Sabtu, 14 Februari 2015

Ais Kepal..


image dari google


Bismillahirrahmanirrahim,  As Salam.....

Salam hujung minggu kalian, sekarang ni dah masuk musim panas, ramai yang mengidap batuk dan demam. Kita perlu minum banyak air kosong. Jangan banyak minum ais dan kurangkan aktiviti luar  rumah.

Bila musim panas begini, dalam dok lepak-lepak tengok berita tv tentang pemergian TGNA, tiba-tiba  fikiran bunda terimbau kenangan masa lalu , zaman sekolah menengah. Kalau tengok pada tajuk diatas, bagi mereka yang lahir dalam tahun sebelum 50an hingga lewat 60an mesti tahu dan pernah merasa ais kepal ni. Tahun-tahun selepas tu rasanya dah kurang dah kot.

Bunda masih ingat lagi...  pada awal 70an semasa bunda dalam sekolah menengah rendah masih ada ais kepal ni di jual ditepi-tepi jalan.  Kebiasaan nya dijual oleh peniaga cina yang pakai basikal roda tiga.

Mereka selalu berada di simpang-simpang jalan sekolah. Apabila budak-budak balik sekolah memang berpusu-pusu dan berebut-rebutlah mereka pergi beli ais kepal. Selain dari tu ada juga ais krim potong dan sengkuang calit. Yang dikatakan ais kepal tu ialah dari ketul ais batu yang disagat dengan alat penyagat ais secara manual kaedah macam ais mesin yang ditadah dalam mangkok untuk dibuat ABC tu.

Cumanya ... ais sagat tu kemudian di kepal-kepal mampat sebesar bola tenis dan disiram air gula sirap keliling bebola ais...ada juga perisa sarsi...kadang tu dicampur kedua-dua perisa tu sekali ikut permintaan.


gambar google.....yang ni pun dah moden sikit...
ada yang manual lagi tu yang bentuk macam pahat  ketam kayu yang  macam tukang kayu
guna tu... takder pulak bunda cari kat google..

Dah tu diletak dalam kertas, siap untuk dijamah...harga dia masa tu tak silap bunda dalam seposen dua jer kot...tak pasti , tak ingat.... Sambil berjalan pulang sekolah sambil nyonyot ais kepal tadi. Nak dikatakan sedap sangat tu , tak lah juga, tengok pada kemanisan dan perisa sirapnya dan juga cuaca. Macam cuaca panas sekarang ni memang lakulah... memang sedaplah...sejuk jer tekak sementara nak sampai rumah.

Mungkin masa tu tak banyak lagi minuman dan makanan segera macam sekarang ni. Sekarang ni dah ada macam-macam pilihan. Selain ABC, dah ada ais blended, cool blog, tutty fruity dan macam-macam lagi...bunda pun tak reti nak menyebutnya.

Sekarang, kalau ada pun ais kepal ni mungkin tak banyak macam dulu lagi, mungkin dah di upgradekan menjadi lebih canggih dan dinamakan lain pula.  Mungkin  tak ramai pun yang tahu dan tak ramai pun yang  sedar akan kehadirannya dan asal usulnya pun. Mungkin juga sekarang ni cara buat dan perisanya pun lebih sedap dan pelbagai...dan dijual direstoren-restoren terkenal bukan ditepi-tepi jalan lagi.

Katanya  ada satu restoren kat Ipoh masih ada dijual ais kepal ni, bunda pun tak pasti area mana, dengar cerita jer...Cer tanya ngan mak ayah atau atok nenek kalian...mereka pasti tahu apa itu ais kepal.


***apa pun ais kepal ni menjadi kenangan manis zaman sekolah bunda dulu....yang anak-anak sekarang juga anak-anak bunda sendiri pun tak pernah merasainya...nostalgia betul..


77 ulasan:

  1. zaman saya tak sempat merasa..saya zaman aiskrim Malaysia, kan famous tahu 90an dulu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ais krim malaysia ni rasanya dah lama jugak...awal 80an pun ada dah...bunda pernah jual...time tu sebatang 10 sen...lepas ais krim malaysia dah ada pulak ais pop kan...zaman anak2 bunda lah tu..

      Padam
    2. La ni mahai dah kan eskrem Malaysia pun..

      Padam
    3. zaman sis JM bukan tak sempat merasa..tgk pun x pernah..mcm mana tu

      Padam
  2. assalamualaikum KN, rasa nya KN dengan saya lebihkurang je kot umur nya, so memang tau lah kisah ais kepal ni, kat kedah pun dolu2 mmg femes ais kepal, lepas balik skeolah mesti nak beli ais kepal, sbb jalan kaki jauhhhh, jadi kalau ada ais kepal ni penghilang dahaga sepanjang perjalanan kerumah hahaa kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. June 2015 ni KN dah berumur 56 tahun K.Noor...

