Jumaat, 19 Februari 2016

Bila Tua...

imej google


Bismillahirrahmanirrahim, As Salam....

Mengapa bila meningkat usia, banyak perkara yang di gemari sewaktu muda semakin tidak menyeronokkan?

Ustaz kata lihatlah sesuatu yang Allah takdirkan dengan mata hati supaya kita dapat muhasabah diri.

Contoh-contoh yang di berikan:

~ SATU

Bila tua, keinginan untuk makan sedap-sedap semakin berkurangan. Nafsu makan sudah tiada.

Hikmahnya : Perbanyakkan puasa sunat atau pun mengqada' puasa-puasa yang pernah di tinggalkan sewaktu muda.


~ DUA

Bila tua, kerap terjaga waktu malam dan mata sukar lelap kembali.

Hikmahnya : Bangunlah untuk berqiamulail, mengerjakan solat-solat sunat seperti tahajud, solat taubat dan lain-lain. Barang kali sewaktu muda tidak pernah melakukannya, maka Allah bagi peluang untuk melakukannya sebelum berakhir usia.


~ TIGA

Bila tua, sudah tidak gemar menonton tv. Tidak ada lagi rancangan tv yang di minati.

Hikmahnya : Waktu yang terluang itu, perbanyakkan membaca Al-Quran. Mungkin sewaktu muda tidak pernah khatam, maka sewaktu tua ini berusahalah untuk khatam. Paling tidak pun sekali setahun.


~ EMPAT

Bila tua dan sudah bersara, banyak waktu lapang.

Hikmahnya : Banyak waktu. Anak-anak dah dewasa dan mempunyai keluarga sendiri, jadi kita boleh menguruskan waktu dengan lebih bermanfaat. Sisa-sisa usia yang Allah pinjamkan  bolehlah di gunakan untuk hal-hal yang bermanfaat. Agar dapat menjadi peneman kita di alam barzakh/akhirat kelak. Banyakkan menghabiskan masa di surau/masjid, menghadiri majlis ilmu, belajar Al-Quran, bertalakki dengan ustaz/ustazah/alhafiz dan lain-lain program yang berfaedah.


Allah masih sayang kepada kita....di beri peluang untuk perbaikki keadaan sebelum menyesal.

***Wallahu'alam...sekadar berkongsi dari rakan group...


32 ulasan:

  1. Salam Jumaat BN, inshaAllah beribadah memang menjadi tanggungjawab, termasuklah peringatan ini.

    BalasPadam
  2. Semoga diberikan kesempatan umur yg panjang buat saya ye Bunda..
    Agar ada amalan yg tak cukup untuk dibawa kesana boleh ditambah ketika bila tua..
    Membaca bait2 tulisan bunda itu..
    Banyak benarnya.. saya sekarang sudah tidak mahu menonton TV..

    BalasPadam
  3. Assalammualaikum tuan blog.Terima kasih atas perkongsian ini.

    BalasPadam
  4. Betul lah apa yg bunda gitau ni,semua dah banyak ditarik kenikmatan nya agar kita lebih banyak beribadat kepada Nya untuk bekalan akhirat nanti

    BalasPadam
  5. Kakak sudah ada ciri-ciri itu KN
    Sekarang kakak dah kurang minat menonton tv - tanda itu dah lama tau
    Harap dpt memberi kesedaran pada diri ini.

    BalasPadam
  6. betul tu setiap apa yg Allah beri ada hikmahnya..semakin tua sepatutnya semakin perbanyakkan amalan

    BalasPadam
  7. setiap yg berlaku pasti ada hikmah di sebaliknye....Allah kan sebaik2 perancang :)

    BalasPadam
  8. Terima kasih diatas perkongsian ilmu. Mendatangkan keinsafan yang usia kita semakin sedikit. Semuga Allah memberi kesihatan yang baik buat Bunda dan saya supaya dapat menambahkan lagi amal ibadah.Aamin

    BalasPadam
  9. SALAM JUMAAT NORA..KAK NI ORG TUA N ITULAH YG KAK RASAI...TAPI JGN UNGGU TUA BARU HNDK BERIBADAT BNYK2...KDG KALA TUA KSHTN XBRAPA BAIK N AMALAN TERASA XSEMPURNA...

