Isnin, 20 April 2015

Si Comel Bapak





Bismillahirrahmanirrahim, As Salam....

semasa bunda balik kampung bulan lepas bapak tengah sibuk bertukang menyiapkan rumah 'SiComel' anak kucing yang baru di belanya...Bapak jumpa SiComel dipasar, ada 4 beradik semuanya, SiComel satu-satunya 'jantan'...masa tu SiComel  baby lagi dan tengah menyusu ibunya...

Pada mula-mulanya bapak tak sampai hati jugak nak pisahkan dengan ibunya...oleh kerana bapak nak jugak seekor untuk di bela maka bapa minta dengan taukeh ikan kat pasar yang selalu beri makan kucing-kucing kat situ makan.....

Sehari dua bawa balik SiComel... sibuklah bapak belikan makanan dan susu khas untuk anak kucing seperti SiComel...bapak juga sibuk bertukang untuk buatkan rumah / sangkar untuk SiComel...sebab dia kecil lagi, takut pulak ia lari atau hilang...

lagi pun SiComel tak biasa lagi dengan suasana tempat baru...anjing pun banyak, takut pulak dimakan dek anjing...
bapak sibuk bertukang siapkan rumah sicomel...
nampak sangat sicomel cepat mesra dan serasi dengan bapak dan anak2 saudara bunda

Bapak memang suka bela kucing, sebelum ini pun dah dua ekor kucing belaannya hilang dan mati...kucing bapak yang dua ekor dulu pun namanya SiComel jugak...warnanya pun sama...kuning dan jenis kampung berekor panjang...

Dah lama bapak nak cari ganti SiComelnya dulu, kini baru berjumpa yang hampir sama rupanya...Bapak pernah bercerita, SiComelnya dulu cerdik dan penyayang sangat...bila bapak bercakap dan bermain-main dengannya ia seakan mengerti dan faham sangat...

Bila bapak tak sihat dia akan datang keatas badan atau kaki bapak sambil seakan-akan memicit dan mengurut bapak...Sejak arwah mak bunda sakit dan bapak asek berulang alik ke hospital, IJN,  dan selalu tinggalkan rumah maka SiComel pun terabai...

Hingga pada suatu hari setelah beberapa lama bapak tak berjumpa dan melayan SiComel...tiba-tiba dia muncul...bermain-main dan pandang tajam beberapa kali kemuka bapak...seakan nak beritahu sesuatu...bapak bertanya balik.. "kenapa kamu asek pandang aku macam tu?'...

Keesokan harinya bapak dapati SiComel dah tak bernyawa lagi...mulutnya berbuih dipercayai keracunan makanan...Masa tu bapak sedeh sangat....menangis bapak...lama  jugaklah bapak bermuram kerana kehilangan SiComelnya yang dulu...

Kini bapak dah dapat pengganti SiComel baru...nampak sangat keceriaan dan keterujaan bapak...

rumah baru sicomel dah siap...

Pernah dengan bergurau bunda tanya kat bapak..."kenapa mesti Si Comel jugak namanya?...kenapa tak Si Comot ke...Si Jebat ke....Si Mamat ke?"  ... "ha ha ha" ketawa besar bapak sambil menjawab...."bapak suka nama Si Comel tu, mengingatkan bapak pada dua ekor kucing bapak Si Comel yang dulu tu"...

Tak kisahlah bapak asalkan bapak bahgia dengan teman baru kesayangan bapak ni sudahlah...dan jadi tempat bapak berborak dan bermain bila kesunyian...


*** Pernah juga dengar orang cakap...haiwan peliharaan seperti kucing, anjing dan kuda dapat menjadi terapi kepada seseorang pesakit...apa lagi orang tua macam bapak...

.....wallahu'alam.....






40 ulasan:

  1. assalamualaikum bunda..

    boleh jadi peneman bapak si comelnya ni....
    boleh sembang kosong..kan...sekurangnya berckp..boleh jadi terapi juga..

    BalasPadam
  2. Btl sangat... selalu org tua lebih tenang bila dengan haiwan peliharaan cth mcm kucing...kalau kat kg mak.. diorang bnyak jaga ayam... itik..kucing, so tu je aktiviti diorang pagi petang..nmpak diorang lebih tenang..hehe..sihat..alhamdulillah

    BalasPadam
  3. ASSALAM...SICOMEL BERTUKAR GANTI YA..MOGA BAPA BUNDA BHGIA BERSAMA MEOW COMEL..

    BalasPadam
  4. Apa pun juga kalau boleh menggembirakan dan membuat bapak senang hati kita pun senang sama kan KN
    Moga comel yg kali ini dpt bertahan lama dgn bapak
    Siap ada rumah istimewa lagi. Rajin bapak ni..

    BalasPadam
  5. Singgah pagi...
    kucing adalah haiwan yg sgt dekat ngan manusia...
    berpisah skejap rasa mcm setahun...

