Ahad, 24 Februari 2013

Kelambu Dulu vs Kelambu Moden..

Bismillahirrahmanirrahim..

As Salam,

Entry bunda sekali ini bunda nak bawa kalian (bagi yang seangkatan usia) mengimbau kembali kenangan zaman 60an  dan 70an dulu. Ini berkenaan penggunaan 'KELAMBU'.

Rasanya semua tahu kan apa  dia 'kelambu' tu walau pun zaman sekarang jarang di gunakan lagi. Sebab pada zaman tu jarang dan takder rasenyer orang guna penyembur nyamuk ni (ridsect dsbgnyer) selain dari ubat nyamuk yang melingkar tu. .(yang abis jelaga alat perabut kat rumah tu).


                        
Kelambu jenis ni yang ada pada zaman bunda kecil-kecil dulu. Bila malam jer siap terbentang tengah rumah. Kebiasaannya banyak di gunakan dirumah-rumah kampung. Selalunya kelambu jenis ni dipasang atas tilam yang dibentang atas lantai. Bentuknya yang empat segi, diikat tali disetiap penjuru dan di regangkan.

Siap ada pintu selisihnya lagi untuk memudahkan kita keluar masuk. Ada pelbagai warna pulak tu. Sekarang kalau ada pun, agaknya tersimpan dalam gerobok jer. Di rumah kat kampung bunda ada tinggal satu, itu pun yang single punya. Nostalgia betul...


Kelambu jenis ni pulak selalunyer di gunakan kan di rumah-rumah kat bandar (kebiasaannyer lah....dirumah-rumah banglo...rumah orang kaya-kaya) Dan juga kelambu untuk bilik pengantin.

Kelambu jenis ni, bumbungnya bulat ditengah-tengah. Disangkut satu tali sahaja. Kebanyakkan dibentangkan atas katil. Sebab tu sesuai untuk dijadikan kelambu di bilik pengantin, modern lah sikit.


Ha! ini lagi modern...yang digunakan sekarang. Bunda pun belum pernah gunakan kelambu ini. Bentuknya  seakan-akan kelambu baby. Macam khemah pun ada.  Tak menggunakan tali langsung. Siap pintu berzip lagi, ala-ala khemah camtu.

Olih kerana kehadiran kelambu modern ni, bunda lihat ramai jugalah yang  kembali menggunakan 'kelambu'. Kelambu modern ni juga senang di bawa dan dipasang..dan ada beberapa saiz.

p/s: So, tak payahlah nak gune ridsect ke ubat nyamuk lingkar tu lagi ke...menjimatkan dan tak ada pencemaran udara..(penyembur dan ubat nyamuk tu kan racun).

68 ulasan:

  1. Mmg best dok dlm kelambu... Dulu2 umh kg..wajib psg kelambu... sy xleh pkai ubat nyamuk sbb de asma... Klambu penyelesainnya...

    BalasPadam
  2. kat umah mak mentua saya masih ada kelambu lama tu kak. ingat lagi masa saya mula kawin dulu, tido dalam kelambu pasal nyamuk byk kat umah mil saya. tuhan aje yg tahu betapa tak bestnye. saya tak biasa tido dalam kelambu, rasa rimas sgt...hehehehe. kelakar le pulak bila diingat balik

    BalasPadam
  3. haa nah kawww kemain lg kelambu moden pun..cantik sungguh..nyamuk pun xberani nk ganggu , huhu

    BalasPadam
  4. Akak kenal tiga2 kelambu.. almaklum asal kampung
    Tapi sekarg kamoung ke mana ke mmg dah muziumkan kelambu...
    Nenek2 pun dah reti pasang ubat nyamuk letrik dik...

    BalasPadam
  5. assalam bunda..

    elok jga ye..elak pncemaran bahan kimia dr ubat penyembur nyamuk...rasa nak beli satu la...

    BalasPadam
  6. assalam bunda....terima kasih sudi terima acik
    kalau cerita kemlambu ni kan..acik tak boleh nak tidur dalam kelambu rasa lemas.
    pernah pi rumah kawan diperlis..nak tidur dia pasang kemlambu..acik keluar tidur diluar..sudahnya dia pasangkan ubat nyamuk

    BalasPadam
  7. assalamualaikum ... masa kecil2 dulu mmg kat kg guna kelambu utk elak nyamuk , tapi panas tidur dalam kelambu nih . Sesuai guna kat kg saya sbb kat sana mlm mmg sejuk . Kalau bonda nak petua lagi byk , klik jer kat fb badge seharum kasturi fanpage kat blog saya tuh .

    BalasPadam
  8. kelambu yg paling atas sekali tu ada lgi kat rumah emak zu kat kg..masa budak budak dulu siap campak anak kucing kt atas tu lagi..hehe

    BalasPadam
  9. dulu masa kawin pun pakai kelambu...

