Rabu, 9 Julai 2014

Biskut Nestum..




Bismillahirrahmanirrahim....

As Salam,

Selamat menjalani ibadah puasa Ramadhan kepada Umat Islam..  Rasanya ramai di antara kalian yang masih membuat biskut raya sendiri.  Di sini bunda ingin berkongsi resipi  Biskut Nestum  yang bunda dapat resipi dari sahabat fb bunda dua tahun yang lalu.
Bahan-bahannya:

125 g mentega.
80 g (1/3 cawan) gula kaster
1/2 sudu teh esen vanila
1 biji telur
150 g (1 cawan) tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh bikarbonate soda
30 g (1/2 cawan) Nestle Nestum
3/4 cawan Nestle Nestum (untuk di golek kemudian)
ceri merah secukupnya untuk hiasan

http://cornercaf
nestum_biscuits01

Cara-caranya:

1.  Panaskan oven 180 C. Alaskan dua kertas keatas dulang pembakar.  Ayak tepung, baking powder dam soda bersama  dan gaul rata. Masukan 1/2 cawan Nestum dan gaul sebati... ketepikan. 

2. 3/4 cawan Nestum tadi letak dalam bekas besar, ceri merah di potong 8 untuk hiasan.

3.  Pukul butter dengan gula hingga berkrim...masukan esen vanila dan telur kemudian di gaul rata. Satukan dengan adunan tepung tadi hingga menjadi doh yang lembut dan melekit.



nestum_biscuits04




4. Ambil sedikit doh dan di bulatkan kemudian di gaul bersama Nestum yang selebihnya tadi.

5. Susun bebola tadi atas dulang pembakar dan tekan biar leper dan hias ceri di atasnya.

6. Bakar dalam oven  dalam 15 minit sehingga berwarna coklat.



nestum_biscuits05


7.  Siap !... Selamat Mencuba...


ini yang pernah bunda dan anak bunda buat 2 tahun sudah,  tetiba terjumpa pic ni...
teringat pulak nak up entri.. ;p




















 ***    kredit sumber




42 ulasan:

  1. wah. mudah juga...tapi entah bila nak buat sendiri ni.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum bunda.. senang rupanya ... hehe teringin nak buat biskut raya sendiri. hehehe

    BalasPadam
  3. assalam bunda....dah lama tak buat biskut nestum ....sedap kan ...budak2 pun suka rasa nestum nya.

    BalasPadam
  4. brg semua dah ada..
    bolh try ni.. mudah plk tu..

    BalasPadam
  5. Dulu masa kecik2 selalu buat kuih dgn emak dan kakak.sejak dh dua anak teruna ni mmg xsmpt buat kuih dah kak..tunjuk2 jek..huhu

    BalasPadam
  6. Saya suka sangat ni .. ada kawan yg pamdai buat. Saya tempah dgn dia.
    Nak buat sdiri , tak rajin.. hihi

    BalasPadam
  7. Bunda...Aina masih buat sendiri biskut2 nihhh... Letih nak membeli kalau nak kena buat sampai 9 balang sejenis biskut. Banyak rumah nak diagih-agihkan.

    BalasPadam
  8. Pernah try..memang sedap BunDa..

    BalasPadam
  9. bila lah nak buat ni..simpan dulu resepinya..tq bunda

    BalasPadam
  10. Bunda pun rajin buat biskut yea..hihihi..nti boleh share resepi lg

    BalasPadam
  11. Biskut berfibre ni bagus kalau makan pun rangup
    Senang pun senang tapi yg senang ni biasa cepat habis KN:)

    BalasPadam
  12. sedap biskut nestum ni..boleh dibuat awal...kalau hbs buat lagi...

    BalasPadam
  13. Bagus, Bunda! Saya tengah tercari-cari resipi kuih raya mudah ni sebabnya tetiba teringinlah alahai nak buat biskut raya sendiri tahun ni :)

    BalasPadam
  14. mesti laju tetamu makan ni...

