Jumaat, 19 Disember 2014

Ayat Al-Kursi / Kekuasaan Allah




Bismillahirrahmanirrahim,  As Salam....

Salam Jumaat buat kalian semua, entri bunda sekali ini ingin bunda kongsikan tentang potongan ayat kursi khasiatnya dan kelebihannya.

Barang siapa membacanya sekali selepas setiap sembahyang fardhu, nescaya terpelihara dari tipu daya dan gangguan syaitan.  Dengan membacanya, seorang yang miskin akan menjadi kaya, dan jika dibaca ketika hendak tidur nescaya akan terselamat dari kecurian, kebakaran dan kekaraman.

Barang siapa sentiasa membaca ayat Al-Kursi, nescaya Allah akan kurniakan kepada ahli rumahnya kebaikkan yang tidak terhitung banyaknya.

Barang siapa berwudhuk lalu membaca sekali, nescaya Allah akan meninggikan darjatnya setinggi 40 darjat dan Allah akan mendatangkan para malaikat menurut bilangan hurufnya, seraya berdoa untuk si pembaca sehinggalah kehari kiamat.


Dan tersebut dalam hadith yang lain
:
Barang siapa membacanya ketika hendak tidur, nescaya Allah akan membuka pintu rahmat baginya hingga kesubuh, dan mengurniakan 'nur' menurut bilangan rambut dibadannya. Jika sipembacanya meninggal dunia pada malam itu, ia dikira mati syahid.


Hadith yang lain mengatakan
  :
Barang siapa membacanya selepas setiap sembahyang fardhu, nescaya akan terpelihara dari kekerasan 'sakratul maut' dan Allah sendiri yang mencabut rohnya kemudian dia akan dibangkitkan bersama 'Para Mujahid' yang berjihad beserta 'Para Anbiya' sehingga ia gugur mati syahid.


Imam Jaafar Shadiq r.a mengatakan :

Barang siapa membaca sekali, nescaya Allah akan menghindar darinya 1,000 kesukaran duniawi, yang terkecil sekali ialah kemiskinan dan kepapaan, dan 1,000 kesukaran ukhrawi, yang terkecil sekali ialah azab neraka.


Mengunci Rumah Dengan Ayat Kursi :

Hendaklah membaca surah Al-Kursi sebanyak 3 kali dan dituruti dengan surah Ar-radu ayat 11 sebanyak 3 kali ditengah jalan muka pintu dengan niat sebelum meninggalkan rumah.



*** Petikan dari buku Ustaz Sharhan Shafie 'Ubat, Doa & Penyembuhan serta khasiat surah-surah Al-Quran'.... Semoga perkongsian ini akan memberi sedikit pencerahan buat kita semua....InsyaAllah.



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

45 ulasan:

  1. Terima kasih bunda.semoga terus menjadi amalan kita

    BalasPadam
  2. alhamdulillah...jadikan amalan kita sehari2.

    BalasPadam
  3. Subahanallah Bunda..amat berhikmah..lunak terus jiwa Etuza..alhamdulullah..Etuza tadi ke blog Safirul..ke blog Madam Kamsiah dan blog Norazimah..ya Allah ada banyk ilmu Etuza dapat hari ini..Terima kasi ya Allah atas kesempatan membaca di blg teman2 maya Etuza. Bunda jaga kesihatan ya,...blog tu anytime..terbaik entry ni

    BalasPadam
  4. Semoga bunda sihat ya..jangan minum sejuk2

    BalasPadam
  5. baru tahu kunci rumah guna surah ar radu...selalu yan baca ayat kursi je..terima kasih bunda

    BalasPadam
  6. saya pun amalkan ayat kursi masa keluar dari rumah dan tiupkan kat telinga anak (masa baby),, dan saya guna masa anak tidur takut-takut dia nangis tengah malam,, alhamdulillah dengan amalan ayat kursi ni anak saya jarang meragam tengah malam,,terima kasih bonda pagi jumaat ni dapat ilmu bermanafaat.

    BalasPadam
  7. memang banyak ilmu kat sini, alhamdulillah. moga semua yang membaca ambil pengajaran dan jadikan sebagai amalan.

