Selasa, 30 Julai 2013

Biskut Raya Tradisional...

gambar google

 Bismillahirrahmanirrahim...

As Salam,

Bila tiba musim raya, bunda teringat masa kecil -kecil dulu selalu tolong mak buat biskut raya. Masa tu zaman tahun 60 an - 70 an.  Sekarang mak dah takde, memori indah tu masih melekat diingatan.

Biskut orang dulu-dulu tak banyak bahan-bahannya. Tak sama macam biskut moden sekarang ni..dengan pelbagai bahan perisa, berwarna warni dan pelbagai bentuk.

Diantara biskut raya klasik yang masih bunda suka hingga sekarang ialah kuih semperit, putu kacang, kuih makmur, kuih bangkit dan bangkit kelapa. Kenapa dipanggil kuih bangkit...itu bunda sendiri pun menjadi tanda tanya.

Untuk membuat biskut semperit, ia menggunakan acuan semperit berbentuk kun. Letak bahan tepung kedalamnya kemudian ditekan dengan ibu jari. Kadang tu, lenguh juga ibu jari.

Sekarang ni dah ada alat moden, lebih cepat dan mudah. Berbaloi untuk pengusaha jualan biskut raya.


gambar google

Bunda masih ingat kalau mak bunda nak buat kuih putu kacang. Kacang hijaunya direndam dulu dan kemudian ditumbuk sendiri. Mak bunda guna lesung besar diperbuat dari besi.

Lepas kacang yang ditumbuk dah menjadi tepung , diayak pula kemudian dicampur dengan gula halus yang juga ditumbuk sendiri. Adunan tadi  di tekan dalam acuan mampat-mampat dan diketuk keluar isinya kemudian dijemur pula.

gambar google

Bunda suka makan kuih makmur. Tetapi sekarang ni payah nak jumpa kuih makmur yang asli macam dulu. Kebanyakannya dah diubah suai sana sini. Inti dia pun dah macam-macam...ada inti kurma lah inti kismis dan prun juga. Kalau zaman dulu intinya hanya kacang tanah tumbuk.

Kemudian di kepal-kepal dan di gaul dengan gula aising. Sekarang ni yang bunda jumpa bentuknya bulat-bulat dan diletak dalam mangkuk kertas.

gambar google

Biskut bangkit nya pula kebanyakkan nya putih gebu, manis, rangup dan lemak,  bila dimakan.. larut dalam mulut...mmm, sedap sangat.  Yang uniknya sesetengah jenis biskut tradisional ini disepit atau di cucuk dengan garfu untuk di buat design atau disapu kuning telur untuk nampak lebih berseri.

gambar google

Begitu juga dengan bangkit kelapanya, kelapa diparut atau disagat ambil yang putih sahaja kemudian digoreng. Seingat bundalah, dulu-dulu kalau disebut bangkit/biskut kelapa sinonim dengan bentuk bulan sabitnya.

proses membakar bahulu dulu2

Kuih bahulunya pulak setelah dipukul telur dan gula hingga betul-betul kembang menggunakan mesin lengan...ditambah tepung kemudian diisi dalam acuan dan dibakar dalam periuk besar menggunakan sabut kelapa...api atas bawah...asap dia jangan cakap..

Sekarang ni canggih semua guna mesin...dan berinti coklat rice pulak tu dan ada pulak berperisa pandan...dibakar dalam oven lagi..dah tak ori dah..

Untuk pengetahuan,  sebelum orang dulu-dulu nak buat biskut raya, tepung gandum , tepung sagu dan gula pasir mesti dijemur dahulu. Kemudian diayak. Setengah-setengah jenis biskut kadang tepung nya digoreng pula.

Itulah kelainan dan cara orang dulu dan orang sekarang buat biskut raya.

Renungan Bersama:
 
 ~Uthman bin Affan r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda~
"Puasa menyelamatkan kamu daripada api neraka sebagaimana terselamatnya kamu dimedan perang."..

(Hadis Riwayat Ibnu Majah)


p/s : Selamat HariI Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir Dan Batin.

80 ulasan:

  1. kuih bahulu tetap menjadi pojaan.. hehehehe

    BalasPadam
  2. Wah wah bunda. Assalamualaikum Macam mana persiapan raya? hehe

    BalasPadam
  3. salam pagi bunda.owh ada jugak biskut kat atas tu saya suka.ye betul tu,bunda nenek saya pun pernah jemur tepung2 nak buat kuih.yang haru biru tu tak taulah awat anak ayam atok bela,cukup suka datang dekat..menci..menci.sebab jadi tukang halau ayam huwaaaa....