    BalasPadam
  15. terima kasih bunda sharing biskut nestum yg di minati...nekcik suker sesangat nestum ni..boleh ganti nasi

    BalasPadam
  16. salam Bunda~
    menarik lah kuih raya yang Bunda share nih. kalo rajin nak buat jugak lah.
    terima kasih atas resipinye Bunda~

    BalasPadam
  17. buat kuih nie senang kan..?bahan pun mudah nak caik..hehe

    BalasPadam
  18. saya suka jenis biskut macam ni
    biskut nestum atau oat :)

    BalasPadam
  19. Salam Ramadhan Bunda.. sedap nya tgk biskut ni :)

    BalasPadam
  20. Sedapnya. Saya suka biskut ini. Selamat berpuasa Bunda.

    BalasPadam
  21. wah ! bunda dah buat kuih raya ... blh try nanti

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahun ni bunda tak buat biskut raya rasanya...sebab anak bunda dah order awal2 lagi dengan kawan office dia...

      Padam
  22. Nanti bolehlah puteri cuba buat biskut nestum...terima kasih berkongsi resipi. Selamat berpuasa Bunda :)

    BalasPadam
  23. Fuhh mmg best ni Bunda... silap2 time lepas terawih dah bantai makan depan lappy ni. Tak sampai raya dah habis hehee.. :D

    BalasPadam
  24. buat sendiri boleh dapat banyak...sedap nampak biskut ni..

    BalasPadam
  25. WAH.. MACAM SEDAP JER.. MACAM SEDAP JER.. :)

    BalasPadam
  26. Bunda dah start buat kuih raya...mesti sedap ni

    BalasPadam
  27. nampak macam sedap..bahan pun ringkas...

    BalasPadam
  28. inilah biskut moden pertama yg akak belajar zaman remaja dulu kat sekolah sains rumahtangga. sukatannya pakai cawan aje. tapi versi yg Bunda punya ni lebih sedap dan rangup..

    BalasPadam
  29. Salam bonda..selamat berpuasa..tengok biskut nestum ni rasa cam semangat nak buat kuih..kalau rajin nanti bolehla ikut resepi yg bunda bagi ni..:)

    BalasPadam
  30. Terima kasih bunda.Kalau rajin boleh buat untuk hari raya.

    BalasPadam
  31. mmg sedap ni..
    tp x bpluang nk buat..lya pon x brape sihat lg.. lgpom oven dh tgelam bnjir last year.. main tunjuk2 je

    BalasPadam
  32. saya belum mula baking lagi bunda. tunggu seminggu nak raya kot, hihi kalau rajinlah

    BalasPadam
  33. Isteri saya tak pernah beli kuih raya, semua di buat sendiri. Nanti nak bagi resepi ni kepada isteri, tak tau sama ada ia dah ada dalam perancangan kuih rayanya atau tidak pada tahun ini....

    BalasPadam
  34. sebenarnya buat biskut ni mudah je..ikut setiap step..tapi tu la...rajin dengan malas je...biasanya malas lebih dari angin rajin...huuhuhu

    BalasPadam
  35. dulu zaman anak dara saya cukup rajin buat biskut raya
    dah kawin tak penah buat lagi
    sebab utama kat rumah tak de oven =)

    BalasPadam
  36. Rajin bunda. Ayu ni masa duk sekali dengan mak dulu memang rajin.. skrg dok umah sendiri belum buat..

    BalasPadam
  37. mcm nak buat je tahun ni biskut nestum ni bunda..hehe

    BalasPadam
  38. Wahh..nampak mudah dan sangat sedaplah bunda.. nak cuba buat biskut sendiri, bolehlah cuba resepi bunda ni.. :D

    BalasPadam
  39. Bila pi giant anak anak sibuk nak beli biskut. Beli sikit sikit lama lama jadi banyak. Makanya x buat dah la biskut ry kak. Buat byk2 sape nak makan.

    BalasPadam
  40. senaag aje nak buat ye bunda

    BalasPadam