    BalasPadam
  8. Panduan terbaik yg boleh diamalkan buat kita semua.
    Ayat yg sentiasa ada dibibir kita bila tahu manfaatnya akan lebih terserlah hikmahnya

    BalasPadam
  9. Memang banyak manfaatnya ayat kursi ni. Terima kasih akak.

    BalasPadam
  10. AS SALAM
    Terima kasih bundaku sayang
    alhamdulillah kami baca setiap kali lps solat yg lima waktu tu...

    BalasPadam
  11. Allahuakbar
    Terima kasih bunda sharing this

    BalasPadam
  12. terima kasih atas perkongsian bunda...

    nanti bunda lalu lagi ke tanjong karang, mama jemput singgah rumah tau...

    BalasPadam
  13. Terima kasih bunda. Menjadi amalan setiap hari alhamdulillah.

    BalasPadam
  14. Alhamdhulillah..menjadi amalan kami sekeluarga..

    BalasPadam
  15. salams bunda, alhamdullilah sehari dapat baca sekali jerk....
    terima kasih berkongsi ilmu akhirat.....

    BalasPadam
  16. Terima kasih atas perkongsian...

    BalasPadam
  17. alhamdulillah sntiasa mjndi amalan
    thanks bunda berkongsi

    BalasPadam
  18. INSYA ALLAH JADIKAN AMALAN SEBAIKNYA...

    BalasPadam
  19. Subhanallah... semoga kita sentiasa menjadikannya sebagai amalan utk kebaikan diri, keluarga dan jiran tetangga.. T kasih atas perkongsian dan peringatan ini Bunda.

    BalasPadam
  20. thanks bunda..perkongsian yg sgt bermanfaat...

    BalasPadam
  21. TQ Bunda atas ilmu ini..
    Semoga kita dapat istiqomah amalkannya

    BalasPadam
  22. As'salam bunda terima kasih datang jenguk blog Etuza ya

    BalasPadam
  23. salam kenal..singgah blogwalking kat sini..

    pengisian yang baik..insyaAllah semoga dapat jadikan amalan..

    BalasPadam
  24. Di atas kesemua itu, paling utama, solat kena jaga molek-molek...

    BalasPadam
  25. Thanks BUNDA..jadikan Al Qursi amalan harian kita..

    BalasPadam
  26. alhamdulillah , mmg tak rugi amalkan bacaan dan penggunaan ayat kursi ...

    BalasPadam
  27. =) terima kasih bunda atas ingatan...

    BalasPadam
  28. tq for sharing bunda

    **alhamdulillah lya sihat.. hujan 2 hari non stop..byk tmpat dh kna bnjir.stakat ni kat area lya OK lg..bimbang jgk ni

    BalasPadam
  29. ayat kursi pelindung diri dari pagi ke malam

    BalasPadam
  30. assalamualaikum wbt...
    tq kerana rajin ketuk pintu rumah saya. saya pun tengah ligat bagi salam kat semua orang kerana lama bertapa..
    in sha Allah, ayatul Qursi jadi zikir harian..

    BalasPadam
  31. Terima kasih BUNDA atas perkongsian yang bermanfaat ini :)

    BalasPadam
  32. terima kasih perkongsian ini... sangat bermanafaat...

    BalasPadam
  33. terima kasih atas perkongsian ini Bunda..Moga jadi amalan kita semua..In sha Allah...

    BalasPadam
  34. Antara bacaan dan doa yang ampuh bagi menghindari gangguan syaithan.

    BalasPadam
  35. Thanks for sharing bunda. Memang dah jadi amalam harian ayat kursi nih.

    BalasPadam
  36. thanks 4 sharing. buku pun dah ada ;-)

    BalasPadam
  37. Banyak sekali rahmat dr Ayat Kursi ini, semoga ianya menjadi amalan kita semua...

    BalasPadam
  38. Moga dgn peringatan sebegini kita akan selalu beramal... :D thanks

    BalasPadam
  39. Moga diamalkan selalu dalam kehidupan seharian kita ini.

    BalasPadam