Rabu, 9 Januari 2013

Wordless Wednesday / Kasih Ibu..

                               

As Salam,
                    haiwan pun tahu sayangkan anaknyer, sedangkan manusia pula suke2 jer buang anak, dera anak, bunuh anak...sape nak jawab tu?




102 ulasan:

  1. betul tuch bunda, terkedang manusia lebih kejam dari pada hewan, mereka sanggup membunuh darah daging sendiri yang seharusnya kita jaga karena anak merupakan Amanah dari Allah

    BalasPadam
    Balasan
    1. amanah Allah yg wajib dupelihara sewajarnya..

      Padam
  2. manusia sekarang memang xde hati perut dah..

    BalasPadam
  3. Kena tunjuk pada mereka yg jahil semua ini Kak Nora. Kita susah nak dapat anak dia pi buang. Kucing ini pun tahu sayang.

    BalasPadam
  4. manusia semakin kejam dan hilang kasih sayang sekarang ni...

    BalasPadam
  5. Itulah..mcm mana ada yang cipta kata2 " manusia berhati binatang" sedangkan binatang lebih mulia hatinya dari manusia...

    BalasPadam
  6. manusia sekarang nak patah balik pada zaman jahiliah dlu.. dulu bunuh anak perempuan, now dua2 jantina nak dibunuh.... haiwan pula tak sekejam manusia, dorang lebih mulia

    BalasPadam
  7. haah betul tu. bagi saya orang yang buang anak ni memang takde hati perut

    BalasPadam
  8. comel dan tersangat comel aksi kucing dan anaknya tu...

    BalasPadam
  9. hairan dengan manusia yg suka mendera atau membuang anak tuh...

    BalasPadam
  10. Alahai..comelnya anak kucing tu.

    Rasa terharu je kalau nampak mak kucing tgh bwk anak gini. Nampak mcm takde perasaan sbb binatang, tapi kasihnya mengatasi sesetengah manusia.

    BalasPadam
  11. comel + terharu..

    itulah..sedih sgt tiap kali dgr kes baby dibuang + dibunuh.. kdg2 terpikir... mana hilang sifat kasih tu...?

    BalasPadam
    Balasan
    1. yg takder ank nk ank..yg dh ada ank diabaikan..

      Padam
  12. alala , tomei nye kucing :) nak ikutkan sekarang niy mmg banyak kes buang anak . kesian . kucing pun tahu syg anak . T.T

    BalasPadam
    Balasan
    1. sekarag binatang berperimanusian..

      Padam
  13. Sedih sangat apabila dengar kes ibu sanggup buang anak sendiri... tak berdosa..... bayi itu sepatutnya diberi peluang untuk hidup... suatu hari mesti orang yang buang anak itu akan menyesali perbuatannya kan bunda... :')

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu Fzda, dan menjadi iktibar juga utk kita semua..

      Padam
  14. tu laa, kita X berada ditempat ibu yg emosi yg buang anak campak anak bagaii tuuu.., uhhuUU, saperla X sayang anak , tp ada kann, kanns bonda?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sayang tu sayang ..dek tekanan hidup dan nafsu tu la jadi mcmtu..

      Padam
  15. nasik tambah, tp ada jugak haiwan yg makan anak jugakk.., ahHHKss

    BalasPadam
  16. Itulah sedihnya Bunda, anak kecil tu tak salah, yang salah adalah perlakuan ibunye, tapi kenapalah anak itu yang jadi mangsa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. angkara nafsu serakah.mengatasi segalanyer..na'uzubillah

      Padam
    2. KALAU ADA ANAK LUAR NIKAH, JANGAN LA HINA IBUNYA. SELAGI MASYARAKAT KITA TIDAK MENERIMA ANAK LUAR NIKAH NI,BUANG BAYI TADAK AKAN BERKESUDAHAN.. SEJAHAT MANA PUN MANUSIA, KALAU DIA MOHON DENGAN ALLAH UTK BERTAUBAT, ALLAH AKAN AMPUN KAN.

      Padam
    3. betul tu...tapi tak semua hati manusia sama..sebab mereka sendiri tak merasa...apa lagi tiada hubungan ukhuwah yg mantap..

      Padam
  17. Dia jawablah pada Allah di akhirat kelak, bunda..huhu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. benar tu..sendiri buat sendiri tanggung..

      Padam
  18. Betul .... setuju dengan entry nie, manusia aje yang x sayang dan tahu menghargai pemberian Allah k...

    pls: Manusia sebenarnya lebih malu kepada manusia berbanding malu kepada Allah.

    mselim3

    BalasPadam
  19. kagum dengan sifat keibuan yg ditunjukan oleh mak kucing
    salah satunya dia sanggup x makan bg anak makan.. :) biasa tgk masa bela kucing dulu.. anak dia dtg, dia terus x makan.. bg anak dia makan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. iktibar utk kita manusia yg diberi Allah sebaik2 kejadian lengkap ngn akal fikiran..

      Padam
  20. Salam, pertama kali jejak ke sini.. nicce blog..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam CM..tksh sudi bertandang ke teratak usang ni..

      Padam
  21. manusia jer yg xtahu sifat kasih sayang

    BalasPadam
  22. Tersentuh hati sy tgk gambar ni bunda..
    sedangkan haiwan syg kan anak kan??