    BalasPadam
  10. Bunda... assalamualaikum... lama x jenguk bunda... sorry bunda...

    BalasPadam
  11. Entri bunda ni sgtlah betul nya. Hu hu hu.. terima kasih bunda

    BalasPadam
  12. TQ. Moga kita dapat manfaatkan usia bersisa dengan sebaiknya, aamiin

    BalasPadam
  13. Semoga kita semua gunakan masa sebaiknya sebelum kita bertemu Allah

    BalasPadam
  14. semua betul bunda ...setuju sangat

    BalasPadam
  15. semoga Allah sentiasa memberi kita peluang dan kesempatan untuk terus membuat kebaikan

    BalasPadam
  16. Itulah hikmahnya disebalik peningkatan usia .....

    BalasPadam
  17. Assalamualaikum bonda..nice saying dan semuanya betul spt yg sllu tok sy cakap..tp bila usia dah lanjut keupayaan utk perbanyakkan hal tersenarai kat atas tu agak terbatas kan?? semoga Allah sentiasa merahmati kita dan sentiasa memberi kesempatan utk perbanyakkan membuat perkara baik..insyaallah....sgt baik diingtkan kpd golongan muda sekerap mungkin...

    BalasPadam
  18. terkesan bace entry bunda....

    waktu makin lama makin meninggalkan kite kan bunda...seiring itu, usia pun meningkat...lieya tak mintak byk, asalkan terus sihat walfiat laki bini cukup lah...dpt tgk anak2 membesar, kawin dan bercucu....nak juga rase ape yg mak dan ayah kita rasa....in sha Allah...

    BalasPadam
  19. thanks for sharing..semoga sisa2 hidup ini dimanfaatkan sebaiknya..

    BalasPadam
  20. Betyl ty. Tak payah tggu tua.sekarang pon i dah rasa beransur2 semua tu. Especially part rancangan tv.hmmm

    BalasPadam
  21. betul tu bunda..sekarang saya pun jarang dah nak tengok tv ni

    BalasPadam
  22. Assalamualaikum bunda,
    Terima kasih atas ingatan yang amat mengesankan. Pastinya setiap insan akan melalui saat-saat tua dan lemah seandainya ajal tidak menjengah di usia muda. Beberapa 'peringatan' yang datang seumpama 'jam loceng' yang mengejutkan kita agar sentiasa berfikir tentang kehidupan...Allahu rabbi saya jua sedang meniti jalan ke arah itu..

    BalasPadam
  23. Betul tu KN....mmg itulah yg Allah nak kita tahu agaknya. Bersyukurlah kalau kita cuma diuji dgn benda benda yg KN sebutkan tu aje, tidak diuji dengan kesakitan yg teruk....kita masih beruntungkan KN

    Allahu akbar

    BalasPadam
  24. Tak sedar pun kenapa jadi macam tu bila dah tua ya, Bunda. Sekarang ni pun nafsu makan dah berkurangan walaupun masih suka makan. Apa-apa yang terasa sedap di tekak dulu-dulu seolah tak rasa sedap lagi rasanya sekarang.

    BalasPadam
  25. Allah...terus muhasabah diri...
    insaf...nice sharing bunda..

    BalasPadam
  26. ye betul tu....saya risau jika tak sempat nak merasa ke waktu itu. terutama bila mengenang sudah ramai kawan sebaya yang telah pergi di jemput Nya terlebih dahulu

    BalasPadam
  27. Peringatan di hari tua..
    Moga diberi kesempatan menghargai waktu2 terakhir..
    Terima Kasih bunda_Nora atas perkongsian penuh bermakna ini..

    BalasPadam
  28. Subhanallah... t kasih atas perkongsian peringatan ini Bunda...

    BalasPadam
  29. Peringatan di hari tua.. Terima kasih atas pengalaman untuk dijadikan panduan..

    BalasPadam