Sabtu, 28 Jun 2014

DIY : Paip Rosak ?



Bismillahirrahmanirrahim...

As Salam,


Hari ini bunda nak tunjuk skill bunda mengajar kalian cara-cara nak Baiki Paip Rosak (kaedah DIY gitu)... mula-mula kita angkat telefon / handfon, cari nombor Plumber .. kemudian call lah minta dia datang rumah kita...  DIY lah sangat!, takde maknernyer..

Camni lah kalau tak ada skill / kemahiran hidup... apa-apa kerosakan pun nak panggil orang datang baiki...Kalau sekali panggil / call terus datang tak apa jugak... ni tak!.. makan sehari semalam jugak tau!..apa lagi orang lelaki dewasa tak selalu ada kat rumah ni... orang perempuan mati kutu jadi nya.. apa nak buat... huhu...

Ceritanya begini... dah seminggu paip sinki bunda tu menitik-nitik  airnya... di tutup ketat pun masih menitik jugak... tak kisahlah sikit jer airnya menitik pun tapi kalau di tadah penuh jugak jug besar..

Pagi semalam  bunda nak masak air.. terlupa pulak penyakit paip tu.. bunda TERtutup / putar penutup paip tu ketat-ketat (cara paksa)  tiba-tiba tombolnya longgar terus... tak boleh di pusing ketat langsung...

 Maka airnya pun mencurah-curahlah..pusing kanan tak boleh, kiri tak boleh... Lastly bunda tutup jer kepala paip besar untuk berhentikan air yang mencurah... Nasib baik tiang  paip besar belakang dapur tu khas untuk paip sinki saja, kalau tak semua bilik air tak ada air lah jawabnya..






Jadi kalau nak masak atau cuci pinggan mangkuk kenalah bawa masuk bilik air... lecehh betul!.. tak boleh jadi ni.. nanti bulan puasa nak masak untuk bersahur lah untuk berbukalah.... kena buat sesuatu ni...

Bunda ajak anak bunda pergi kedai hardware berhampiran untuk beli paip baharu...
dah beli bunda pun try lah pasang sendiri.. konon DIY lah konon-konon... hihi.... Pusing punya pusing kepala paip tu untuk di tanggalkan...tiba-tiba 'prrrapp!'... patah terus..

Serpihan pangkal paip tertinggal di dalam lubang kat dinding tu.
.. hingga tak terkata... nak DIY konon... yakin boleh buat sendiri... jimat belanja nak panggil plumber... nampak macam senang jer...Last-last terpaksa panggil  Plumber jugak untuk pasangkan....

Pada mulanya bukan bunda  tak mahu panggil plumber , tapi bunda fikir setakat nak bukak dan
pasang jer kepala paip tu takkan susah sangat kot... lagi pun bunda fikir,  mahu ke plumber tu datang?.... sedangkan kerjanya nampak remeh jer... buat buang masa diorang je kan?  Dan macam mana pulak diorang nak letak harga upahnya ?...

Macam-macam bunda fikirkan... rasa cuak pun ada jugak nak bagi orang luar masuk rumah, lelaki pulak tu, kalau ada anak lelaki sorang tu balik tak pe jugak. fikir punya fikir, alaah!!.. call jer lah.. samada diaorang nak ke tak nak ke datang itu cerita lain...cuba dulu..

Alhamdulillah, bila bunda call sekali jer dah berjawab... tapi beliau minta datang esoknyer  sebab ada kerja...takut tak sempat.. pulaaakk!!.. ermmm! nak taknak tunggu jerlah esok...  sabo jer lah ...so satu hari satu malam lah cuci pinggan mangkok dan masak guna air bilik mandi macamlah ramai sangat orang rumahnye

Seperti yang di janjikan esok tengahari datanglah plumber tu dengan seorang pembantunya... gitu gini...begitu begini..zap, zup, zap!!..
Dah siap... se kejap jer,  so, apa lagi... siaplah upahnya... RM60.00...pada hal kalau nak dikirakan, paip tu bunda yang belikan dengan harga RM32.50.. nak tolong bukak dan pasang jer kan...  

