Khamis, 11 Julai 2013

Juadah Bersahur Bunda..



 Bismillahirrahmanirrahir, As Salam,

Sudah dua hari kita umat islam menjalani ibadah puasa, sudah dua hari juga kita bangun bersahur. Jadi apa kah juadah bersahur yang kebiasaan kalian hidangkan untuk keluarga?

Bagi diri bunda sendiri bunda tak bolihlah nak masuk makanan berat waktu bersahur. Sekiranya juadah untuk anak-anak sesimple yang mungkin, untuk bunda sendiri lagilah simple.

Maklumlah perut orang yang dah berusia macamni bukan bolih masuk sangat, apalagi makanan yang pedas-pedas dan berangin. Nanti siang hari besok alasanlah tak bolih ikut mengaji.

Telur goreng, sambal tempe,sayur goreng
untuk anak2..
Tekak bunda lebih menerima makanan seperti segelas susu/ milo dengan beberapa keping biskut atau dua keping roti wholemeal atau pun susu dengan cereal saja (oat+kurma / cornflakes).

Kalau ikutkan bunda rasanya tak makan apa-apa pun takpe sebab masa berbuka, kebiasaanya bunda dah ambil makanan yang agak berat.

Tetapi itulahkan, terpaksa jugak makan walau pun sedikit... nak ambil berkat bersahur. Nanti esok hari lemah pulak badan.

p/s: Daripada Anas R.A Baginda bersabda: Bersahurlah kamu, sesungguhnya dalam sahur itu ada berkat.

77 ulasan:

  1. Balasan
    1. bersahur memang agak susah lebih-lebih lagi kalau masih mengantuk..tapi insyaallah lama-lama akan ok=)

      New Entry "Percutian ke Hong Kong - Macau Day 7 Part 2 (The Peak Tower - Madame Tussauds)"

      Padam
  2. simple je.. xpela jnji ambik berkat sahur..heheh..salam ramadhan bunda =)

    BalasPadam
  3. selamat berpuasa bunda, saya tak sah kalau tak makan nasi, huhu

    BalasPadam
  4. betol 2 bunda..makan la wlwpn sikit..sbb bersahur 2 dpat pahala =)

    BalasPadam
  5. Hehe... Saya wajib mkn berat wktu sahur sbb wktu berbuka x amik yg berat...

    BalasPadam
  6. selamat berpusa bunda..m3h kalo sahur mst nak cari nc..

    BalasPadam
  7. nureen x sempat sahur nasi pg td, sbb dh lambat bgn, so sempat kurma n air masak ja.. alhamdulillah

    BalasPadam
  8. salam bunda..
    anna sahur makan nasi je..
    kalo x sempat anna minum air masak je la.. hihihi

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum Bunda

    selamat berpuasa
    moga amalan kita diterima olehNya

    BalasPadam
  10. saya pulak ikut mood , bunda...hari pertama puasa mkan roti+mentega kcg..hari ni..mkn nasik pulak...lauk sgt simple..goreng ikan bilis jer..tp bertambah pulak...hehhe...

    BalasPadam
  11. Salam Ramadhan Bunda...

    Selamat berpuasa..

    Perot kite tak same Bunda, kite suke makan nasi...
    mmg makan makanan berat2...
    mungkin dah diajar emak dari kecik.. so perot org kampung katanya..
    hehehe... okey la tu bunda... janji sahur.. kan...

    BalasPadam
  12. sedapnye bonda masak :( sue kat sini kena makan nasi jugak walaupun tak de selera sbb puasa 19jam mana mampu perut nak tahan kalau x makan nasi :'( .. salam ramadhan bonda :)

    BalasPadam
  13. puteri kalau tak makan yang berat memang tak tahan. Selamat berpuasa buat bunda :)

    BalasPadam
  14. Saya makan bersungguh2 masa sahur sebab ada gastrik. Kena spare makan ubat secukupnya. Tapi, bila berbuka, biasanya ala kadar saja.

    BalasPadam
  15. salam bunda...nampaknya situasi kita sama dalam bersahur huhu...krole pun...tak tahu kenapa...kalau tahun sebelum ni ok saja...tapi tahun ni lain sikit, tak masuk krole makan nasi waktu sahur...so tadi hanya makan roti cam bunda makan tu... air nescafe... buah tin... alhamdulillah sampai sekarangni segar saja badan~

    BalasPadam
  16. Saya wajib minum Vico..kalau puasa..kiki

    BalasPadam
  17. Salam Ramadan bunda...
    Stail CK time sahur makan kurma 2 biji + air masak jer...

