Selasa, 3 November 2015

Resipi: Pengat Labu Kurma


Bismillahirrahmanirrahim, As Salam....

Pada bulan puasa haritu bunda ada menonton rancangan masakkan di tv yang memaparkan masakan yang berasaskan makanan sunnah.

Salah satunya Pengat Labu Kurma ni lah... jom bunda kongsikan resipinya...

Bahan-bahannya:

1) Labu kuning, suka hati nak banyak mana, dikupas dan di potong kiub.
2) Buah kurma ikut pilihan kalian dan banyak mana kuantitinya...di belah dua.
3) Santan secukupnya.
4) Gula putih sesedap rasa.
5) Sehelai daun pandan di ikat untuk aroma.
6) Secubit garam.

Cara-caranya:

1) Masukkan buah labu yang sudah di potong kiub tadi dalam periuk beserta santan dan daun pandan, kemudian letak atas dapur dengan api perlahan.

2) Apabila labu sudah mulai lembut, bolehlah masukkan gula dan buah kurma tadi. Sesekali di kacau-kacau. Pastikan gula tak lebih sangat sebab buah kurma tu dah manis.

3) Masukkan secubit garam, apabila semuanya dah sebati dan labu dah betul-betul lembut dan empuk, bolehlah tutup api.  SIAP...


***Gabungan dua makanan sunnah....makanan kegemaran Nabi Muhammad  s a w.



33 ulasan:

  1. Oh... kakak tak pernah makan dan mencuba lagi ni
    Rumah kakak labu selalu ada sebab kebun bapak kakak sentiasa ada
    Sekarang ni pun ada sebiji dpt bawa dari kampung hari minggu yg baru lepas.
    Labu pun maknan kesukaan baginda, tambah kurma sunnah yg terbaik buat semua. Kena cubalah:)

    BalasPadam
  2. dua jenis makanan sunnah yg sedap tu digabung sekali marveles...

    BalasPadam
  3. Mcm sedap jer ni....ada kurma tentu sehat..

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum bunda. Saya belum pernah cuba resepi ini. Tq ya. Nampak sangat menyelerakan

    BalasPadam
  5. selalu makan pengat labu campur dengan biji sagu rendang je..dengan kurma tak pernah lagi bunda..boleh cuba ni..

    BalasPadam
  6. KN kalau kat tempat kak di panggil serawa mcm ni...kalau pengat pula mesti yang dikukus..tak berkuah.

    BalasPadam
  7. Sedapnya pengat labu campur kurma. Nak rasa juga bunda.

    BalasPadam
  8. Nampak sedap. Nak cuba juga nanti. Kena cari labu nanti.

    BalasPadam
  9. Sedapnye Bundaaaa~
    Zura memang suka pengat atau bubur.
    telan ailio dah nih. hehehe

    BalasPadam
  10. sedapnya lah Bunda pengat labu ni... suka makan semua yg berasaskan labu :)

    BalasPadam
  11. ooooo...leh buat masak kurma ehhh....bru 1st time tgk :)

    BalasPadam
  12. Pengat labu dah banyak kali makan, tapi pengat labu + kurma ini baru first time dengar...

    BalasPadam
  13. Saya pun pertama kali tahu mengenai gabungan makanan sunnah ni.. nampak sedap..

    BalasPadam
  14. ehh pes time lieya tgk resepi ni kak....terbayang2 rase manisnyer...sedapnye kalo dpt sejuk2 dr dlm peti ais nieh...

    BalasPadam
  15. sedap ni bunda..yan suka..lawan dengan ikan kering bulu ayam

    BalasPadam
  16. sedapnya...
    tak pernah mkn lg y dicampur kurma ni..
    msti sedap rsa mnis2 kurma

    BalasPadam
  17. Lambat saya baca entri kali ini....mesti pengat labu kurmanya dah habis.....huhuhu...

    BalasPadam
  18. Saya tak pernah lagi makan pengat labu kurma... tak tahu pulak kurma boleh di buat pengat...

    BalasPadam
  19. wahh pengat labu tuu., teringat arwah bunda wak dulu pon rajin buat ;p

    BalasPadam
  20. Labu dan kurma.
    Kurma jadi pemanis ya.
    Kalau labu jepun biasanya dah manis juga.
    Terbayang-bayang rasanya.

    BalasPadam
  21. Wah nak try resipi nilah , mama kat sini suka masak ni labu kuning kan bunda..campur kurma tu belum pernah..nak try

    BalasPadam
  22. sedapnya pengat labu tu bunda.. ;)

    BalasPadam
  23. buah labu...kat pasar x de jual

    BalasPadam
  24. nak tanya .nak tanya. hehe. kalau letak kurma tu rasa apa eh?
    saya selalu jugak masak guna labu campur ngan daging ayam. sedap.
    tapi tak penah pulak test campur skali ngan kurma.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oleh kerana pengat atau serawa labu yg bunda buat ni sejenis desert so bila campor kurma manis lah jgk rasanyer ...
      Kelau yg masak campor ayam tu sejenis lauk...savoury...mmglah sedap..

      Ni mesti tak baca resepi habis2 ni.....

      Padam
  25. Asalam bunda datang lagi ke laman bunda..malam ini

    BalasPadam
  26. bunda...biasanya di kampung baru dapat rasa

    BalasPadam
  27. Kat rumah saya ni KN kalau saya buat pengat labu mmg sorang sayalah yg makan....

    BalasPadam
  28. biasa makan pengat labu gitu aje
    tak penah lagi campur kurma
    sedap dak agaknya

    BalasPadam