Okaylah tu...
tak payah nak berkira sangat.. janji tak kena ulang alik bilik air subuh-subuh ramadhan tu nanti nak cuci sebiji gelas pun kann...

~~ moral of the story, fikir-fikir lah sendiri ~~


***Salam Ramadhan Al Mubarak***



42 ulasan:

  1. Dah kita org perempuan gitu lah kaedah nya.. kena harap org lelaki juga kan..
    Selamat berpuasa bunda ;)

    BalasPadam
  2. Hehehe... ingat akak memang betul2 nak ajar baiki... heheheh... rupanya tekan2 je telefon tu...

    BalasPadam
  3. takpe lah bunda, yang penting mudahkan kerja :)
    salam ramdhan

    BalasPadam
  4. Begitulah klau orang perempuan kebanyakkan kerja2 macam tu tak pandai nak buat. Kalau rumah saya dekat dengan bunda boleh suruh aje my hubby tolong buat tanpa upah.

    BalasPadam
  5. salam ramadan bunda...apahalpun dh cuba buat sendiri kan..okla tu...

    BalasPadam
  6. Salam ramadhan buat akak. Tak apa. Lain kali boleh cuba baiki sendiri pula.

    BalasPadam
  7. terlebih dulu salam ramadhan untuk bunda....
    sama lah saya bunda kalau ada kejadian macam bunda sanggup telefon suami yang sedang kerja....nk betulkan sendiri biasanya tak menjadi ...

    BalasPadam
  8. bunda, hnya jauhari yg kenal manikam..sebab bila plumber pegang ja sklip mata dh siap..tk pa rugi sikit jgn rugi bnyakk..tengah mlm bulan posa dok meraba angkut periuk blanga dlm bilik air lagi la haru kan?..

    BalasPadam
  9. salam ramadhan...hrp semuanya daselesai dengan baik...dan selamat menunaikan ibadat puasa buat bunda sekeluarga..

    BalasPadam
  10. hihihi...panggil plumber la jugak...

    Salam Ramadan...

    BalasPadam
  11. Hehe.. kalau idah pun jawabnya tutup main pipe jugak laa... pastu tunggu en suami repair... :)
    Rumah Bunda air keluar tak henti... rumah idah pula air tak keluar2... hehehe... tak ader ayerrr... ahaks... ;(

    BalasPadam
  12. Salam Ramadhan bonda.. syukur masih diberi peluang...

    BalasPadam
  13. upah plumber dan electrician mmang mahal skit...sebab tu klu reti buat sendiri, buat sendiri je la :-)

    BalasPadam
  14. Kiya org pmpn memg akan cri lelaki jugak kalo nak betulkn paip nih..tp disebabkan suami sy jrg ada di rumah sbb kerj,sy kena bdikari bunda.apa yg saya tak tahu sy kena mik tahu jugak...

    BalasPadam
  15. Kalu dah takda pilihan terpaksa la kuar duit upahkan orang. Bukan apa takut jadi tikus repair labu. Hehehe

    BalasPadam
  16. inisiatif utk mncuba diy tu dh ada. tapi apakan daya, kekurangan ilmu berkaitan paip paip ni kan.
    sudahnya plumber jga dipanggilnya.
    upah pasang dua kali ganda la ye.. blh tahan erk?

    BalasPadam
  17. salam bunda ..
    munasabah harga tu ..
    sbb plumber tu datang dengan pembantu ..
    2 gaji yg nak kena bayar tu ..
    apapun selamat menjalankan ibadat puasa utk bunda ..
    moga apa yg dikerjakan dalam bulan ini di terima Allah swt

    BalasPadam
  18. Salam Ramadhan Al-Mubarak utk bunda..

    Alhamdulillah, dah settle masalah..DIY +plumber..

    BalasPadam
  19. Paip kat singki rumah IM ntah berapa kalilah rosak. Sampai anak IM tegur, orang lain guna paip tahan bertahun, IM punya tukar setahun sekali...

