Sabtu, 11 Mei 2013

Sambutan Hari Ibu...


                Bismillahirrahmanirrahim...

As Salam,

Pada 12hb Mei tahun 2013 (Ahad ke dua) adalah Sambutan Hari Ibu di Malaysia.  Sebenarnya tiada hari dan waktu yang khusus untuk kita mengenang jasa dan pengorbanan ibu kita kerana setiap hari , setiap detik adalah waktu untuk mengingati ibu.


Cuma masyarakat kita hari ini sudah terikut-ikut untuk meletakkan satu hari sebagai 'Hari Ibu'. Rata-rata seluruh negara juga menyambutnya, tetapi berlainan hari dan bulan nya.

Tidak salah, cuma kita perlu menyambutnya secara sederhana dan tidak membazir, ikut adab dan tata susila agama kita.  Dengan niat yang betul supaya tidak melanggar syariat dan akidah.


Lebih afdal sekiranya kita menyambut hari ibu ini dengan berkumpul bersama, makan2, bermaaf2an, solat berjemaah, majlis tahlil dan doa selamat.

Kepada anak-anak yang masih mempunyai ibu , sayangi dan hormatilah mereka sementara mereka masih ada. Jangan abaikan mereka, selalu-selalu lah jenguk, kol dan sms bertanya khabar.

Jangan sampai satu ketika setelah mereka tiada baru kita merasa akan kehilangannya..

" Selamat Hari Ibu "

Wallahu'alam...

34 ulasan:

  1. salam ye betul tu bunda..masa anak2 beri hadiah pun tak sempat saya nak cakap lebih2,diorg dah kata.tau mmg tak perlu sambut hari ibu sbb guru dh beritahu.tapi tak salah utk hargai ibu dgn beri kad dll.wah anak2 skrg pun dh bijak,kan bunda...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam,

      anak2 bunda juga macam tu, hanya kol n sms jer ..yg ada depan mata, cuma bawak bunda pergi keluar jalan2 cari makan...

      itu pun kalu berkesempatan bukan satu kemestian...bunda pun tak kecil hati pun..

      Padam
  2. Betul tu.. Tapi jgn pula haramkannya... Nak smbut perpada2 lah.. Apa slhnya letakkn hari khas utk raikan cuma biarlh bertepatan dgn syariat Islam..

    BalasPadam
  3. Salam Bunda,
    Sambut hari ibu tidak perlu ada hari tertentu. Ini hanyalah dakyah barat yang mahu menyesatkan akidah umat islam secara halus. Dapatkan pengetahuan sebenar hari ibu ini diwujudkan.

    Boleh sambut tapi jangan sampai terlalu taksub utk mengingati tarikh sambutan dan hanya menyambutnya di hari tersebut...Bila sampai tarikh ini barulah sibuk nak ucap selamat dan buat pelbagai, di hari2 lain?

    Ketahuilah tiada hari ibu dalam islam. Wallahualam...Sekadar berkongsi pengetahuan.

    Sayangilah dan ingatilah ibu kita sepanjang masa... :)

    BalasPadam
  4. keluar makan2 pun okay juga kan..hehe. tak perlu nak sambut :)

    hari ibu adalah setiap hari.. :)

    BalasPadam
  5. Selamat hari ibu. Insya allah akan mengenang jasa ibunda tercinta

    BalasPadam
  6. insha Allah tiap2 hari kita adalah hari ibu..slmt hari ibu bunda :)

    BalasPadam
  7. hehe.. selamat hari ibu bonda..kita nak rasa perit gentirnya jadi ibu kena jadi sorang ibu baru tahu senang susahnya macma mana

    BalasPadam
  8. selamat hari ibu ye bunda.. selamat hari ibu untuk my mom juga.. hehehehe betul tu bunda, sy tengok mak sy sgt byk jasa dia kat saya... sob sob sob

    BalasPadam
  9. selamat hari ibu utk ibu2 diseluruh dunia.."ibu, ibu, engkaulah ratu hatiku" :)

    BalasPadam
  10. Selamat hari ibu untuk bunda.

    BalasPadam
  11. Salam bunda..
    nisah tak pernah celebrate hari ibu ni.
    bagi nisah hari ibu ni adalah hari2..
    seorang ibu, bkn mahu di sambut dgn penuh gemilang. ckplah dgn kepulangan anak2 dn tanggungjawab kite pd dia. Betul tak Bunda?

    BalasPadam
  12. salam bunda.....

    selamat hari ibu......

    BalasPadam
  13. selamat hari ibu bunda dan semua yang bergelar ibu

    BalasPadam
  14. Wasalam sis.. betul hari ibu adalah setiap hari tapi apa salahnya kalau hari ibu kali nie kita raikan special sikit lain dari yg lain.. asalkan niat tak serong. hehe. :) Selamat hari ibu buat semua ibu2 didunia ini jasa ibu tidak dapat kami balas..sayang ibu :)

    BalasPadam
  15. salam bunda
    Hari2 ada hari ibu bg tirana aduka

    BalasPadam
  16. Salam Bunda..

    Semoga Allah SWT memberkati semua ibu-ibu.
    Selamat hari ibu Bunda.

    BalasPadam
  17. selamat hari ibu bunda.. :D

    BalasPadam
  18. selamat hari ibu...
    kat sini dah sambut bulan lepas...

    BalasPadam
  19. selamat hari ibu kepada bunda...sori terlewat sikit nak ucap...hehe

    BalasPadam
  20. selamat hari ibu bonda..:)

    BalasPadam
  21. sesekali bagi reward kat Mak. mesti bahagiakan. eratkan lagi hubungan.

    saya dapat peluk cium dari anak sulung je. biasalah anak yang kedua masih kecil lagi. tapi berebut jugak dorang nak berpeluk cium. haish.. kalau dorang besar mcm mana lah yer.

    selamat hari ibu untuk bunda juga.

    BalasPadam
  22. Salam Bunda..
    betul tu.. setiap hari adalah hari ibu kan..
    selamat hari ibu buat semua ibu2 dan juga buat bunda ;)

    BalasPadam
  23. KA pun macam tu juga, dah rasa dihargai sebagai umi selama ini, so hadiah & ucapan ni macam bonus aje... selamat hari ibu bunda !

    BalasPadam
  24. selamat hari ibu buat bunda,,

    BalasPadam
  25. Selamat hari Ibu bunda. Selamat hari ibu buat semua dan selamat hari ibu buat saya (to-be-mum) hehe. =)

    BalasPadam