Khamis, 6 Jun 2013

Mee Bandung Bunda..



 Bismillahirrahmanirrahim...

As Salam,

Sejak baru lepas baik dari sakit tekak hari tu...rasa macam nak makan macam-macam pulak. Maklumlah masa sakit tekak tu sama naik ulcer dalam mulut. Apa sahaja yang di makan tak rasa apa. Pahit dan pedih saja mulut ni.

Tiba-tiba teringin nak makan mee bandung. Mee bandung bunda ni simple jer, ikut apa rasa bunda nak letak...bahan2 agak2 jer ikut rasa sendiri. Kalau nak senang lagi,  letak jer pes mee bandung yang siap dijual tu.

Jom kita share resepi Mee Bandung Bunda....

Bahan2nya:

@ mee kuning...dicelur dan ditoskan.
@ taugeh...di celur
@ sawi...di potong dan dicelur
@ daun sup/daun bawang...hiris untuk hiasan
@ sotong..dalam gambar takder sbb takder stok kat umah
@ udang hidup yang kasar....kupas asingkan kepala nya dan direbus untuk dapatkan air rebusan
@ 2 biji telur
@ cili sos + tomato sos
@ cili boh.. dalam 2 sudu
@ cili merah ...hiris untuk hiasan
@ Bawang goreng...untuk hiasan
@ asam limau....limau kesturi / limau nipis untuk tambah perisa
@ buah tomato dibelah 4...
@ bawang merah dan bawang putih di hiris untuk ditumis
@ garam/gula untuk perasa
@ sedikit minyak masak

Cara2 membuatnya:

Tumis kesemua bawang dan masukkan cili boh, bila dah garing masukkan air rebusan kepala udang. Masukkan cili dan tomato sos juga buah tomato. Tambah air cukup2 keperluan banyak mana yang dikehendakki.

Masuk sotong, udang dan biar menggelegak. Letak garam dan sedikit gula. Kacau2 dan pecahkan telur perlahan2 semasa kuah masih menggelegak. Kacau perlahan2...Tutup api. Hidang mee dengan sawi, taugeh, cili potong, daun sup/daun bawang , bawang goreng dan asam limau. Curah kuah tadi.

Dah siap...

p/s: Selamat mencuba......

66 ulasan:

  1. assalamualaikum bunda...

    terliurlah saya...perut memang sedang lapar ni..hehe

    BalasPadam
  2. sedap nampak tu bunda
    boleh la ajak sop rasa :)

    BalasPadam
  3. wah.. ada resepi.. nnt boleh try ni bunda..

    BalasPadam
  4. Senang resepinya.. Nanti2 kalau teringin boleh la saya cuba :)

    BalasPadam
  5. salam, kebetulan memang tengah makan mee rebus Perlis ni...jadi tak la terliur saja tengok mee BUNDA tu..he he.mai jemput makan?

    BalasPadam
  6. nanti farah nak try la resepi bunda nie..;p

    BalasPadam
  7. waah..sedapnye bunda.dh la tgh lapar ni.
    nnt nk cube gak..
    mmg mee bandung ni feberet saye..

    BalasPadam
  8. saya tak penah masak mee bandung sdiri.bila tengok kat sini rasa teringin nak cuba masak sdiri la lps ni.nampak menggoda tekak ni

    BalasPadam
  9. Salam Bunda..
    Alahai Mee bandung ade udang seketoi..
    sedapppppnye...
    mintak izin kopi resepi dulu ye... nnti nk try!!

    BalasPadam
  10. salam bunda.sedapnya!saya memang suka makan mee bandung

    BalasPadam
  11. Tak pernah buat lg..tp suatu hari nnti sy akan buat jgk..

    BalasPadam
  12. sedapnya tgk bunda....terliur...

    BalasPadam
  13. hadoyai~ terasa nak makan mee bandung la pulak. huhu~ kene gagah merajin kan diri ni.

    BalasPadam
  14. Itu dia... dah siap senang aje KN buat sebab dah expert. Yg tak ni terkial-kial tengok satu-satu bahan resepi nak buat hihi...

    BalasPadam
  15. sedap ni, KA pun selalu buat !

    BalasPadam
  16. sedapnya bunda... biasa beli je.. rupanya x susah nk buat sendiri.. blh cuba resepi bunda ni nanti..

