Pengikut Bunda

klik untuk bunda

Rabu, 6 Mac 2013

Mee Rebus Resipi Bunda..

                      Bismillahirrahmanirrahim...

As Salam,

Entry bunda sekali ini bunda nak share resipi mi rebus pula. Tapi mi rebus ni resipi  bunda sendiri lah. Jom kalau nak resipi nya tapi resipi bunda ni tak ada sukatan khusus, agak-agak jer, ikut sesedap rasa sendiri.

mi rebus resipi dari bunda...


Bahan-bahan:

@ mee kuning (di cuci dan di celor, toskan)
@ taugeh (di celur)
@ sawi (dipotong dan di celur)
@ tauhu (digoreng dan di potong nipis-nipis)
@ udang hidup (yang agak kasar di rebus sekejap, simpan air rebusannya))
@ daun sup dan daun bawang (di hiris untuk hiasan)
@ cili masak (di hiris untuk hiasan)
@ bawang goreng (untuk hiasan)
@ limau kesturi (untuk hiasan)
@ ubi keledek ( rebus dan lecek lumat)
@ sedikit kacang tanah di goreng dan tumbuk lumat(kalu suka)
@ bawang merah, bawang putih dan halia(di tumbuk lumat)
@ kalau suka tambah sedikit rempah kari daging.
@ telur rebus untuk hiasan
@ cili boh (agak-agak ikut kepedasan)
@ sedikit minyak masak
@ bahan2 perasa..

Cara-cara nya:

    Tumis bawang dan halia tumbuk di ikuti cili boh. dan rempah. Bila dah garing masuk air rebusan udang, masukkan ubi lecek tadi, cukup sekadar untuk memekatkan dan memaniskan kuah.

    Tambah air lagi mengikut banyak mana di kehendaki. Masuk pula kacang tanah. Agak-agak jangan terlalu banyak. Bila kuah dah mendidih dan agak pekat, masuk udang yang di rebus tadi, garam dan perasa. Siap.

      Hidangkan mee dengan taugeh dan sawi, tahu goreng, daun sup daun bawang, telur rebus, bawang goreng dan limau kesturi dan cili potong.

p/s: Simple jerkan, Selamat mencuba.


59 ulasan:

  1. wahh terliur lak...menarik!

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum bunda..kebetulan jugak fahz buat mee rebus hari nie.resepi kita akan2 sama.cuma fahz tambah daging sikit.hmm yummy la bunda punya mee rebus. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wsallam Nur, bolih jer nak tambah daging,ayam atau sotong...ikut selera...tapi orang kata tak bolih campur makanan laut ngn daging atau ayam...takut sakit perut...tapi terpulanglah kan...bunda pun kadang2 tercampur gak...hehe..

      Padam
  3. Malam2 ni lapor pulak nina tgk makanan ni

    BalasPadam
  4. ish malam2 ni..tengok mee rebus ni terus lapar..

    BalasPadam
  5. nanti nak try resepi ini.tq


    http://www.noormalashahar.blogspot.com

    http://www.noormalashahar.com

    BalasPadam
  6. yang agak2 ikut sukatan rasa tu lah yang sedap...he he he...orang expert masak bunda mesti sedap...

    BalasPadam
  7. alamak...mcm sedap la...baca resepi ni pon mcm boleh terbayang2 rasanya camne

    BalasPadam
  8. wahh mcm senang je nk wat...heee =) thanks bunda share

    BalasPadam
  9. waduh..jadi lapar pulak pagi pagi ni :P

    BalasPadam
  10. laparrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

    BalasPadam
  11. Sedapnyaa Bunda.. tq share resipi.. :)

    BalasPadam
  12. KN benar2 membuatkan saya terliur tau...
    kalau dok dekat..saya dah buat muka tak malu pi makan umah KN..

    BalasPadam
    Balasan
    1. alah, simple jer Kamsiah....orang bujang pun bolih buat...

      Padam
  13. salam bunda...

    terimakasih sudi berkongsi...sedap nmpknya tu...

    BalasPadam
  14. assalamualaikum bonda:)

    tak jemput kita ke..terliur sudah..

    nor tak masak lg ni hah

    BalasPadam
  15. resepi bunda ni lebih kurang sama dengan resepi mee rebus abah saya.....teringat pulak... :)

    BalasPadam
  16. Ala Bunda, makanan lagi.. nak pi makan ni, dah kul 2 lebih kat kul 3 lum makan2 lagi.. dari tadi nak pegi makan tapi singgah sini lah pulak sekejap. :)

    BalasPadam
  17. terima kasih bunda sebab sudi share resipi yg enak n

    BalasPadam
  18. Terima kasih bunda untuk rezeki ini,mmg suka makan mee rebus. Insyallah nak cuba resepi ni.

    untuk kacang tanah tu bunda letak berapa sukatan dan keledek tu berapa biji?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Agak2lah sayang...biasanya ubi tu utk menmekat dan maniskan kuah...kacang tu menyedapkan dan mewangikan lagi kuah..letak sikit2 dulu..adjust dia ...kita yg buat dia bukan dia buat kite kan..hehe..

