Isnin, 20 Januari 2014

Surat Untuk Anak-Anak Ku Sayang...






Bismillahirrahmanirrahim...

As Salam,

Selamat hari isnin dan selamat bertugas semula setelah beberapa hari bercuti disesetengah tempat.

Jangan lupa zikir hari isnin dan doa untuk kedua orang tua kita baik yang masih hidup atau pun yang telah meninggal dunia.

Kepada mereka yang bernama anak dan masih punya ibu ayah mari lah sama-sama kita hayati curahan rasa dari ungkapan-ungkapan mesej ini....

Semoga dapat memberi pedoman dan peringatan untuk kita semua disamping dapat kita muhasabah diri kita...

Sekiranya ada yang terlepas pandang dan ada yang sengaja atau tak sengaja telah mengguris hati kedua orang tua kita... 

Jom....sama-sama kita bertaubat dan minta ampun kepada mereka...sementara mereka masih hidup...

Sambil menghayati ungkapan-ungkapan ini cuba bayangkan dan letakkan diri kita dalam situasi itu...

Allahuakhbar....



           Sepucuk Surat Dari Ibu Dan Ayah...


Duhai anak ku...

Ketika aku semakin tua,  aku berharap kepada mu... memahami dan memiliki kesabaran untuk ku...

Suatu ketika aku memecahkan piring, aku menumpahkan sup diatas meja...kerana penglihatan ku berkurang...

                   Aku harap kamu tidak memarahi aku.. Orang tua itu sensitif...

Ketika pendengaran ku semakin memburuk, dan aku tidak bisa mendengar
apa yang kamu katakan...

Aku harap kamu tidak memanggil ku "tuli!"
Mohon ulangi apa yang kamu katakan, atau menuliskan nya....

                 Aku selalu merasa bersalah saat kamu berteriak...

                Maaf, anak ku...Aku semakin tua...

Ketika lutut ku mulai lemah, aku harap kamu memiliki kesabaran untuk membantu ku berjalan...

Seperti bagaimana aku selalu membantu kamu saat kamu masih kecil untuk belajar berjalan...

                Aku mohon...Jangan bosan dengan ku...

Ketika aku terus mengulangi apa yang ku katakan, seperti kaset rosak... Aku harap kamu terus mendengarkan, 

               Tolong jangan mengejek ku atau bosan mendengarkan ku.
  

Apakah kamu ingat, ketika kamu masih kecil...dan kamu ingin sebuah belon? Kamu mengulangi apa yang kamu mahu berulang-ulang....

Sampai kamu mendapatkan apa yang kamu inginkan...

              Maafkan juga bau ku...tercium seperti orang yang sudah tua..

Aku mohon jangan memaksa ku untuk mandi, tubuh ku lemah... Orang tua mudah sakit, kerana mereka rentan terhadap dingin...

               Aku harap, aku tidak terlihat kotor bagi mu...

Apakah kamu ingat,  ketika kamu masih kecil?
Aku selalu mengejar-ngejar kamu ... kerana kamu tidak mahu mandi...

Aku harap kamu bisa bersabar dengan ku, ketika aku selalu rewel.... Ini semua bahagian dari menjadi tua...

              Kamu akan mengerti ketika kamu tua...

Dan jika kamu memiliki waktu luang, aku harap kita bisa berbicara... Bahkan untuk beberapa minit...

Aku selalu sendiri sepanjang waktu, dan tidak memiliki seseorang pun untuk di ajak berbicara...

               Aku tahu , kamu sibuk dengan pekerjaan...

Bahkan jika kamu tidak tertarik pada cerita ku, aku mohon berikan aku waktu untuk bersama mu...

Apakah kamu ingat ketika  kamu masih kecil? Aku selalu mendengarkan apa pun yang kamu ceritakan, tentang mainan mu...

 Ketika saatnya tiba...dan aku hanya bisa berbaring...sakit dan sakit... Aku harap kamu memiliki kesabaran untuk merawat  ku...

               MAAF...

Kalau aku sengaja mengompol atau membuat berantakan...

               MAAF...

Aku harap kamu memiliki kesabaran untuk merawat ku selama beberapa saat terakhir dalam hidup ku. Aku mungkin tidak akan bertahan lebih lama...
          
Ketika waktu kematian ku datang...

Aku harap kamu memegang tangan ku, dan memberikan ku kekuatan untuk menghadapi KEMATIAN.

                Dan jangan khuatir, ketika aku bertemu SANG PENCIPTA...

Akan aku berbisik kepada NYA... untuk selalu memberikan BERKAH kepada mu... kerana kamu mencintai Ibu dan Ayah mu...