      Padam
  3. Wana baru tau pasal ais kepal ni bunda.menarik pula :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya rasa macam pernah rasa lah lama dulu tapi di mana ya?

      Padam
  4. yan tak merasa ais kepal...klau encik suami merasalah...tak lekit ker tangan bunda..kan ber air

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada sikitlah...tapi ais tu tu kan dikepal mampat...sedutlah cepat2 manisan nya sebelum cair meleleh...hingga tinggal ais kosong jer...selalunya dah habis manisnya tinggal sedikit yang ais kosong tu.. dah tawar dah pun ..kadang buang jer...kadang tu dahaga sangat...habiskan jugak tawar2 pun....huhu..

      Padam
    2. Terbayang saya tengah sedut ais kepal dalam gambar tu ;)

      Padam
  5. tengok aiskrim kepal colourful gitu...nyum2..;)

    BalasPadam
  6. suami saya selalu dok cerita pasal ais kepal ni..pengalamannya dulu2...

    BalasPadam
  7. Betol... skng ni pun nil sllu duk beli hihi

    BalasPadam
  8. Zura pon x sempat merasa zaman ais kepal nih.
    zaman ais krem malaysia sempat.. hehehehe

    BalasPadam
  9. Masa saya kecik2 dulu memang ais kepal ni faveret no 1 saya. Kami budak2 sekolah bila balik sekolah kedai ais kepal yg dijual oleh seorang Cina itulah kami tuju dulu sebelum balik ke rumah. Harga ais kepal masa tu sekupang (10 sen) satu kalau nak yang special (lebih kacang merah dan jagung) lima belas duit (15 sen). Nostalgik!

    BalasPadam
  10. Teringat masa kak zai sekolah dulu. Sebelum balik rumah singgah dulu dekat bas stand ada jual ais kepal ini.

    BalasPadam
  11. ais kepal dulu hanya disiram air gula sirap, gula merah dan susu saja bunda tapi sedapnya...masa tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bunda tak pasti dan tak ingat pulak masa tu ada tak ais kepal letak susu...jagung atau kacang merah...yang bunda pernah minum dan gemar hanya perisa sirap ngn sarsi...

      Padam
  12. masih teringat lagi..sampai rumah tangan semua warna merah..silap sikit baju putih pun jd warna merah..haha

    BalasPadam
  13. Cheq da tahu dari ibu cheq da bunda...zaman cheq da membesar dah tak de rasanya...kenal Abc jea..masa tu pun baru rm0.30 yg biasa...rm0.50 yg special...skrg dh rm2.50..nilai semkn tinggi

    BalasPadam
  14. Memang menarik asi kepal ni. Sekarang dah susah nak jumpa. ABC aje yang banyak.

    BalasPadam
  15. salam bunda ...
    aby pun membesar dalam zaman ais kepal juga ..
    selain ais kepal tu, aisnya yg besar disimpan dalam serbuk kayu kerana peti ais wktu tu agak kurang lg ..
    zaman tu .. budak sekolah menengah laki2 pun berseluar pendek lagi tuu ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu aby, sebut pasal ketul ais salut habuk kayu tu teringat zaman tu time bulan posa...lambat jer mmg tak merasalah ...tak sama zaman sekarang ni kan...serba canggih serba mewah....huhu

      Padam
  16. AIS KEPAL ZAMAN KAK 5SEN JER HARGANYA...AIS YANG DIMESIN HALUS KEMUDIAN DIKEPAL BULAT DISIRAMKAN DGN SIRAP MERAH..

    BalasPadam
  17. KN..memang nostalgia betul kisah ais kepal, sengkuang calit dan ice ream potong tu...mmmm...manisnya bila dikenang...

    BalasPadam
  18. ais kepal saya tak dan merasa....tapi masa kecik2 dulu org jual ketul ais salut dgn habuk kayu ...bulan puasa memang setiap hari tunggu nak beli maklumlah di kampung masa tu mana ada peti sejuk lagi, tak mampu beli.

    BalasPadam
  19. ais kepal saya tak dan merasa....tapi masa kecik2 dulu org jual ketul ais salut dgn habuk kayu ...bulan puasa memang setiap hari tunggu nak beli maklumlah di kampung masa tu mana ada peti sejuk lagi, tak mampu beli.