    BalasPadam
  17. Hello from France
    I am very happy to welcome you!
    Your blog has been accepted in Asia Malaysia______ N°180 a minute!
    We ask you to follow the blog "Directory"
    Following our blog will gives you twice as many possibilities of visits to your blog!
    Thank you for your understanding.
    On the right side, in the "green list", you will find all the countries and if you click them, you will find the names of blogs from that Country.
    Invite your friends to join us in the "directory"!
    The creation of this new blog "directory" allows a rapprochement between different countries, a knowledge of different cultures and a sharing of different traditions, passions, fashion, paintings, crafts, cooking,
    photography and poetry. So you will be able to find in different countries other people with passions similar to your ones.
    We are fortunate to be on the Blogspot platform that offers the opportunity to speak to the world.
    The more people will join, the more opportunities everyone will have. And yes, I confess, I need people to know this blog!
    You are in some way the Ambassador of this blog in your Country.
    This is not a personal blog, I created it for all to enjoy.
    SO, you also have to make it known to your contacts and friends in your blog domain: the success of this blog depends on all Participants.
    So, during your next comments with your friends, ask them to come in the 'Directory' by writing in your comments:
    *** I am in the directory come join me! ***
    You want this directory to become more important? Help me to make it grow up!
    Your blog is in the list Asia Malaysia______ N°180 and I hope this list will grow very quickly
    Regards
    Chris
    We ask that you follow our blog and place a badge of your choice on your blog, in order to introduce the "directory" to your friends.
    http://nsm05.casimages.com/img/2012/09/06/12090603083012502810288938.gif
    http://nsm05.casimages.com/img/2012/03/19/120319072128505749603643.gif
    http://nsm05.casimages.com/img/2012/07/12/12071211040212502810092867.gif
    http://nsm05.casimages.com/img/2012/03/28/120328020518505749640557.gif
    http://nsm05.casimages.com/img/2012/03/15/1203150723211250289584870.png
    http://nsm05.casimages.com/img/2012/09/21/12092110155912502810343002.gif

    If you want me to know the blog of your friends, send me their urls which allows a special badge in the list of your country
    I see that you know many people in your country, you can try to get them in the directory?
    Please! Actively support the "Directory" by making known to your friends! Thank you! "Unity is strength"
    Not need an invitation to join the Directory. Any person who makes the request is entered
    WE ASK YOU TO FOLLOW OUR BLOG "DIRECTORY"
    New on the site
    Ranking of Countries
    Invite your friends know made ??
    the website to raise your ranking in the Country



    IMPERATIVE !
    Maintenance of the "Directory" blog labor intensive
    Please follow our blog at your request to join this community!
    thank you

    BalasPadam
  18. salam bunda.. owh die guna air rebusan udang ye bunda?
    inshaAllah saya akan cuba resepi nanti..^^

    BalasPadam
  19. menggodanya mee bandung bunda... ada masa nak cuba, tq for the recipe :)

    BalasPadam
  20. IM suka juga mi bandong. tapi lebih suka mi kari...

    BalasPadam
    Balasan
    1. lain kali kita share mee kari pulak..

      Padam
  21. macam biasa kalu melawat sini, kompem lapor.
    nak cuba masak la mee bandong ni esok. hope menjadi la, bkn pndai sgt masak ni. TenQ for ur resepi. :-)

    BalasPadam
  22. huhuhu bunda kata simple..but bg krole marvelous sgt mee bandung bunda ni hihihi..tq sudi share resepi..krole da bookmark..esok lusa nak try ngan mrs. krole

    BalasPadam
  23. sedapnya...baru je beli rencah mi bandung segera...harap2 sedapla macam yang Bunda buat :-)

    BalasPadam
  24. wahhhh mengeliurkan tengok ..adehh lapoo!!!

    BalasPadam
  25. nampak sangat menyelerakan mee bandung tu bunda..nanti nak cuba jugalah :)

    BalasPadam
  26. Sedapnya kak Bunda. Dah lama mengidam tp xde org pandai buat.

    BalasPadam
  27. sedapnya bunda, dah lama tak try mee bandung ni :)

    BalasPadam
  28. Assalam..mee bandung..sedapnya..macam mee bandung Muar..