              Terima kasih atas segala perhatian mu, nak...

             Kami mencintai mu, dengan kasih yang berlimpah...


IBU dan AYAH...


85 ulasan:

  1. Assalamualaikum bunda
    sebak lak baca ...

    BalasPadam
  2. Salam...semoga bunda sihat dan diberkati Allah SWT.
    Terima kasih Bunda kerana mengingati... Alhamdulillah, hujung minggu tadi dapat bersama ibu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuti semalam bunda balik ziarah bapa....21hb ni cukup setahun mak bunda pergi meninggal kan kami untuk selamanya...

      Padam
  3. Syukran..amat benar sekali..

    BalasPadam
  4. ya Allah. betapa besar nya pengorbanan arwah mak dan abah. semoaga emak tenang di sana. Al Fatihah..

    BalasPadam
  5. Sebaknya dan rasa nak nanges bila membaca. Al fatihah buat kedua orang tua. Buat renungan bersama. Terima kasih. Harus di panjangkan buat anak-anak zaman sekarang supaya lebeh menghargai kedua orang tua semasa hayat masih ada.

    BalasPadam
  6. ye..satu hari nti akan merasa ketuaan itu..ini pun dh rasa tua sgt..

    semoga anak2 menjadi yg soleh dan solehah

    BalasPadam
  7. Salam Bunda,

    Terima kasih kerana berkongsi cerita. Terasa sebak dan terharu ketika membacanya. Kenapa ya kenyataannya begitu? Ibubapa sanggup bergadai nyawa, bergolok-bergadai demi anak-anak tetapi tak semua anak-anak sanggup melakukan perkara yang sama ketika menghadap ibubapa yang semakin tua? Insaf rasanya!

    BalasPadam
  8. salam pagi...benar sekali isi surat itu seolah diri sendiri yg menulisnya...insaf rasanya maklum jln hidup yg semakin pendek semakin menuju penamat n anak2 bersabarlah mengendalikan emas yg rapuh ini...fragile handle with care...

    BalasPadam
  9. sedih baca ni,moga mak ayah redha akan kami anak-anaknya..

    BalasPadam
  10. Sebak bila baca surat tu..hemm...hargai mereka selagi masih ada... :'( :'(

    BalasPadam
  11. Bunda...terima kasih atas perkongsian. Sangat sedih bila membacanya.

    BalasPadam
  12. Sedih membacanya. Teringat mak mentua yg tinggal serumah, mungkin itulah kata hatinya kini. Teringat diri sendiri yg mungkin tak lama lagi akan merasai apa yg mereka yg lebih tua sedang rasakan....

    BalasPadam
  13. Tak tahu kenapa kakak pulak rasa sebak dan sedih baca surat ini KN.
    Terasa masih punya org tua dan moga kita semua mampu menjaganya dgn baik.
    Kalau kita dipanjangkan usia pun mohon tidak menyusahkan anak-anak...

    Sedihlah KN..

    BalasPadam
  14. Sebak mbacanya Bunda..iyalah harap sangat agar anak anak dapat menyantuni kita sebaik mungkin apabila sampai ketika itu...amiin dan sambil berdoa agar Allah pelihara kita dari segala kelemahan yang mnyusahkan anak cucu kita..insyaallah

    BalasPadam
  15. Subhanallah.. sayu baca. Kasih sayang & pengorbanan ibu bapa mmg tiada tandingan & tidak mampu utk kita membalasnya. Restu mereka membawa ke syurga...

    BalasPadam
  16. sebak membacanya, tanpa sedar air mata menitis, mengamit kerinduan pada mak dan ayah di sana....

    BalasPadam
  17. Video youtube tu benar2 menyentuh.. :'(

    BalasPadam
  18. ALLAH, sedihnya baca surat ni
    menusuk kalbu
    terima kasih untuk perkongsian ni bunda

    BalasPadam
  19. Terima kasih Bunda, sudi singgah...saya follow sini ;)

    BalasPadam
  20. Assalamualaikum Bunda

    terima kasih atas peringatan ini
    sebak dan sedih

    BalasPadam
  21. terima kasih bunda sharing entri ini ..sedih dan sebak

    BalasPadam
  22. bila menyentuh soal ibu dan bapa ni bunda. Tetiba T teringat parent T. dorang selalu ckp, tak apalah, kau kan isteri orang jarang balik pun tak pe. mak tak kisah...

    then bila sampai masa T, selalu juga menjeruk rasa dan ckp " tak pe im ok" bila sering sangat menjawab Im ok, sebenarnya jauh di lubuk hati T tak ok sebenarnya.

