Ahad, 28 Jun 2015

Ketuhar Dulu-dulu

image google


Bismillahirrahmanirrahim,  As Salam...

Bila masuk jer bulan puasa, pastu dua minggu hampir raya, pasti kaum ibu sibuk buat kuih dan biskut raya kan.. Bagi mereka yang mengusaha biskut atau kuih bahulu kecil-kecilan dari rumah rasanya masih ada tak lagi yang mengguna ketuhar macam dalam gambar tu...

Lebih kurang dalam lima belas tahun dulu, jiran bunda masih guna ketuhar seperti ini... peninggalan arwah maknya punya katanya.  Macam-macam biskut tradisi dibuatnya guna ketuhar ini. Bukan susah pun, letak atas dapur gas jer, lagi senang sebab apinya boleh dikontrol.

Berbeza zaman opah-opah kita dulu yang menggunakan dapur arang dan kayu. Kiranya ketuhar jenis ini sikit moden dan bersihlah dari dapur kayu dan arang yang berjelaga tu.

Bunda rasa nak belilah ketuhar ni... Dari rakan-rakan fb bunda bagitahu masih ada dijual..ada kat pasar borong Sri Kembangan,Serdang. Kedai menjual barang letrik dan peralatan katering...harga RM90.

Masa bunda remaja dulu pun pernah tengok mak bunda buat biskut dan bingke dalam ketuhar ini. Memang nostalgia betul. Sekarang ni ramai dah mengguna ketuhar gelombang mikro.  Yelah zaman berubah, semua alatan rumah juga berubah dan canggih-cangih.


***Dalam dua puluh tahun akan datang ntah bagaimana pula bentuk dan fungsi ketuharnya yer...



39 ulasan:

  1. Assalam Bunda... kalau tak silap ketuhar ni cap butterfly... brand ni dah keluar semula .. kalau tak silap ketuhar elektrik

    BalasPadam
  2. baru saya tau ianya diletak atas dapur gas..

    BalasPadam
  3. kat rumah mak saya masih ada lagi ketuhar nie...

    BalasPadam
  4. puas juga KY pakai oven ini sebelum bertukar ke oven gas.larr ni guna oven electrik dan Mvave..

    BalasPadam
  5. ketuhar tu tahan lama...sesekali tetap berguna walau dh ada oven letrik r microwave...

    BalasPadam
  6. Pernah tengok mak kawan saya bakar kuih bahulu guna sabut, hasilnya sedap jugak.

    Mungkin akan datang, ketuhar dah jadi lebih mobile kot. Boleh bakar dalam kereta. Hehehe...

    BalasPadam
  7. nostalgianya ketuhar ni..zaman tok sy dulu pkai kayu api je bunda..letak api sabut kelapa atas bawah..yg tu lg lama punya style..tak mampu kot nk beli oven macam ni

    BalasPadam
  8. mak yan dah buang..sebab meter suhu dia dah tanggal..:-))

    BalasPadam
  9. Ketuhar jenis ini saya tak pernah tengok....mak saya pakai yang jenis bulat tapi guna elektrik

    BalasPadam
  10. Kak zai masih ingat ketuhar inilah yang banyak berjasa. Arwah mak kak zai gunakan buat kuih bahulu.

    BalasPadam
  11. tenok gmbr pon dh tau betapa byknye jasa ketuhar nih, hihi2
    20 tahun akan datang xyah pakai ketuhar ke oven ke ape, beli je kuih muih raya dalam balang kat pasar lambak je makk., haha2

    BalasPadam
  12. Ketuhar ni legend, pernah guna masa kecik dengan Mama, sama bentuk dan warnanya hehe

    BalasPadam
  13. Yes... Saya masih lagi mengingati ketuhar serupa ini.. Ada yang cap Butterfly

    BalasPadam
  14. Moment betul dengan ketuhar ni bunda..

