Rabu, 1 Julai 2015

Resipi: Cencaru Masak Taucu



Bismillahirrahmanirrahim, As Salam....

Harini bunda nak share resipi lagi. Resipi mudah-mudah jer, bolih masak untuk berbuka atau sahur nanti.

Bahan-bahannya:

@ Seekor ikan cencaru yang sederhana besarnya.(digoreng setengah masak)
@ 2 sudu taucu (bunda guna yang dalam botol)
@ 2 biji cili hijau. (belah 2 tak putus)
@ 2 biji cili merah. (belah 2 tak putus)
@ 1 biji bawang besar (di potong 4)
@ 2 ulas bawang kecil (hiris nipis)
@ 2 ulas bawang putih (hiris nipis)
@ 3 potong halia. (dihiris memanjang)
@ Semangkuk/secukupnya  air asam jawa untuk kuah.
@ Sedikit minyak masak.
@ Perasa.


Cara-caranya:

1)  Tumis bawang kecil, bawang putih dan halia hingga agak layu.
2) Masukkan taucu di kacau hingga wangi.
3) Masukkan air asam jawa secukupnya setelah melegak masukkan cili-cili potong dan bawang besar.
4) Masukkan sedikit garam dan perasa (pastikan garam jangan lebih sebab taucu dah masin)
5) Akhir sekali masukkan ikan dan biar kan mendidih dan masak...tutup api.. SIAP.


***Selamat mencuba dan selamat berbuka...






32 ulasan:

  1. Assalam Bunda. Nampak sedap tu Bunda. Masak panas2 untuk mkan sahur, mesti laku tu kan. Ada rasa masam2 dan lemak2 taucu lagi. Tapi kalau saya, mungkin campurkan cili padi kot. Cili besar jarang ada stok kat rumah.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Bunda,
    Terima kasih datang ziarah blog Suite 10.3 saya. Banyak makanan sedap sini..haish...puasa2....hehehe

    BalasPadam
  3. salams, sedapnya.......:)

    BalasPadam
  4. hehehe....cencaru sumbat pun dah best sangat

    BalasPadam
  5. Sedap masakan taucu ni. Saya suka.. lebih-lebih lagi kalau emak saya yang masak..

    BalasPadam
  6. ikan cencaru sedap dimasak taucu...

    BalasPadam
  7. Dulu saya tak pandai makan dan tak suka taucu sebenarnya.. bila dah kahwin en. suami yang ajar makan.. hehehe..

    BalasPadam
  8. ibu_suri selalu minta saya masakkan gulai taucu. Tapi saya malas nak buat sebab tak reti sangat memasaknya.

    Taucu cap apa yang sedap? Selalunya ibu_suri suruh saya beli taucu buatan Cina yang di jual di Ipoh.

    Tu yang menambah kemalasan saya nak masak!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bunda pun tak ingat cap apa...yang pasti halal, adabi pun ada kot...bunda suka taucu botol ni kacang dia cantik sebiji2... yang dalam peket tu hancur dan warna dia pun lebam...

      Taucu sedap jgk buat tumis dgn sayur kangkong...pucuk paku atau kacang panjang... semerbak baunya satu rumah...

      Padam
  9. Mesti bertambah-tambah nasi kalau makan dengan ikan masak taucu ni, Bunda. Dah lama nak buat tapi tak terbuat-buat sebabnya cuma saya seorang aje yang makan masakan ada taucu macam ni...

    BalasPadam
  10. sedap kan bunda ikan masak taucu....ada juga buat seskali...anak2 suka.
    terimakasih bunda bagi idea masak untuk berbuka nanti...

    BalasPadam
  11. Lama tak guna taucu dalam masakan.
    Terima kasih kongsi resepi tengah dah kekeringan idea nak masak apa.

    BalasPadam
  12. sedapnyaaaaa...lama tak makan taucu...huhu...

    BalasPadam
  13. Resepi kegemaran suami saya ni.. tapi mil saya biasa guna ikan nyok nyok..

    BalasPadam
  14. Idea ni,tak terfikir cencaru, boleh buat semasa berbuka :)

    BalasPadam
  15. Sekali lagi singgah melihat masakan bunda diwaktu awal pagi.. lauk mcm ni mmg buat terbuka selera utk bersahur ni.. best.. :) :)

    BalasPadam
  16. Assalamualaikum bunda,
    Masya Allah, rupanya taucu telah pun hilang dalam minda saya. Hari ini baru teringatkannya. Selalu arwah ibu buat masakan ni....nostalgianya

    BalasPadam
  17. Singgah pagi dan membalas kunjungan..:)
    Masak taucu je belum lagi bulan ramadhan nie..:)

    BalasPadam
  18. Kak zai suka makan ikan masak taucu selalunya kak zai tambah cili api bagi pedas sikit.

    BalasPadam
  19. Kakak perhati banyak juga resepi KN yg lebih kurang kakak tau
    Selera kita lebih kuranglah KN.

    BalasPadam
  20. Ini selera sayalah Bunda.. tapi suami kurang gemar..
    kita buat sekali sekalajer... kot idak seminggu sekali mesti laukni ada atas meja....
    kalau demam2 memang selera habis...

    BalasPadam
  21. cocok nih resepnya buat buka puasa :)

    BalasPadam
  22. masak taucu ni el pya fevret
    suka letak cabai ijo byk2..sbb suka mkn taucu sekali ngan cabai ijo tu rs kick sgt hehe

    BalasPadam
  23. bestnyer..nanti boleh try ni..terima kasih bonda

    BalasPadam
  24. Percaya tak KN okje tak pernah masak taucu, kslau ada pun mungkin sekali dua berbelas tahun yg lepas. Baru ni kebetulan beli taucu sebab nak masak kuey teow kungfu. Bila bila nanti bolehlah try resepi KN ni

    BalasPadam
  25. makan dengan bubur sedap ni bunda..:-))

    BalasPadam
  26. Dah lama tak makan taucu. Dulu-dulu masa kecik-kecik, takut nak makan taucu sebab dia bau busuk. Hahahahha.

    Jemput join giveaway http://www.fadzirazak.com/2015/07/giveaway-blog-fadzi-razak-launch-2015.html. 12 pemenang dicari!

    BalasPadam
  27. sedapnya msk taucu.
    dlu x pmdai mkan taucu.skrg dh pandai.
    cik abe suka sangat. orang perak katakan.
    selalu bunda pakai taucu brand apa ?
    saya suka taucu tamin.. hihihi

    bunda, ayam masak taucu pon sedap kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. owh ayam masak taucu bunda belom pernah buat lagi....nanti bolihlah minta resipi...

      Padam
  28. salam ramadan bunda ..
    baru sempat menjengah ramadan ni ..
    moga bunda sihat dan dapat beramal di bulan yg mulia ni ..
    apapun ..
    satu resipi yg mudah .. boleh dicuba utk juadah berbuka ..

    BalasPadam