    BalasPadam
  20. hahaha..terkena sy..ingt btl2 la diy...
    paip sy kt rumah pun cepat btl bocor.. klorin kuat sgt kot?
    skrg ni masih bertahan balut guna tape putih tu je.. kang dah nazak...baru cari laen.

    BalasPadam
  21. Senagnya DIY Bunda..He..he..Nway Salam Ramadhan BUNDA...

    BalasPadam
  22. Saya pun klu boleh dibetulkan sendiri akan betulkan hehee... Salam Ramadhan Al Mubarak buat Bunda sekeluarga... :)

    BalasPadam
  23. Assalamualaikum...Bunda. Takpelah...yg penting ianya OK. DIY dah jadi PAY DIY hehe

    Salam Ramadan 1435H. Semoga Ramadan tahun ini menjadi yang terbaik dalam hidup anda, Amiin. Dikesempatan ini juga saya memohon ampun dan maaf andai ada salah dan silap mahupun kekhilafan yang mengguris hati... Maaf zahir dan batin.

    BalasPadam
  24. Salam ramadhan bunda..moga kita sentiasa mendapat keberkatan di bulan yg mulia ini

    BalasPadam
  25. Haha.. nampaknya saya pun nak kena Pay DIy juga ni. Paip kat dapur tu memancut2 tapi minta suami baiki ada saja alasan. Kalau dia tak repair juga malam ni, esok saya panggil plumber datang. Tak pun kena guna teknik yang boleh buat dia cepat repair.

    BalasPadam
  26. Assalamualaikum bunda... Selamat berpuasa :)

    BalasPadam
  27. salam ramadhan bunda. Taman saya ni dah dua hari air 'slow' saja..

    BalasPadam
  28. tkpela aslkan dah settle kan bunda..

    salam ramadhan..

    BalasPadam
  29. lieya ni bunda bab2 tukang2 mmg tak reti...mujur hubby pandai bab2 nieh ...so selagi leh baiki sendiri mmg buat sendiri.....

    BalasPadam
  30. bagus2 semangat usaha tu ada...apa pun slmt berpuasa bunda

    BalasPadam
  31. Salam Ramadan Bunda..

    Alhamdulillah..dah selesai masalah ye.

    BalasPadam
  32. Fiza tak berani nak baiki sendiri.. takut lagi teruk jdnye.. hehe

    BalasPadam
  33. Hihihi...
    Tak pat nak jd McGyver ya bunda.

    BalasPadam
  34. Kalau sya pun x reti kak. Harapkan en asben je la sumenye.

    BalasPadam
  35. Alahaj kesian bunda... mmg ausah sikit kalau tak de soft skill gitu bunda... yg senang mmg call je... tp caj dorang mmg mahal betul!

    Saya kalau org luar dtg nak baiki astro ke apa ke saya akan duduk di luar rumah kalau xdpt paksa husband saya blk...

    BalasPadam
  36. saya pun kalau tak ada encik suami
    memang mati kutu
    sebab semua benda yang berkaitan dia yang uruskan
    tapi mahal jugalah upah dia bunda

    BalasPadam
  37. salam bunda...
    heheh..diy-amek tepon dail no plumber siap! :p :p
    cma pun blh je diy sendiri bunda..tapi bila paip tu patah dan tertinggal kat dlm tu mmg haru..nk tak nk terpaksa jgk panggil org buat.. *pernah jadi tau*

    BalasPadam
  38. Orang perempuan, Bunda... lebih kurang sama je perangainya :) Macam sayalah pandai drive je, lain-lain hal tak tahu. Kalau berlaku apa-apa, terjerit terpekik termenangislah kat handphone sorang-sorang, mencari siapa yang boleh datang bantu sesegera mungkin. Kalau dengan HD memang kena memanjang. Panik dan tak sabar katanya ....

    BalasPadam
  39. Hihi.. Plumber mmg suka cas mahal mahal kan bunda

    BalasPadam