    BalasPadam
  29. Hello from France
    I am very happy to welcome you!
    Your blog has been accepted in Asia Malaysia______ N°180

    Hello dari Perancis
    Saya amat gembira untuk mengalu-alukan anda!
    Blog anda telah diterima di Asia Malaysia______ N ° 180

    BalasPadam
  30. tidak meletakkan terlalu banyak resepi! atau saya akan datang dan makan anda! Ia adalah 7.39 PM di FRANCE dan saya lapar. ah ah ah

    BalasPadam
  31. assalam bunda..acik kalau buat mee bandung selalu beli pes segera je..tak pandai buat macam yang bunda buat ni

    BalasPadam
  32. kalau mee bandung johor, ada ditambah kacang tumbuk dalam kuah tu bunda..tapi dah kita yg masak, kita yang makan..macam bunda juga, ikut selera tekak kita, heee

    BalasPadam
  33. sedapnya bunda..lebih2 lagi bila baca ketika lapar :)

    BalasPadam
  34. salam jumaat bunda...sedap nampaknya mee bandung bunda nih

    BalasPadam
  35. Sedapnya sy tgok :) tringin jgk nk mkan, sbb xpnh mkn pn lg mee bndung he3..

    BalasPadam
  36. sALAM SINGGAH bunda...
    bunda tinggal kat cheras eh? dulu sy pun bljr kat situ... salam perkenalan moga terus bsahabat d'alam maya... c;

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye sayang, bunda tinggal kat cheras...belajar kat mana, kolej/universiti mne?

      Padam
  37. sedapnyer.... terliur laaa...

    BalasPadam
  38. Mesti sedap mee bandung bunda ni :)
    Ubat sakit tekak, makan aiskrim vanilla...berkesan!

    BalasPadam
  39. resepi ni pun el sllu msk lau msk mee bandung
    smlm dh mkn mee udang..hehe kira jodoh kuat kita ni hahahaha

    BalasPadam
  40. assalam..salam singgah....first tyme singgah teratak bunda.... nmpak sedap mi bandung bunda...

    arghhh tetibe ngidam nk mi bandung muor... huhu

    BalasPadam
  41. Ya Allah!! sedapnya bunda...

    nak pekena mee bandung la petang ni...terus terliur...huhu...

    BalasPadam
  42. aduyai..sedapnya..selalu jugak masak mee bandung ni. suka letak sawi banyak banyak. T suka sangat makan sawi..

    kalau teringin nak makan sure kena puji puji bos lebih. nanti dia banjer udang besau. hahaha

    BalasPadam
  43. assalamualaikum bunda.. sedapnya mee tu.. terliur pula tengok.. :D

    BalasPadam
  44. Excelente post amiga, muchas gracias por compartirlo, da gusto visitar tu Blog.
    Te invito al mio, seguro que te gustará:
    http://el-cine-que-viene.blogspot.com/

    Un gran saludo, Oz.

    BalasPadam
  45. betul anim . mee bandung muar yg femes tuh mmg ada serbuk kacang . kalau beli pes segera pun kena tambah itu dan ini utk lbh ummmph lah ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. mee bandung bunda simple jer...mmg tak bolih tandingi mee bandung muar yg femes sedap, pekat, melekat...bunda pun pernah makan...

      sbb tu dinamakan Mee Bandung Bunda...

      Padam
  46. Adoiyaiiiii...tetibe lapo lak subuh2 ni tgk mee bandung bunda ni :D

    BalasPadam
  47. dah ada resepi nnti boleh cuba..seumur hidup tak pernah masak mee bandung

    BalasPadam
  48. Dah lama tak makan mee bandung. Dah ada resepi bunda ni, bolehlah try buat.. :)

    BalasPadam
  49. Salam Bunda...Sedapnya tengok gambar ni. Thanks share resipi. Boleh cuba nanti...

    Dah lama tak singgah sini...

    BalasPadam
  50. wah!!..sedapnya nampak mee bandung tu...dah lama tak makan..

    BalasPadam
  51. sedapnya bunda. cikna dah terliur ni. nyummmm..

    BalasPadam
  52. umm sedapnnya bunda mee tu :) favourite ros. hehe. tapi tak pernah try buat sendiri. selalu beli di kedai je

    BalasPadam
  53. haha tetiba rasa lapar dan mengidam nak makan mee bandung pulak....

    BalasPadam
  54. Assalamualaikum Bunda,

    Salam Ukhwah..terliuq aih tengok mee bandung bunda nih.

    BalasPadam
  55. boleh cuba ni..nampak sedap=)

    BalasPadam
  56. mee bandung mmg sedap dimakan kan bundaa

    *bunda cuba la buat lagi.lama2 mesti lagi sedp dari yg dibeli tau :)

    BalasPadam
  57. sedapnye bunda..m3h pernah gak buat mee bandung ni sekali je dlu2..itupun pakai pes segera..hehe

    BalasPadam