Rabu, 6 Februari 2013

Hadiah Terakhir Untuk Ibu...

                                        Bismillahirrahmanirrahim..

As Sallam,

Lagi kisah arwah ibu bunda, seperti yang bunda pernah kabarkan sebelum ini, bunda ni jenis yang suka memberi hadiah. Tak kira lah kepada anak-anak, ibu bapa, anak-anak saudara atau pun sahabat.

beg pakaian ni hadiah bunda untuk arwah ibu dihari jadi ke 72
arwah pada 23/may/2012 yang lalu

Bunda akan berasa gembira, kembang hati dan terharu sekiranya pemberian bunda walau pun tak seberapa akan di terima dan di hargai.
Seperti anak-anak, tiap tahun bunda tak lupa juga memberi hadiah harijadi kepada kedua ibu bapa bunda. Siap pos laju lagi..tepat pada harijadi nya  Kalau tak hadiah berbentuk barangan , bunda akan beri duit (Money Order).

beg tangan ni bunda kirim 2 minggu sebelum arwah meninggal,
saja bunda berikan sebab beg tangan yg lama dah koyak,
lagi pun saja nak gembirakan hatinya, sejak arwah asek sakit dan tension keluar masuk hospital sejak kebelakangan, Malangnya dan sedih sangat arwah tak sempat pun gune beg tangan ini..

Walau pun tak seberapa sangat nilai wang dan hadiahnya, tapi bunda dapat bayangkan betapa bangga dan terharunya orang tua bunda ketika  menerima parcel/money order dari seseorang apalagi dari anak mereka sendiri. Tanda jasa mereka masih di kenang ..walau pun mereka tak minta pun untuk berbuat begitu.

Tambah terharu dan sedih, purse yg bunda hadiah bersama beg tangan yg berisi 3 keping note
RM10 masih tersimpan dalam beg tangan...Tak sempat juga digunekan...Aduhai! satu tamparan hebat buat bunda..
Bunda simpan semua barang2 ini sebagai kenangan...

Lepas ni hanya tinggal bapa saja lagi untuk bunda terus memberi hadiah , harijadi bapa pada 23hb/ March nanti. Pada arwah ibu bunda pula yang hari jadi nya pada 25hb/ May nanti mungkin bunda akan adakan majlis tahlil setiap tahun.

p/s: Itulah cara bunda menghargai seseorang, terutama ibu bapa, selain dari iringan doa restu (itu sudah pasti).....cara orang lain pula mungkin berbeza.

73 ulasan:

  1. Indahnya kenangan itu kan Bunda. Sebab itu kita digalakkan untuk cuba membahagiakan orang lain sebab itulah yang akan menjadi ingatan yang indah suatu hari nanti.

    BalasPadam
  2. hurm..... saya sedih bonda.... sabar tau bonda... :(

    BalasPadam
  3. Semoga arwah tenang di sana :)

    BalasPadam
  4. salam bunda.
    Al-fatihah dari ta

    Byakkan besabar bunda

    BalasPadam
  5. ya Allah, sebaknyaa dada ena... sebab tak dapat bygkan macam mana ena kalau kedua2 ibu bapa ena pergi menemui illahi.. hurmm...

    BalasPadam
  6. alhamdullilah...sejuk perut ibu yg mengandung dapat anak macam ni..saya pun nak ikut mcm k nora jgk lah...

    BalasPadam
  7. sedihnya nur baca...
    Moga bonda tabah ya....

    Al-Fatihah buat arwah...

    BalasPadam
  8. al-fatihah buat arwah ibu bunda

    BalasPadam
  9. Al-Fatihah...moga moga rohnya dicucuri rahmat

    BalasPadam
  10. Salam ukhwah Bunda..

    dan salam takziah juga, Al fatihah buat arwah ibu Bunda, moga rohnya ditempatkan disisi orang2 yang beriman.

    BalasPadam
  11. salam takziah dr nad..bunda mmg ank yng baik..semoga roh ibu bunda diklgn org yng berimn

    BalasPadam
  12. alhmdlh..itula sebaik2nya bunda..adakan mjlis thlil stiap thun smpna hari kelahirn arwh..bnyk sbnrnya sedekah yg kita bole beri pda yang telah tiada ni..yang plng mudah tiap kli selsai solt sedkhkan ayat2 AlQuran pd arwah..

    Al-Fatihah juga buat arwh bonda..

    BalasPadam
  13. aslkum.. u have so nice blog ...bleh sy follow u? if can pls follow me back ya.. thx =_=
    http://slapmestore.blogspot.com/

    BalasPadam
  14. Al-Fatihah buat arwah.
    moga tabah yea kak.

