Ahad, 20 Januari 2013

Ular Dan Belerang

sekadar gambar hiasan
                                   Bismillahirrahmanirrahim..

As Salam,

Hal yang bunda nak cerita ni terjadi pada hari sabtu malam ahad lepas. Dalam pukul 11 malam jiran selang sebuah rumah telefon bunda supaya tutup semua pintu dan jangan keluar rumah.  Menurutnya ada seekor ular kehijauan (besar juga) melintas dekat porch rumahnya , setelah di halau ular itu masuk pula kerumah Cina sebelah.

Rumah cina tu pulak bersebelahan dengan rumah bunda. Sememangnya rumah cina tu semak sangat halamannya. Semak dengan pasu-pasu bunga yang tak terurus dan pokok bunga yang melingkar kat pagar dan memanjat tiang.  Dengan reban ayam, segala botol-botol, bungkusan tanah dan baja juga surat khabar lama dan kotak-kotak, penuh sarat depan halaman rumahnya.

Setelah cina itu juga tak dapat jumpa ular tu maka mereka panggil bomba. Bomba juga tak dapat jumpa ular tu. Keesokannya bunda telefon anak sulung . Dia balik dan membawa sepeket serbuk kuning dan tabur sekeliling rumah terutama dipintu-pintu masuk utama.

serbuk belerang
Serbuk kuning itu adalah serbuk belerang. Konon nya ular elergik dengan belerang. Mana lah tahukan, kalau ular tu sesat nak singgah  tak jadi sebab belerang tu. Ikhtiar sebagai satu langkah berjaga-jaga.

Tak taulah pula sejauh mana kebenaran dan logiknya 'belerang dengan ular' tu. Tetapi itulah petua orang-orang dahulu. Sampai hari ini serbuk belerang tu masih ada dan ular masih tak di jumpai samada masih ada disekitar atau entah kemana-mana dah.

p/s: Bunda memang takut sangat dengan ular ni. Tengok gambar pun dah meremang bulu tengkok, apalagi kalau lah terserempak betul-betul, minta dijauhkan.

65 ulasan:

  1. minta jauh, tapi belerang tu berkesan kot. dulu time gi camping selalu tabur belerang keliling khemah untuk prevent.

    ala bunda, bukan umah semak jer ada ular, dulu time saya duk kat kondo KL pun ada ular tetiba melayang ke balkoni. takut nak buka sliding door pastu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye lah Nas..mungkin habitat ular ni dah dicerobohi manusia..so dia orang ceroboh tempat kita pula...kecuali yg jelmaan Jin tu lainlah pulak ceritanyer..wallahu'alam..

      Padam
  2. semoga petua turun temurun itu menjadi nyata, maksud saya akan menakutkan ular tu mendekati rumah, memang menakutkan kalau ular masuk rumah, selalulah kita bersihkan kawasan rumah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu satu ihktiar, yang mane logik tak salah kita amalkan..

      Padam
  3. sayapun takut & geli sangat dengan ular, 'jengking' & lipan

    BalasPadam
  4. morning, mmm belerang kalau tabur kat dalam rumah@kat simen ok la, tp xboleh tabur kat tanah sbb belerang mrosakkan tanah.kalau nk tabur kat tanah elok tabur garam je.ular&menatang yang melata xmasuk rumah.garam lg elok dr belerang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Iye ke, so bolehlah tabur garam sekitar rumah saya, sebab rumah saya biasa dimasuki lipan. Tq sebab kongsi info ni.

      Padam
    2. oo ye ke..bunda pun sebelum ni tak pernah gune belerang ni...lepas ni bolihlah gune garam tabur kat tanah keliling rumah yer...memang dalam perubatan islam juga guna garam + lada hitam untuk PAGAR rumah..terima kasih Harith..

      Padam
  5. Bunda, saya pun takut ular, pernah gak ular masuk rumah dulu tapi dah 7 thn dulu, tapi still terbayang2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang tua2 kate jangan dibunuh kalau ular masuk rumah, halau jer...tapi kalau dah panik tak cabut lari mungkin dibunuh jugakkan...issh mintak dijauhkan lah..dah seram bulu tengkuk dah nii..

      Padam
  6. salam ziarah KN.
    Mmang elok taburkan belerang sbb ular mmang takut kt benda tu.sediakan juga kayu pnjng. Klu ular tu trlepas masuk blh juga d beduknya

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau dah panik ...tak ular tu lari ntah2 bunda yang lari kot.. tak sempat dah nak capai kayu ape lagi nak beduk..

