Khamis, 13 Jun 2013

Budak Baik...



                             Bismillahirrahmanirrahim...

As Salam,

Ingat tak lagi dengan baby zarif ni? budak lasak dan banyak songel tu.. 2  3 hari lepas dia terjatuh kat porch rumah mummy dia, luka kepala lututnya. Mula-mula tu papa zarif letak plaster. Dah agak kering sikit di bukakan plasternya.


 Walau pun lukanya dah kering , tapi 'auta' dia yang terlebih-lebih tu tak bolih nak cakap apa.  Asalkan terlanggar sikit , sibuk marah orang semua... macam lah teruk sangat, menjerit-jerit. Pada hal dia sendiri yang tak reti duduk diam.


Menurut mummy zarif, masa cuti ahad tu... mummy zarif sibuk sidai baju di halaman rumah. Zarif ada bermain-main dengan abangnya, bergurau gelak ketawa berlari sana sini.


Tiba-tiba dalam suka-suka tu dia terjatuh,... maka luka lah kepala lututnya, melecet dan berdarah lah jugak.. mummy cakap mana taknya ada selipar sendiri tapi suka sangat pakai selipar besar...lagi ada selipar orang dia pakai...

Kalau dapat main tak hengat dunia...lari-lari, gelak-gelak suka sangat...pastu kaki tersadung, jatuh tersembam..

Ha ! itulah pasal, kalau 'Budak Baik' memang macam tu. Kalau tak jatuh, tak luka, tak bengkak, tak berdarah, tak benjol, memang tak sah...

p/s: untuk pengetahuan, zarif ni memang suka pakai selipar besar... walaupun selipar sendiri cute miut.. tetap curi-curi pakai selipar besar, selesa agaknya..
            

54 ulasan:

  1. zarif ni mengingatkan saya kepada zaman kanak-kanak saya dulu...

    New Entry "Doa Mudah Dapat Kerja dan Jodoh"

    BalasPadam
  2. So cute ..betul jugak kan masa kecil-kecil suka auta untuk tarik perhatian..

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum Bonda

    tandanya Zarif ni budak yg cerdik

    BalasPadam
  4. haha dia suka pakai sliper besa?

    BalasPadam
  5. zaman kanak2 mmg cam tu
    anak2 sop pun sama.. kena jerit jer selalu
    berdua mmg lagi aktif... hehehe

    BalasPadam
  6. zarif mengingatkan aiza pada waktu kecil dulu.. aiza masa kecil dulu pun nakal juga.. tangan kiri aiza dua kali terseliuh gara2 nak jadi superman.. haha..

    BalasPadam
  7. Kakak rasa budak lebih kuranglah macam tu KN. Kakak perhati anak kakak dulu pun macam tu juga. Suka pakai selipar kita. Seronok agaknya.

    Manja betul Zarif ni dgn KN ye:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. zarif ni nakal, aktif, cerdik dan manja...anak bungsu dr 5 bradek, abg atas dia dh 11 thn.. zarif ni ank asuhan KN .. kat rumah jer curi pkai selipar org, klu bjalan mmg nk x nk kene pakai kasut crog dia lah jgk..

      Padam
  8. salam bunda..
    hehehhe, comel la zarif ni..

    BalasPadam
  9. salam bunda
    comelll aje zarif
    kuat kan ..
    anak jantan kak ;)

    BalasPadam
  10. rasanya mmg peel bdk sebaya zaref ni suka pakai selipar besar kot..saya asuh bdk rata2 sume peel dorang mcm tu..

    BalasPadam
  11. hehe..dapat membayangkan kecomelan beliau marah2 kat semua org..hehehehe

    BalasPadam
  12. teringat pulak jampi serapah masa kecik2 dulu kalau jatuh berdarah.. "tuku tangkal balik pintu budak nakal memang begitu..".. terkebil2 mata cikda tgk mak cikda.. tak puas hati dengan jampi serapah tu...hahahhah

    BalasPadam
  13. salam perkenalan bunda..
    alor ciannya zarif..
    tp kan bunda..budak2 mmg suka pakai kasut besar2 ni..
    kelepak kelupuk bila diaorg jalan .

    BalasPadam
  14. lincah btol anaknya...dah besar mesti aktif orangnya..AMIN~

    BalasPadam
  15. BUDK2 BUNDA..MCM TULA..HHEHHE..

    BalasPadam
  16. asssalamualaikum bunda.

    salam ukhwah juga dari blog usang..masuk blog ni disambut dgn merdunya lagu yg mendayu2...blog bunda sungguh hebat buat saya..

