Isnin, 23 November 2015

Musim Convo Dan Cuti Sekolah


Bismillahirrahmanirrahim, As Salam...

Pada bulan Oktober lepas bunda menghadiri acara convo anak lelaki ketiga bunda....
dan pada awal bulan November baru-baru ini bunda sepatutnya menghadiri acara convo anak saudara bunda pulak, Mirza Sazani, berusia 6 tahun, Sekolah Tadika Anis kat Taiping.

Pada last-last minit bunda terpaksa balik ke KL lebih awal atas sesuatu hal yang lebih penting. So tak jadi lah bunda tengok Mirza berconvo. Dorang hanya wassaap gambar jer.
Tentang Mirza dan kakak-kakaknya (anak2 yatim) anak kepada adik perempuan bungsu bunda,  pernah bunda ceritakan dalam entri  INI

Gambar ni menceritakan si Adek, kakak kedua Mirza...cedera kakinya... bengkak, sakit dan terhencot-hencot berjalan. Cuti Deepavalli...ibu dah masuk kerja, terlampau sangat bermain dan bergurau adek beradek... maka kaki terseliuh. Mula-mula memang lah tak sakit sangat, tak bengkak lagi. Petangnya boleh menggedik ke pasar malam lagi.

Dah buat salah, memang takut lah nak bercerita yang sebenar dengan ibu. Bila besoknyer dah bengkak...sakit dan berjalan pun bertambah sakit barulah bercerita, nanges2... heee budak-budak kan.. tengah lasak..macam-macam karenah...

 Baru lah ibu bawa ke KPJ... sebab kan bengkak dan nampak agak serius dan lasak budaknyer, maka misi suruh duduk diam-diam kat kerusi roda tu sementara nak di X- Ray, takut cedera dalaman.

Keputusan X-Ray,  doktor bagitahu takder apa-apa yang serius, cuma di balut dan diberi ubat tahan sakit....doktor nasihatkan Adek jangan lasak-lasak sangat sementara nak pulih.

Dalam keadaan macam tu pun Adek nanges... bukan sebab sakit ke apa... sebab tengok kaki dia dah buruk katanya sebab berbalut...
Hai! Adek...Adek... macam-macam lah kau ni kan... sememang nya Adek dengan Mirza kar rumah  tu kawan baik, selalu main berdua...lasak.


***Dah musim cuti sekolah ni... mesti ada yang bimbang kan anak-anak kat rumah kan...nak pulak mak ayah yang bekerja... So kena nasihatlah kat dorang... dari A to A selalu...

33 ulasan:

  1. Alahai ciannya..moga cepat sembuh..

    BalasPadam
  2. Aloo kesian adek tu kan bunda. tak apa kejap sebuhlah kakak dia tu. Tahnia konvo ya

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum bunda,

    Harap-harap si Adek cepat sembuh. Biasalah budak-budak memang lasak, tak lasak bukan budak-budak namanya,hehe...Tahniah, selamat berkonvo ya.

    BalasPadam
  4. Betul KN musim cuti sekolah dah bermula kita kena lebih peka
    Kakak sekarang ni bila balik kerja drive kereta masuk kawasan perumahan kena peka betul-betul. Budak main basikal ramai betul..

    Buat adik, moga cepat sembuh. Balut tu kejap aje lah sayang..

    BalasPadam
  5. Aah bunda sekarang musim konvo anak2 tadika, kemahen meriah sekarang, zaman dulu julia tak rasa semua ni, untung anak2 zaman sekarang, adik adik cpt sembuh ye

    BalasPadam
  6. moga adik cpt sembuh...musim cuti persekolahan anak2 perlu sentiasa diawasi keselamatan mrk agar ditimpa malang.

    BalasPadam
  7. W'salam Bunda,

    Bulan November ni convo sana sini.. Awal November convo University, akhir bulan convo tadika.. Suka tgk keletah budak2 pakai baju convo, comel. :-)

    BalasPadam
  8. insya'Allah semoga cepat sembuh.
    teringat kenangan di tadika dulu dan excited nak ambil gambar pakai jubah,
    cuma kami masa tu cuma ada satu jubah khas untuk ambil gambar, buka satu sorang.

