Ahad, 28 Julai 2013

Manfaatkan Perayaan Ini...Tanpa Tragedi



                       Bismillahirrahmanirrahim...

As Salam,

Bulan Ramadhan adalah bulan yang mulia.. bulan yang menguji kesabaran dan bulan untuk perbanyakkan amalan. Tidak lama lagi bulan Syawal pula bakal menjelma.

Bulan Syawal bulan untuk meraikan kemenangan kita setelah sebulan menahan diri dari lapar dan dahaga dan perkara-perkara mungkar.

Maka janganlah kita cemarkan bulan-bulan ini dengan aktiviti yang tidak berfaedah. Pantaulah anak-anak kita supaya tiada tragedi malang berlaku.


Manfaatkan perayaan dibulan Syawal ini dengan kemeriahan yang sederhana dan aktiviti berfaedah ...agar tiada pembaziran dan mala petaka.


Renungan Bersama :

Sabda Nabi SAW..."Dia (Ramadhan) adalah bulan yang diawalnya rahmat, pertengahannya keampunan dan diakhirnya terlepas dari siksaan api neraka".

Riwayat Ibnu Khuzaimah..

50 ulasan:

  1. Ngeri tgk. Nauzubillah. Semoga ramai yg beringat.

    BalasPadam
  2. Nauzubillah. Takutnya tengok gambar tu....

    BalasPadam
  3. eeeeee, ngeri tengok.nauzubillahminzaliq. brhati2 semasa pulang kampung.hati2 dan sntiasa brdoa atas keselamatan.

    BalasPadam
  4. dan jangan lupa untuk berhati-hati di jalan raya sekali :)

    BalasPadam
  5. uuwww, ngeri tengok gambar...main mercun berpada2x....yang memandu pulang ke kampun, hati2x jalan ingat orang yang tersayang.

    BalasPadam
  6. Alamakkkk.... ngerinya tengok gambar tu. Tapi yang pelik nya budak2 melayu kita ni tak pernah serik dengan tragedi yg disebabkan mercun buatan sendiri. Tetap juga nak buat.

    BalasPadam
  7. takut nyer tengok....tapi tulah budak2 dari dulu pah leni x serik2 main mercun

    BalasPadam
  8. assalam bunda~ pergh! takut betul tngok gambar tu..banyakkan berdoa agar kta dikurniakan keselamatan~

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum bunda...ramadhan kali nie...br 2 hari puasa..dah dgr budak2 kna mercun...takut laaa...

    BalasPadam
  10. Ya Allah, semoga terhindar kami daripada malapetaka dan perkara -perkara yang tidak baik. Izinkanlah kami menyambut Ramadhan ini dengan penuh rasa syukur atas rahmat dan nikmat yang engkau kurniakan. Salam Ramadhan Kak Nora :)

    BalasPadam
  11. Bukn mercun je.. Tpi termsuklah memandu dgn berhemah...jgn pntinvkn diri sendiri.

    BalasPadam
  12. Sama-sama sentiasa ingat mengingati agar menjaga keselamatan diri dan juga keluarga.. Terima Kasih Bunda :)

    BalasPadam
  13. seram tgk gambar kt atas tuu

    BalasPadam
  14. Malang tak berbau. Apapun kita orang tua kena selalu mengawasi anak-anak...

    BalasPadam
  15. ngeri pula tengok gambar tu BUNDA..kesian tengok bdk tu

    BalasPadam
  16. ngerinya... mama tunjuk kat anak mama, bunda. Sebok sangat nak main mercun...

    BalasPadam
  17. takutnya Nur tgkkkk...
    harap semua org jadikan ini sebagai pengajaran..

    BalasPadam
  18. semoga kita semua dapat sambut syawal dgn gembira bersama orang2 yg tersayang .

    BalasPadam
  19. Ngerinya bunda..kesian kerana nk main mercun hilang dh jari..huhuhu

    BalasPadam
  20. Banyak kejadian ngeri berlaku tapi masih berlaku juga tiap-tiap tahun. Hanya pada bulan ramadhan sahaja. Cuba renungkan kenapa ini boleh berlaku. Di mana silapnya?