    BalasPadam
  4. Memang nostalgia bila mengenang kembali masa dulu2 melihat mak membuat kuih raya. Sabut kelapa siap di kumpul awal2 lagi. Setiap rumah kalau di hujung2 puasa ni berasap aje...masing2 sibuk buat kuih. Kalau di pertengan puasa pula, masing2 sibuk menjemur bahan2 utk buat kuih.
    Suasana yg tidak akan dpt dinikmati lagi dikala ini...

    BalasPadam
  5. Dari sya kecik sampai skrg Mama sya tak pernah miss buat biskut samprit tue bunda.. mmg fav kami sekeluarga., ;)

    BalasPadam
  6. Kalu buat bahulu, pukul telur seawal lepas sahur. Dalam tempayan (pasu) dan bunyi irama pukul telur tu sangat nostalgia!

    BalasPadam
  7. kuih putu kacang tu saya suka...tapi skrg susah nak jumpa dah

    BalasPadam
  8. Betul tu bunda..acik dulu rasa nak nangis bila disuruh tumbuk tepung..pukul telur nak buat baulu.dari sahur sampai subuh..sambung lagi..

    BalasPadam
  9. salam Bunda.

    Dulu2 kebanyakan kuih dibuat sendiri, skrg ni kuih tunjuk2...

    BalasPadam
  10. zaman anak2 dara dulu, saya gunakan periuk besar arwah mak sebagai oven, masukkan pasir kat dalam tu.. sampai masa periuk tu bocor sebab menipis dikerjakan dek anak bongsunya ini.. hihihi

    BalasPadam
  11. teringat masa tolong mak sop dulu
    kuih semperit, agar2 kering, kuih siput.. time cam ni puasa selalu kantoi sbb x tahan godaan kuih tuh hwehhe

    BalasPadam
  12. kecik2 dulu suka sangat biskut dahlia tu..mmg wajib buat tiap tahun..

    BalasPadam
  13. mak saya pun suka kuih makmur..dulu2 slalu tolong dia buat..sekarang ni mak dah tua..dah x buat kuih dah..:( teringat pulak zaman pakai oven yg guna api tu..:)

    BalasPadam
  14. salam ramadhan # 21 bunda..
    m3h pun teringat,time kecik2 dlu selalu tolong mak buat kuih raya..sekarang mak x buat lg dah..main tunjuk2 je..

    BalasPadam
  15. salam bunda
    Dodol antara kegemaran tirana aduka.

    BalasPadam
  16. baru saja semalam azeem suruh mama buat kuih upin ipin...itu ke kuihnya Bunda...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok dalam upin n ipin tu dorang buat sama2 kakak dorang biskut tu untuk raya..

      Padam
  17. Biskut dahlia tu kegemaran saya sampai la ni Bunda...putu kacang tu..teringat arwah nenek saya punya buatan....tahan lama..tak berkulat sbb dia jemur lama...

    BalasPadam
  18. dulu memanglah.. selalu tolong mak buat kuih raya kat dapur. bila dah besar ni, main beli je. siap belikan lebih untuk mak juga..

    BalasPadam
  19. kuih semperit , my favourite...:) , kalau g raya umah sedara , cari kuih tu dulu :)

    BalasPadam
  20. saya melalui zaman menjemur tepung , gula untuk buat bahulu . tujuannya supaya tepung tu ringan lah . lepas tu bakar guna sabut kelapa api atas dan bawah ... sekarang lak bunda sekadar perhati kami buat kuih sebab dah uzur ...

    BalasPadam
  21. adoyaiii semua kuih2 kesukaan el
    kecur dah ayaq liur el tgk woiii haha
    tp sllu kuih2 cam ni beli je..x reti nak wat

    BalasPadam
  22. Putu kacang tu nostalgiakan KN. Kakak dulu masa kecik tolong arwah mak kakak buat. Padatkan pada cetak kayu kemudian ketuk keluarkan. Dah tu jemur kat panas. Sekarang dah payah nak buat. Udara pun dah tercemar, mana boleh jemur, kalau buat kena masuk oven...

    BalasPadam
  23. saya paling gemar putu kacangg :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalu putu kacang mak bunda buat, putih bersih...kadang tu ada gak orang buat kekunigan...

