Isnin, 2 Jun 2014

Kisah Pokok Nenasku Lagi...

gambar terkini ..buahnya dah besar , jambulnya makin tinggi...tapi belum
cukup matang/masak lagi untuk dipetik


Bismillahirrahmanirrahim...

As Salam,

Selamat hari isnin semua...semoga di hari baru, di minggu yang baru dan di bulan yang baru ini bersama-sama kita tingkatkan mood dan semangat bekerja. InsyaAllah...

Entri bunda kali ini bunda ingin bertanya sesuatu berkenaan pokok nenas. Sebelum ini bunda pernah upkan entri pokok nenas bunda seperti  DISINI  Buah nenas yang sama dah semakin membesar,  tetapi masih belum matang lagi.  Bunda masih menunggu nenasnya masak untuk di petik.





Ada satu masaalah yang menjadi tanda tanya bunda, (seperti yang kalian lihat dalam bulatan) ia itu ada satu seakan tunas baru tumbuh di celah-celah rumpun pokok nenas bunda. Sebenarnya dah dua kali dah benda ini tumbuh dalam tanaman pokok nenas yang sama sebelum ini...Sedangkan pokok nenas yang satu lagi tak ada pulak.

Sebelum ini setelah bunda petik buah nenasnya bunda cantas terus dan buang semua pokok dan tanam semula jambul nenasnya.

Nampaknya benda yang sama tumbuh lagi.  Bunda tak tahu apa kah tunas itu merupakan anak pokok nenas atau tumbuhan biasa saja... apa yang akan terjadi sekiranya bunda biarkan saja tunas itu?... ada kah ia akan menjadi pokok dan akan  mengeluarkan  buah nenas lagi?..

Itu yang menjadi tanda tanya dan yang bunda nak tahu sangat tu. Kalau tak,  nampaknya lepas buah nenas kali  ni masak.. bunda akan cantas buang aje tunas tu macam yang sebelum ni...



*** Apa ye tunas tu?... ada sesiapa tahu?...






41 ulasan:

  1. Rasa nyer biarkan jer.. tak rugi pun kan .. mungkin akan memcahkan kata "pisang tak akan berbuah dua kali" sama mcm nenas ni.. sebab kat kampung pun selalu jugak nenas tumbah dua biji dalam satu pokok :D

    BalasPadam
  2. Boleh cuba tu Bunda.. bila bunda dah petik buah tu.. cuba tunas tu membesar ada tak berbuah di tunas itu.. saya pun tak tahu Bunda.. harap adalah yg pakar dalam tanaman utk menjawab persoalan bunda tu :)

    BalasPadam
  3. biasanya orang cantas dan tanam pindahkan.. tapi nak biar pun rasanya boleh je tumbuh nenas..

    BalasPadam
    Balasan
    1. emm..yg nilah kita cantas dan tanam blik. jd pokok bru..kalau biar rasa dh kurg siht kot.
      kot nk buat xperiment pun tak pe.

      Padam
    2. Setuju dgn Rai...elok pindahkan sebab ianya akan mengganggu pokok asal.

      Padam
  4. Oo nenas pun bertunas ya, 1st time tgk disini..rezeki berganda syukurr

    BalasPadam
  5. Salam Bunda..
    huhu..alamak.. cma tak pernah tanam pokok nenas.. tak tahu pula pokok nenas bertunas 2 kali 1 pokok..
    lepas ni, kalo bertunas lagi, cuba bunda biarkan.. kita sama2 tgk hasilnya..

    BalasPadam
  6. tunas yg baru elok pindah n tanam semula. kalau dh tuai buahnya n banyak tumbuh tunas baru untung dpt banyak benih baru...anak nenas yg kurus diperdu asal jarang berbuah lagi walau kdg ada juga yg berbuah...

    BalasPadam
  7. Pendapat saya cuba biarkan saja.. tgk apa hasil yg keluar nnt..

    BalasPadam
  8. sy kurang arif pasal nenas... cuma kalau nak tahu, apakata d biar jer 'tunas' tu... nnt boleh la coret d sini, kesan nyer ya... saya nak tau jugak ;)

    BalasPadam
  9. haah..saya pun setuju tunas itu dibiarkan saja dulu. tengok macamana hasilnya..

