Jumaat, 17 Mei 2013

Cuaca Panas..


air limau nipis + madu
  Bismillahirrahmanirrahim.. As Salam,

Sejak beberapa minggu ni cuaca panas sangat. Tekak mula terasa sakit, batuk dan badan rasa nak demam. Pergi klinik dapat ubat batuk, ubat kumur dan paracetamol.

Makan ubat ikut peraturan. Tekak masih perit, batuk masih tak hilang. Tak per lah...nanti sembuh lah tu. Tak payah nak merungut sangatlah. Ini baru sakit dan dugaan kecil dari Dia.  Patutnya bersyukur bukan merungut......belum pecah lagi tekak tu, belum terbakar lagi badan tu..

air barli + gula batu

Usaha cara lain pulak. Perah air limau nipis campur madu lebah. Kalau rajin lagi, rebus biji barli sampai kembang dengan air banyak bersama gula batu.  Minum masa suam-suam.

Minum sehari tiga kali sambil berselawat dan niat minta kesembuhan dari Nya. Jangan minum ais, jangan makan padas-pedas. In Shaa Allah...


***Segar tekak, sejuk badan.... Alhamdulillah..

44 ulasan:

  1. minum air kelapa.hehe..sedap juga
    moga cepat sembuh ya bunda.. :)

    BalasPadam
  2. panas2 gini pekena air barli mmg segar bunda...

    BalasPadam
  3. mmg cuaca sgt panas skrg ni...salah satu ujianNYA utk kita...minum ais byk sgt pun,badan terasa lemah pulak..

    BalasPadam
  4. mmg panas sgt2..smpi sehari mandi smpi 5 ~ 6 kali!!!

    ~Admin : QasehMuslimah-Munirah~
    http://qasehmuslimah-munirah.blogspot.com

    BalasPadam
  5. salam bunda..
    anna kalo sakit tekak anna akan makan sengkuang cina dalam4-5 biji.. cepat jugak la rasa ok kat tekak 2..

    BalasPadam
  6. salam jumaat bunda..
    sedap nampak air tu
    sejuk kan tekak

    BalasPadam
  7. Cuaca sekarang ni memang panaskan bunda. Memang senang boleh dapat sakit.

    BalasPadam
  8. hari ni hujan lah.. wah.. hari jumaat yang sangat indah...

    BalasPadam
  9. salam jumaat bunda..wah tak sakit tekak pun teringin minum air kat atas tu...sedapnya.sini pun dh mendung bunda nak ujan...angkat jemuran....

    BalasPadam
  10. Kalau ada yg tolong buatkan, lagi suka :D))

    BalasPadam
  11. owh , tips2 nih , terima kasih :D

    BalasPadam
  12. terima kasih bunda atas tips :)

    BalasPadam
  13. nice day:)
    saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
    yang saya kemarin..


    bagi-bagi motivasi yaa.. :)


    http://wisataoutboundmalang.com/

    BalasPadam
  14. Salam Bunda..iyaaa baru hanya sedikit dari ujianNya..insyaallah Dia lah yang mnyembuhnya....kita ni. ....bila panas kita bising panas..bila hujan bising jugak sebab baju tak kering....selalu terlupa untuk tidak merungut!!! nekciklah tu!!!

    BalasPadam
  15. baru je bekpes td dgn air bali panas.

    BalasPadam
  16. Salam Bunda..
    sedap gayanya air limau dan madu tu ye..

    Nisah suka minum air madu je (^_~)

    BalasPadam
  17. ena selalu minum air barli tu lepas makan durian.. hehe

    BalasPadam
  18. air barli berfungsi penyejuk badan kan bunda..sedapnyaa..
    semoga cepat sembuh ye..=)

    BalasPadam
  19. Salam Bunda..
    huhu..mmg terasa bahangnya... cma kena ulcer paling teruk kali ni.. :(

    BalasPadam
  20. samala kita pun batuk.. tq petua di atas..Ada petua lain :-

    Hirisan buah lemon, hirisan halia dicampur dengan madu asli di dalam balang atau bekas bertutup dan simpan di dalam peti sejuk. Ia akan menjadi likat seperti agar-agar. Tahan sehingga 2-3 bulan.
    Cara penyediaan, masukkan sesudu ke dalam gelas, dan tuangkan air suam.

    BalasPadam
  21. Salam Bunda..

    Sedap pulak nampak air barli plus madu tu. Ubat dari bahan semulajadi pun bagus juga kan, kadang2 lebih berkesan jika rajin diamalkan.Moga Bunda sihat2 selalu.

    BalasPadam
  22. apapun kena jga kesihatan... (^_^)

    BalasPadam
  23. Assalam Bunda.... balas kunjung dari MSP... terima kasih jalan-jalan kat blog saya..


    BalasPadam
  24. Beras barli tu rebus dgn pandan sedap. Kakak suka KN. Anak kakak lagi dia suka beras dia bila dah kembang kan macam jelly. Dia bubuh gula sedaplah...

    BalasPadam
  25. bagus tips tu bunda.. aiza selalu minum air asam jawa+gula batu kalau kena demam/batuk.. alhamdulillah sembuh..

    BalasPadam
  26. terliuq chek tengok gambaq ayaq limau tu..dlm panas membara ni nmpak gambaq minuman pun dah teringin............

    BalasPadam
  27. musim panas, malam-malam pun panas. boleh cuba tip ni.

    BalasPadam
  28. sekarang ni mmg panas.....boleh try ni..

    BalasPadam
  29. Memang sangat panas sekarang =)

    BalasPadam
  30. Moga bunda sihat selalu..
    Alhamdulillah, hari ni cuaca redup sikit.

    BalasPadam
  31. tima kasih bonda share.
    sy sakit tekak ni..huhu
    kl panas sgt.baru hari ni hujan turn lebat tadi

    BalasPadam
  32. tenkiu ye sbb sudi support..
    meh semak link uols dan nantikan keputusannya pada bila2 masa sahaja

    http://lobaksusue.blogspot.com/2013/05/senarai-link-perserta-yang-join-qr-mini.html

    BalasPadam
  33. sedapnya kalau dapat minum air barli 2 :) melegakan tekak

    BalasPadam
  34. semoga sakit tekak bunda pulih seperti sedia kala...cuaca mmg panas yg amat..ais buat badan lg panas...air limau + madu tu biasa gak buat cuma air barli ngan gula batu tu x pernah lg...nanti boleh cuba

    BalasPadam
  35. memang panas sangat.. tu yang sekejap2 sakit tekak...

    BalasPadam
  36. minum air barli skali skala mmg best.

    BalasPadam
  37. air barli tu mmg best minum time musim panas ni...hehe

    BalasPadam
  38. salam..
    tgh musim kan bunda..
    kat offc yaya pon rmai org btuk2..huuu
    mak yaya pon msak barli dgn gula btu..

    BalasPadam
  39. Harapnya Bunda dah sihat...
    Cuaca tak menentu sekarang ni..
    Jaga kesihatan tau... =D

    BalasPadam
    Balasan
    1. on off jer sayang..asal boleh bangun lagi Alhamdulillah...

      Padam
  40. minum barli mmg bgs untuk sejukkan badan...

    BalasPadam