malam. hehe.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Balqisfz kene cari gak ..kalu dah teringin, nanti kempunan pulak..hehe

      Padam
  16. Tak pernah lagi makan durian crepe ni. Kalau sempat esok nak try beli durian crepe ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba lah nanti abis musim terlepas pulak..

      Padam
  17. yaya xrase lg durian crepe ni..huuuuu
    bukan tkat durian je..blubry ngn strbry crepe pun ade..
    mmg ssuai la utk org yg xmakan durian tu..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. oo ye ke bluberry n strwberry crepe pun ada ekk?

      Padam