      Padam
  7. waa, geli tgok gambar tu bunda :( .. sue takot ular.. hujung tahun lepas, jiran depan rumah sue rumah dia masuk ular, tp yg kecik lah, mungkin anak ular kot, ular tu duduk disebalik pokok2 bunga n kayu.. nanti boleh lah bgtahu mak, letak belerang kat pintu rumah elak ade ular masuk..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dan taruh garam kasar kat halaman yg ada pokok2..

      Padam
  8. salam bunda
    Kalau tabr garam.....,guna garam kasar tau.....hehe..,

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam TA, bunda tahu sayang..tksh ingatkan bunda..

      Padam
    2. melawat bunda di malam yg dingin

      Padam
  9. Salam..tengok gambar ular je airis dah risau sesangat coz uma airis pnah masuk ular tedung selar,ngerinyeee

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam airis, mmg seram n ngeri la criter psl ular ni..

      Padam
  10. salam...saya balas kunjugan + follow bunda disini^^

    BalasPadam
  11. Assalam Bunda..
    nisah pun geli & takut gan ular..
    terpandang gambar ular kat atas tu cepat2 nisah scroll ke bawah.

    >> ada benarnya belerang tu Bunda,, jika kita berkhemah di hutan, belerang ni selalu di gunakan utk di taburkan sekeliling khemah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam, ala cian dia..bunda dah kclkn gamba dah..sebenarnyer bunda pun takut jgk tngok gmba ular tu..kitorang kat umh ni dh jd fobia dah sjk smiggu ni..nk klua sidai bj mlm2 pn x berani dah...baru jap td jiran tu msg bunda ada ular kcl dtg pula dok atas mesin basuh yg dia ltk kt porch dia..bile kol JPAM dtg ntah kmne2 dh ular tu...agaknyer sbb cine sblah tu br kmas2 halaman dia kot...isshh seram lah bunda..trauma dah..lps magrib kang nk anta ank yg bungsu tu blk kolej...cmne ni..

      Padam
  12. Belerang ni bersifat panas..tu salah satu alternatif yang sllu dguna masa camping kat skolah dulu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. oo jadi bergune jugalah belerang ni yer..tksh mell..

      Padam
  13. seriau saya bila fikirkan pasal ular...heee...takut!

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu la pasal...bunda pun baru first time..

      Padam
  14. eei takutnye bunda..bhye tu..
    hati2 tau bunda..ish..geli geleman plak yaya ni..huuu
    tkot pun ade..kang xpasai2 msok uma..ish..mnta djauhkan.. >,<

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmg Yaya bunda ngn anak2 rase mcm taknak kua rumah jer skrag..

      Padam
  15. bulan lepas terlanggar ular sedang melintas jalan , terburai perut , dln perut dia ada anak ular , takutnya

    BalasPadam
    Balasan
    1. sempat lg abg cik tengok ada ank ular plk dlm perut ular tu..seramnyer..

      Padam
  16. nice entri kak..saya pun memang malu dengan ular..dalam dunia ni binatang yang paling saya takut..ular..sampai fobia kalau nampak bayang yg seakan2 ular..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bunda ngn anak2 pun fobia sgt ni..nk kua g mkn mlm2 pun takut..

      Padam
  17. ranai cakap cm 2 .. dulu2 masa anna kena buat kem dalam hutan pon dorang tabur belerang sekeliling kem kami.. anna pon takut ular.. geli sangat2 kalo ternampak saja...

    BalasPadam
  18. Saya doakan ular tu lari jauh2 dari rumah kakak dan rumah jiran tu...
    Masa saya jadi pengakap dulu..memang belerang kami tabur keliling khemah

    BalasPadam
  19. arwah bapak saya dulu juga gunakan belerang utk halau ular dari kawasan rumah..kadang kadang dia gunkan buah limau purut...

    BalasPadam
  20. memang terkejut,..buka2 blog akak nampak benda tuuuu..seram llaa..mmg pernah dengar tentang belerang tuu....

    BalasPadam
  21. Eeee..cheqkaq pon takut laa bab2 ular ni bunda..mase kt kampung,time tu tgh berpantang..tibe2 ular cm dlm gmbar tu jatuh gedebuk sebelah baby cheqkaq..cheqkaq larik punyer la takut sampai tertinggal baby..huhu..sebail ular tu larik gak..

