Ahad, 6 Disember 2015

Pokok Pulasan Bapak Tumbang

imej google


Bismillahirrahmanirrahim, As Salam....

Masa bunda kat kampung, kat rumah bapak... ada satu petang tu hari hujan sangat lebat...
semua duduk diam dalam rumah... mana tak nyer dengan kilat dan guruhnyer dan angin kuatnyer... lama jugak dan menakutkanlah ..

Budak-budak semua ada... kan cuti sekolah.. habis semua masuk tidur.

Apabila dah lewat petang, baru hujan mulai reda...Bila bapak buka pintu, tiba-tiba menjerit bapak...
Allah!  pokok bapak tumbang...  yer, pokok buah pulasan bapak tumbang/patah.....

Dua dahannya patah... kena pulak pada dua dahan yang lebat buahnya... buah-buahnya dah membesar dan hampir masak.. sayang jugaklah... tapi bapak cakap

"takder rezeki kita... mudahan nanti
di musim depan berbuah lagi banyak, InsyaAllah"...


***Bunda sendiri baru merasa sebiji buahnyer, itu pun belum masak ranum lagi......

40 ulasan:

  1. Alahai sedih juga tu bunda tp ye la tiada rezeki, moga lebih rezekinya akan datang untuk merasa buah pulasan dari pokok tu

    BalasPadam
  2. Tak pelah mungkin dari pokok yang patah tu akan bertunas baru yang buahnya kelak lagi lumayan.
    Tempat saya haritu pun ada hujan lebat berserta angin berpusing2 ,bukan budak2 je kecut perut ,saya pun sama sambil mulut tak henti2 surah2 lazim.Esoknya tengok pokok betik dengan pokok mahkota dewa dah rebah ke tanah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu lah...hujan lebat sangat, dahan pokok hampir terkena kereta, nasib baik lagi..

      Padam
  3. Sayang buahnya...hampair masak ya...boleh tanam lagi nanti....
    Musim hujan sekarang dan angin kuat memang kena beringat...

    BalasPadam
  4. Kami pun sedang menunggu buah pulasan ranum dengan betul.
    Suka pulasan lagi dari rambutan.

    BalasPadam
  5. Allahu...besar2 buah pulasannya bunda...

    BalasPadam
  6. Syukur x kene kereta atau rumah kan..
    Mudah2an ada rezeki lain & berbuah lebih bnyk lg.. sedap buah pulasan ni.. cuma nk pulas tu sakit tangan.. hehe..

    BalasPadam
  7. Memang bukan rezeki kan.. tak pe la.. ada hikmah disebalik kejadian yg berlaku.. buah ni memang sedal.. terliur pulak..

    BalasPadam
  8. wah dah musim Pulasan ke? Takpe insha Allah ada rezeki nanti. Pokok di cantas pun boleh jadi rendang dan berbuah banyak.

    BalasPadam
  9. Allah... sayangnya tapi kakak rasa kalau akar tak terbongkar masih ada peluang untuk tumbuh semuka KN. Sekarang sana-sini hujan dengan guruh dan petir. Pada petang sebelum kemangkatan Tunku Jalil kawan hubby kakak pun meninggal kena panah petir KN. Sedih sangat sebab beliau seorang doktor yang baik. Walaupun doktor tapi dia ada kebun cendawan itu dia dipanah petir sewaktu di kebunnya.

    BalasPadam
  10. alahai sayangnya...tp dah bukan rezeki kan bunda...
    terliur KG nampak buah ni...sebelah bangunan ofis KG baru saja abis berbuah..sedap..manis...(kengkadang ada yg masam klu x masak lagi)

    BalasPadam
  11. MUJUR PATAH DAHAN SAJA N POKOKNYA XTERBONGKAR AKARNYA...PASTI AKAN BERBUAH LAGI NANTI...PENGALAMAN KAK DULU TIKA HUJAN LBT POKOK BACANG TUMBANG HAMPIR MENGHEMPAP RUMAH N TERPAKSA POTONG BUANG.

    BalasPadam
  12. alahaii.. xde rezeki yer bunda. tahun depan mesti pokoknye lagi kuat dan buahnye lagi lebat. InsyaAllah~

    BalasPadam
  13. Tak apalah..mungkin nanti Allah gantikan dengan rezeki lain...

    BalasPadam
  14. Sayangnya...buah lebat tapi belum masak.
    Pokok mangga kak Zai pun pernah tumbang ketika berbuah lebat.

    BalasPadam
  15. alah ruginya.. macy kan bunda, pernah beberapa kali je merasa buah pulasan. payah nak jumpa.hihi

    BalasPadam
  16. Kuat betul hujan n angin ributnya sampai dahan pokok pun patah

    BalasPadam
  17. Saya rasa tak pernah makan lagi buah pulasan ni..
    Kuat betul ributnya kalau pokok pun boleh tumbang...

    BalasPadam
  18. lahai sayangnya...bukan rezeki kan

    BalasPadam
  19. Pulasan lebih sedap berbanding rambutan..nak buat camne kann, bukan rezeki utk dimakan. Insya Allah..thn dpn ada rezeki lah tu Bunda.

    BalasPadam
  20. Assalamualaikum bunda,
    Takpelah tiada rezeki kali ini, insya-Allah nanti akan berbuah dengan lebih lebat lagi. Pakat-pakat kongsilah dengan saya hehehe...Kalau kat kampung saya, kami panggil dahan yang patah tu dengan istilah "dahan sekah"

    BalasPadam
  21. Ala sedihnya..
    Lbt nmpk buahnya..sama di alami pak cik..tumbang juga,masa tu bergayutan buahnya...tak ada rezeki

    BalasPadam
  22. Assalamualaikum bunda, Julie suka sangat dgn pulasan ni, takpelah takde rezeki, moga2 tahun depan akan berbuah dengan lebih lebat lagi....

    BalasPadam
  23. makcik tak pernah makan pulasan :),

    BalasPadam
  24. InsyaAllah ada rezeki masa akan datang..

    BalasPadam
  25. buah pulasan nie saya makan juga tapi tak seghairah kalo saya makan buah rambutan

    BalasPadam
  26. patah tumbuh, hilang berganti..in shaa Allah..

    BalasPadam
  27. oo itu pula pulasan ya di sana, ada juga jumpa buah ni di keningau. Buah apapun sedap kurnia Allah pada hambaNya

    BalasPadam
  28. Sedap tu pulasan. Tak per...mungkin lpas ni lagi banyak buah pulasan.

    BalasPadam
  29. allahu berat jugak dugaan tu bunda. moga Allah gantikan dengan yang lebih baik lepas ni amin amin

    BalasPadam
  30. da smpi kot ms nyer...tak mengapa laa insya allah ada rezeki yg lain

    BalasPadam
  31. Alahai, sayangnya! Tapi nak buat macamanakan Bonda, takda rezeki nak merasai buahnya.

    BalasPadam
  32. Lama saya tak makan pulasan... bila tengok sayang pulak.. hijau lagi. Takpelah, bnyk rezeki lain yg dtg tu nanti... aamiin... :)

    BalasPadam
  33. saya suka pulasan. sedap dan manis isinya tp xda la pokoknya.

    BalasPadam
  34. pernah rasa pulasan tapi apa beza pulasan dan rambutan

    BalasPadam