    BalasPadam
  6. arwah bapak acik dulu pun suka/sayang ngan kucing jugak bunda

    BalasPadam
  7. kucing haiwan yg paling manja,kan..dia seolah faham perasaan tuannya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kucing juga haiwan kesayangan nabi...

      Padam
  8. Masa kecil di kampung memang keluarga saya pelihara kucing. Sekarang ni dah duduk di taman, tak boleh lah bela kucing. nanti ganggu jiran.

    Depan rumah saya selalu kucing jiran berak. Sabar sahaja saya ni membuangnya selalu dengan harapaan ianya adalah kerja amal yang diterima Allah...

    BalasPadam
  9. saya juga minat dengan kucing namun persekitaran perumahan saya sekarang tidak membenarkan haiwan peliharaan

    BalasPadam
  10. sayang sungguh bapak bunda dengan kucing ...
    saya pun sejak anak2 berjauhan teman rapat kucing2 lah tapi 2 dah hilang ,sampai ni sya merindu dan harap mereka pulang semula.

    BalasPadam
  11. mmg kucing peneman setia.. esp time sedih..bila berbual dgn kucing dpt hilangkan kesedihan hati

    BalasPadam
  12. As salam Bunda... terigt pulak saya pd kucing yang hilang dulu...sedih.. ;(

    BalasPadam
  13. TERINGIN JUGA NAK PELIHARA KUCING.. ANAK-ANAK SUKA KAT KUCING..

    BalasPadam
  14. Salah satu pet yang boleh buat seseorang terhibur adalah kucing. Sebab itu bapa bunda suka pelihara tambahan pula sicomel ada mirip comel yang dulu.

    BalasPadam
  15. sy terfikir...kalau laa kita boleh bela n pegang anjing mcm kita buat pd kucing...mcm mn agk nye kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau kita orang islam kucing sebagai pet dan terapi ... bagi non muslim pulak kebanyakkannya anjing, mereka ini dah lama sedar akan terapi haiwan peliharaan ni...kalangan kita jer yang masih kurang terdedah dan kesedaran...malah menyiksa pulak lagi haiwan2 ini...

      Padam
  16. .....KN..hidup saya tanpa kucing tak sah rasanya. Menangis bersama...ketawa pun bersama....pelengkap kehidupan untuk famili saya!

    BalasPadam
  17. Memang cantik si comel ni. Comel-comel..

    BalasPadam
  18. Assalamualaikum Bunda,
    Si Comel memang comel, cam warna kucing saya je kak hehe...

    BalasPadam
  19. Salam Bunda... memang comel lah si comel ni..hihi

    BalasPadam
  20. Comelnya kucing tu Bunda.. sikit hari klu makan cukup tu pasti gemuklah dia.. montel hihii.. :) :)

    BalasPadam
  21. Comel...
    Saya suka kucing sebab ia binatang penyayang. Kalau balik kerja, kucing-kucing biasanya dah ready tunggu kitaorang balik sbb nak makan dan bermanja manja.

    BalasPadam
  22. Salam bunda..

    Sy dulu pernah gak bela kucing...pussycat namanya...dr kecik kami bela smpai mati sebb tua...

    BalasPadam
    Balasan
    1. 10 tahun dulu kucing bunda pun nama 'pussy' jugak... mati jugak keracunan...

      Padam
  23. salam bunda ..
    kagam dgn semangat bapak tu ..
    wlupun usia dah lanjut tp masih sayangkan kucing lg ..
    agaknya ada kenangan lama disebaliknama Comel tu kot ..
    mana tau ..
    biar la ia jadi satu Rahsia ..
    hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takder apa rahsianya Aby...siComel sempena nama kucing2 bapak yg terdahulu jer...

      Ni mesti tak baca habis ni kan...

      Padam
  24. tomey nya kucing ni, kat umah saya ada bela kucing tapi old already lah Bunda tkde yg tecik mcm ni

    BalasPadam
  25. saya rasa orang yg sayang pada haiwan comel ini mempunyai jiwa yg sangat halus, apatah lagi pada seorang lelaki seperti bapak. tersentuh hati ni..

    BalasPadam
  26. best ni kalau pelihara kucing masa kecik ni
    comel je lepas tu seronok main dengan dia
    cuma kena sabar sikit masa ni dia suka berak merata..
    kena ajar dia berak setempat :)

    BalasPadam
  27. Elokla tu... bapa ada aktiviti dan teman...

    BalasPadam
  28. Teringat ngn kucing sy...sedihnyee huhuhu

    BalasPadam
  29. comel secomel namanya.teringat kat arwah atok dan nenek IbuNoey.bela kucing macam-macam warna.itulah yang jadi peneman mereka kan, bunda.

    BalasPadam
  30. pelihara kucing murah rezeki katanya

    BalasPadam