    BalasPadam
  15. moga bunda dapat doa yang mustajab dari ibu bunda

    BalasPadam
  16. bunda..sedih nya saya membaca rintihan hati bunda ni..teringat saya pd ibu saya di kampung..

    Al fatihah utk arwah ibu bunda..mg arwah sentiasa di bwh lindungan dan rahmat dr Allah..berkat dr doa2 yg bunda kirimkan..amin...

    BalasPadam
  17. semoga bunda kuat dgn takdir Allah. Salam ukhwah dari saya.

    BalasPadam
  18. btl tu bunda..cra ni mrka dpt tau kita syg dgn dpa..al fatihah utk mak bunda ya

    BalasPadam
  19. Tak tahulah kenapa pepagi ini airmata kakak bergenang bila baca N3 KN ini. Ada satu rasa sayu dan terharu. Kakak percaya ibu KN pergi dengan tenang kerana mendapat limpahan kasih dari seisi keluarga. Doakan dia selalu dan jaga yg masih ada kini (bapa) dgn penuh kasih sayang.

    BalasPadam
  20. sedih la bunda :'(.. al-fatihah utk ibu bunda yer..

    BalasPadam
  21. Alfatihah untuk arwah...sedih pulak hati wani

    BalasPadam
  22. Takziah.. semoga arwah ditempatkan dlm klgn org2 yg beriman dan beramal soleh, insyaallah..

    BalasPadam
  23. Saya berharap Bunda banyak-banyak bersabar...
    Yang hidup pasti mati..
    Kita yang tinggal disini ...doakan agar beliau berada di samping orang-orang yang beriman dan disyurgaNya. Amin

    BalasPadam
  24. hadiah akan mengeratkan hubungan sesama insan..tak kisah murah atau mahal,yang penting hadiah adalah tanda ingatan kita terhadap seseorang:-)

    BalasPadam
  25. baiknye bunda...
    sebenanrnya hadiah tersebut adalah tanda agar bunda sentiasa mengingati arwah

    BalasPadam
  26. entri meaning pastu lagu blog lak sedap huhu. Semoga selamat semuanya bonda :)

    BalasPadam
  27. x pernah bg hadiah besday mak..
    lepas baca entry ini rasa nak bg hadiah juga besday mak nanti :)

    BalasPadam
  28. salam bunda, wak pon nk hadia hjugakk, ahhKs

    BalasPadam
  29. Bunda ..
    Ibu bunda memang sangat bertuah ..

    Berday Ibu Chenta 11 Feb ..
    Semoga Ibu Chenta juga bertuah seperti Ibu Bunda ..

    BalasPadam
  30. salam takziah dari saya...

    rasa sedih plak baca entry nie... tetiba teringat kat emak...

    BalasPadam
  31. salam takziah ye bunda...saya baru terbaca pemergian ibunya...saya pun mengajar anak2 memberi hadiah...gembirakan hati rakan2 cikgu2 dan saudara2...semoga kekal terpahat dihati...

    BalasPadam
  32. salam takziah.Al-Fatihah..semuga menjadi anak yang terbaik buat ayah yang masih ada =)

    BalasPadam
  33. sedih baca entry bunda yg ni . memang jasa ibu tak terbalas walau kita bg hadiah ape pun . tapi , tu sbg tanda penghargaan kita :') Al Fatihah untuk arwah ibu bunda

    BalasPadam
  34. rase hiba betol lah bunda. ditambah dg lagu kat blog bunda ni.
    salam kenal bunda.

    BalasPadam
  35. terus tabah ye bunda. kalau rindu jangan lupa sedekahkan alfatihah

    BalasPadam
  36. Di saat masih mengingati, di saat disayangi. Kasih ibu tidak terbalas. Kasih bapa pertaruhkan nyawa..

    BalasPadam
  37. salam takziah bonda...rasa sebak plak baca entry neh..u're da best daughter n mom la bunda..may Allah bless u.. :)

    BalasPadam
  38. Sebak lah baca n3 ni bunda..
    sedih bila dah tak dapat lagi nak beri hadiah pada Mak yg di sayangi.. hadiah kan AL_fatihah selalu.. mudah2an tenang di sana..amin!

    BalasPadam
  39. Sedihnya huhuhu... xtrbayang saya kalau mak ayah xde nanti. Al-Fatihah untuk arwah. InsyaAllah doa adalah hadiah terbaik dr kita untuk arwah yang paling banyak berjasa kan.

