Rabu, 25 Jun 2014

RM100 TERAKHIR......





Bismillahirrahmanirrahim... As Salam,

Ikutilah  kisah benar ini antara  perbualan  seorang anak perempuan  dengan ayahnya... kisahnya berlaku kira-kira beberapa tahun lalu...

Kisah bermula....
Suatu hari dalam Pasar Raya Ampang Point , Ampang...  Seperti biasa  setiap tahun seminggu dua se belum masuk bulan puasa, si ayah sibuk berbelanja keperluan/ pakaian raya anak-anak nya.

Setelah membeli belah dua pasang baju raya, si ayah bertanya kepada anak perempuannya...

AYAH  : Apa lagi yang tak cukup?.. tudung , kasut?..

ANAK  : Haah, tudung, kasut... pastu seluar panjang sepasang..

AYAH  : Agak-agak berapa ringgit lagi bajetnya?

ANAK  : Lebih kurang RM100.00 lagi camtu....

AYAH  : Nanti lain kali lah pulak ayah bagi yer... ayah dah tak ada duit dah sekarang ni...jom kita balik dulu, ayah ada hal nak keluar lagi ni...

ANAK  : Okay.. tak apalah ayah lain kali pun ...nanti Nana keluar dengan mak pulak beli...


Sekembali di rumah si ayah terus mencapai motorsikalnya untuk keluar lagi... tak pasti kemana... kemudian , tiba-tiba si ayah patah balik... dan memanggil anaknya tadi... sambil menyeluk sakunya mengeluarkan  sekeping note RM100...


AYAH  : Nana nah ambil RM100 ni..simpan untuk belanja apa yang tak cukup lagi...  " INGAT! ni last ayah bagi RM100 ni... jangan mintak lagi... ayah dah takder duit dah..."

ANAK  : Okay.. terima kasih ayah..


                                        @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Seminggu kemudiannya .. pada tarikh 29hb Ogos 2008... lagi dua hari umat islam akan menyambut bulan Ramadhan si ayah telah kembali ke rahmatullah...... dan se tiap tahun apabila hampir saja bulan Ramadhan .. si anak akan terkenang kembali Note RM100 pemberian akhir dari ayah nya. Dan bergenang lah air matanya...

Sianak masih teringat lagi kata-kata akhir dari ayahnya .. " INGAT! ni last ayah bagi RM100 ni.... jangan mintak lagi... ayah dah takder duit dah... "

Se hingga kini note RM100 tu masih ada di dalam simpanan si anak.. dia tak sempat belanja duit tu... dan tak mahu langsung belanja duit tu. Sebaliknya dia simpan sebagai kenangan terakhir dari ayahnya.. kini anak gadis itu dah besar remaja.. tak lama lagi dah nak kerja tetap dah.

Kisah ini adalah kisah benar antara anak perempuan bungsu bunda dengan arwah ayahnya, arwah suami bunda lebih kurang 6 tahun yang lalu. Kisah benar yang sangat menyentap hati dan sanubari kami anak beranak setiap tahun apabila menjelangnya Ramadhan.

Kini Ramadhan akan menjelma tak lama lagi... hanya bunda dan anak-anak sahaja yang tahu apa erti 'Ramadhan' dan 'Nostalgia' nya dalam kehidupan kami. 


AllahuAkbar !... Sesungguhnya bunda dan anak-anak sangat merindui arwah...sangat-sangat, apa lagi menjelang Ramadhan dan Syawal ini...

Ya Allah Ya Tuhanku, Kau cucurilah rahmat ke atas roh suami ku... aamiin..



*** Itulah RM100 TERAKHIR  pemberian dari ayahnya...



64 ulasan:

  1. Semoga Allah mencucuri rahmat buat roh ayah..

    BalasPadam
  2. sedih baca kisah bunda dan anak2 ni....moga arwah suami bunda sentiasa dalam rahmat Allah...Al Fatihah.

    BalasPadam
  3. Entah mengapa airmata kakak luruh pulak bila baca N3 ini KN.
    Sayu dan bagai terasa di hati bila membayangkan perasaan KN sekeluarga
    Betapa bertanggung-jawab allahyarham dan sebab itulah ianya amat terkesan di hati
    Moga rohnya tenang dgn doa-doa dari isteri dan anak-anak yg ditinggalkan.

    BalasPadam
  4. Sedihnya bila baca entry bunda nie. Tak sangka kisah hdup keluarga bunda. Sy dpt rasakan kesedihan itu.
    Moga roh arwah tenang di sana. Al Fatihah.. Aminnn....

    BalasPadam
  5. al-fatihah...
    air mataku jua menitik...bunda

    BalasPadam
  6. sedih yui bc ni kak,..

    al-Fatihah...

    BalasPadam
  7. al-fatihah, semoga arwah tenang di sana..semoga bonda anak beranak tabah..

