Khamis, 25 Jun 2015

Resipi: Selar Goreng Masak Asam



Bismillahirrahmanirrahim, Assalam....

Salam ramadhan, bulan-bulan puasa ni kalau nak makan sedap-sedap, kalau tak rajin atau tak sempat masak sendiri pergi jer ke pasar ramadhan tu.

Bagi yang ada kesempatan untuk memasak boleh jer masak sendiri, walau pun simple-simple, macam resipi bunda sekali ni...ikan goreng yang lebih makan semasa berbuka tu pun boleh dijadikan juadah untuk bersahur pula...tak payah nak membazir.

Bahan-bahannya lebih kurang macam ni ....agak-agak lah yer..
@ Ikan goreng (bunda guna ikan selar)...@ cili merah (dihiris)...@ bawang besar (dihiris)..
@ bawang putih (dihiris)..@ sedikit halia (dihiris memanjang)...@ semangkuk air asam jawa..
@ garam dan serbuk perasa...@ sedikit minyak masak.

Cara-cara memasak...
@ Panaskan sedikit minyak masak dalam kuali, tumis bawang-bawang, halia dan cili...kacau-kacau hingga layu.. @ masukkan air asam dan ikan goreng secukupnya...apabila mendidih perasakan dengan bahan perasa...(kalau suka boleh masukkan sedikit kicap)..
@ apabila dah cukup masak boleh tutup api.....
SIAP...


***mudah dan simple jer, selamat mencuba
                                                  

39 ulasan:

  1. Nekcik pon suka lauk ni Bunda

    BalasPadam
  2. MASAK SIMPLE TAPI SEDAP UNTUK SAHUR NI...

    BalasPadam
  3. sedap ni bunda..antara menu peberet kat rumah kami juga..tp biasa sy tambah jintan manis

    BalasPadam
  4. kami laki bini pun dah mula tak tau menu apa nak makan. sudahnya sahur dengan oat + kurma + air suam

    BalasPadam
  5. arghhhhhhh kecundang air liur ku ;-)

    BalasPadam
  6. Kalau KN nak tahu ini salah satu resepi kegemaran keluarga kakak.

    BalasPadam
  7. Eh... kakak belum habis tulis dah terpublish pulak:)
    Letak tomato dan kacang bendi pun sedap kan KN.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu , kalau ada tomato , bendi atau timun lagi elok...cukup lengkap dalam satu menu...tak payah masak sayur lain dah...

      Padam
  8. Mudah nye.. boleh try..terima kasih Bunda..

    BalasPadam
  9. yg simple tu la yg sedap kn bunda ;)

    BalasPadam
  10. Slm kenal...
    simple tp mcm sedap..nk cuba buat la nti..tq for sharing :)

    BalasPadam
  11. salams bunda,

    tq memberi idea resepi....suka masak asam sedap....

    BalasPadam
  12. Dalam kuali tu masak asam ke? Tak macam masak asam pun..

    BalasPadam
  13. Kak zai pun suka ni tapi guna cili api bagi pedas hehe...

    BalasPadam
  14. mudah disediakan.. lepas tu tak membazir.

    BalasPadam
  15. Saya dah banyak kali buat ikan goreng masak asam ni, Bunda. Mulanya saya tak tahu tapi nampak dalam blog Kakzakie. Cubalah juga sebab nampak senang dan sedap. Ketagih pulak. Kalau ada je ikan goreng lebih, memang jadi masak asamlah jawabnya :)

    BalasPadam
  16. salam ramadhan mak bunda tuu., sedp selar goreng masak asam tu makk

    BalasPadam
  17. biasanya yan buat macam nie bila ikan goreng tak habis...jadi dari terbuang yan buat macam ni lawankan dengan bubur nasi :-))

    BalasPadam
  18. Terbuka selera tengok waktu2 nak bersahur ni Bunda.. sedap ni.. :) :)

    BalasPadam
  19. Akak goreng ikan tu garing2 tak sebelum masuk dalam kuah tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau lebihan ikan goreng siangnya ikan goreng macam biasalah bunda buat masak.......tapi kalau khas memang nak buat masak asam....bunda lebih suka goreng ikan setengah garing..... sebab isinya lebih lembut....

      Padam
    2. Tapi anak2 bunda lebih suka kalau ditambah kicap.... kiranya dah jadi masak kicap lah.... bunda lebih suka begitu saja...

      Padam
    3. Terima kasih akak...macam kita buat ayam masak kicap juga lebih kurang ya...esok lusa boleh cuba...

      Padam
  20. Terimakasih mba resepnya, nanti mau coba bikin :)

    BalasPadam
  21. Baru kelmarin org umah buat selar masak tmpoyak ngan timun...erm pasni bleh buat camni plak...;-)

    BalasPadam
  22. walaupun simple tapi masak sendiri, boleh menambah nasi tau bunda:-))

    p/s sib baik bunda komen entry saya. baru saya perasan. ntah camna entry tahun 2013 leh masuk jadi yg newest entry published, huhu. walhal saya baru published entry baru yg lain..

    BalasPadam
  23. Waaaa...sedap ni bunda..kalu sy mgkin sy guna ikan termenung...sbb sy suka ikan tu heheheh

    BalasPadam
  24. sahur semalam saya belilah ikan (tak tahu ikan apa) masak asam macam ni.

    ibu_suri tinggalkan sekerat konon untuk suami dia sedangkan dia bukanya tak tahu suaminya ni tak suka masam masam...

    maka suaminya yang ini makan jugalah sambil kenyit kenyit mata sebab tak mahu bazir...he..he..

    BalasPadam
  25. Assalam bunda.. Bulan puasa ni kalau masak tu makan lagi puas kan.. Sbb kalo pergi bazar mesti akan terkena melainkan kalau kita beli dgn penjual yg kita kenal dan tau dia masak sedap dan ok.. Hari dh terkena.. Beli mahal tapi balik makan dh basi.... Salam ramadhan bunda ^_^

    BalasPadam
  26. Sedapnya...
    Makan lauk simple2 ni..kena pulak dengan nasi panas...ppeerrgghhhh!!!

    BalasPadam
  27. Masak simple simple senangkan KN. Cepat siap pun yer.....Tak yah berlama lamaan kat dapur . Yg penting sedap

    BalasPadam
  28. Harini saya nak masak rpi xtau nak masak ape..jdi sye cari resepi n dpt resepi bunda ...skarang saya dh habis masak ..saya bgi mak saya rasa mak saya ckp sedap...dan saya baru blajar masak ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. owh...okay lah tu...belajar masak yang mudah2 dulu... lepas ni try lah masak Siakap 3 Rasa ..resipi terbaru Bunda tu...

      Kalu sedap bagitau members...kalu tak sedap bagitau Bunda yer... hehe...

      Terima kasih sudi ke Teratak Bunda...

      Padam
  29. saya nak cilok resepi2 bonda yang saya berkenan dan senang nak buat. yang penting sodap. Terima kasih.

    BalasPadam
  30. saya nak cilok resepi2 bonda yang saya berkenan dan senang nak buat. yang penting sodap. Terima kasih.

    BalasPadam