Khamis, 14 Februari 2013

Menara Condong Teluk Intan Perak...

                                    Bismillahirrahmanirrahim..

As Salam,

Petang 12hb Feb lalu bunda dan anak-anak balik kampung arwah suami di Bagan Datoh , Perak.  Tujuan kami balik kerana mendapat surat perintah perbicaraan pembahgian harta pusaka (faraid) dari Pejabat Tanah Hilir Perak, Teluk Intan. Terpaksalah anak-anak yang mana yang bekerja dan belajar ambil cuti pulak.

Selesai urusan di pejabat tanah, kami pergi makan tengahari dan jalan-jalan di sekitar Bangunan Condong, yang mana menjadi mercu tanda dan kebanggaan warga Teluk Intan, Perak. Memang dah lama sangat kami tak sampai kesana sejak arwah tiada.

Walau pun sekejap (sebab terkejar-kejar nak balik KL dengan urusan masing-masing) sempat juga kami ambil gambar di sekitar Bangunan Condong tu. Lepas ni ntah bile lagi nak sampai sana.

Pukul 3 petang kami gerak balik KL.


lebih kurang pukul 9.30 pagi kami sampai kat
kompleks pentadbiran daerah dan tanah hilir perak..


sampai disana kami menunggu untuk perbicaraan..


lepas urusan dipejabat tanah sempat kami berjalan2 sekitar menara condong



sempat juga bunda dan anak2 bergambar disekitar menara condong ..

ramai juga pelancong2 luar dan dalam negeri
yang turut melawat dan bergambar disitu

paling meriah suasana tahun baru cina masih dirasakan
dengan tanglung yg bergantung dimerata tempat ..


tiba2 lalu sebuah kenderaan peserta tarian singa..meriah ..
kemanalah agaknyer tujuan mereka membuat persembahan..

55 ulasan:

  1. Bunda asal dari teluk intan ea??fatin pun duk perak jugak... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. bunda asal taiping perak, arwah suami orang selekoh, bagan datoh perak.

      Padam
    2. saya pulak memang asli teluk intan mari..hewhew

      Padam
    3. semga dipermudahkan urusan bunda.

      belom pernah sampai sini.
      suami saya org kuala kangsar ;D

      Padam
  2. Waw! nilah antara tanda kehebatan parasarana di Malaysia, uniknya bangunan tu..teringinlah nak ke sana...

    BalasPadam
  3. x sempat lagi nak singgah ke sana tgk..
    hari tu ke pangkor dah x larat nak gi.. huhu

    BalasPadam
  4. ta pernh pegi sana......

    wah smpt lg ye bunda singgh..heee

    BalasPadam
  5. pergi bicara kes tanah ker???dah mcm kat china MV tengokmenara ni

    BalasPadam
  6. pernah sekali ke taiping lebih 10thn lalu. waktu tu pergi melawat kawan yg belajar di manjung, hari minggu dia membawa CiM pusing2 pekan taiping

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jln2 la kat Taiping. best..makanan dia murah2..ada Lake Garden n Bukit Larut..ada zoo malam..Bukit Merah Resort..sekolah King Edward yg popular dulu tu..Museum, Port Weld..stesen ketapi yg lame dlm sejarah tu sdg naik taraf jadi ketapi laju nanti..jom

      Padam
  7. 2 bulan sekali mesti ke teluk intan, bawak mak check up kat HTI...

    BalasPadam
  8. Bila nak bawa anak2 kesini ye. :)

    BalasPadam
  9. balik kpg sambil makan angin kat bunda.hehe

    BalasPadam
  10. Wilma belum pernah sampai di sini lagi :-)

    BalasPadam
  11. dah lebih 10 tahun xjejakkan kaki ke perak... mesti byk perubahan kan...

    BalasPadam
  12. Semoga segala urusan berjalan dengan lancar Bunda!