    BalasPadam
  20. batuk2 ni memang kena elakkan minuman mcm ni...hehehe

    BalasPadam
  21. Penah tgk org mkn ais kepal ni dekat kg. Dulu

    BalasPadam
  22. Bunda zaman sy pun dah tak sempat merasa ais kepal ni.sengkuang Calit tu pernah la masa zaman kanak2 dulu. Aiskrim Malaysia, ABC sy tahulah.ais kepal ni tahu,cuma tak pernah rasa.hehe...

    BalasPadam
  23. zaman saya cuma ada ABC dan cendol je bunda . ais kepal mmg x jumpa . cuma masa saya kecik tu adalah india bawak motor jual ais krim potong dari rumah ke rumah ...

    BalasPadam
  24. beberapa tahun dulu pernah makan cendol kat sungai jelok, simpang menghala ke penjara tu. caranya agak old school sikit. dia parut ais tu guna pemarut yang bentuk macam ketam kayu tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. oowh memang ye...ketam kayu yang bunda maksud kn penyagat air batu dulu2 tu...bukan pahat..LUPA..
      terima kasih smbotak..

      Padam
  25. zaman lieya plak bunda tak jumpe dah ais kepal nie...tapi dah di transform kan ke abc...biase mase sekolah2 dulu beli siap2 boh dlm plastik laaa..straw satu...tersedut2 minum...abis tudung comot heheheeheh

    BalasPadam
  26. Bestnya... lama dah tak dpt makan ais kepal ni. Dulu masa sekolah selalu makan tiap kali balik sekolah... nostalgialah Bunda.. :) :)

    BalasPadam
  27. Di Penang ni ada juga jual, tapi cina, tak berani nak rasa ..hehe

    BalasPadam
  28. nostalgia ni..zaman sekolah dulu, tahun 70'an..perisa sirap dan oren...beli kat gerai Cina juga..hehe...

    BalasPadam
  29. Kakak yg dah tua ni pun tak jumpalah KN ais kepal yg macam KN ceritakan tu.
    Tapi yg parut guna mesin (dlm gambar) tadah dlm mangkuk plastik, dah tu curah sirap dan letak straw kakak jumpa tau
    Budak sekarang rasanya memang tak jumpalah... terkenang betul:)

    BalasPadam
  30. sgt nostlagia... mak pun selalu cite dulu2 masa dia kecik2 adalah ais kepal nh....

    BalasPadam
  31. Di jakarta dahulu juga ada ice model ini, hanya saja nama sebutannya yg berbeda
    Salam :)

    BalasPadam
  32. Alahai bunda... kat food court kat Penang kat Tanjung Bungah sana masih ada lagi depa jaul... tapi peliknya dah tak sehalus macam dulu... pisau depa dah tumpul agaknya... kasar kemain...

    BalasPadam
  33. Bunda... kita mungkin seangkatan... saya memang biasa dengan ais kepal ni... kecil2 dulu arwah bapak saudara ada kedai jual ais ni.... kadang2 sirap pink kadang2 coklat gula merah je ... nostalgia sungguh baca entri ni

    BalasPadam
  34. Arwah ayah saya dulu memang meniaga ABC. Selalu lah buat ais kepal ni... sedap.

    Skang ni cuaca memang panas berdeting lah bunda. Qhalif ngan kimi dah start batuk². Cuaca macam ni kalau dapat minus air sejuk memang nikmat rasanya.

    Take care bunda.

    BalasPadam
  35. ais kepal ni sekolah2 rendah dulu..balik sekolah wajib beli
    beli harga pun time tu sekupang je..sedap pulak tu
    tp skrg lau mkn mcm x sedap kan hehe
    rindulah ais kepal ni ekeke

    BalasPadam
  36. Mmg nostalgia... masa saya sekolah dah tak ada rasa... kalau adapun saya tak merasa membeli sebab arwah mak tak benarkan...

    BalasPadam
  37. Salam Bunda, saya rasa, cam tak penah makan je ais kepal ni.. ABC penah laa... rasa nye Ais Kepal ni zaman Bunda je kot.. zaman saya ABC... tapi leh bayangkan, camner org dulu2.. makan ais kepal .. mesti meleleh air liur...bayangkan kesejukan dan kemanisan dari Ais Kepal itu

    BalasPadam
  38. Okje pun tak sempat jumpa KN....kalau sekarang ni mcm ABClah kot ....

    Betul KN....bila umur kita dah semakin meningkat ni tetiba teringat kenangan lama yg begitu mengusik jiwa....contohnya ais kepal mcm KN cerita ni....

    BalasPadam
  39. Ais kepal ni masih dijual di Jepun terutamatanya musim panas di tepi pantai dengan pelbagai perisa.