      Padam
  24. sue bee paling suka kuih makmur simple yang tak inti..yumyum!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. bunda pun, yang sedihnya kalu g jalan raya dah jarang jumpa...kalu beli adalah sebesar guli bulat2 kecil jer, tahun lepas bunda buat sendiri...tapi tak sesedap mak buat..huhu..terkilan rasanya..makkk orang rindu mak..

      Padam
  25. aritu try buat kuih bangkit tak jadi...sedih!

    BalasPadam
  26. teringat nenek fyna buat baulu. guna cara lama. memang sedap.

    BalasPadam
  27. bezanyer kuih dulu2 & skang ni yer & cara pembuatannyer

    BalasPadam
  28. Dah hmpir ketiggaln kuih2 ni semua kn..

    BalasPadam
  29. tu yang biskut dulu2 lagi sedap kan bunda..

    BalasPadam
  30. KN... nostalgia tu... sekarang mana ada lagi orang bakar kuih bahulu macam tu. Orang dulu-dulu kuih2 dia tak da letak perasa atau apa2 pewarna. marjerin pun tak pakai. Hanya satu dua mcm kuih samperit tu aje yang guna marjerin kan.

    BalasPadam
  31. ina baru buat biskut makmur susu tapi dah dimodenkan jugak sbb guna susu dugro perisa buah.tak ori dah hehe.biskut putu kacang tu kegemaran arwah nenek

    BalasPadam
  32. sumenye sedap sedap kak. nak datang rumah akk la ry ni..

    BalasPadam
  33. Banyak kuih yang aku suka antaranya kuih semperit..

    BalasPadam
  34. mmg nostalgia sungguh semua kuih2 ni...

    BalasPadam
  35. cara buat biskut raya dulu lagi sedap dr sekarang yg pakai mesin..cuma senang kerja jer kan

    BalasPadam
  36. kuih bahulu yang moden ni saya suka..kalau yang kosong je memang tak sedap..heheh

    BalasPadam
  37. Fav saya kuih putu kacang tu, selalunya mak buat tapi sekarang mak oder ja dah tak larat nak buat agaknya.

    BalasPadam
  38. Assalam bunda =) nmpak sgt kn skrg ni smua yg klasik dimoden kn..putu kacang sedap..selalu mkan..he3..bunda xbuat biskut ke??

    BalasPadam
  39. Sampai sekarang saya lebih suka kuih tradisional berbanding kuih moden. Mungkin krn kuih moden walaupun rupanya berbeza, tapi rasanya spt lebih kurang sama saja...Sedangkan kuih tradisional rasanya berbeza2, Kuih tradisional yg paling menjadi favourit JR ialah kuih bakar (kuih bangkit) dan putu kacang...

    BalasPadam
  40. aiza suka makan bahulu tu.. pernah tengok arwah opah buat guna kaedah tradisional.. memang sedap.. :D

    BalasPadam
  41. ASSALAMUALAIKUM BUNDA...

    SAYA SUKA KUIH MAKMUR...

    BalasPadam
  42. Salam bunda...samalah kita..org lama suka benda lama kn...smua peberet nekcik tu..tapi putu kacang klau bli..keras berdengkang...slal jugak bli..tapi takde yg menepati citarasa tekak..sama jugak putu pulut..bunda tau tak...boleh kita nerai buat..susah nak dpt.

    BalasPadam
  43. Salam Bonda..


    huhu..zaman dah moden sekarang...ssg nk jumpa ciri2 org buat kuih guna peralatan dapur tangan...semuanya mesin aje..

    hihi.. cma suka semperit dgn bahulu.. :)

    BalasPadam
  44. Mak saya suka kuih tradisional daripada kuih moden.

    BalasPadam
  45. sebab inilah orang yang pernah makan kuih yang dibuat secara tradisional memang akan cakap makan kuih moden tak berapa sedap. cara buat pun dah istimewa, tentulah sedap hasilnya....

    BalasPadam
  46. sekali samala fevret krole ngan bunda...kueh makmur mmg pilihan no.1...tp skngni mmg susah nak dpt benda ni...sebab orang lebih suka kuih tunjuk (beli) berbanding buat sndiri ni~

    BalasPadam
  47. Nur suka kueh bangkit dulu2...sedap makan cicah dgn kopi..bau pun wangi jee..hehehe

    BalasPadam
  48. Ya....saya ingat mka saya dulu dok jemur tepung...nak buat kuih..=)
    sekarang takda lagi da kan...=)

    Bonda...terima ksih pasal komen tentang makanan bayi tu, tak perlu paksa kalo baby tak nak makan.....suka sangat=)..

