Khamis, 17 Julai 2014

Pajeri Nenas...warisan bunda..



Bismillahirrahmanirrahim,

As Salam...

Pada hari Jumaat lepas,  se lepas berbuka puasa , bunda dan anak-anak bergerak balik kampung. Bunda saja jer balik nak berpuasa bersama bapa dan adik serta anak-anak saudara bunda.

Kebetulan buah nenas bunda yang pernah bunda up entri  DISINI  sudah pun masak di pokok. Mungkin rezki mereka kat kampung nak merasa buah nenas hasil bunda tanam.

Pada Sabtu keesokkannya bunda pun buat masak pajeri nenas.  Dapatlah kami makan bersama semasa berbuka puasa hari tu.




Disini bunda kongsikan resipi pajeri nenas  versi warisan mak bunda sejak lama dulu lagi.

Bahan2nya:

~ beberapa keping nenas
~ sepeket rempah kari daging
~ sedikit kerisek
~ sedikit cili giling/boh
~ sedikit udang kering
~ sedikit gula merah
~ minyak masak
~ garam & serbuk perasa
~ 3 ulas bawang merah kecil (di hiris halus)
~ 2 ulas bawang putih (di hiris halus)
~ 1 inci halia (hiris nipis dan potong memanjang)
~ rempah tumis 4 sekawan.
~ 1 tangkai daun kari.
~ 1 mangkuk santan

Cara2 memasak nya:

1) Dalam periuk,  panas kan sedikit minyak, tumis 4 sekawan, daun kari, bawang merah/putih, udang kering dan halia sampai kuning.
2) Masuk rempah dan cili giling yang telah di bancuh dengan sedikit air....kacau-kacau sehingga garing.
3) Masuk santan dan nenas, biar beberapa minit hingga kuah mendidih..
4) Masuk gula merah, garam, kerisik dan perasa.
5) Biar beberapa minit lagi kuah mendidih dan nenas lembut, kemudian rasalah garam dan gulanya secukup rasa.

~ Siap ... Selamat mencuba.


*** Pajeri nenas atau terung warisan dari mak bunda ini letak gula merah bukan gula putih, seperti setengah orang yang bunda pernah tengok.


                                

47 ulasan:

  1. Salah satu feveret saya ni... mmg selera klu dibuat utk bersahur... :)

    BalasPadam
  2. Bunda.....ni fav SA ni....sedapnya....terima kasih atas entrynya ye...

    BalasPadam
  3. NAMPAK ELOK BESAR NENAS TU YA...SEDAP BUAT JUS JUGA TAPI PAJERI NI LAIN SIKIT N BOLEHLAH KAK CUBA..

    BalasPadam
  4. Eh..kalau tgk bahan dah macam yg mak saya selalu buat dah ni BuNda. Tapi mak saya punya warnanya lebih gelap, dan kuah dia ada sikit je biasanya. Tapi kalau makan pajeri nenas sekali sekala memang sedap, kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. warna gelap tu mungkin tak tambah cili boh atau kerisek dia gelap...
      kalau lebih kerisek lagi pekat kuahnya...
      Sememangnya gitu...tapi budak2 suka kuahnya jer...nenas tak suka...so bunda buat lebih kuahnyer...

      Padam
  5. Selalu makan pajeri nenas yg emak saya masak.. tp x pernah tau pn mcm mana masak pajeri (tau makan je) dan x pernah terlintas nak tanya resepi pada emak saya.. bila baca entry bunda baru tau.. ala2 masak kari jugak yer.. cuma pajeri ni ditambah kerisek..

    rezeki org kampung dpt mkn hasil tanaman bunda.. 😊

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerisek untuk memekatkan kuahnya...cili boh tambah sikit utk nampak merah dan pedas sikit...sbb sesuai dgn nenas tu sedikit masam kan....berseri sikit rupanya.

      Tapi kalau mak bunda buat pajeri terung tak letak cili boh tapi keriseknya lebih....so kuahnya pekat dan gelap sikit sebab keriseknya...dan sikit manis.

      Padam
  6. :D idah tak tau la kenapa idah tak berapa suka pajeri nenas ek... mungkin belum sampai seru kot... hehehe...

    BalasPadam
  7. Pajeri nenas mmg mabeles la kak. Makan dgn ikan masin jeruk or pekasam. Hah tangkap leleh tu.

    BalasPadam
  8. Alhamdulilah....yeyyyy hasil buah neneas bunda tanam dah boleh tuai buat pajeri nenas...syok la bunda...sonok kan dpt masak hasil tuaian bunda tanam...syukur alhamdulilah

    BalasPadam
  9. Ohh ada tambah gula merah ya. Haruslah sedap tuh. Saya pun kalu buat Pajeri memang wajib ada kerisik. Kalu ikut resipi arwah ayah, dia boh belacan sikit. Apa style pun, Pajeri Nenas memang sedap!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gula putih rasa manis dia Tajam...tapi gula merah rasa Karamel sikit...
      Kalau masak sambal pun cer try letak gula merah ke brown sugar ke...pasti lain rasanya...
      Itu cara bunda lah...selain letak serbuk perasa...