    BalasPadam
  40. Biasa dgr, tapi tak penah tengok/makan. Masa tu mesti la laris sbb peti ais pun bkn ramai yg ada kot. Letrik pun blm sampai kat kg2.

    BalasPadam
  41. Salam. Hee sudah lama juga saya tidak merasa ais kepal.

    BalasPadam
  42. Suatu masa dulu, kalau dapat minum ais ni dah kira bertuah sangat. Apatah lagi kalau dapat ais kepal ni.
    Ianya memang menjadi satu kenangan manis yg tidak dapat dilupakan...

    BalasPadam
  43. Bestnye kalau dapat makan ais kepal cmni kan. Rata-rata sekarang guna mesin da..

    BalasPadam
  44. Salam bunda...sy pn tak smpatla ais kepal ni...tp kalau mesin abc putar pkai tangan tu smpat..siap penah tlg mak sedara putar lg...rs nk tcabut lengan...heee

    BalasPadam
  45. seangakatan laha kita ni Bunda...zamas air batu kepal..letak atas suratkhabar....sedaapnya makan masa tunggu bas!!!

    BalasPadam
  46. waahh... sonok betul bace entry yang ni.. terase macam termasuk lak dalam zaman 70an tu.. =D

    BalasPadam
  47. masa zaman saya budak2 tahun 80 an
    harga dia 20 sen je
    saya suka beli sebab dia murah dari abc
    dulu kan susah
    makan masa cuaca panas
    nikmatnya
    nostalgia la bunda :)

    BalasPadam
  48. Salam singgah.. semoga Bunda sihat & ceria selalu.. :)

    BalasPadam
  49. kalau dulu ais kepas,, mungkin dah berubah kepada air batu campur kot hihi,, ABC sekarang pun dah tak macam dulu sebab lebih advance dan lebih mahal hihihi,,, cuaca sekarang ni air apa pun habis janji ada ais,,anie selalu buat ais krem malaysia je untuk anak2,,

    BalasPadam
  50. Sesekali saya layan jugak ais kepal tu.. biasa je rasanya tapi sesuailah dengan musim panas.. dapat sejukkan sekejap badan sambil berjalan balik dari sekolah..

    BalasPadam
  51. Masa kecik saya tak jumpa ais kepal.. Tak pasti ia dah ketinggalan zaman atau memang tak jual di tempat saya..

    BalasPadam
  52. Assalammualaikum... bunda,

    sedap air kepal nie.... pehhh... sedap nie. kena cuaca2 panas macam nie...

    mselim3

    BalasPadam
  53. Assalamualaikum bunda....

    Tak sempat merasa zaman ais kepal.....tp klu sengkuang calit tu ada la....huhu...memg lajen time gitu....

    BalasPadam
  54. pertama kali tahu ni...huhu...
    kalaulah boleh diwujudkan kembali makanan dan minuman dulu2...
    supaya tak pupus dan generasi akan datang tahu apa yang nenek moyang dorang makan masa dulu...

    BalasPadam
  55. sedapnyaaa ais kepal. lama dah tak makan

    BalasPadam
  56. sedapnya ni kalo dapat minum di tengah panas yang terik..
    sekarang jumpa lagi kalo balik kampung..kat kl ni jangan harap..

    BalasPadam
  57. Ais kepal ni ad juga org jual. Rm 1.50 di simpang pulai ipoh.

    BalasPadam
  58. zaman saya sekolah pun masih ada ais kepal bunda. RM 0.50 manis dan hilang dahaga huhu

    BalasPadam
  59. assalam bunda,
    ais kepal x sempat merasa kot.
    ais kerim mesia j..
    bunda sebut ais kepal tetiba je teringin nk jamh dh la musim panas kn.nasib le sy msh bpntg ais:)

    BalasPadam
  60. zaman sy dulu seposen je harganya lani dah tak penah jumpa org jual..

    BalasPadam
  61. rs nyer mcm penah nmpk yg jenis lama tu tp sy x igt kat mana

    BalasPadam
  62. masa zaman noe dah tak ada sangat...tp abg2 n kakak2 noe ada citer pasal ais kepal ni...balik sekolah beli ais kepal...

    BalasPadam
  63. penah rasa sekejab sebelum dah berunag mengikut zaman
    tapi seronok juga tau bila teringat sebab benda tu sejuk sangat
    nak kena habiskan secepat mungkin =)

    BalasPadam
  64. salam bunda...di akhir 70an masih ada lg ais kepal kt kg pertama,permatang pauh.waktu blk sek ,ramai budak2 kt kedai apek ni.masa tu harganya 5 duit je.

    BalasPadam