    BalasPadam
  18. Sambal tempe tu memang best! Bunda punya sahur macam Mat Saleh le...hehe. Yang penting ianya berkhasiat dan tidak meragam.
    Kalau petang singgah sini, mau terliur ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. umur2 camni kene jaga makan, jaga kesihatan...tambah2 dlm bulan posa ni nk rehatkan perut..

      selagi boleh tahan nafsu..taknak lagi pegi pasar ramadhan...
      nanti semua nk beli ...tak abis makan nanti membazir..

      Padam
  19. Saya pulak makan je. Selamat sahur, selamat berpuasa dan selamat berbuka puasa BUNDA

    BalasPadam
  20. bersahur penting untuk kesihatan kita....

    http://www.noormalashahar.com

    BalasPadam
  21. assalamualaikum...bunda :)

    bersahur dgn kurma, roti atau minuman oat ayie rasa itu dah mencukupi utk beri kita tenaga berpuasa di siangnya. :)

    slmt berpuasa bunda utk hari ke-2 ramadhan :)

    BalasPadam
  22. selmat berpuasa utk hari ke-2..

    BalasPadam
  23. aiza suka cara bunda bersahur.. semua makanan yang menyihatkan.. selamat menjalankan ibadah puasa di hari kedua bunda.. :D

    BalasPadam
  24. Mmg berkhasiat bersahur ngan oat...selamat berpuasa Bunda

    BalasPadam
  25. noe pun klu x bersahur pun x per...tapi kena bangun gak..lapar plak anak2 nanti...

    BalasPadam
  26. Balasan
    1. jaga kesihatan juga..bunda kan dah 54 tahun..

      Padam
  27. Salam Bunda..

    Nisah pon bersahur yang simple2 aje.
    ALhamdulillah, suami pon tak banyak karenah nya.
    makan je apa yg ada.. :)

    BalasPadam
  28. Salam ramadhan bunda..hehe, juadah sahur bunda dgn JM sama...hehe mak JM panaskan sja makanan semalam...mls nak masak sahur katanya =) selamat berpuasa bunda :)

    BalasPadam
  29. bersahur kita nilah yang membezakan puasa kita dengan agama kaum lain...
    ambil sunnah bangun sahur walaupun hanya minum air

    BalasPadam
  30. Assalam BUNDA
    Semoga kita perolehi keberkatan itu dari Allah walau apa pun makanan dan 'mood' sahur kita. Mulai tahun ini Pak Temuk beli dan simpan kuih-muih sejuk beku. Goreng atau kukus segera. Memang dah malas nak ke pasar Ramadhan.

    BalasPadam
  31. Salam Bunda...
    simple nya menu bunda..sama lah dgn saya.. makan roti + air je..
    apa pun yg penting sahur kan...:)

    BalasPadam
  32. awok dua haghi ni pun simple je menu nye.... sahur bukan kite lalu nak makan banyak sangat pun kan BUNDA????

    BalasPadam
  33. T semalam bersahur 2 biji kurma dengan sebiji epal je. memang tak ambik nasi.

    tunggu Amirul makan sahur. Nasi seciput. makan dari pukul 5.00 sampai imsak. adei..

    BalasPadam
  34. Saya kalau bersahur, mesti nak ada telur Masin dan benda yang bergoreng.

    BalasPadam
  35. wah... tempe tu nampak menarik lah.. lama saya tak makan tempe.. hehe

    BalasPadam
  36. salam bunda...saya pun suka kalau sahur makan ringan2.anak memang tak lalu makan nasi putih berlauk.kalau nasi goreng tu,buat telur dadar lawan dengan serunding dan timun,laju jelah depa makan he3..

    selamat bersahur bunda ^^

    BalasPadam
  37. Salam Ramadhan dari Indonesia,Bunda...
    Ishma pun shur yang ringan2 je..

    BalasPadam
  38. Sop sahur mesti kena cari nasi :)

    BalasPadam
  39. kalau kat rumah pha is, sahur tu macam berbuka. makan nasi siap bertambah-tambah.. hehehe

    BalasPadam
  40. Alhamdullillah simple pun janji pewut berisikan..

