Jumaat, 23 November 2012

Kanser Prostat

                        Bismillahirrahmanirrahim..

As Salam,

Petang semalam adek lelaki bunda ada bercerita tentang kawan baiknya meninggal akibat menderita kanser prostat selama 2 tahun. Umor dalam awal 50an. Baru minggu lepas adek pergi ziarah kawan dia tu. Sebelum ini bunda pernah juga dengar tentang 'kanser prostat' ni, tapi tak berapa tahu sangat. So bunda cari fakta penyakit ini di internet.

Kanser prostat biasa dikaitkan dengan lelaki dan merupakan kanser pembunuh kedua kepada lelaki. Pada peringkat awal , kanser ini tidak menunjukkan sebarang gejala selama beberapa tahun. Ada fakta menyatakan kebanyakkan lelaki tidak tahu dimana 'Prostat' mereka.

Prostat berfungsi untuk menghasilkan salah satu daripada cecair yang membentuk air mani.  Pembesaran prostat boleh menyebabkan masaalah kesihatan lelaki.


Pada peringkat awal kanser ini di kesan oleh keabnormalan pada ujian darah (PSA) atau sebagai nodul keras (ketulan) dalam kelenjar prostat. Kelenjar prostat terletak di hadapan rektum. Bila tumor terus berkembang, ia boleh menyekat air kencing, pundi kencing membesar dan ini amat menyakitkan.

Punca utama kanser prostat belum diketahui. Kajian menunjukkan genetik memainkan peranan kuat. Bukti menunjukkan diet dan gaya hidup juga menyumbang kepada kanser prostat. Oleh itu lelaki sepatutnya sedar untuk menjalankan medikal check-up untuk memeriksa saiz prostat, tekstur dan fungsi umum lebih awal.

Tidak ada kesimpulan lagi, bagaimana boleh mencegah kanser prostat. Kesihatan yang baik itu, tidak datang sendiri, sebaleknya kita kene usaha untuknya.

p/s Mencegah itu lebih baik dari merawat.

34 ulasan:

  1. Bagus info ni KN....
    KN jomlah jemput join komen OKje ...ni asyik duk kat CBox je..he...he..

    BalasPadam
  2. Bagus...bagus.... dah buang VW tu eh!

    BalasPadam
    Balasan
    1. t ksh, dah lame sgt dah buang..

      Padam
  3. info yg berguna..terima kasih share bunda..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. T ksh Nur, sekadar share utk menafaat bersama..

      Padam
  4. wsalam,,Tajudin xperlu risau..pegi jer check up..

    BalasPadam
  5. Balasan
    1. ye bahaya, kene berpesan2 pada kaum lelaki MS

      Padam
  6. Terima ksih KN atas perkongsian ini. moga memberikan banyak manfaat dan kesedaran kepada kaum adam.

    BalasPadam
  7. Banyak sangat kebaikan vco tu kak nora. Boleh add saya di FB. :)

    BalasPadam
  8. # Jom kita sama-sama memeriahkan lagi GA ini .. Mana tahu kan dapat hadiah domain. Banyak keistimewa

    BalasPadam
  9. nice sharing..
    mecegah lebih baik..kan

    BalasPadam
  10. Ya Allah, minta dijauikn la dgn penyakit2 kronik ni. Mencegah lbh baik dr mengubati

    BalasPadam
  11. Lelaki kena tahu semua perkara hal kesihatan lelaki. Usah terlalu selesa...usahakan kesihatan dengan gaya hidup sihat...
    tabiat2 merokok, kaki minum dan makan benda2 haram.itu antara penyumbang kesihatan terganggu. Ingat elakkan semua perkara ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu cik gu..kesihatan perlu diutamakan, demi keluarga dan diri sendiri..untuk beribadah terutamanya..kesihatan mengatasi segalanyer..

      Padam
  12. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  13. oo. saya baru tahu ni bunda.. hehe~

    BalasPadam
    Balasan
    1. oo ye ker..sama2 kita berkongsi ye Maria..

      Padam
  14. apakan penyakit ini ada hubungannya dengan penyakit ginjal gak??? Ginjal saya bermasalah apakah anda tau Obat Gagal Ginjal paling ampuh dan aman??? tolong beri tau saya ,,,

    BalasPadam