    BalasPadam
  10. bestnya nenas ni. pandai makan je sy ni..bab tanam ni tak tahu.
    dtg isi tabung

    BalasPadam
  11. Saya bab ni tak expertlah Bunda. Apakata kali ni Bunda biarkan aje tunas tu tumbuh? Mana tahu dapat satu lagi nenas dari tunas baru tu. Tak rugi kan...

    BalasPadam
  12. saya rasa cuba biarkan saja tunas tu bunda ....manalah tau kut ada keluarkan buah lagi

    BalasPadam
  13. wahh dah bertunas baru... rezeki tu ^_^ unik

    BalasPadam
  14. Pernah dulu tanam dua tiga pokok nanas. Tunas tu anak pokok lah kiranya. Perlu dicantas dan ditanam. Kalau dibiarkan dia tak subur..

    BalasPadam
  15. Salam

    Mungkin elok biarkan saja sebab pokoknya nampak subur.

    BalasPadam
  16. Salam Bunda..
    Maaf, saya pun tak tahu! :P

    BalasPadam
  17. mungkin dia nak keluar buah kot bunda ?

    BalasPadam
  18. hmm..dah lama tak tengok pokok nenas..

    BalasPadam
  19. takde pendapatlah bunda, sbb tak pernah tanam nenas..

    BalasPadam
  20. Saya juga ada tanam nenas beberapa bulan dulu, sampai sekarang macam terencat saja, entah apa silapnya pun tak tau...

    BalasPadam
  21. Wah bestnya BUNDA..cantik je pokok nenas tu...

    BalasPadam
  22. Cantas tanam balik kat tempat baru. Hati-hati akak. Takut kena kat bagian bawah tu pula.

    BalasPadam
  23. maaf bunda.. Ros tak tahu perihal pokok nenas ni..

    BalasPadam
  24. Assalam bonda...itu anak pokok nenas...biasa dia akan tumbuh selalu...bunda patahkan ia...kemudian tanam di dalam pasu berlainan...insyaAllah akan tumbuh akarnya jadi pokok nenas yg elok nanti...jika dibiarkan dia akan sedut semua zat2 dari pokok asal...kemungkinan buahnya kurang manis...abah julia ajar ni bunda :)

    BalasPadam
  25. Tunas tu pucuk baru..Bunda patahkan je pastu tanam berasingan

    BalasPadam
  26. Terima kasih semua yang memberi cadangan dan buah fikiran untuk bunda tentang pokok nenas bunda ni...terima kasih...terima kasih....sayannngg kalian...

    BalasPadam
  27. Oh... kakak tahu KN sebab kakak nak org Johor dan masa kecik memang bergelumang dgn kebun pokok nenas. Anak pokok nenas ni kami panggil. Kalau nak tanam memang lebih baik guna yg ini berbanding yg dijambulnya. Jgn buang KN. Tanamlah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok...ok nanti KN ada masa KN cantas ambil dan tanam...
      oo anak pokok ye...rugilah yg lepas tu KN buang je.....

      Teriama kasih KZ...

      Padam
  28. tau makan je nenas ni pasal pokok2 ni iols x tau hehehe
    ritu buah nenas tu bunda masak ape ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buahnya belum matang lagi ..masih blm petik lg...

      Padam
  29. saya cuba juga tanam pokok nenas ni tapi tak nak hidup . dulu masa kecil , arwah abah meladang nenas . rasanya tanah x sesuai lah . seronoklah bunda , dah dapat tuai hasil . klu tak silap , tunas tu boleh berbuah ...

    BalasPadam
  30. pergh.... nenas kalau mata besar cam tu memang manis

    BalasPadam
  31. hehe..memang tak tau sangat pasal benda ni sume.maaf bunda.banyak lagi kena berguru:)

    BalasPadam
  32. Wahh.. mmg seronok bila dpt tengok hasil mcm tu kan Bunda... best.. :)

    BalasPadam
  33. saya pon tak tau pasal pokok nenas bunda...hehehe...makan buah nenas tau..

    BalasPadam
  34. saya kurang arif bab ni bunda
    tak penah tanam nenas
    makan aje tau =)

    BalasPadam
  35. makan nenas yaya tau tp lau psl tanam tu xreti..hehe ^,^

    BalasPadam