Jumaat, 30 Oktober 2015

Doa Ketika Cuaca Buruk

imej google
Bismillahirrahmanirrahim, As Salam...

Nampak gaya nya beberapa minggu lepas cuaca yang berjerebu semakin memburuk, jika elok pun adalah sehari dua ajer....lepas tu kembali berjerebu  semula.  Dah banyak usaha di lakukan untuk menangani masaalah ini namun belum nampak penyelesaiannya...

Beberapa hari kebelakangan ini hujan dah banyak turun dan cuaca semakin baik, harap- harap jerebu tiada lagi.

Di sini bunda nak berkongsi sepotong 'Doa ketika cuaca buruk'... yang di kongsikan oleh rakan group whatsaap bunda...





Jerebu itu tazkirah alam buat kita manusia yang sentiasa sibuk , malah berbangga pula dengan dosa-dosa. Suka jerebu sebab dapat cuti?... ustaz pesan jangan suka sangat...sebab qiamat datang sewaktu asap berkumpul di bumi.

Sekarang jerebu tak nampak mentari, bayangkan bila dah boleh nampak mentari, tiba-tiba kita tersedar rupanya matahari dah berubah arah, ...terbit di barat tenggelam di ufuk timur...

Seperti baru-bari ini ada berita bahawa ada beberapa tempat kelihatan dua matahari terbit serentak...samada berita itu sahih atau tidak, ini bermakna ramai dikalangan kita percaya kejadian itu akan berlaku.... semoga kita muhasabah diri dan sentiasa beringat,-ingat selalu....

Wallah'alam... sekian...


***Peringatan pada diri sendiri juga, semoga bermanfaat...



30 ulasan:

  1. Assalamualaikum bunda,
    Terima kasih atas perkongsian ilmu yg sungguh bermanfaat ini...

    BalasPadam
  2. subhanallah..terima kasih bunda..

    BalasPadam
  3. INSYA ALLAH SGT BERMENAFAAAT PERKONGSIANNYA..TQ

    BalasPadam
  4. Terimakasih bunda bagi tazkirah ini.
    Kat sini satu dua hari ni hujan ,alhamdulillah dapatlah melihat langit biru dan awan hitam dgn jelas...mudah2an jerebu tk singgah lagi.

    BalasPadam
  5. terima kasih kerana berkongsi......

    BalasPadam
  6. ramai yg share doa ni difacebook bunda..betul tu tak boleh suka sangat..kiamat boleh datang bila2..takut bila fikir

    BalasPadam
  7. Tentang matahari terbit dua tu sebenarnya isu pantulan KN
    Tapi bagus juga buat peringatan mana yg dah terlalu jauh terlalai.
    Apa pun memang bumi kita ni dah uzur benar - ditambah lagi bila ada tangan-tangan tak bertanggungjawab membuat onar. Sebagai hambanya kita mohon moga landasan kita semua tetap satu padaNya. PadaNya kita berserah.

    Banyak doa boleh kita jumpa dan amalkan dlm saat-saat Allah menguji seperti ini..
    Ini salah satunya..Bagus KN.

    BalasPadam
  8. Terima kasih bunda..hari ni ditempat acik dah nampak langit biru dan matahari

    BalasPadam
  9. Terima kasih Bunda....sekurangnya saya dapat baca juga doa tu....

    Dan...bagi saya yang suka tanam pokok bunga...saya ambil kesempatan ini dengan tanam pokok banyak...bagi wap air banyak...bagi oksigen dalam udara banyak...bagi karbon dioksida kurang (diserap oleh pokok)....sedikit sumbangan.... :)

    BalasPadam
  10. memang kena sangat n3 nih di hari jumaat.
    terus rasa insaf.
    thanks Bunda~

    BalasPadam
  11. alhamdulilah cuaca mggu ni dah mula baik
    thanks bunda share doa ni

    BalasPadam
  12. Alhamdulillah.. 2,3 hari ni cuaca baik dan langit cerah di kawasan KL.. Baru nampak menara KL dan KLCC..
    Mudah2an terus baik cuaca ini..
    Terima kasih bunda share doa ni..

    BalasPadam
  13. Allahuakbar... terkesan sungguh dengan pesanan bunda ni... huhuhu

    BalasPadam
  14. Terima kasih bunda atas perkongsian.
    Alhamdulillah sekarang dah banyak hujan, jerebu dah kurang.

    BalasPadam
  15. Doa yg pendik cenggitu kalau tak sungguh nak menghafal mmg tak terhafal kan KN...
    Tulah...seram pulak tengok video yg ada dua matahari tu kan.....

    BalasPadam
  16. Terima kasih saling ingat mengingati...kita manusia mudah lupa..

    BalasPadam
  17. terima kasih bunda...termenung sejenak

    BalasPadam
  18. Semoga dapat melihat kembali langit yang cerah dan menghirup udara yang segar.

    BalasPadam
  19. terima kasih berkongsi ilmu ya bunda

    BalasPadam
  20. nampaknya cuaca semakin bagus dan berkualiti sekarang..jerebu dah berlalu pergi.

    BalasPadam
  21. bagus perkongsian ini bunda...

    BalasPadam
  22. masih ingat masa kecil, bila hujan ribut mak selalu suruh kami lari ke bawah rumah dan menyuruh saya azan...

    BalasPadam
  23. terima kasih atas perkongsian ini bunda

    BalasPadam
  24. alhamdulillah...bumi kembali bercahaya dengan kehadiran hujan beberapa hari kebelakang ni

    BalasPadam
  25. alhamdulillah..skarang dh mkin ok..hikmah diturunkan hujan.

    BalasPadam
  26. Syukur Alhamdulillah minggu ini dah nampak langit biru, terasa udara lebih bersih.

    BalasPadam
  27. terima kasih di atas perkongsian yang bermanfaat ini bunda.. alhamdulillah kini jerebu telah tiada.. ;)

    BalasPadam
  28. yes..menakutkan jika 'perkara' itu berlaku

    BalasPadam