Jumaat, 21 Disember 2012

Kebaikkan Dan Keburukkan Pengambilan Multviitamin...

                                    Bismillahirrahmanirrahim..

As Salam,

Tahukah kita sejak kebelakangan ini kita terdedah dengan pelbagai jenis  bahan-bahan kimia yang terdapat dalam bahan pencuci, pengawet makanan, ubat-ubatan dan lain-lain.

Kesibukkan rutin kehidupan seharian, menyebabkan ramai diantara kita mengambil makanan yang tidak seimbang dan  mengabaikan pemakanan sehat dan organik.

Justeru itu kebanyakkan kita mengambil jalan singkat dengan mengamalkan pengambilan makanan suplemen, pil dan vitamin sebagai pengantinya.

Sedar tak sedar ada dua kemungkinan yang mengundang apabila amalan ini berlaku. ia itu tentang kebaikkan dan keburukkannya.


gambar hiasan
KEBAIKKANNYA PADA KESIHATAN :

~   Pengambilan suplemen seperti pil vitamin dan produk kesihatan dapat membantu meningkatkan penjagaan kesihatan dan kecantikan seseorang.  Juga dapat membersihkan sisa toksik dalam badan.

~   Membunuh bakteria, cecacing yang merbahaya dalam badan (pengambilan ubat cacing yang membunuh cacing dalam usus)

~   Glucose, multivitamin dan susu tepong formula dapat membantu tumbesaran otak dan tubuh bagi mereka yang menghadapi kekurangan zat makanan terutamanya di kalangan kanak-kanak.

~    Penggunaan vitamin, krim dan pil juga dapat merawat masaalah kulit kering, melambatkan proses penuaan dan membantu keanjalan kulit.

vitamin dari buahan segar

KEBURUKKAN DAN KESAN SAMPINGANNYA;

~     Mengandungi garam mineral yang berlebihan bolih menyebabkan keracunan,  cerit birit, muntah dan sakit kepala.

~     Mungkin juga pengguna tidak membaca lebel dan paket dengan teliti bolih mengundang kemudaratan dan keracunan seperti muntah-muntah.

~      Pengambilan dos dan sukatan yang tidak tepat contoh nya pengambilan pil produk kelangsingan
kononnya  untuk cepat langsing bolih mengakibatkan muntah-muntah kerana kandungan kimia yang berkebihan.

~      Dos yang berlebihan juga bolih menyebabkan kerosakkan pada sistem saraf dan organ. Contohnya ubat penenang yang berlebihan bolih mendatangkan kesan buruk pada sistem saraf otak.

~      Pil-pil vitamin atau krim kulit yang tidak sesuai bolih menyebabkan alahan. Kulit balih jadi kemerahan, ruam, mengelupas, bintik-bintik merah dan kegatalan.

~      Penggunaan suplemen yang tidak sesuai dan kandungan kimia berlebihan bolih mendatangkan kesan sampingan dalam jangkamasa tertentu dan bolih merosakkan organ dalaman seperti otak, buah pinggang dan hati.

~      Penyalah gunaan ditahap serius, bolih mendatangkan komplikasi yang teruk pada saraf otak dan bolih menyebabkan kematian.


P/S: Bertanyalah kepada doktor yang bertauliah dan pakar untuk pengambilan produk kesihatan atau suplemen ikut keperluan dan kesesuaian bagi mengelakan kemudaratan dan penyalah gunaan.

48 ulasan:

  1. tu la kdg2 bnde yang membawa kebaikn psti ade keburuknnyer jugk..pengguna mestila ikut prturn yang ditetpkn..tanpa ubt2 pun kite leh sihtcontohnyer bersenm..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nadia, tak salah n tak mnjadi mudarat jika ambil ikut peraturan, berpada2..jgn berlebihan..

      Padam
  2. hurm..ye tak ye juga kan?? kita ni main belasah je makan suplemen macam2..

    BalasPadam
  3. jaga secara tradisional terbaik kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin ada baiknye juga..terpulang kpd kesesuain individu..

      Padam
  4. tak pernah ambik multivitamin @ suplemen
    sebab tak confident (",)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalu yg ringan2 tu blh kot..ambil kat farmasi lah..

      Padam
  5. Ada baik dan buruknya..dah jf folllower 475

    BalasPadam
  6. Balasan
    1. sama-sama Fiza..sharing is caring :)

      Padam
  7. btol2... biar berpada.. sederhana gitu... :p

    BalasPadam
  8. yg baik pun ada buruknya kan..saya xmkan vitamin kecuali masa mengandung dl..itupun dr doktor sbb kandungan saya berisiko..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagus lah klu dengar nasihat doktor..

      Padam
  9. Salam Bunda..
    nisah seorang yg susah & payah nak mkn ubat.
    kadang2 sanggup tahan sakit semata-mata xnak mkn ubat..

    kalau supplement tu rasenye mmg tak ambik lah.. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. bunda pun, paling tdk abl panadol jer..

      Padam
  10. kena bersederhanalah dalam apa pun..mkn ke .. vitamin ker

    BalasPadam
  11. setiap benda tu ada kelebihan dan keburukannya.. Apapun, nak vitamin, makan benda yang berkhasiat yang telah tersenarai dalam piramid makanan.. memang effect dia lama, but itu mengajar kita bersabar.. nice sharing dan peringatan ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu Ainaa, sama2 kita jaga kesihatan klu nk cantek..mkn byk sayuran n buahan segar..

      Padam
  12. sebiji vitamin pun tak pernah masuk perut kak..masa mengandung adalah obomin..hehhe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Knor,boleh saja ambil jika memerlukan..jgn berlebihan..

      Padam
  13. boleh saja asal tidak berlebih2an

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu KA..yg berlebihan tu yg mudarat..

      Padam
  14. yang semulajadi lagi baik rasenye dr yang dah diubahsuai ni..

    BalasPadam
  15. Terima kasih atas perkongsian....

    BalasPadam
  16. tq for sharing sis..tot smua vitamin ni baik je..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama-sama kita berkongsi info yg manfaat Chekgu..

      Padam
  17. salam..just nak share info yg mungkin berguna ttg vitamin/supplemen semulajadi ~~> http://mamaqairachoice.blogspot.com/search/label/vitamin%20semulajadi

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'salam, terima kasih atas perkongsiannya..

      Padam
  18. Balasan
    1. mcmtu la yg sepatutnya TA..xsalah ambil suplemen, asalkn ikut peraturan n dos yg diarahkn..

      Padam
  19. betul..yaya pon tgok jgk produk ape yg nk dibeli..ape bhn2 dia..lg penting pilih yg ada tnda HALAL..
    gunakan tnpa was2..hehe..kalau x nti drpda nak sihat,sakit pula yg dapt

    BalasPadam
    Balasan
    1. tang penting bahan2 dia halal dan tanpa kimia merbahaya..

      Padam
  20. kna hati2..arituh masa arwah meninggal ada soranglg makcik meninggal.makcik satu taman..muda dr arwah abah..dia amik byk pil kurus smpi hati n buah pinggang rosak..takutnyala hai

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh ambil suplemen ni..tapi hati2 apa kandungannya dan ikut arahan n dosnyer..

      Padam
  21. name pun ubat kan. pasti ade dadah. lebih baik amek vitamin semulajadi aje. ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. vit n makanan semula jadi atau organik terbaik..

      Padam