    BalasPadam
  21. salam bunda..
    ya allah. knpa la budak2 skrg x nak dengar kata ek..
    makin dilarang makin dorang main..

    BalasPadam
  22. main bunga apa aje, boleh?
    hehehe

    BalasPadam
  23. ngeri tengok gambar tu.. hurm

    BalasPadam
  24. Mmng ngeri tgk gambar 2 tu...tapi knpa ramai yg tak endahkannnya....tak serik2...

    BalasPadam
  25. Salam Bunda..
    Setiap tahun , itu lah skrip nya kan...kecederaan mercun...tak habis habis...

    Moga kita manfaatkan 10 hari terakhir Ramadan ni..dan semoga kita bertemu malam yg lebih baik dari 1000 bulan tu, Insya Allah

    BalasPadam
  26. ngerinyaaa ! tapi xda pon yg serik , tiap2 tahun ada jaaa .

    BalasPadam
  27. Salam Bonda..

    huhu..seramnya tgk pic tu..

    BalasPadam
  28. Salam.

    Tiap tahun diberi peringatan serupa, tapi kejadian mcmni tetap berulang.

    BalasPadam
  29. Eee..bunda takutnya tngokkk..semoga di beri peringatan untuk mereka tentang bahayanya mercun..

    BalasPadam
  30. aduuhhh seram tengok, bahaya main mercun nie .harap semua ambil iktibar

    BalasPadam
  31. Fasa ketiga ramadhan telah bermula hari ini KN.
    Moga kita masih mampu menadah tangan utk memohon keampunan dariNya dan dapat mencari malam 1000 bulan tersebut. Amin..

    psst: kakak ngeri tengok cedera kerana mercun tu KN.

    BalasPadam
  32. ngeri tgk gambar mangsa mercun tu..

    BalasPadam
  33. kena tunjuk gambar macam ni kat budak2 biar diorang takut

    BalasPadam
  34. Sakit jantung tgok gambar2 tu...giler ngeri...

    BalasPadam
  35. ngeri plak tgk gambar kat atas tu....semoga adik2 yg suka main mercun tu tak payah lah nak memandai reka cipta mercun buatan sendiri....tak pasal2 je nanti beraya di hospital....huhu

    BalasPadam
  36. Ya Allah...seram tgk rupa mereka tu. moga kita dan keluarga sentiasa dilindungi drp musibah seumpama ini

    BalasPadam
  37. moga dijauhkan
    ngeri tgk..
    pantau aktiviti anak2 :)

    BalasPadam
  38. Kegembiraan yang tidak sepatutnya berakhir dengan tragedi..berhati2, beringat2 dan pantau2lah... Malang tidak berbau, tapi berusahalah mencegahnya.

    BalasPadam
  39. subhanallah..ngerinya gmbar 2 :( saje je cri penyakit..sedarlh cepat2

    BalasPadam
  40. ngeri tengok gambar tu bunda.. aiza memang tak suka main mercun.. kalau bunga api ok la juga..

    BalasPadam
  41. MOGA SELAMAT SEMUA UMAT ISLAM DAN INSAN2 TERSAYANG DI DALAM PERJALANAN PERGI DAN BALIK...

    BalasPadam
  42. Ngerinya tengok. Sepatutnya kejadian tahun-tahun lepas diambil iktibar.

    BalasPadam
  43. Ya Allah ngerinya....Nauzubillahiminzalik..

    BalasPadam
  44. tiap thun prkra sama jadi..
    hmm cmana la nk bg budk2 ni sedar...

    BalasPadam
  45. Astaghfirullahalazim, len kali men mercun pakai la helmet fullface, isk isk isk rugi gila jadi muda tapi cacat.

    BalasPadam
  46. Emm walaupun musibah tetap melanda tiap2 tahun pada pemain mercun, mereka sesekali tidak serik kan..emmm

    BalasPadam