    BalasPadam
  10. bagus tau pakai kelambu..mana2 jenis pun objektifnya nak elak nyamuk gigitkan..dulu memang selalu pakai kelambu...kini zaman moden pakai recun nyamuk...

    BalasPadam
  11. selalu jumpe kt kg je kelambu ni..dulu mase kecik2 je pakai.. sekarang, tido merata rata..kat depan tv selalunya..haha

    BalasPadam
  12. Haha teringat dulu2 tak ngantuk pun nak masuk tdur sebab nak duk lam kelambu hihii.

    BalasPadam
  13. mmg best yg bentuk khemah tu....:)

    BalasPadam
  14. Betul lagi selamat guna kelambu dari menggunaka ubat nyamuk.

    BalasPadam
  15. wak pon masih pakey ubat nyamuk lingkar jugakkk.,, uhUUuu

    BalasPadam
  16. dulu mse kecik2 mmg pkai kelmbu..sekrng dah tak gune sebb gune ridsect je..hehe

    BalasPadam
  17. teringat lak zaman kecik2 dulu, suka sgt menyorok dlm kelambu,,haha

    BalasPadam
  18. anna g umah tok baru ada kelambu..umah sendiri xde sebab anna duduk flat..

    BalasPadam
  19. kelambu sekarang ni canggih kan

    BalasPadam
  20. kelambu skrg sesuai dgn citarasa dan keadaan rumah
    cuma agak panas bila pakai kelambu.. huhuh

    BalasPadam
  21. saya lebih suka yg lama
    nenek saya masih simpan kak
    kalau kami tidur dirumah dia , dia akan pasang ;)
    syok lak rasanya ekeke ;)

    BalasPadam
  22. suke....teringat mase kecik2 dulu..wan saya msti pasang kelamu..takut nyamuk msuk

    BalasPadam
  23. dulu2 memang pakai kelambu....sekarang rasa rimas pula nak berkelambu nie....

    BalasPadam
  24. Sempat lah guna kelambu yg 1st tu Kak dulu2.. seronok juga ingat zaman dulu.. nak elak kena gigit nyamuk..semua kena masuk dlm kelambu..hehe:)

    BalasPadam
  25. makin moden, makin mudah...

    BalasPadam
  26. salam kenal bunda...
    :)
    zmn kecik2 dlu mmg guna kelambu yg 1st, siap mls lg nk psg heheh
    skrg ni nureen blk kg je guna kelambu,kelambu yg last tue ada jugak tp anak2 suka klambu yg mcm baby tue, ala2 tudung saji tue kan tp besaq.. hehhee...

    BalasPadam
  27. assalam bunda..huhuh..dah berzaman sy x pakai kelambu..rasa mcm terkurung je..padahal kecik2 dulu mmg tido dlm kelambu

    BalasPadam
  28. salam bunda :)
    sekarang di kampung, mak still gunakan kelambu ni. sebabnya ayah alah pada ubat nyamuk. seronok sekali sekala tido dalam kelambu ni. hihi

    BalasPadam
  29. Assalam bunda..dlu masa kecik2 mmg pkai kelambu yg lama tu..mmg best jer..hehehe

    BalasPadam
  30. 5zol last guna kelambu time zaman skolah... pastu sampai skrg x sentuh.. huhu

    BalasPadam
  31. Teringat zaman kecik guna kelambu jenis kat atas tu..
    Sekarang ada jual lagi tak?

    BalasPadam
  32. salam bunda..
    hihi..teringat cma pd zaman berkelambu dulu..
    mmg moden kelambu ni..xde guna tali2 dah.. :)

    salam kenal dr cma.. terima kasih sudi singgah & follow belog cma..
    salam ukhuwah fillah :)

    *maaf lambat jejak balas dek kebizian*

    BalasPadam
  33. susah sangat nak jumpa kelambu yang macam dulu2..nostalgia betul kalau dapat lagi..sekarang semua dah moden..:)

    BalasPadam
  34. salam bunda...wah teringat pulak time balik kampung, kalau dulu balik kampung je mesti request nak tidow dalam kelambu, sebab nyamuk byk...hehhe :D

    BalasPadam
  35. ena dlu suka kot tidur dalam kelmbu... teruja gila.. hahaha selalu suruh mak pasangkan yang kelambu dlu2 tu, pdhal ubat nyamuk dah pasang... XD

    BalasPadam
  36. singgah sini bunda ! hehehe...

    BalasPadam
  37. huhuhu..krole ni dah lma tak tngok bnda2 klambu ni kak...gpon skngni orang tak brapa nak pakai da...hihihi gambar last tu dah kategori kemah dah kak hahaha! ada juga camtu yew~

    BalasPadam
  38. hana dulu2 duk kat kg. pakai kelambu lah.jenuh tarik tali. yang bestnya kalau salah satu tali tertangal.hahaha malas nak keluar dari kelambu n gantung balik

    kelambu yang bulat tengah tu rpmantik betol. xpernah tengok

    kelamb moden tu dah pernah guna.kat kg pakai kelabu moden dah. kelambu lama xpakai. hehe.

