Sabtu, 4 Mac 2017

Teman Setia Bapak



Bismillahirrahmanirrahim, As Salam...

Minggu lepas Bunda balik kampung lagi.  Alhamdulillah bapak sehat.  Harini Bunda nak cerita kisah kucing-kucing bapak ni.

Seperti entri yang lepas-lepas, bunda ada cerita tentang perangai Sicomey bapak yang sedang 'Kemaruk betina'.. asek-asek hilang jer... 2  3 hari baru balik rumah.

Bapak cakap badan Sicomey dah ada jangkitan kurap..  bapak ada beli ubat untuk Sicomey. Memang Sicomey ni sejak dah besar ni agak liar.

Tapi bila jumpa bapak masih manja dan tak sabar-sabar untuk dibelai dan dimanja.

Tengoklah tu, asek membontot dan menggesel bapak kemana-mana.. sampai kalau boleh nak masuk dalam kain. 

Kat luar sana ntah siapalah yang melayan dan memanjakan dia macam tu, kata bapak.





Berbeza dengan Sikelabu sekor ni, dia sedar diri dia 'pendatang'... menumpang kasih dan sesuap...dua suap... tiga suap dan banyak suaplah tiap-tiap hari...

sama jer layanan makan nya dengan Sicomey..

Tapi Sikelabu ni makan tak memilih... makan apa jer...walaupun sisa Sicomey yang tak abis. Juga tidur dimana jer asalkan boleh dan selesa.

Bukan macam Sicomey.. tempat tidurnya siap ada 'rumah' dia sendiri lagi.


***itulah kisahnya kucing-kucing bapak... teman setia bapak.




25 ulasan:

  1. Itulah kucing kucing itu salah satu kebagiaan bapak bunda..terasa kehilangan klau kucing tiada..mcm nekcik ni 4 ekor tulah sebahagiannkehidupan kami..anak anak balik kerja sembang de ngan kucing dulu..baru cari mak bapak

    BalasPadam
  2. AYAH BUNDA MENYAYANGI KUCING2NYA SAMARATA TAPI KUCING PUN ADA PEMIKIRAN MRK SENDIRI TAU PULA BAWA DIRI

    BalasPadam
  3. Alah cian plak tengok si kelabu tu, pandai dia bwk diri kan, tau dia hanya pendatang, tapi jaga elok2 perangai tu, in shaa Allah org akn sayang juga. Hihi.

    BalasPadam
  4. Sicomey tu macam kucing zumal yang hilang dulu, rindu kat dia...

    BalasPadam
  5. Kucing memang teman yang menenangkan.
    bila kita gosok2 kucing, mesti akan rasa tenang.
    Rindu nak bela kucing, tapi masa sgt tak mengizinkan.

    BalasPadam
  6. kucing ni pandai,kalau kita selalu
    bg mkn kat dia...
    kemain dia cari kita minta mkn..
    manja&penyayang kucing ni..

    BalasPadam
  7. itu yang best ada kucing. boleh bermanja2

    BalasPadam
  8. Kucing mmg boleh jadi peneman kan KN. Kalau tak de orang nak diajak berlawan bercakap, dapat cakap dengan kucing pun jadiklah.

    Hihi...pandai pulak sedar diri si Kelabu tu.

    BalasPadam
  9. ayah bunda maseh sehat walafiat lagi erk?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah.. bapak masih sehat buat masa ni..
      Tahun ni dah 82 tahun..

      Padam
  10. Kami pun la ni banyak kucing.. asalnya kucing2 kurus, kucing sakit....kesian tengok, bagi ubat... lama2 duduk kat rumah.. dah pulak ada yang bawak.anak, ada yg beranak.. makin banyak.. tak sampai hati nak buang..

    BalasPadam
  11. KN...sebut kucing teringat dekat arwah nenek. Dia memang sayang kucing. Berpuluh-puluh ekur dia bela sampai satu waktu tahi kucing pun ada dalam pinggan makan. Waktu tu kami masih bebudak selalu rasa tak lalu nak makan kat rumah dia. Tapi alhamdulillah semua adik beradik kami 8 orang suka kucing. Dari sulung sampai kebungsu.

    BalasPadam
  12. kucing pun tahu bawa diri, maklumlah menumpang. sama la kucing di rumah ni.
    tahu bula di panggil makan. buka pintu belakang berlari dtg

    BalasPadam
  13. Alhamdulillah bapak bunda sentiasa sihat... Kucing2 nilah peneman bapak dikala sunyi kan bunda.. Hehe..biasalah bila ckp umur matang..mulalah mcri pasangan... Bgus sikelabu , jns tak memilih.. Walau kcing pdatang..tp comey sgt !

    BalasPadam
  14. pandai Sikelabu bawa diri..

    BalasPadam
  15. Seronok pula baca kisah kucing2 kesayangan ni... saya pun suka sgt kucing... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kucing jadi kawan dan terapi gitu

      Padam
    2. A ah kan.. seronok hihii :) :)

      Padam
  16. harap2 bla da temankan tu dia x buat benda sampingan mcm kucing kat rumah sy tu...eee geram je kalu balik umah mcm2 bau dia buat

    BalasPadam
  17. Kalau ada kucing jantan yang dominan, memang jarang2 duduk rumah. Dua tiga hari baru balik.
    Jaga kawasan namanya. Kalau ada kucing jantan langgar line dia, siaplah.

    BalasPadam
  18. teman setia yang memahami, mintak dibelai dimanja...itulah haiwan kesayangan nabi:)

    BalasPadam
  19. Alhamdulillah, ada kucing buat peneman... Moga ayah Bunda sentiasa sihat walafiat... :D

    BalasPadam
  20. adalah jgk peneman bapak akak...
    penghibur di kala sunyi

    BalasPadam