    BalasPadam
  40. salam takziah bunda..sedih baca..apa2 pon kita harus membahagiakan insan yg kita sayangi..semoga kita semua menjadi anak yg soleh/solehah..:)

    BalasPadam
  41. Al-Fatihah utk almarhumah ibu bunda.

    BalasPadam
  42. assalamualaikum bunda...

    ala...sedih laaa....hurmmm

    BalasPadam
  43. hana xboleh la nak kemas2 barang cmtu. nnt terbayang. mesti sedih

    BalasPadam
  44. assalamualaikum bunda....salam takziah yer..:)

    BalasPadam
  45. takziah daripada santai leeza.
    2. thx sbb sudi bersantai di laman leeza.

    BalasPadam
  46. Al fatihah buat ibu bunda.Selepas ini hadiah pasti tetap bunda berikan iaitu doa yg tak putus dari seorg anak.Mcm ina mmg tak rasa la nak beri hadiah pada ayahdan mak kerana mereka meninggal dunia ketika ina umor 6 tahun.Hanya doa buat mereka di alam sana.

    BalasPadam
  47. rasa sedih kala membaca, keran kita semua menumpang sementara di dunia pana.tak ada sebab nak sombong, harus hargai hadiah orang tu.
    Seolah kita sama saya juga jenis orang yang suka bagi hadiah, bezanya aku lelaki, bunda perempuan

    BalasPadam
  48. salam n selamat berkenalan bunda..
    rasa terharu membaca n3 bunda ni. alfatihah buat arwah ibu bunda.

    BalasPadam
  49. salam ukhwah bonda.. rasa sedih pla bila membaca..harap bunda sentiasa sabar ya..

    BalasPadam
  50. Al-Fatihah utk arwah dan takziah utk bunda...

    BalasPadam
  51. tiba2 diri yang seorang ini yang tiada adik beradik terasa sangat2 tersentuh pulak bunda...

    pengajaran dari entri bunda ni, hargailah ibu dan bapa kita semasa hayatnya dan juga setelah mereka tiada kan bunda... :'(

    BalasPadam
  52. Al fatihah untuk arwah ..tabahkan hati ye bunda ..saya doakan yang terbaik untuk bunda ..

    BalasPadam
  53. salam bunda
    Lawatan pg ahad.pekabar?

    BalasPadam
  54. aduhh sayu saya membacanya bunda
    doakan buat ibu bunda yaaa
    semoga dia tenang
    bunda simpanlah baik2 hadiah ini sbgai kenangan arwah ..

    BalasPadam
  55. Salam bunda..
    al-fatihah buat arwah ibu bunda..

    BalasPadam
  56. takziah . al fatiha buat arwah ibu bunda . :))

    BalasPadam
  57. assalam..semuga KN tabah menghadapi ujian Allah..semuga arwah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman..amin..memang susah utk melupakan kenangan yg indah2 sewaktu dia masih ada..

    BalasPadam
  58. Assalamualaikum bunda. Salam kenal dan salam ukhwah. Terima kasih sudi singgah di blog saya siang tadi.

    Memang sedih mengenangkan ibu bunda bila melihat barang2 yg kita hadiahkan. Saya pun kehilangan ibu saya pada bulan Ramadan lepas. Penghujung Mei 2012 ulangtahun kelahirannya yg ke 75 tahun. Rupa2nya itu sambutan terakhirnya.

    Kepada mereka marilah kita sedekahkan Al-Fatihah.

    BalasPadam
  59. Semoga Bunda dan keluarga kuatkan semangat ya...
    Terutama untuk ayah Bunda...
    Mesti dia yang terasa sangat kan...

    BalasPadam
  60. Allah bunda, sedih kita baca entri ni. Takziah untuk bunda, tuhan lebih menyayangi ibu bunda. moga roh nya sentiasa dalam lingkungan rahmat yang esa, insya Allah

    BalasPadam
  61. Yang sabar yah bunda, salam sehat selalu

    BalasPadam
  62. Sedih dan sayu baca coretan bunda ni. Harap bunda terus tabah. Alhamdulillah, bunda dahpun menjalankan tanggungjawab sebagai anak dan menggembirakan arwah semasa hayatnya. Moga arwah tenag di sana..

    BalasPadam
  63. sedih saya baca entry ni bunda.. sebab saya pun dah tak ada mak..sekarang boleh hadiah surah yassin dan al fatihah saja.. :(

    BalasPadam
  64. kasih ibu membawa ke syurga..

    salam takziah buat bunda

    BalasPadam
  65. sedih saya baca entry bunda. entry ni cukup memberi pengajaran buat saya untuk menghargai ibu yang masih lagi ada di depan mata :')

    BalasPadam