    BalasPadam
  23. Tu la jadi bila manusia hilang pertimbangan & kewarasan. Huhu. Moga kita terhindar dari perkara2 yg negatif. Amin...

    BalasPadam
  24. Berkunjung kak,,makasih atas infonya kak..salam kenal

    BalasPadam
    Balasan
    1. tksh..salam perkenalan disambut..

      Padam
  25. betol tu bunda..binatang sayangkan anak..manusia plak lempar buang anak merata tempat..sanggup dibuang lagi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu manusia yg dah hilang pertimbangan n kewarasan..

      Padam
  26. Comelnya kedua2 ibu dan anak..spt juga manusia ada yg ibunya cantik dan anaknya pun cantik, sayangnya si-anak ditemui mati dibuang dalam tong sampah....

    BalasPadam
  27. ITU NALURI HAIWAN, SGUP GDAIKAN NYAWA UNTUK ANAKNYA. NARULI MANUSIA SKRANG NI MENGALAHKAN NALURI HAIWAN. BUANG2 JE ANAK. LAGI 1 MASYARAKAT KITA JUGA PENYEBABNYA,DORG HINA ANAK LUAR NIKAH NI. BAK KATA UAI, MASYARAKAT YANG SALAH ANAK ITU TIDAK SALAH.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Nazreen, kita kene lihat dr segenap sudut dan aspek, sipelaku, yg melakukan, yang merelakan , yang teriniaya, pandangan serta penerimaan masyarakat keliling dan bagaimana hubungan ukhuwah dalam sesebuah komuniti penduduk dan kejiranan itu sendiri...Apa2 pun tindak tanduk kita, yang paling utama berbaliklah kepada ajaran agama kita..

      Padam
  28. Allahuakbar, moga bile sy dh bertemu jodoh, dh mempunyai keluarga, dh mempunyai anak nati, moga kasih syg sy xkan berbelah bagi, walau sesukar mana pon hidup, walau seramai mana pon anak. Inya Allah amin

    Apa yg sy tgk skrg, mereka2 yg ade anak ni, sebelum dpt anak, nak anak, lepas dpt anak, memula syg bukan main, msk anak ke dua ke tiga, marah anak, pukul anak depan org ramai. Mintak2 dijauhkan kite dr sifat2 mcm tu.

    BalasPadam
  29. comellll je anak kucing tu kene 'dukung' dengan mak dia. :D

    BalasPadam
  30. manusia sekarang bonda...banyak yang dah jadi buta hati...

    BalasPadam
  31. kasih ibu membawa ke syurga
    memang terhibur sangat tengok ibu kucing menguruskan anak2nya

    BalasPadam
  32. byk sgt manusia jahil skrg ni..dr mak,ayah sampai ke anak semua jahil.minta jauhlah dr perkara2 yg mungkar.

    BalasPadam
  33. Kan Kak Nora, Sedih apabila manusia yang di kuniakan akal fikiran, hilang pertimbangan dan bertindak lebih kejam dari seekor binatang yang tiada akal sempurna!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. semoga tak terjadi dalam kalangan keluarga dan sahabat2 kita...aamiin..

      Padam
  34. betul tu kak...binatang lg menghargai anak drpd manusia...

    BalasPadam
  35. kalau tgk baby terasa nak peluk jer kan, camna org boleh buang jer... tak paham

    BalasPadam
  36. yg tak ada akal pun boleh menyayangi sesama mereka..inilah yg berakal kan..

    BalasPadam
  37. assalamualaikum norazis...betul tu...:)

    BalasPadam
  38. comel je kucing tu . haiwan lebih sygkan anaknye brbanding manusia . manusia , ada je yg buang bayi la ape la .

    BalasPadam
  39. haiwan pon ada hati perot...manusia ??

    BalasPadam
  40. Makin hilang perikemanusiaan dalam diri insan semua..

    BalasPadam
  41. betul2..jadi tarzan la bagus..binatang jaga jaga dengan baik jer..

    BalasPadam
  42. Manusia, nampak ibu kucing ni walaupun sekilas pandang saja, patut menyedari keadaan diri yg kdg2 sdh jauh lebih rendah drp naluri 'kasih' kucing tu sendiri

    BalasPadam
    Balasan
    1. moga2 tak terjadi kpd kaum kerabat kite..

      Padam
  43. tu la..bnyk dgr crita skrng kan bunda..org yg da kwen..xdpt ank..trigin nk ank..tp org muda yg blum kwen sng2 je buang..sedih btul

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa2 pun berbalik kpd ajaran ugama kita..

      Padam
  44. Seorang ibu tidak pernah memintamu untuk meletakkan dunia di tangannya, namun tutur kata yang halus, perangai yang santun, prilaku yang bertanggung jawab dari seorang anak adalah kebahagiaan buat seorang Ibu

    Hootoh Tudia baru aje baca Senarai Ibu-Ibu Hebat Bernama Siti - Ibu adalah kata yang paling indah di bibir umat manusia dan Agatha Christie pernah berkata, cinta seorang ibu... ..memperkenalkan Senarai Ibu-ibu Hebat bernama Siti

    BalasPadam
  45. islam itu indah bg yg mendalaminya.
    Pe pun bunda..nice sharing

    BalasPadam
  46. thanks for visiting me by.

    BalasPadam