    BalasPadam
  39. teringat dulu kecik2 balik kg nenek mesti tido dalam kelambu. semua berebut2 nak tido dalam. hihi..

    BalasPadam
  40. aslkum.. u have so nice blog ...bleh sy follow u? if can pls follow me back ya.. thx =_=
    http://slapmestore.blogspot.com/

    BalasPadam
  41. Hai bunda. Tq singgah belog nina. Salam kenal ♡

    BalasPadam
  42. Salam Bunda..

    Nostalgia betul tengok gambar kelambu ni, teringat masa kecik dulu, rumah mak dan nenek mesti ada kelambu.

    BalasPadam
  43. bila ema balik kelantan..ema pakai ni..cuma tak tahan panas...kadang-kadang masuk kipas sekali dalam kelambu..hehehe

    BalasPadam
  44. Dah lama tak guna kan kelambu ni..
    Dulu kat kg memang pasang...
    Terimbau kenangan silam

    BalasPadam
  45. banyaknya jenis kelambu..suka kelambu macam khemah tu..boleh main2 dlm khemah tu..hehe..:-)

    BalasPadam
  46. tgk kelambu lama tringt time yui kck bunda.. rindu sgt saat itu..didodoikan arwah atuk..

    BalasPadam
  47. kelambu skang cantik2 colorful lagi hehehe

    BalasPadam
  48. comel kan kelambu moden ni :)

    BalasPadam
  49. salam bunda
    Ta ada lagi kelambu lama tu dan masih lg gunakannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. samalah ngn bapak bunda, dia masih gune kelambu tali empat yg single tu..

      Padam
  50. salam perkenalan bunda...noe dulu pun ada guna kelambu...rasa aman jer klu dalam kelambu...x yah nk fikir nyamuk...cuma skang ni klu pakai...panas la plak...

    BalasPadam
  51. Cantik kelambu model tu bah :-)

    BalasPadam
  52. wahh nostalgia nya.. nanti nak cuba cari kelambu modern tu 1 utk koleksi. akan datang mst jd nostalgia mcm kelambu single yang ada kat kampung bunda kann :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bunda pun nak beli satu lah kelambu modern tu...untuk jadi nostalgia cucu cicit kita nanti pulak...

      Padam
  53. saya kurang gemar guna kelambu..rimas,sempit rasanya...tp kalau blk kg,byk nyamuk..terpaksa guna jugakla...tp part pasang kelambu malam2..buka kelambu pg2 serah kat suami hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang betul Kam, panas, rimas...KN gune ubat nyamuk letrik jer...

      Padam
  54. Assalam Bunda, SA masa kecik2 dulu mmg suka tido dalam kelambu..tp kejap jer la sebab sesak napas..heheheh...salah ukhwah dari SA juga...

    BalasPadam
  55. nak beli lah satu kelambu khemah tu..hehe mcm syok je

    BalasPadam
  56. assalam KN..ehem teringat masa ank mama kecil dulu..pakaikan dia kelambu.. ;)

    BalasPadam
  57. Kelambu yg mula2 tu kt umah mak kami still pkai lg...kdg2 anak2 sdara blk kmpg sonok time nk tdo sbb tdo dlm kelambu...kt umah diorg x pkai...

    BalasPadam
  58. betul betul.... kelambu yg mula mula dulu selalu guna kat uma nenek. hehe.. mase tido rumah nenek dulu2. hehe.~~

    BalasPadam
  59. ha ah la... kat melaka ni byk pulak nyamuk... nak cari kelambu moden la...

    BalasPadam
  60. dua2 pon saya tak suka..sbb rimas.kalau blk kg sanggup kena gigit nyamuk.. tapi skrg kena juga guna ebb en suami suka pulak tido dlm kelambu.. kalau blk kg je la.. hihi

    BalasPadam
  61. kelambu ni semua mmg memori..dulu kt kmpg sy mmg pakai kelambu..skang ni byk kelambu moden yg dijual.betul kata bonda,takde pencemaran klu guna kelambu..:)

    BalasPadam
  62. cantik ya kelambunya, kalau dulu saya suka pake kelambu sekarang ga lagi cukup pake obat nyamuk aja...

    BalasPadam
  63. salam bunda...

    wahh mmg besh ade kelambu ni..senang..dulu selalu guna yg mcm pic 1st tu..hehe
    nanti nak beli jgk la kelambu jenis moden ni..senang..^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kelambu moden ni mmg sgt mudah digunakan dan disimpan. Nak dptkan kelambu moden blh ke blog kami http://rantauonlineshop.blogspot.com

      Padam
  64. skrg byk pilihan kelambu moden ni kan. mcm mcm jenis ade. :)

    BalasPadam