    BalasPadam
  17. Budak baik la katakan...sama gak cam hero2 CK tu. pantang jumpa berdua, mesti lawan 'silat' ultraman. kdg2 fenin dibuat mereka :D

    BalasPadam
  18. Salam Bunda,,
    alolo.. semoga cepat sembuh luka tu..

    hihi.. sama kekdahnya dgn faiz..sukaaaaaaa sgt sarung kasut besar dari kaki dia..pastu lari lintang pukang.. :p

    BalasPadam
  19. ala sian kat dier ! moga cepat baik yer

    BalasPadam
  20. ha comel2... budak2 autanyer memang lebih.. lagi2 kalau der melayan... memang suka sesangat pakai kaust orang besarkan...

    BalasPadam
  21. Kanak2 nakal dan aktif ni...nanti besar selalunya jadi pendiam. Dah puas masa kecik...hehe, saye le tu

    BalasPadam
  22. Hairan kan...kenapa yer budak2 suka pakai selipar besar2 walaupun kita dah belikan selipar sendiri? Ermmm

    BalasPadam
  23. budak2 mmg camtu kot kan bunda...tgk selalu suka sarung kasut orang dewasa...hihi.tp comel keletah diaorg...
    zarif nak cepat besar ye...hihi

    BalasPadam
  24. Asaalamualaium bunda..

    Alalala..siannya..dah darah dah..cumel sgt...

    BalasPadam
  25. tu baru selipar bunda..belum kasut tinggi lagi. hahaha..,mesti lucu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kasut tinggi tu biasa nye dak pompan lah...itu lagi biasa berlaku..samalah bunda kecik2 dulu pun...kantoi, ha ha ha..

      Padam
  26. hehehe sabo je la bunda.. cam ena kecik2 dlu lak.. sikit2 jatuh, parut sampai sekarang tak hilang2... buas ena kecil2 dulu

    BalasPadam
  27. Salam KN,

    Tulahkan, ada budak2 kecik menghibur hati juga walaupun sesekala dia merengek menguji imam kita.

    Maklong pulak kalau semua cucu berkumpul di rumah, selain hilai tangis mereka, keadaan rumah jangan ceritalah. Tapi bila mereka lama tak datang rindu sangat2.

    BalasPadam
  28. budak2 nak membesar...ehheheheh xD cm anak buah saya..lasakk je ^^v

    BalasPadam
  29. si zarif ni suke pakai selipar besaq yer bunda..hehe

    BalasPadam
  30. tengah seronok nak bermain... hehehe luka buat kenangan tu.. heheh

    BalasPadam
  31. huhuhu cumil pula kaki adik zarif bla pakai selipar besar tu..hihihi~ biasala kan bunda..kalau da lelaki msti nakalnya lebih skit hihihi, tu yang menambahkan keseronokan menjaga

    BalasPadam
  32. budak-budak selalunya memang suka pakai selipar besar kan bunda. Zarif tu aktif budaknya yer, biasalah bila aktif memang tak reti duk diam :)

    BalasPadam
  33. Asalam bunda :) he3 budak2 biasalah 2..dlam dunia dia ni la dia suka bermain..tp luka 2 nmpk truk jgak..smoga ok2 jelh..

    BalasPadam
  34. seronok kan layan keletah budak2 ni..

    BalasPadam
  35. Sian Zarif... moga luka tu cepat sembuh ya.. biasa lah budak2 tgh lasak..kan Bunda? :)

    BalasPadam
  36. biasalah kanak2... sofea aritu ada lututnya luka skit, tapi katanya takleh jalan. terpaksa dokong sofea..

    BalasPadam
  37. alahai ciannya dia.. semoga cepat sembuh yer.. anak2 baya gini memang tgh meligat kemain.. :)

    BalasPadam
  38. dah sembuh belum? ada parut tak? sorry baru balas jejak. .heeheh

    BalasPadam
  39. ya Allah. lupa pulak. assalamualaikum bonda

    BalasPadam
  40. salam bunda.budak2 memang cukup suka kan pakai selipar besar he3...sama macam anak lea masa depa kecil dulu.kirim salam tau kat zarif budak keletah tu he3..

    BalasPadam
  41. tokba ibu_suri pernah kata; lebih baik cucunya nakal daripada terlalu diam..

    BalasPadam
  42. alalala..ciannya..tak apa cepat sembuh tu ya zarif..dah besar karang ya..

    BalasPadam
  43. nk cepat besau la tu mknenyer bunda..tu yg suke pkai siper besau2..hehe

    BalasPadam