    BalasPadam
  13. Balik kampung sambil jalan jalan makan angin... :D

    BalasPadam
  14. Bestnya bunda...saya nie kdg ikut jugak suami blk taiping tp msh blm hbs jelajah perak lg..hihihi

    BalasPadam
  15. angah belum pernah pergi malu lak rasa sebab negeri sendiri pun blom habis pusing

    BalasPadam
  16. hometown tunang ena.... selalu lepak kat sini pada waktu malam.. malam lagi meriah terutama hari sabtu

    BalasPadam
  17. salam KN..bestnya balik kg sambil jalan2..

    BalasPadam
  18. Belum sempat lagi jengok menara condong ni walaupun selalu ke perak...
    Dapat gambar pun jadilah..
    P/s boleh naik kan kak nora?

    BalasPadam
    Balasan
    1. rasanyer bolih kot...kami ritu tak naik pun..pusing2 kliling bergambar jer...nak cpt..

      Padam
  19. Menara tu condong sebab tanah mendap ke atau semulajadi camtu? Banyak juga menda pelik kat dunia ni kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bab tu xtau plk..kene kaji sejarah la nampaknya..

      Padam
  20. dlu mse blaja,tiap2 mggu lpk teluk intan..
    kate org,dlm menara condong tu ade antu..
    huhu

    BalasPadam
  21. saya x pernah sampai lagi
    kelakar kan... :)

    BalasPadam
  22. Salam perkenalan dari Mama QS buat kak bonda ye.... saya follow disini kak...yang ke 725.... saya sendiri belum pernah ke menara condong ni....

    BalasPadam
  23. ala.. tak pernah sampai sini.. sedihnya :(

    BalasPadam
  24. memandangkan sekarang belajar dekat sabak bernam . berpeluang lah nak pergi dekat situ even sekali je . hehhe ,, kalau tak nak pergi tempat tempat macam tu bile lah lagi kan .

    BalasPadam
  25. Teringin juga nak tgk menara condong ni secara real.. tapi belum berkesempatan lagi..insyaAllah suatu masa nti..:)

    BalasPadam
  26. salam bunda...

    sy org perak,x jauh dr teluk intan tp x pernah ke sini...alahai...

    BalasPadam
  27. saya pernah lalu depan menara ni tp xberhenti pun,..,.. time tu tengahari.. panas :-)

    BalasPadam
  28. Salam..airis x pnah lalu pun kat menara tuh,pnah tngok dalam tv je..

    BalasPadam
  29. Salam Bunda..

    Hubby saya org perak.. ada jugak laa weols kalau ke sana kdg2 pergi ke Teluk Intan nie.. tapi cuma sempat bergambar kat depan menara tuh jer.. tapi tak naik lagi menara tuh..

    BalasPadam
  30. belum pernah sampai ke sana Bunda..
    teringin juga nak pergi sana..

    BalasPadam
  31. satu hari PM teringin juga nak jalan2 ke Perak..tak pernah lagi...huhu

    BalasPadam
  32. tak pernah sampai lagi kat sini
    walau pun dah beberapa kali ke perak
    harap2 ada masa dan kesempatan nanti

    BalasPadam
  33. dah lama teringin nak kesana...ada mak sedara suami tinggal dekat2 situ..tp tak samapi2 jugak..

    BalasPadam
  34. lama dah x singgah situ. Kte pun asal perak kak.. Salam kenal kak.. Mohon izin kte dtg follow sini ;)

    BalasPadam
  35. tak pernah lagi sampai ke sana... will go there one day, Insya Allah :)

    BalasPadam
  36. suami saya pun orang teluk intan....kalau balik sana wajib singgah makan mee rebus mastan

    BalasPadam
  37. Memang teringin dak bertandang ke menara condong ni sekeluarga. Tapi belum berkesempatan

    BalasPadam
  38. wah. pernah lalu. hehe.... tak pernah singgah sebab hari tu saya lalu banyak pelancong asing. hehe.

    BalasPadam
  39. OKje Belum sampai lagi daerah ni KN

    BalasPadam
  40. xpernah singgah pun menara tu walau dh penah sampai perak

    BalasPadam
  41. tak pernah pun smpai sini. teringin jugak nk gi tgk. ;)

    BalasPadam