Selasa, 27 Mei 2014

Ubat Gigi...

gambar hiasan


Bismillahirrahmanirrahim,

As Salam...

Entri bunda kali ini bunda ada satu persoalan yang bunda nak share bersama kalian. Persoalan ini dah lama dah.   Persoalannya datang dari anak seorang kawan lama bunda ni.  Kira-kira 10 tahun dulu,  anak dia ni baru berusia enam tahun. 

Kami mak-mak ni tiada jawaban yang sesuai / logik untuk soalan anak seusia itu. Rasa-rasanya macam memang tak ada jawaban jer untuk soalannya itu. Atau memang kami mak-mak ni  yang memang tak cerdik  nak menjawab nya.

Rasa macam lawak jer soalannya...malas nak fikir, malas nak jawab...malas nak pening-pening kepala.  Tapi baru-baru ni ntah macam mana bunda bolih teringat balik soalan budak kecik yang banyak songel tu...(soalan yang lucu mencuit hati)

Sekarang ni dia pun dah besar..tentu dia sendiri dah dapat jawabannya kan... Dah lama bunda tak jumpa keluarga tu lagi.  Persoalan yang tak ada jawaban dulu tu tiba-tiba datang semula.  Saja jer tau nak mengimbau kembali.. Harap-harap dapat lah kita sama-sama  rungkaikan di sini yer. 

Kalau tengok pada gambar di atas tu dah tentu kalian ingat bunda ni nak review pasal cara penjagaan gigi yang betul atau pun nak promote berus gigi atau ubat gigi jenama baru ke kan...Tetapi sebenarnya lebih dari itu...  

Sebenar nya macam ni cerita nya...

Semua orang dah maklum kan kalau kita nak cuci kain baju kita guna apa?...dah tentu kita guna sabun pencuci baju kan? kalau nak cuci pinggan mangkok?  kita gunakan pencuci untuk cuci pinggan mangkok dan yang seangkatan dengannya ..

Macam tu juga kalau kita nak bersihkan badan,  kita guna sabun atau shampu badan. Rambut kita guna shampu rambut....macam tu jugak kalau nak cuci lantai ke kereta ke ada sabun pencucinya masing-masing...

Tapi kalau kita nak cuci atau nak  bersihkan gigi kita...kenapa pulak kita guna 'ubat gigi?'   kenapa kita tak guna  'pencuci / sabun gigi?'   kenapa pencuci untuk gigi tu disebut ubat gigi?   kenapa tak sebut  'sabun gigi?'   kan ubat gigi tu pun ada buih-buih macam sabun.. 

Kalau guna sabun gigi tu tak bolih, takut tertelan , takut mati sebab ada racun.....kenapa tak der  orang buat sabun gigi yang tak beracun? 

Bukan ke ubat gigi tu kita guna ketika kita ada sakit gigi?   macam ubat demam untuk demam...ubat batuk untuk batuk. bukan main budak kecik ni..banyak nau soalannya ko..

Macam tulah lebih kurang soalan budak kecik tu.   Persoalan yang selama ini menjadi kemushkilan kami mak-mak yang nak menjawabnya.. soalan dari si kecik yang petah, banyak mulut, banyak soal...yang taknak mengaku kalah.....pot pet... pot pet..

Persoalan yang tiada konklusinya...


***Macam mana?... kalian ada tak jawabannya?  Jawaban yang logik untuk budak enam tahun macam ni?...


34 ulasan:

  1. nice the post friend

    visit back
    http://watch-streamingmovies.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. Ini yg buat kakak ketawa terkekek sendiri ni KN
    Tak terfikir pun kakak kalau tak baca N3 ini.
    Bijak juga soalan budak tu ye:)
    Sebab gosok gigi bukan bermakna kita sakit gigi tapi nak bersihkan gigi kan hihi... kelakarlah KN:)

    BalasPadam
  3. haahl selama ni tak perasan [un duk panggil ubat gigi
    apesei tak panggil sabun gigi ek..
    lucu lah anak kawan bunda tu
    dah besar mana dia sekarang ni ?
    :)

    BalasPadam
  4. saja nak sedapkan nama kot . ubah drp sabun kpd ubat . fungsinya utk cuci juga ... kot ! ntah ler ... adeh.

    BalasPadam
  5. salah translate... kena jumpa DBP... dalam BI kan tooth paste... dah kenapa jadi UBAT GIGI...
    hahahaha.... saya pun pernah tanya soklan ne ngan kawan2... macam tak ada motip punya pertanyaan tapi sengaja tak ada kerja, nak tanya juga... hahahaha...

    BalasPadam
  6. SOALAN MUDAH TP TIADA JWPANNYA YA...

    BalasPadam
  7. Hahahahhaa....memang bijak. Tahap curiosity yang tinggi. Kalau saya, mungkin saya mengalah dan suruh dia mulakan dengan bahasa yang betul iaitu sabun gigi. Bahasa Melayu kita ni pun ikut2an jer...hehehehehe

    BalasPadam
  8. Ia seperti kes ubat nyamuk juga, bunyi ubat nyamuk macam ubat untuk menyembuhkan kesakitan nyamuk, pada hal ia racun untuk membunuh nyamuk. Mengapa tak dipanggil racun nyamuk, seperti racun tikus?? Dan mengapa racun tikus tak dipanggil ubat tikus??

