Sabtu, 12 Januari 2013

Jangan Terlepas Pandang.. Papa

 Bismillahirrahmanirrahim

As Salam,

Entry bunda sekali ini adalah sambungan entry yang  INI  ,  tapi entry ini khas untuk kaum bapak/hubby. Rasa-rasanya adil lahkan.

bagi mereka yang ada anak-anak kecil eloklah sediakan bakul atau tong sampah dibeberapa sudut rumah seperti didapur,dibilik tidur dan juga disudut halaman...ini dapat mendidik mereka agar tdak sewenang-wenang membuang sampah merata-rata. Dan papa pastikan tolong buang sampah-sampah yang penuh itu ketempat sepatutnyer pulak.
kalau papa /hubby dah gunakan peralatan berkebun tu tolong simpan ditempat yang sesuai dan selamat. Jangan nak letak ditepi pagar, ini bolih mengundang tetamu yang tak diundang menggunakan pula alat2 itu untuk mengumpil atau memecah rumah anda, atau yang lebih bahaya bolih menjadi alat membunuh pula...siapa yang patut disalahkan?



Macam tu juga kalau dah selesai mencuci kereta atau moto tolong simpan baldi atau alatan lain , kalau tidak macam ni lah jadinyer, ada yang buat main pulak. Tong sampah dan pintu bilik sampah tolong ditutup rapat dan sampah2 diletak dan diikat kemas takut anjing atau kucing selongkar nanti.
basikal anak-anak, motosikal dan kereta paking atau diletak ditempat sesuai atau ketepikan mengikut kesesuaian tempat, supaya tidak berserabut halaman dan memudahkan laluan, juga dapat anak2 bermain selesa. Mana lah tahu nanti ada pula yang terseradung atau terhempap pulak, menangis tak berlagu pulak mak ngn ayah nanti..

p/s: Sama-samalah suami isteri bekerjasama, membersih dan menjaga keselamatan keluarga terutama anak-anak, baik didalam atau diluar rumah demi keharmonian rumah tangga.

81 ulasan:

  1. hehehe baca tu bapak2 sekalian.... bagus entry ni Bunda.

    BalasPadam
  2. hehehe..betul3 tu kak nora..bahay kalo budak2 men peralatn cangkul tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. berjaga2 sebelum terjadi sesuatu tak diingini..

      Padam
  3. SALAM BUNDA
    BAGUS ENTRY NI MOMOY PUJI
    JARANG ADA BLOGGER NAK KUAR ISSUE MACAM NI

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'salam Momoy...ini fenomena biasa..

      Padam
  4. n3 yg bagus..
    ni la bende ptg yg slalu kite remehkan di rumah
    thanks yer bunda..

    BalasPadam
  5. Kadang2 kita tak ambik kisah benda yg remeh remeh ni...
    Thnks berkongsi....

    BalasPadam
  6. thanks bunda. I will be careful next time when it comes to put back all these tools to their right place..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama2..sekadar peringatan n perkongsian bersama..

      Padam
  7. Amboi si comel tu pun tak sabar nak tunggu papa buat dia yg sibuk buat dulu ye kak nora. Rumah kakak kecik aje Kak Nora kalau nak berkemas senang. Tak ada halaman luas dan tak perlu letak tong sampah. Rumah kakak tong sampah di dapur dan diluar rumah aje. Kalau rumah besar macam rumah kak nora memang kena sediakan banyak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Okl la tu..sesuai dgn keadaan n persekitaran rumah kite..

      Padam
  8. sama jugak macam ubat2..
    kena letak kat tmpt tinggi :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu...sebaiknyer adakan kotak first aid kat umah..asingkan yg beracun dgn tdk..ubt mkn ofcoz dlm petiais..tp yg dah trlalu lame tu buang jer lah..

      Padam
  9. Kepada encik encik suami sekalian ..for your further action..hehehe

    BalasPadam
  10. Hihihi elok sangat entry ni......kena suruh suami2 baca ni hihi....thanks yer kak dtg singgah blog anis

    BalasPadam
  11. tula kak, kadang2 kita alpa.. main letak je peralatan berbahaya tu merata tempat... budak2 kecik bukan tahu pun.. apapun, lepas ni nak panggil akk unda boleh?? hehehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak kisah...bunda Jun ni dh 54 thn dah..ank sulung dah 31 thn..