    BalasPadam
  22. samalh kita, KA pun plg takut ular2 ni.. mmg letak belerang inilah

    BalasPadam
  23. pnh gak dgr psal tu.. btol la kut bunda..

    BalasPadam
  24. risaunya kak nora... moga kak nora serta jiran tetangga selamat hendaknya

    BalasPadam
  25. ishh bahyanye.. huhu.. tp kalo org msk hutan mmg salut blerang kan.. hehe nak elak binatang2 sume..

    BalasPadam
  26. Rumah saya pun pernah masuk ular, walaupun kecil tapi mestila cuak kan? Pastu memang jiran suruh pergi kedai beli belerang. Dah lama lepas tu baru tahu yang belerang tu dalam orang putihnya dipanggil phosporus.

    BalasPadam
  27. Geli dan takut sgt dgn binatang ni. Minta dijauhkan

    BalasPadam
  28. Assalamualaikum . Alhamdulillah. terima kasih sudi follow blog saya.. hope dapat terus berhubung .. selamat berblogging .follow u 643. jom tengok entry ni untuk ucapan terima kasih saya :) http://mawardiyunus.blogspot.com/2013/01/followers-mingguan-5.html

    BalasPadam
  29. elok juga suruh cina tu clearkan rumah dia yang bersemak tu..

    BalasPadam
  30. wak pon takut ular jugakkk.,ahHks

    BalasPadam
  31. salam kak nora :)

    memang patut kena hati2 kak nora..mana tau dia masuk rumah kita menyorok kat tempat2 yg tersebunyi ...kita juga yg susah nanti.

    BalasPadam
  32. Setiap tiga bulan sekali, Mummy Wilma selalu tabur belerang di belakang rumah Wilma coz ada bambu...Setakat hari ini, memang dah jarang nampak ular di sini...Kalau tidak, setiap bulan mesti ada jak ular jiran Wilma bunuh...Memang menakutkan sampaikan kami takut nak ke belakang rumah...Tapi, sekarang tak da lagi...Ditambah-tambah lagi lepas kami pelihara kucing...Nenek Wilma cakap ular takut dengan kucing...Wilma tak tahu sama ada betul ka tidak la ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maybe btl kot cause kucing akn gaduh ngn ular.kt umh tok saya dh byk kali ular masuk tp nasib baiklah ada kucing..habis terburai digigitnya..urr..seramm

      Padam
  33. memang patut la ditakutkan pun kak nora, patuk leh bawa mati tu...

    BalasPadam
  34. bahaye nyaa bunda. take care :D

    BalasPadam
  35. Kak nora...takutnya....hati2 ye...kat rumah saya ni kalau ada katak dlm bilik air suami saya tak bagi halau...katanya bila ada katak tandanya temoat tu selamat dari ular. ..taktau le betul ke tak...
    Salam perkenalan drpd : suteraungu87.blogspot.com

    BalasPadam
  36. menakutkan lah..dulu selalu ular masuk dalam rumah nasib ada kucing yg lawn ular tue

    BalasPadam
  37. tu memang petua orang dulu2..berkesan kot..masa saya zaman sekolah dulu klu berkhemah,bercampaign ke selalu cikgu bawak belerang tabur disekeliling khemah nak halau binatang berbisa nie..saya pon takut dgn ular ni..geli...

    BalasPadam
  38. Tak takut sgt dgn ular tapi seboleh2nya taknaklah terserempak

    BalasPadam
  39. samala saya...takut, geli ngn ular nih...malah gambar ular pun takut nk sentuh ini kan yag real...mmg pengsan sy dibuatnya...

    BalasPadam
  40. pernah ternampak ular sdng ngap katak..huhu..ngeri..lepas tu trauma nak keluar rumah.. o..serbuk tu belerang ea.. berkesan kot..sbb abah guna tu utk halau ular.

    BalasPadam
  41. Salam kenal..jejalan blogwalking..singgah la ke blog kami juga ya. :)

    http://akeimahoney.blogspot.com/

    http://www.facebook.com/pages/Akeima-Beautyshoppe/407850379307747

    BalasPadam
  42. Ular 4 ekor bt sarang dlm kayu lame nk col bomba ke x

    BalasPadam
  43. Ular tak takut belerang mahupon garam percayalah ada dua ekor ular bersarang dalam longkang rumah tabur garam and belerang tak jugak lari..last2 bagi racun rumput malamnya mengintai kat luar tingkap baru lari..garam and belerang x berkesan pon hanya mitos semata

    BalasPadam