    Then terlintas kata kata Mak yang selalu cakap " tak apalah" tu.. rasa sangat sangat bersalah.

    BalasPadam
  23. touching lieya....bab ibu bapa mmg cepat jek buat jiwa ni sayu...in sha Allah selagi hayat di kandung badan lieya besumpah akan menyenangkan hati dan membahagiakan ibu bapa lieya...harap2 anak2 lieya pun nanti mcm tu...in sha Allah...

    BalasPadam
  24. As salam bunda,
    Bunda sihat? Sebak baca entry nih bunda...umi Qi nak amik teladan dalam entry ini...nak jadi anak yg baik pada kedua ibu bapa

    BalasPadam
  25. Salam sayang buat bunda...

    Sebaklah saya baca entri bunda ni,wpun br semlm mak sy cium pipi sy kanan dn kiri kemudian mak kucup di dahi tp bila bc entri ini rasa meronta2 nk pergi jumoa mak abah..terimakasih bunda..

    Berkaca2 mata saya ni....dah jatuh butiran mutiara...

    BalasPadam
  26. salam bunda..terima kasih atas peringatan bunda ni. rindu arwah abah yang telah tiada...

    BalasPadam
  27. Video ini menyentuh hati.
    Terima kasih bunda kongsikan surat ini.
    Peringatan untuk kita sentiasa menghargai ibubapa kita :)

    BalasPadam
  28. Akan tiba masanya kita semua tua..yang menjadi anak atau ibubapa..semua akan tua.. dan berpindah ke alam sana..

    BalasPadam
  29. sedih dan sebak aiza membaca surat ini bunda.. teringat pada mak aiza yang dah tua.. telinga dia pun dah semakin kurang pendengaran.. lututnya pun dah semakin lemah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Samalah dengan bapak bunda...pendengaranya dah teruk sangat...kini guna alat membantu utk mendengar yg di beri pihak hospital...

      Penglihatannya juga semakin teruk...anak2 tak harap kalau dia drive sendiri...

      Hal2 macam ni lah yg ada depan mata ni sangat2 memberi kesan dan keinsafan utk kita lalui dimasa2 akan datang....
      Allahuakhbar....

      Padam
  30. Assalam Bunda.. Abak datang sini pkul 3.20 pagi..baca entri ni.. sayu,merah mata Abak...cukup tsentuh bahkan takut plak Abak nak hadapai masa yg akan datag.Adakah abak bisa mjadi anak yg soleh? Hanya doa yag abak mmpu.. berusaha kearahnya. terima kasih atas entri muhasabah ini.. In Shaa Allah

    BalasPadam
  31. Hari ini 21/01/2014 genaplah setahun pemergian arwah mak bunda....
    Hanya tinggal bapak yg berusia 80 tahun...yg kini sudah uzur...

    Cepat sungguh masa berlalu...giliran kita belum tentu ntah esok ntah lusa....

    Al Fatihah untuk arwah ibu tercinta....

    BalasPadam
  32. saperlar x sayang anak, tapi ade makk kann.., kanns

    BalasPadam
  33. Tears.. Sungguh... kekadang kita ter'alfa' dengan pengorbanan org tua kita...

    BalasPadam
  34. Miss my mom...really miss her...

    BalasPadam
  35. mak aiza duduk dengan aiza sekarang ini, setiap minggu kena turun hospital.. macam mak aiza mata dia alhamdulillah ok sebab baru lepas buat pembedahan katarak.. kita sebagai anak hargailah mereka sementara mereka masih ada.. kita dah tua nanti pasti akan melalui apa yang mereka rasa..

    BalasPadam
  36. Assalam, bunda...
    Sebak pula baca entri ni... Hargailah ibubapa kita selagi ada...

    BalasPadam
  37. sayu sangat baca entry ni...mak ayah kita banyak pengorbanannyer...teringat arwah ayah saya dan mak yang kat kampung jasanya memang tiada tolok bandinnyer...hanya yang masih ader dan saya sentiasa berusaha menjaga hatinya dan menyayangi dia selama-lamanyer....

    BalasPadam
  38. Tersentuh betul hati baca luahan seorang ibu ini sebab saya juga ibu. Tiba2 terpandang diri sendiri bila kadang pun kita membuat ibu berkecil hati. Sedaya mungkin saya membuat yang terbaik tetapi kita manusia kadang2 terlajak jugak perbuatan dan perkataan. Harap mak ampunkan dosa dan ketelanjuran saya.