    BalasPadam
  41. Salam kenal Bunda, sama la kita, saya mkan rolled oat 10 sudu campur kurma 3 biji, telor 1/2 masak 6 bijik putih 2 bijik telor kuning...air masak...hehehehe

    BalasPadam
  42. salam Ramadhan Bunda..waa macam ni raya semestinya slim melim...nekcik makan nasi jugak!!

    BalasPadam
  43. salam..
    ye btul tu bunda..
    lg,orang yg bsahur ni mndapat bnyk kberktan =)

    BalasPadam
  44. sejak berkahwin dengan orang Jawa , sambal tempe menjadi antara makanan kegemaran PM...:)

    BalasPadam
  45. Saya juga kurang berselera bersahur. Makan yang ringan-ringan saja. Tetap bangunlah.

    BalasPadam
  46. Selamat berpuasa... Moga sihat selalu ya Bunda

    BalasPadam
  47. assalamualaikum bunda...

    maaf lambat sampai sini..selamat berpuasa utk bunda seisi keluarga...

    tiga biji tamar dan susupun dah mencukupi kan bunda...

    BalasPadam
  48. Xpala bunda. as long as bunda makan sikit pun x apa. jgn kata bunda, kbykkan org pun mst ada yg x berapa lalu nak makan. Tp asalkan leh dpt berkat dan pahala sahur, cukuplah.

    Selamat berpuasa bundaku...

    BalasPadam
  49. klu saya lak , bila berbuka cuma takat alas perut jer . saya bykkan minum air dan jus . Bila sahur berat sikit . tapi perut saya dah biasa dgn satu senduk nasi jer . perut dah kecik ...

    BalasPadam
  50. Makan cikit tak pe asalkan makanan itu berkhasiat huhu

    BalasPadam
  51. Salam,

    Selamat menjalani ibadah puasa. Muga Ramadhan kali ini adalah yang terbaik!

    ~insan marhaen~

    BalasPadam
  52. saya sahur dah 2hari makan nasi putih tanpa sebarang lauk. 3 suap dah cukup. xberapa nak lalu

    BalasPadam
  53. air segelas pun xpe, janji bersahur. Tapi, saya memang bersahur berat. berbuka lagi berat. hihihi...

    BalasPadam
  54. sungguh sihat makanan sahur bunda. Saya tahun ni tak pernah miss lagi sahur...

    BalasPadam
  55. Sambal tempe tu yang sedap Bunda..

    Alahai nak kena p mecari tempe la jawabnya :D

    BalasPadam
  56. Salam Bunda..

    selamat berpuasa..
    klu cma bersahur dgn makanan yg ringan2 mcm biskut or roti..
    cuma hubby je yg nk mkn nasi..

    bersahurlah kerana itu yg mmbezakan antara puasa kita dgn kafir kan ?:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. bunda berbuka suka makanan berat2 ...nasi dah mesti...banyak minum air kosong..lepas solat selagi tak tido makan lagi...sebab tu bersahur dah tak larat makan banyak lagi...cuma ambil berkat bersahur jer...

      Padam
  57. Juadah bersahur saya ringkas sejak beberapa tahun dengan oat dan cornflakes yang dibancung susu tanpa gula.

    BalasPadam
  58. simple tapi itu sudah cukup memadai........ yg penting keberkatan bersahur tu kan bunda.....

    BalasPadam
  59. Bersahur la walaupun hanya minum segelas air kerana di dalam sahur itu ada keberkatan :D Salam Ramadhan buat bonda sekeluarga~

    BalasPadam
  60. selamat bersahur bunda. sahur momoy wajib akan bangun. mebi sebb dah tiap2 hari bangun kul 5 kot. bulan pose ni awalnya jelah 1/2 jam =)

    BalasPadam
  61. ohhhh okje pulak bunda....selera masih ada ..tu yg kalau boleh malas nak beria... sebab anak tak selera emaknya pulak yg lebih!

    BalasPadam
  62. Rasa terliur pulak tengok sambal tempe tu. Nice.

    BalasPadam
  63. Kalau saya kak mmg wajib bersahur ni. Kalau pose ganti tu mmg bersahur jugak.

    Senang la kalau makan yg simple2 je. X payah masak beriya iya pagi2.

    BalasPadam