    BalasPadam
  9. hahaa... selalu gak dpt soklan cepumas dr anak2 sampai speechless kita dibuatnya

    BalasPadam
  10. soalan budak2 kadang2 tak terlintas di benak kepala kita, bunda. straight je soalannya kan? hihi..
    saya rasa jawapan JR tu tepat sekali

    BalasPadam
  11. dah jadi nenek pun tak pernah terfikir kenapa namanya ubat gigi? bijak anak kawan Bunda tu. dah besar mana budak tu..

    BalasPadam
  12. Hehehe.. susah jugek nak jawab soalan nie yer... macam nak jawab soalan exam plak... hehe..
    Ermm... mungkin sebab ubat gigi untuk menjadikan gigi kuat dan sihat kot... kalau sabun lebih kepada untuk membersihkannya... :D hahaha... hantam saja laaa...

    BalasPadam
  13. Alahai...cane nk jwb erk....maybe sbb if nanakan sabun gigi mcm x best je kan...ubat gigi rasa senang nk sebut dan senang ingat kot....

    BalasPadam
  14. Asalam bunda...lama yer x lawat bunda dlm blog ni...maafkan ye julia...julia bz sikit kerja dan sedang menaiktaraf blog....nanti jemput singgah ye bunda...bundaaaa....anak buah julia pun cm tu...suka tanya soalan2 yg mencuit hati...auntie masak apa? masak ikan...ikan apa? ikan goreng...goreng apa? goreng ikan la....ikan apa? pastu sampai bila2 ju senyum jek la hehehe

    BalasPadam
  15. Assalam bunda,bijak betul budak tu...tak pernh terfikir sya soalan cmtu...selalunya ingat pasal UBAT NYAMUK je..

    BalasPadam
  16. cerdik.....sampai kite pon tak terjawab...hahaha

    BalasPadam
  17. Hehe. Rasanya kesalahan dalam bahasa melayu tu sendiri. Sebab dalam bahasa inggeris 'tooth paste'. takda pun boleh kaitkan dengan ubat. orang2 melayu dah terbiasa panggil ubat gigi. macam tu jugak dengan ubat nyamukkan kak? kita nak bunuh nyamuk tapi kenapa bagi ubat dekat nyamuk pulak. hehehe

    BalasPadam
  18. wah pening nak menjawab tu!
    budak zaman sekarang memang mempunyai persoalan yang sukar
    untuk diberikan jawapan...hehe

    BalasPadam
  19. harap2 budak tu dh dpt jawapan yg dia nak
    then bunda xpayah lah nak teringat2 lagi hehehe

    BalasPadam
  20. salam bunda...

    hehehe.. ha'a la... kenape ye dipanggil ubat gigi, bukan sabun gigi?
    kuikuikui...

    BalasPadam
  21. Hehee.. ada betulnya tu.. lepas ni kena ubah imej ubat gigi kepada 'sabun pencuci gigi & mulut' hehee.. :D

    BalasPadam
  22. Hahahahaha..
    tergelak zura baca N3 Bunda nih.
    bijak sungguh menyoal yer.
    kalo dpt mak yang kurang sabar mesti dah kena.. hahahahaha.

    BalasPadam
  23. salam bunda...
    ubat gigi utk repair gigi yg rosak...sebab tu ubat gigi ada fluorida dan bahan2 lain..

    BalasPadam
  24. Budak sekarang ni memang banyak soalnya :)

    Mana boleh pakai pencuci macam sabun nak bersihkan gigi. Susahkan nak sental-sental, nanti tertelan. Nak buat yang tak beracun, tak cukup ummpph...nanti gigi pun tak bersih :D

    Ubat gigi tu patutnya kena letak 'ubat gigi bersih' barulah sesuai dengan namanya. Bukan untuk mengubat gigi yang sakit. Eh, rasa cam dah jadi budak-budak pulak menjawab soalan budak nih!

    BalasPadam
    Balasan
    1. tahu tak pe....berbelit2 kannn...

      Padam
  25. hahahaha..
    samalah analogi nya macam ubat nyamuk, kenapa kita tak panggil racun nyamuk! :P

    BalasPadam
  26. Sebab gigi yg kotor dan perlu dibersihkan merupakan satu penyakit gigi. Sebab tu namanya ubat gigi dan bukan sabun gigi ^^ Macam ubat nyamuk pulak, kita tak panggil sabun nyamuk sbb kita bukannya nak sabun nyamuk tu. Tapi nak kasi dia ubat supaya dia boleh mati. Setakat ini sajalah penjelasan saya ;D

    BalasPadam
  27. bijak..bijak..suka tgk budak2 yg rajin bertanya itu ini..

    BalasPadam
  28. dia ada dua fungsi Bunda. satu mencuci & satu lagi menjaga kesihatan kita. Sebab tu kita tak boleh panggil sabun sebab sabun hanya mencuci,,he,,he

    BalasPadam
  29. Terima kasih atas artikelnya mbak, saya benar-benar kapok jika sakit gigi lagi :D

    BalasPadam
  30. Sebab...kita bukan nak cuci gigi kita nak ubat gigi...biar gigi kita cantik, gigi kita makin lama makin kuat dan sihat...boleh gitu KN hehe...

    BalasPadam
  31. saya pernah tanya soalan ni pada ciku saya... & saya ingat lagi cikgu saya jawab... kate dia...
    ubat gigi bkn utk cuci gigi sahaja... tp untuk membersih & melindungi gigi dari rosak... sbb tu panggil ubat gigi...
    kalu gigi tu dah sakit... xblh pki ubat gigi lagi sbb gigi tu dah rosak so kene la makan ubat sakit gigi...

    BalasPadam