    BalasPadam
  8. Salam bunda...
    1st..
    Alfatihah dulu.....

    2nd...baru la ni TA bukak blog bunda...kemaafan di pohon...

    note 100 terakhir.......erm...tak dapat nak taip dah ni.....

    BalasPadam
  9. sebak sy baca... semoga arwah tenang d sana, Al-Fatihah...

    BalasPadam
  10. Allahuakbar,sedih nyaaaa.

    BalasPadam
  11. Bunda, sedihnya bila baca entry nih. AL-fatihah untuk arwah. Saya pon rindu kat arwah ayah saya :-(

    BalasPadam
  12. Sedihnya Bunda.. membuat air mata mengalir.. kisah benar dari Bunda rupanya.. :`(

    Semoga arwah suami ditempatkan bersama-sama para solehin dan rohnya dicucuri rahmat Ilahi..

    BalasPadam
  13. Al Fatihah..
    Moga Bunda tabah...dah 6 tahun berlalu...

    BalasPadam
  14. Al fatihah..sedihnya Bunda...

    BalasPadam
  15. BERSABARLAH BUNDA.. SEMOGA ROH ARWAH DICUCURI RAHMAT..

    BalasPadam
  16. Arwah ayah idah pun meninggal dalam bulan puasa...
    Semoga roh mereka ditempatkan dikalangan para solihin...

    BalasPadam
  17. Al-Fatihah.. Semoga roh arwah dicucuri rahmat..

    BalasPadam
  18. Al fatihah.. bercucuran airmata saya membacanya... sebab teringat tahun ni merupakan tahun kedua saya tidak dapat menyambut ramadan bersama aruah mak saya. Semuga roh orang yang kita sayangi ditempatkan bersama orang yang beriman.

    BalasPadam
  19. Salam Bunda..
    Menitis air mata Zura baca n3 Bunda nih.
    Tak Sangka pulak n3 nih adalah kisah besar anak bunda sendiri.
    sebak bila baca.. Semoga Suami Bunda berada di kalangan orang2 yang beriman.. Amin~

    Al-fatihah.

    BalasPadam
  20. Tahun ini juga tahun ke dua bunda bapak n adik2 bunda beraya tanpa arwah mak...

    Arwah mak pergi pada 21 Jan 2013 yang lalu..

    BalasPadam
  21. Al Fatihah buat arwah..sedih acik baca ni Bunda

    BalasPadam
  22. Kak sedihnya baca ni. Suami akk sakit apa. Sebak dada baca kisah akk ni. Moga suami akk dicucuri rahmat.

    BalasPadam
  23. alfatihah
    sedeynya bca entry ni..

    BalasPadam
  24. Al-Fatihah....

    Semoga arwah ditempatkan di kalangan hambaNya yg soleh...

    BalasPadam
  25. berat telinga mndengar berst lagi hati yg merasa ye Bunda..semuga dgn doa isteri dan anak anak roh arwah akan tenang dii sana..amiin

    BalasPadam
  26. Al-Fatihah....
    Cerita bonda ni membuatkan jiwa saya meronta-ronta secara tiba-tiba utk balik kampung peluk mak dan abah....
    Tabahkan hati bonda ye... Selamat menyambut ramadhan...

    BalasPadam
  27. Alfatihah...Sedih baca coretan Bunda. Berat mata yg membaca coretan ini pasti lagi berat hati yang menanggung sebuah kehilangan....

    BalasPadam
  28. All fatihah,,pastinya setiap kali menjelang ramadhan akan ingat pasal note RM 100.

    BalasPadam
  29. Semoga Allah sentiasa mencucuri rahmat keatas rohnya & menempatkan beliau dikalangan org2 yg beriman... Al Fatihah... aamiin.

    BalasPadam
  30. Smoga bonda dn anak2 kuat serta tabah mghadapi ujian ini
    Alfatihah utk arwah suami bonda moga roh dcucuri rhmat.

    BalasPadam
  31. Al-fatihah. semoga roh Arwah suami bonda tenang disana.

    BalasPadam
  32. Ya Allah sedihnya saya baca kisah ni
    sebab saya pernah rasa peritnya kehilangan emak
    ayah dan emak ni bnyak pengorbanannya
    moga bunda sekeluarga tabah hadapi ujian ni
    al fatihah untuk arwah

    BalasPadam
  33. terkenang kali terakhir bersalam dgn arwah ayah..nta knp tiba2 haritu tdetik di hati nak salam dan cium tangannya minta ampun masa dia terlantar kat hospital..tgk pada keadaannya mcm xde apa2 yang akan berlaku..tapi xsangka itu adalah kali terakhir bertemu ayah.. sedih
    al-fatihah

    BalasPadam
  34. sedih..kalau ingat.. ayahnya tak bermaksud.. itu yg terakhir.. takdir semuanya.. sbagai anak kena selalu doa utk ayahnya.. itu sahaja penghubung ayah disana..