    BalasPadam
  15. sepupu zura masih lagi pakai ketuhar camtu bonda.
    mcm2 kek n biskut dia buat. ayah zura paling suka biskut semperit sepupu zura tuh.
    Zura punye dah moden sket.. pakai letrik. tu pon kadang2 jer datang mood nak buat kuih.
    tahun nih memang x buat, x larat.. lepas beranak nanti lah baru buat biskut. hehehe

    BalasPadam
  16. Wahh.. mak saya masih ada simpan lagi kat kampung Bunda.. dulu mmg selalu pakai masa saya kecik2 hehee. Nnti balik kampung nak cari balik lah.. kena simpan tu sbb dah rasa lama dah kan.. nostalgia.. :) :)

    BalasPadam
  17. mak mentua saya pun masih guna ketuhar ni
    memang masih ada jual kalau tak silap saya
    tapi kena rajin mencarilah =)

    BalasPadam
  18. di rumah juga ada ketuhar

    BalasPadam
  19. Hehhee..thanks for sharing KN..memang nolstalgia sungguh..teringat masa dulu2 ..lepas pada oven hitam ni..arwah mak masa tu upgrade pula dengan oven bulat....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu kak zai...lepas oven butterfly ni...lebih kurang dalam tahun 80an sibuk pulak orang pakai oven bulat yang letrik pulak tu kan..
      KN masih ingat lagi...tahun pertama KN kahwin dan pertama kali raya...arwah suami belikan oven bulat tu... memang nostalgia...huhu...

      Padam
  20. Kalau KN nak tahu kakak masih lagi simpan oven lama itu tau.
    Sekarang tapi buat simpan plastik belanja yang boleh guna untuk buang sampah.
    Sebenarnya masih boleh guna pun kalau nak gunakan cuma macam dah malas bila ada yg lebih senang guna elektrik...

    BalasPadam
  21. Seingat Zumal, dulu rumah kami pun ada ketuhar camtu sebab mak su rajin buat kuih raya...

    BalasPadam
  22. wah.. ketuhar dulu antic betul! kita baru beli satu!

    BalasPadam
  23. Rumah mak lady masih ada ketuhar ni.. Tp dah xdigunakan lagi sb dh diganti dgn ketuhar elektrik... Salam kenal bunda..

    BalasPadam
  24. Pernah nampak ketuhar ni masa kecik2 dulu
    Klasik dan nostalgik :)

    BalasPadam
  25. Kiranya kalau ada oven ni dulu memang kayalah statusnya Bunda!!.nekcik rasa pakai sekejap jer sebab lepas tu dah keluar oven bulat elektrik
    Bunda sekarang brand Butterfly tu keluarkan macam macam jenis barangan elektrik...kedai dia kat jalan ipoh..berhadapan pusrawi lama..

    BalasPadam
  26. di tempat saya masih ada mba ketuhar gini ... dari zaman aku bayi sampai sekarang benda itu ada...

    BalasPadam
  27. sy pernah gn ketuhar ni utk main msk2 buat kek haahaha hitam legam kek sy ms tu

    BalasPadam
  28. woww....tersangat klasik nih

    BalasPadam
  29. Ini bukan ke oven Butterfly tu, Bunda? Saya rasa masih jual lagilah. Kalau tak silap beberapa tahun lepas kakak saya beli sebab dia nak buat kuih untuk berjualan ke apa. Saya pun bila mengenang kisah silam, teringin juga nak pakai oven Butterfly ni walaupun sekarang ni macam-macam peralatan moden yang ada!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Zaman budak2 dulu dah ada dah oven ni...itulah dengar cerita ada yang keluaran baru dijual macam ni jugak....tapi tak pasti dah guna letrik ke atau masih ala2 yang dolu2 ni jugak...

      Padam
  30. Pertama kali Tukang Kebun tengok sebenarnya.

    BalasPadam
  31. Saya pun kali pertama tengok ni.. nampak tahan barang dulu2 ni kan..

    BalasPadam
  32. bunda..dedulu mak el pakai oven bulat tu..skrg pun ada org duk jual kan
    teringat dulu2 mak buat kuih raya pakai oven bulat tu..npk je kuih2 tu naik terus seronok giler hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. oven yg bulat tu dh moden sikit, pakai letrik...yg itam butterfly ni lagi lama... tak der letrik lagi masa tu...tak tau kot sekarang orang ada jual yang baru kot dah pakai letrik...

      Padam
    2. oven yg bulat tu dh moden sikit, pakai letrik...yg itam butterfly ni lagi lama... tak der letrik lagi masa tu...tak tau kot sekarang orang ada jual yang baru kot dah pakai letrik...

      Padam
  33. Betul betul KN....oven ni femes zaman okje kecik....Oven Butterfly kan. Tp mak okje kurang guna sebab mak tak pernah buat biskut Raya. Kuih mak semuanya goreng goreng jer

    BalasPadam
  34. rasanya rmh.mil saya ada kot oven lama ni.
    lagi satu yg bulat tu bunda.
    saya ada tp cermin dh pecah.huhu

    bnyk ke bunda buat sekut raya ?

    BalasPadam