    BalasPadam
  39. salam, bunda

    AllahuAkhbar..sayu hati baca, teringt mse waktu dulu zaman remaja, budak2 lagi, suke wat mak marah, kdng smpi mak ngis.. =( dah besar ni Alhamdulillah, cuba menjadi anak terbaik utk ibu dan ayh..InsyaAllah

    BalasPadam
  40. salam bonda..
    subhannallah..
    sedih baca.. bsarnya pngorbanan ayah dan ibu :)

    BalasPadam
  41. tersentuh hati baca surat ni..puteri bersyukur sangat sebab diberi peluang menjaga mak ayah yang sentiasa berada di depan mata :)

    BalasPadam
  42. betul tu .. bunda ...
    best sgt sejuk tenang blog bonda .. dh follow t bunda follw ya //

    BalasPadam
  43. salam ukwah bonda .. terima kasih !
    dah follow jugak ;)

    BalasPadam
  44. Setiap org pasti akan melalui saat tua...sedih bace

    BalasPadam
  45. Terima kasih atas perkongsian ini bunda. Kdg2 kita terlalu sibuk mengejar impian, kesenangan dan harta sampai terlupa mereka yg membantu kita berjaya iaitu ibu bapa.

    BalasPadam
  46. assalamualaikum..

    zaman skrg elok jika kita masih amalkan berbalas kiriman surat..sebab kesannya mmg mendlm berbanding sms dan sbgnya.

    BalasPadam
  47. rasa nak nangis baca n3 ni bunda huhuhu

    BalasPadam
  48. Salam bunda , tersentuh hati baca , saya juga org Perak dok di Selangor ;)

    BalasPadam
  49. Salam Bunda...
    sgt tersentuh hati :(

    BalasPadam
  50. salam bunda...sedih hati tika membaca titpan ini...teringat pd arwah mak dan abah acu...huhuhu...jaga dan sygi lah ibu bapa sementara mereka masih ada krn jika tiba saat mereka pergi ia tidak akn kmbali lgi....huhu...bunda....

    BalasPadam
  51. Terima kasih Bunda atas peringatan ini...
    Nak cari mak la pasnie... ;(

    BalasPadam
  52. touchinglah bunda...kerana saya sendiri meningkat tua...

    BalasPadam
  53. terima kasih bonda untuk peringatan yg berguna ni
    terus saya rasa rindu kat bonda saya di kampung
    tak sabar nk balik kampung cuti raya cina nanti

    salam kenal dari saya

    BalasPadam
  54. Sedihnya kak, semoga kita semua tergolong dalam golongan anak yang Soleh dan Solehah yang tidak mengabaikan orang tua kita :)

    BalasPadam
  55. Sebaknya baca ;'( Harap saya diberi kesabaran yang tinggi untuk membela kedua ibubapa saya. Mereka nyawa saya. Tak ternilai dengan wang ringgit pengorbanan mereka.

    BalasPadam
  56. sdih huhuhu..teringat mak kat kampung... teringat juga jika kita tua nanti..kelu lidah tanpa kata..

    BalasPadam
  57. assalamualaikum bunda..

    sedih pulak saya membacanya

    BalasPadam
  58. Terima kasih bunda singgah.
    Harap bunda sihat selalu.

    BalasPadam
  59. Bunda... sedihnya... *nanges*.... terkenang abah di kampung dan arwah mak... :((

    BalasPadam
  60. sedih la bunda bila baca nukilan ini..

    BalasPadam
  61. sebak baca surat tu bunda
    sama2 kita jadi anak yg baik buat org tua kita
    Custom Made Sticker Kereta menyerlahkan kreativiti anda!!

    BalasPadam
  62. Moga kita tergolong dalam anak2 yang sentiasa berbuat baik dan mendoakan kedua ibu bapa kita, begitu juga, moga anak2 kita berbuat baik kepada kita juga, insyaAllah.

    BalasPadam
  63. sebak cik bace surat ne...Semoga Allah mengampunkan dosa2 cik :(

    BalasPadam
  64. sedih baca surat ni bunda... terima kasih berkongsi..

    BalasPadam
  65. alahai tersentuhhnyee hati kak...emmm sedihh..

    BalasPadam
  66. Ini versi melayu ......okje dah baca yg omputih punya....mmg sayu...

    BalasPadam
  67. Salam bunda...ayut balas jejak ke tmpat bonda....entry yg sayu ayut baca..sedih ingt mak ayah.klu mereka ad agknya ayut slalu bt dosa dgn mereka.hanya kini mampu mebdoakan mereka dr jauh..moga tenang di sana...amin..

    BalasPadam
  68. Masyaallah. Sebaknya baca ni. :'(

    BalasPadam
  69. Salam Bunda..
    sedihnya rasa..
    tak dpt nk bygkan klu surat ni mak cma yg tulis :'(

    BalasPadam