    BalasPadam
  49. Paling menggamit memori ialah gambar dapur kuih bangkit tu.. teringat arwah nenek Che Mid..

    BalasPadam
  50. WAH!! bunda mmng nk buatla kuih raya..tpi sempat ke tak ..tak tahula..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sejak mak bunda dah uzur 7 tahun lps dia dah tak larat dah buat seme tu..kebanyakan kami anak2 yg belikan jer...sekarang mak dah takder..

      bunda pun byk beli jer..anak2 belikan..bunda buat yg basah2 jer...nasi beriani, rendang, nasi impit atau mee ke...

      Padam
  51. salam bunda..
    dulu2 anna ngan mak slalu buat..
    tapi sekarang x buat dah sebab sibuk bekerja..
    kalo dapat buat sendiri mesti best kan..

    BalasPadam
  52. Assalamualaikum Bunda..bila baca entry ni terus ja M teringat nostalgia buat biskut raya ngan my Mak dulu2... Penuh dgn saat manis

    BalasPadam
  53. kuih2 lame tetap mendapat tempat di hati peminat die kan bunda...lieya peminat kuih makmur kacang tau bunda...

    BalasPadam
  54. Biskut dulu2 mmng sedap.....selalu jugak tengok mak buat...
    Tapi tak pernah pun belajar buat .....

    BalasPadam
  55. kuih dulu2 simple ja bahan2nya...tapi rasanya tak menjemukan...sedap..

    BalasPadam
  56. kuih dulu-dulu lebih sedap....budak-budak sekarang tak pernah tengok kuih-kuih begini.....

    BalasPadam
  57. Kalau aruah mak saya masih ada,mesti saya merasa kuih mcm tu...dpt mkn kuih baulu yg gebu
    Semua jd kenangan...tiba2 rasa sangat sayu bila teringat aruah mak...alfatihah untuknya...u

    BalasPadam
  58. salam..
    yaya paling suke sgt dgn kuih baulu..^_^ suke dulu2 punye

    BalasPadam
  59. salam bunda..

    skrg biskut raya dulu2 tetap jd pilihan. biskut samperit, makmur dan putu kacang wajib ada

    BalasPadam
  60. saya pun paling suka dengan kuih makmur BUNDA..kuih ni mesti ada stp raya,,:)

    BalasPadam
  61. assalam bunda
    kuih dolu-dolu memang sedap dan tak lapok dek zaman

    BalasPadam
  62. sdap2 kan..lma tak makan.huhu

    BalasPadam
  63. tingat dulu, bla buat bahulu je, mesti dok menyendeng kt mama sbb nk mkn bahulu yg pns2

    BalasPadam
  64. Saya suka kuih bahulu ☺☺

    BalasPadam
  65. Cara bakar bahulu tu sama dengan mak mertua buat.. sy plak mmg penggemar kuih bahulu ni Bunda..
    skrg dah mcm2 pesen biskut raya...:)

    BalasPadam
  66. seronok buat bahulu cara tradisional. pernah tolong tok buat msa kecil2 dlu.

    BalasPadam
  67. dulu masa kekecik, time timbuk telur tuk buat bahulu paling gerammmmmmmmmm. tak larat nak timbuk. dah le puasa, main gilir gilir lak tu ngan adik beradik.

    kekadang tu timbuk punya timbuk tak nak kembang pulak gula tu. tension.

    sekarang ni senang je. tekan suise.. semua jalan.

    BalasPadam
  68. Emm tat nenas tak ada ke?feveret saya tu..haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. tahun depan kita review tat plk...hehe

      Padam
  69. Wan paling suka sekali samperit. Biskut yang lain2 agak kurang. Kalau samperit memang A. Wan leh habiskan satu balang...heheheh.

    BalasPadam
  70. kuih peberet sy samperit.dulu kini dan selamanya

    BalasPadam
  71. dah lama tak makan kuih2 tradisional ni....lebih2 lg sy ni jenis yg bukan hantu kuih...

    BalasPadam
  72. tiap2 tahun buat bngkit kelapa..saya pnggil kuih bulan..sebab macam bulan. tahun ni xbuat.. sebab setiap kali buat, xde sapa nak mkan..sedih..akhirnya buang macam tu je..so xnak membazir..

    BalasPadam