    BalasPadam
  35. menitis air mata membacanya...alfatehah moga Allahyarham suami bonda bersama para soliin yg dikasehi-Nya.

    BalasPadam
  36. Salam bunda. Semoga amal ibadah yang bakal dijalankan pada bulan ramadhan ini sampai juga pahalanya kepada arwah di sana. Salam ramadhan buat bunda dan keluarga.

    BalasPadam
  37. Saya turut terasa kesedihannya... tabahnya bunda n anak2 mengharungi hidup tanpanya... Al-fatihah buat arwah... moga rohnya dicucuri rahmat... amin...

    BalasPadam
  38. Al fathihah.. moga arwah bahagia di sana.. sedih.. teringat arwah mama.. mama pergi dekat2 nak puasa.. :(

    BalasPadam
  39. sebak...moga roh suami bonda dicucuri rahmat dan dimasukkan dlm golongan org soleh....

    BalasPadam
  40. Alfatihah
    Bw.. :)
    Salam singgah dari irra
    http://www.irrayyan.com

    BalasPadam
  41. Allahuakbar bunda. Bunda sangat tabah...huhu.Moga suami bunda digolongkan dalam golongan orang2 soleh....AlFatihah..

    BalasPadam
  42. sebak saya baca kisah anak perempuan ini, teringat anak2 makcik saya yg juga mengalami banyak tanda2 pelik si ayah menjelang kematiannya. lagi2 si bongsu yang masih bersekolah tadika.

    moga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan kalangan mereka yang beriman...

    BalasPadam
  43. Allahu akbar, sedih membacanya..
    Semoga roh arwah dicucri rahmat Ilahi dan bersama golongan yang beriman.
    Amiin..

    BalasPadam
  44. keluar air mata noe baca kisah ni...sedihhh...semoga arwah ditempatkan di kalangan insan2 beriman...

    BalasPadam
  45. aaamin . alfatihah . semoga arwah diletakkan di kalangan org yg beriman . ramadhan nanti buatkan sedekah bagi pihak arwah ...

    BalasPadam
  46. Subhanallalah sedih dan pilu je bila baca story ni. Al fatihah kpd arwah dan semoga beliau berada d kalangan org2 beriman aminnnS

    BalasPadam
  47. Ya Allah...menangis julia baca entry bunda...sangat2 menusuk kalbu tau bunda...ternyata note 100 itu jadi pegangan buat si anak sampai bila2....arwah ayahyer bekerja kuat...bunda...julia x tahan nak nangis...teringat abah di rumah...Allah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semasa ada arwah dulu sehari belum puasa dia suruh anak2 blek ...berkumpul puasa pertama bersama2...

      Kini semua itu tinggal kenangan...sebaliknya arwah sendiri dah berapa tahun tak berkumpul dgn kami ..

      Padam
  48. sedih saya baca bunda..moga arwah tenang di sana..

    BalasPadam
  49. Akak sedih baca kisah bunda dan anak bungsu..moga arwah suami bunda sentiasa dalam rahmat Allah...Al Fatihah.

    BalasPadam
  50. Sedih betul ceritanya. Permintaan dari anak ni, si ayah memang tak sampai hati untuk tak tunaikannya.

    BalasPadam
  51. Sedih.. itulah pengorbanan seorang ayah buat anak bongsu-nyer.. terkenang pada Allahyarham Ayahnde Mummy.. Alfatihah buat mereka.

    BalasPadam
  52. sedih saya baca entry nih bunda

    BalasPadam
  53. aduhai, sedihnya...saya fhnm kesedihan sbb kehilangan org yg tersyg, sbb saya pun dah tak ayah dan baru sahaja kehilangan mak... Semoga arwah ayah dan arwah mak zura serta arwah suami bunda diletakkan dikalangan orang2 yang beriman.. Al-fatihah...

    BalasPadam
  54. Takziah bunda. Hari tu saya dah baca entry ni, agak sibuk nak tulis komen. Hari ni, sekali lagi saya ucapkan takziah. Semoga roh arwah ditempatkan di kalangan orang2 yang bertakwa dan sentiasa disenangkan urusan anak2 arwah yang baik ni. Banyak kenangan manis pasti sentiasa di ingatan..

    BalasPadam
  55. salam bunda..
    allahu..terusik hati tatkala mmbacanya..
    semoga arwah ditempatkan dikalangan hambanya yg solihin

    BalasPadam
  56. Serius! Ayu terusik hati. Menitik air mata. Moga Arwah ditempat kan dalam kalangan orang beriman. Terus ingat kat arwah abah ayu..

    BalasPadam
  57. Salam. Hnya sekadar sgh, nmun trbc kisah yg mngusik hit. Trigt jg pd arwah ayahanda. Alfatihah bust semua ayg tlh prgi mngglkn kits.

    BalasPadam