      Padam
  12. Suka tul saya n3 bonda yang ni. Tepat pada masanya.

    BalasPadam
  13. entry ni sambungan entry yg lepas2...cer cari n baca...

    BalasPadam
  14. terima kasih kak...sangat bagus dijadikan rujukan saya satu hari nanti :)

    BalasPadam
  15. Betul tu Bunda, hal2 camni ibu bapa kena alert sesangat

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2lah kita saling mengingati..

      Padam
  16. walaupun mun tak kawen lagi and tak ade adik kecil , tapi kira peringatan gak nie :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. takpelah buat bekalan bile CikMun dah kawen nanti..

      Padam
  17. Betul selalunya para suami bukan tak nak buat selalu terlupa...hehehehe
    Salam kenal bonda

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam kenal juga dari bunda untuk Hanif..

      Padam
  18. entry bergambar yang banyak hikmah dan mafa'at, sebaiknya ambil langkah berhati2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2 kita berkongsi perkara2 yg baik cikgu..

      Padam
  19. hmmm. CF selalu jadi tukang kutip sampah. huhu.

    BalasPadam
  20. Kaum bapa ni mmg selalu lupa simpan balik barang dia kan KN

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebab tu la kita kene peringatkan..

      Padam
  21. ada beberapa perkara diatas melibatkan PM juga,hehe...patutlah kadang2 wife membebel...hehe kena ubah lepas nih...:)

    BalasPadam
  22. entry yang sangat bagus bunda sebagai peringatan kepada semua... safety at home!

    BalasPadam
  23. peringan simpan dalam hati for future life after married..hehew

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye Ain, utk peringatan bile dah kawen nanti..

      Padam
  24. salam ukhuwah bunda...peringatan yg bagus ni....org lelaki ni pada mereka asal letak kat tepi je dah kira kemas dah....mcm misteri pulak...mungkin bukan semua kot tapi saya termasuk kat dlm golongan misteri tu...

    BalasPadam
  25. Peringatan yg bagus ni KN. Maklumlah kaum bapa ni mmg selalu "lupa" simpan brg2 selepas digunakan. Jangan nanti sudah terhantuk baru terngadah..

    BalasPadam
  26. emm..cara didikkan awal anak kecik ye kak,,tapi suri yg tak tahan si kecil Fawwaz tu suka nak selongkar tong sampah...

    BalasPadam
  27. ha ah sgt bahaya peralatan berkebun tu ltk mcm tu aje..sgt bahaya

    BalasPadam
  28. salam kak nora
    Wah rajinnya si cilik tu..
    Nice info bunda di pg minggu ni.tq sudi lapangkan masa di tempat tirana aduka

    BalasPadam
  29. betul tu bonda.kadang2 bnde2 kecik ni kite terlepas pndang.kne slalu beringat.

    BalasPadam
  30. kena saling tolong menolong antara satu sama lain.. ^_^. ada benda kadang2 kita lupa dan alpa

    BalasPadam
  31. kalau perempuan mungkin lepas guna akan simpan balikkan..
    lelaki ni kadang2 suka biar mcm tu jee...

    BalasPadam
  32. salam kenal ya KN...yup kdg bapak2 suka tinggalkan perkakas keja bersepah kt luar tak simpan balik..bahaya kan?

    BalasPadam
  33. salam bunda, tengok beskal berkunci tu tetiba wak teringat beskal anak wak kena angkut mat gian slumber dog jeer.. uhHHUuu

    BalasPadam
  34. salam bonda :)

    entry yg bermanfaat...kadang2 ibubapa selalu lalai meletak barang2 tajam di tempat yg mudah dicapai anak2 kecil...bahaya mcm nih

    BalasPadam
  35. Bagus ni kak...tang cuci moto baldi bersipah tu memang selalu..huuu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. baldi bsepah blih gak bbudak tu buat main...kalu AIR SABUN bersepah?..sape nk jwb?

      Padam
  36. betul..dalam rumah tangga ni suami istri kena la tolong menolong..bukan 1 pihak je yang buat kerja rumah..hmm yaya lum kawen,hrpnye nti bkal suami tu seorng yg ringan tulang...heeee =D (amin.)

    BalasPadam