      Padam
  19. hadoi terasa lama pulak PM tak pekena mee rebus...huhu

    BalasPadam
  20. kat utara ni kalau mee rebus ada rupa mee kari...resepi bunda punya cam mee bandung johor

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang sama tu tang kacang tanah tu kot...tapi biasanya mi rebus ada ubi lecek utk memekatkan kuah bukan tepung yer...masakkan cina yg selalunya letak tepung utk memekat kuah..kalu yg letak taucu tu dah jadi mi jawa lah plk...

      Padam
  21. Sedapnya Bunda....bila agknya nkk buat nie.. :D

    BalasPadam
  22. sedap nyer..kalo kat tganu, mi rebus macam mi sup..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ooo ye ker...Bunda belum pernah cuba mi rebus tganu lagi...nak jugak rasanyer nti...

      Padam
  23. salam bunda
    Lawatan di awal pg buat bonda.pekabar?

    BalasPadam
  24. salam bunda..
    thanks sebab sudi kongsi resepi..

    BalasPadam
  25. wah..terima kasih bunda kongsi rtesepi kat sini...nampak sedapni...harus mencuba ni

    BalasPadam
  26. sedapnya. ada udang besau2 lagi.

    salam Jumaat bunda. ;)

    BalasPadam
  27. slm singgah bila demam sedikit kebah. Tq atas doanyer bonda !

    BalasPadam
  28. Simple tapi nampak sangat sedap lah Bunda..
    dah lama tak makan mee rebus..:)

    BalasPadam
  29. aslmkum, salam kenal, nampak sedap..mmg suka mee rebus, bila di JB mesti cari mee rebus :)

    BalasPadam
  30. nampak sedap
    bila nak jemput SOp dtg rasa? hehehe

    BalasPadam
  31. salam bunda..kunjungan balas ke sini..nampak sedap suka gak mee rebus ni..:-)
    kite link n follow ye :-)

    BalasPadam
  32. sedapnya bunda..MV dah lama tak makan mee rebus...dulu kat tangkka selalu makan

    BalasPadam
  33. Resepi macam ini kakak suka KN sebab senang nak ikut.
    Tapi kalau kakak buat tak tahulah boleh sedap macam KN buat ke tak
    tengok gambar aje kakak dah teringin nak rasa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. alahh...biasa2 jer KZ...orang bujang pun bolih buat..kuah dia tak byk bahan cume bahan hiasannyer jer yg byk ..

      Padam
  34. Wahh sedapnyaa, kena cuba try neh..thank Q bunda for sharing dis recipe :)

    BalasPadam
  35. Mi rebus ni hidangan wajib keluarga saya setiap kali raya..

    BalasPadam
  36. feveret nik la mee rebus ni.sedap nya

    BalasPadam
  37. sedapnya..antara peberet sy..bila dtg rajin nti baru boleh buat sendiri..:)

    BalasPadam
  38. sedapnya.. kawan saya suka masak mee rebus macam ni... tapi kalau mee rebus belah T'ganu, lain tau Bunda :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. buat lah entry mee rebus tengganu plk...bunda nak jgk...

      Padam
  39. salam Bunda..bole try resepi bunda ni sebab simple je tak mcm resepi lain

    BalasPadam
  40. Salam Bunda..
    aduhai Bunda, Mee Rebus ni memang kegemaran Nisah..
    selalu beli kat Mamak Motor je kat umah mak nisah.
    nak buat tu rasa macam leceh.
    (hehehe yang sebenarnya malas kan)

    >> Nisah dah salin resepi Bunda ni, haaa rasanye hujung minggu ni Nisah nak cuba. apakah hasilnya? sama-sama kita nantikan.. (^_~)

    BalasPadam
    Balasan
    1. nanti bgtau bunda tau...atau pun snap gambar..tunjuk bunda..

      Padam
  41. slm bunda.wah fav saya ni.maklumlah org muar,tiap kali blk muar mesti serbu kedai mee rebus he3....wah blh saya try buat sdri ikut resipi bunda ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi tak sama ngn mi bandung orang muarkan...resipi punda selalunyer simple2 jer...ikut tekak sendiri jer...tak bolih blh pegi jauh pun...

      Padam
  42. Alahai..bunda..tgk gambo pun dah terliur ni..tq share resepinya..nak buat tatau bila.

    BalasPadam
  43. wah sedap kelihatannya..terimakasih dah berbagi resep..

    BalasPadam
  44. sedapnya mi rebus.. boleh cuba buat resipi bunda ni..

    BalasPadam

loading