    BalasPadam
  9. Tahniah Bunda... Alahaiii budak2 memang lasak baik laki atau pompuan.. Moga cepat sembuh na..:D

    BalasPadam
  10. saya letak anak yg sekolah kat pengasuh sekali dgn si adik dia yg kecik. double la bayar untuk bulan nie & bulan depan.... hihihi

    BalasPadam
  11. Semoga dia cepat sembuh..
    Seronok kan budak2 sekarang, kecik2 lagi dah hadir konvo, zaman dulu dah bermisai berjanggut baru dapat masuk dewan untuk konvo dan ada yang tak berpeluang langsung...

    BalasPadam
  12. Harap adek cepat sembuh...sian mirza takde kawan nk main kat rumah..
    Saya tahun2 yg terdekat ni takde dpt hadir konvo2 ni ...anak2 semua sedang pertengahan jalan.


    BalasPadam
  13. budak tengah lasak yer Bunda~
    Moga cepat sembuh yer.

    BalasPadam
  14. Sana sini konvo kak. Untung bdk bdk zmn skrg. Konvo cam org dah masuk u.

    Sian kakak. Moga cepat sembuh ye

    BalasPadam
  15. syafakallah... moga cepat sembuhnya... amin

    BalasPadam
  16. Semoga cepat sembuh. Meriahlah kat rumah kalau cuti skolah.

    BalasPadam
  17. Semoga cepat sembuh. Meriahlah kat rumah kalau cuti skolah.

    BalasPadam
  18. tahniah bunda ... seronok kan kalau tengok anak-anak di tadika convo, comel ajer :)

    BalasPadam
  19. Sekarang ni budak-budak 6 tahun pun dah berkonvo ^_^ Lagi comelkan Bunda tengok budak-budak sebaya gini berkonvo berbanding konvo universiti!

    Kasihan alahai sampai kena duduk atas wheelchair. Takpalah kaki tak cantik demi nak sihat macam selalu. Sementara aje tu ...

    BalasPadam
  20. alahaiiii budak2 kan. kadang nasihat dah berbakul tapi tak hirau pun dekat cakap kita ni haaaaaa. dah kena baru reti nak menyesal sekejap.

    tengok anak2 konvo pun dah sejukkk perut hati ibu kan

    BalasPadam
  21. Tahniah bunda. Seronok bila konvo macam ni. Memeriahkan anak-anak masuk alam persekolahan.

    BalasPadam
  22. kasihan kat adik tu.semoga cepat sembuh yea.

    BalasPadam
  23. seronok kalau dpt tengok budak2 Tadika konvo..comel2 semua..
    kesiannya adik..moga cepat sembuh ya...:)

    BalasPadam
  24. Tahniah buat anak Bunda. Meriah kat rumah bila cuti sekolah.

    BalasPadam
  25. Tahniah untuk anak dan anak saudara KN.

    BalasPadam
  26. Comel je tengok anak-anak kecik pakai jubah konvo dan mortarboard tu...

    Biasalah budak2 KN... tapi macam mana bergurau tu sampai boleh terseliuh.

    BalasPadam
  27. Siannya. Smoga adek cepat sembuh.

    BalasPadam
  28. bagi yang menghantar anak-anak ke sekolah pastinya risau bila cuti sekolah siapa nak jaga kan?

    BalasPadam
  29. Betullah tu bunda. tahniah pada anak2 yg berjaya. Ibu bapa tumpang bangga kan !

    BalasPadam
  30. Ohhhh....patutlah KN plan nak gi konvo anak sedara KN ni. Rupanya anak yatim. Kesiannya KN kecik lagi mereka ni

    BalasPadam
  31. Moga Adek cepat sembuh yer Bunda...

    BalasPadam