      Padam
  10. Sedapnya, berselera pula rasa pajeri nenas untuk berbuka.

    BalasPadam
  11. Saya suka kuah pajeri nenas ni sbb rasanya lengkap, ada masam, manis, masin, pedas, berempah!

    BalasPadam
  12. Pajeri cara KN ni kakak suka sebab aroma dia pun bangkit kan..
    Nenas ini jenis nenas besar mesti puas makan sekeluarga:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye betul..mmg puas...manis...cicah garam pun sedap....
      Jambul dia KN dah tanam semula ....

      Padam
  13. Bunda..kalo terung, same je ye bahannye.. leh makan terung... nenas wat mase ni pantang dulu la, hehehee... husband suke pajeri nenas, terung pun okey kot... hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. bahannya yg lain sama....cuma tak pyh masuk cili boh....dan lebihkan keriseknya...

      Setengah orang buat..samada pajeri nenas atau terung....bawang2 dan halia tak racik tp ditumbuk lumat...boleh jugak...

      Tapi ingat...bwg tumbuk blh memekatkan kuah jugak...so agak2lah bila masukkan keriseknya nanti...
      Takut jd terlalu pekat...dah macam masak sambal pulak...bukan pajeri lagi dah...

      Padam
  14. ni faveret saya...nenas campur terung...makan dengan ikan masin ,nasi panas,,sahur bertambah kalau camni bunda...

    BalasPadam
  15. Sedapnya bunda. Thanks for the resipi. Tak pernah masak lagi pajeri nenas ni. Tau makan jer.

    BalasPadam
  16. Bunda saya dah lama tak masak pajeri ni sebab kalau kat rumah anak2 memanglah tak makan jadi bila anak2 tak makan kerana mulut sendiri tahan kan jelah...

    BalasPadam
  17. Biasa mmg guna gula putih, ni baru dengar boleh guna gula merah.nnt blehla sy cuba..(^_^)

    BalasPadam
  18. ini menu pembuka selera bunda..tapi susah nak beli kat mana2 restoran. bila teringin kena masak sendirilah..

    BalasPadam
  19. arghhh, sedapnya pajeri nenas
    saya suka makan, tak reti masak...hehe

    BalasPadam
  20. Assalamualaikum bunda.

    Saya cukup berselera makan bila mak saya buat pajeri nenasnya..pekena dengan ikan@aym goreng..bertambah nasi dlm pinggan,hehe..

    BalasPadam
  21. Dah lama tak makan pajeri nenas ni. Dulu, mak saya buat warna dia gelap sikit sebab ada taruk krisek.

    BalasPadam
  22. Sedap.. dah lama tak makan..

    BalasPadam
  23. Assalamualaikum bunda, sedapnya.. lama tak makan nenas. sejak kawin rasanya macam sekali dua je dapat lalukan dekat tekak ni. hehehee dilarang makan nenas ni sebab masa tu usaha nak mengandung. skrg dah habis pantang dah.. sebabnya baby dah keluar. alhamdullilah. nak lepaskan gian. makan nenas dengan kicap. fuyohhh terliur pula kita mengingatnya.. sheila singgah menabung zalora sini ~~~

    BalasPadam
  24. Kita suka makan paceri nenas yang my mom buat Bunda..sedap sangat...

    BalasPadam
  25. menarik resepi Bunda ni..lain sikit dari stail Mak saya

    BalasPadam
  26. pajeri nenas....hmmmm sedapppp

    BalasPadam
  27. Assalamualaikum bunda. bila tengok pajeri nenas ni, mulalah teringat masakan emak Ros.. sedap tau pajeri nenas!

    BalasPadam
  28. sedapnye bunda...lieya suke pajeri nenas yg berempah mcm nie..setgh org buat pajeri bombay tu kan.... makan ngan nasi panas2 gitu pun sodap....boleh bertambah laa org kate!

    BalasPadam
  29. makan sekali dgn ikan masin, wahhhhhhhh sedap nyer...

    BalasPadam
  30. Bunda..

    Ada pajeri nenas ni, berselera makan nasi.

    BalasPadam
  31. acik suka makan..tapi tak berapa mahir nak buat pajeri..biasa nak makan beli je

    BalasPadam
  32. Masak lemak nenas sedap jugak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masak lemak cili api letak nenas + udang hidup pun sodapppp...

      Padam
  33. Bunda..
    Jangan lupa join GA saya tau... Takut terlepas lah plak nanti... :)
    http://ummudd80.blogspot.com/2014/07/ihya-ramadhan-giveaway-by-ummudd80.html

    BalasPadam
  34. Ehemm..feveret wanie ni bunda...hehe
    Jemput join segmen Wanie..

    http://norniwanie.blogspot.com/2014/07/segmen-pertama-wanie.html

    BalasPadam
  35. Sedapnya pajeri nenas, hasil dari tanam sendiri lagi.

    BalasPadam
  36. Sedapnya bunda... nak2 hasil tanaman sendiri mmg best la... terliur...

    BalasPadam
  37. sedapnya bunda.
    dah lama x makan pajeri nenas.
    nenas pon peebret sya msa zmn skolah. siap mkn cicah kicap.

    skrg dh lama pantang.hukhuk

    BalasPadam